I en baggård på en fredelige villavej i Gudme på Sydfyn er fem mænd dybt involveret i at finpudse en teknologi, der måske kan skabe et nyt erhvervseventyr på Sydfyn.
Den patenterede opfindelse, som Cool4sea nu har arbejdet med i ti år, kan udnytte den varme, som en skibsmotor udleder, når skibet sejler fremad. Varmen bliver opsamlet, og ved hjælp af et højt undertryk og salt bliver vand afkølet og kan bruges til aircondition på et stort skib.
- Vi har da en forventning og et håb om, at vi på et tidspunkt kan blive lige så store som C.C. Jensen, siger Daniel Buhl Hansen, der i dag er direktør i virksomheden Cool4sea, og har været med siden virksomheden blev dannet i 2014.
Virksomheden C.C Jensen A/S, der laver oliefiltre til søfarten, og med 300 ansatte er en af de største virksomheder i Svendborg, er ikke uenige i potentialet for virksomheden Cool4sea.
- Vi tror, at de har fundet en niche, og hvis vi kan værre med til at skabe et nyt C.C. Jensen i Svendborg, så skaber vi også nye arbejdspladser på Sydfyn og i Svendborg, og det fylder en del for os, siger Stig Due, der er administrerende direktør i virksomheden.
Stor lokal opbakning
C.C Jensen har både ydet økonomisk støtte til den lille virksomhed og stillet lokaler og forskellige former for støtte og rådgivning til rådighed.
Cool4sea har samtidig fået tilskud fra EU og har fået adskillige priser for deres ide og arbejde. Det amerikanske handelskammer i EU tildelte i 2015 Cool4sea en pris på grund af den innovative teknologi, der kan føre til miljømæssige og økonomiske fordele for skibsredere.
Samtidig har virksomheden fået både råd og opbakning fra andre virksomheder på Sydfyn.
Cool4sea blev grundlagt, da fire studiekammerater i 2014 ville gøre deres afgangsprojekt til virkelighed, og samme år blev virksomheden hædret med prisen DM i Entreprenørskab.
Den patenterede opfindelse kan med vand erstatte traditionel nedkøling på skibe og dermed spare 90 procent af omkostningerne til aircondition og samtidig reducere CO2-udledningen.
- Når skibene drives fremad, så udvikles der en masse varme fra hovedmotoren, og den spildvarme kan vi konvertere til køling, så man ikke skal bruge ekstra energi på at genere aircondition, siger partner og salgschef i Cool4sea, Reza Jan Larsen.
Mere grøn skibsfart
Men vejen frem har været lang.
- Vi er nok startet forfra på fem-seks anlæg. Hver eneste gang har vi troet på, at nu er den der.
- Men i dag står vi med et anlæg, som vi er stolte af. Og hvis vi kan bidrage bare med en lille, lille bitte smule til, at skibsfarten bliver mere grøn, så er det virkelig noget, der gør, at man bliver ved med at arbejde, siger direktør Daniel Buhl Hansen.
Sidste år solgte Cool4sea sit første anlæg til rederiet Esvagt, der har specialiseret sig i sikkerhed til søs. Og i næste måned skal anlægget stå sin prøve til søs.
- Det er en ny teknologi for mange, og man vil egentlig gerne se, om det virker, inden man investerer x antal millioner i sådan noget udstyr, siger salgschef Reza Jan Larsen.
Og hvis teknologien virker på Esvagt-skibet, er der nærmest ingen grænser for potentialet, vurderer direktøren.
- Dem, der har været forbi og set vores køleanlæg, har alle indikeret, at når vi har referencen fra Esvagt, så er de alle klar til at lægge en ordre. Så de lokaler vi har nu, de kan meget hurtigt blive for små, lyder det fra Daniel Buhl Hansen.