Et nyt EU-projekt skal stimulere børns sprogindlæring, og en enkelt dansk skole er med i pilotprojektet. Det er Kroggårdsskolen i Odense.
Formålet med forsøget er at undersøge, om eleverne bliver bedre til både engelsk og natur- og teknik, hvis den naturfaglige undervisning foregår på engelsk.
Selvom eleverne i 2. klasse slet ikke har fået engelsk som fag endnu, har de taget godt imod den nye udfordring - at lære om solsystemet på engelsk.
- Det er sjovt, fordi vi lærer det på engelsk, siger Jacob Andersen Plougmand fra 2. klasse.
- De er utroligt motiverede og vil det gerne. Selv om det er tungt stof, så er de meget optaget af det, netop fordi det er på engelsk, fortæller Rikke Lohmann Vestergaard, der er lærer på Kroggårdsskolen.
Også forskere er positive over for EU-forsøget.
- Det med at anvende et indhold, der interesserer børn, kan blive en ekstra motivation for at lære det nye sprog, siger Karen Lund, der er professor ved DPU, Århus Universitet.
Folkeskolen må ikke undervise i natur og teknik på andet end dansk, så for at gennemføre forsøget, gør lærerne brug af ekstra emner, som ikke er en del af det obligatoriske pensum.
Lærer Rikke Lohmann Vestergaard er dog så begejstret for projektet, at hun gerne så en del af det obligatoriske pensum som en del af det.
- Det kunne være spændende at fortsætte med at køre nogle emner på denne måde, siger hun.
Lige nu er der tre grundskoler i hele EU med i projektet. Efter sommerferien kommer der flere skoler med - også i Danmark.