Efterskole tog elevernes mobiler i tre uger - efter tre dage skete der noget vildt

Det var overvældende for Jonathan at aflevere sin mobiltelefon på den første dag på sin nye efterskole, og det skulle vise sig at blive en hård start.

Det kan være hårdt og overvældende at være tvunget til at undvære sin mobiltelefon.

127 nystartede elever på Faaborgegnens Efterskole måtte fra første skoledag i august klare sig uden deres mobiltelefoner - i de første tre uger på skolen.

TV 2 Fyn har fulgt eleverne gennem de tre uger - og udkommer i dag med første af to afsnit af dokumentaren "Mobilfri: Når skærmen går i sort". I den kommende uge sætter TV 2 Fyn desuden fokus på vores mobilvaner i serien "Mobilfri".

Til sørgmodige toner fra filmen Titanic afleverede eleverne på Faaborgegnens Efterskole deres elskede ledsager til skolens personale. Ingen Snapchat, beskeder eller opkald hjem til mor og far, venner og kærester i tre uger.

- Jeg har altid min telefon på mig, så tanken om, at jeg ikke skal have den på mig lige om lidt i tre uger. Det er lidt overvældende, siger efterskoleelev Jonathan Rossau, inden han afleverer sit kæreste eje.

Vær til stede i virkeligheden

Børn og unges skærmforbrug har de seneste år været voldsomt stigende. En dansk teenager bruger i gennemsnit seks timer om dagen på at se på en skærm.

- De søger noget sikkerhed og tryghed i deres telefoner. Efterskolefællesskabet kan erstatte trygheden, de har søgt i deres telefoner. Det handler om at være til stede i det nu og den virkelighed, der er her, siger forstander Simon Voetmann.

Han mener, at telefonerne kan være en bremseklods for nærværende samtaler og relationer, og derfor forsøger efterskolen sig med initiativet.

Forsker: Det bliver svært og angstprovokerende

Det kan dog være svært for mange unge at undvære noget så centralt som sin telefon, siger Aida Bikic, der forsker i børn, unge og skærmforbrug ved Syddansk Universitet.

- Der vil nok være nogle tårer hos nogle, og det vil være svært for mange af dem. Nærmest angstprovokerende, siger Aida Bikic, der dog tror, at de unge vil finde ud af, at de ikke savner telefonen.

- I og med de afleverer telefonerne, er de faktisk tvunget til at forholde sig til de andre unge. Det er virkelig godt, de etablerer de sociale relationer tidligt, forklarer hun.


Hård periode for eleverne

Det var hårdt for mange af eleverne, især lige i starten, hvor alting var nyt.

- Jeg savnede alt derhjemme, og jeg sad og googlede, om jeg kunne komme hjem fra efterskolen. Jeg havde nogle perioder, hvor jeg virkelig bare havde brug for at være hjemme. Det var ret hårdt, at jeg ikke bare kunne ringe hjem eller skrive til nogen, siger Jonathan Rossau.

Jonathan Rossau glemte alt om sin telefon efter nogle dage, men det var meget svært i starten at undvære sin mobil.
Jonathan Rossau glemte alt om sin telefon efter nogle dage, men det var meget svært i starten at undvære sin mobil.

Det ændrede sig dog hurtigt.

- Efter to-tre dage glemte jeg alt om den telefon.

Da eksperimentet var overstået, fik eleverne telefonerne igen, men telefonerne skal fortsat blive på værelset i løbet af skoledagen. 

Det er ikke kun i Faaborg, at der er fokus på mobiltelefoner i skoletiden. På folkeskolerne i Odense skal man i den nærmeste fremtid diskutere, hvor meget skærmene bør fylde i skoletiden. 

Oversigt

    Oversigt