Der er stor forskel på hvor godt børn er stillet ved skolestart, og sproget spiller en afgørende rolle i hvordan eleverne klarer sig de første år.
Mandag sætter en konference på SDU fokus på hvordan man kan stille børnene mere lige ved skolestart. Det er især ydre omstændigheder, der gør det nemt eller svært for børn at tilegne sig sprog.
- International forskning peger på, at systematisk arbejde med læringsunderstøttende aktiviteter og forløb i dagtilbud ville kunne give børn mere lige muligheder for at klare sig godt i skolen, siger professor Dorthe Bleses fra Center for Børnesprog på SDU.
Prinsesse Marie åbnede klokken 10 konferencen, og hun skal også se på, hvilke metoder der virker, når det handler om børn, som har det svært med sproget.
I følge en undersøgelse har børn med lavtuddannede forældre seks gange større risiko for at have dansksproglige problemer når de starter i skole.
Konferencen gæstes også af den internationalt anerkendte amerikanske forsker Erica Hoff.