1. feb. 2022 kl. 23:08
Fyn
William Lorentzen

Ifølge ungdomsforsker Noemi Katznelson kan de unge have brug for hjælp til igen at indgå i sociale fællesskaber. Her giver hun fem råd til, hvordan du kan hjælpe.


Tirsdag fjernes de sidste coronarestriktioner, og det betyder, at danskerne for alvor igen har en dagligdag, hvor det sociale fællesskab kan spille en stor rolle - uden coronabobler, forsamlingsloft og aflysning af arrangementer, som ellers har været kendetegnet de seneste knap to år.

Men ifølge Noemi Katznelson, der er leder af Center for Ungdomsforskning på Aalborg Universitet i København, bliver den overgang ikke lige nem for alle.

William Lorentzen

En undersøgelse fra HOPE-projektet viser, at hver fjerde ung føler sig ensom under corona. Både da det stod værst til med nedlukninger, men også nu, hvor der ellers er lys for enden af tunellen.

Derfor giver hun her fem råd til, hvordan du som lærer, pædagog eller anden voksen kan hjælpe de unge igennem forandringen og tilbage i en hverdag, hvor fællesskaber igen må dyrkes.

Råd 1: Hav øjne og ører åbne

Vær ekstra opmærksom i den her tid, om der er nogen unge, der har brug for hjælp til at komme tilbage i fællesskaberne. Det kan være, de har svært ved at tage aktiv del i det sociale igen.


- Vi ser en større gruppe af unge være mere usikre, hænge mere i bremserne på det sociale, ikke rigtig have nogen at gå hen til, når de kommer ned, og der er frikvarter. Hav øjne og ører åbne her.

Råd 2: Skab dialog

Både med andre voksne, hvor I har samvær med de samme unge - for eksempel på lærerværelset eller i frivilliggruppen: "Hvordan kan vi række ud? Hvordan kan vi gøre det?"


Men tal også med de unge selv, så de kan komme med forslag til, hvordan udfordringen kan overkommes: ”Hvad kan vi gøre? ”Hvad har I brug for?”

Råd 3: Undtagelsestilstand skal fjernes

Under corona har der været nogle anderledes sociale spilleregler, hvor det var i orden at sige, at nogen ikke kunne deltage i et arrangement på grund af forsamlingsforbud og coronabobler, siger Noemi Katznelson.


- Der tror jeg, at vi skal have gjort det meget tydeligt, at det er sociale regler, der gælder i en undtagelsessituation. Vi skal tilbage til nogle sociale regler, som er de, der har værdi og er gode. Det er faktisk, at ALLE kan være med – og man kigger efter, om alle er med.

Råd 4: Sociale arrangementer for alle

Sørg for at lave sociale arrangementer, som er for alle.


- Vi skal skabe nogle fællesskaber, som er for alle, og hvor vi får snakket om ”hvad er et godt fællesskab?” og ”hvordan inkluderer vi alle?”

Råd 5: Ingen social overdosis

Hav fokus på at bringe de unge stille og roligt tilbage i det sociale.


- Det kan godt være, at dét man ikke skal introducere er tre dage ude i en hytte i skov, hvor du ikke kan komme væk. Det er i hvert fald ikke at hjælpe de unge forsigtigt tilbage i det sociale.


Lav sociale arrangementer for de unge, men doser det i mindre mængder ad gangen.

På torsdag holder TV 2 Fyn Event debat om coronaens påvirkning på de unge: "Var nedlukningerne for hård kost for de unge?" Er du interesseret I at deltage? Så tryk her.

For 5 timer siden
Tophistorie
Privatfoto

Boltesamlingen var overbelastet, hvilket førte til svalegangens kollaps.


Sådan lyder Arbejdstilsynets vurdering af den arbejdsulykke i Munkebjerg Park i Odense M fredag i sidste uge, hvor en fynsk mand i 40'erne mistede livet.


To andre personer kom lettere til skade. Alle tre arbejdede på pladsen.


- Afgørelsen er meget tydelig, og det er jeg lettet over. Det var underdimensionerede bolte, som var årsag til ulykken, siger indehaver af Barfoed Group og direktør, Frederik Barfoed, til TV 2 Fyn.


Bekræfter årsag

Arbejdstilsynet løftede fredag sløret for deres vurdering af ulykken i beskrivelserne af to strakspåbud til Barfoed Group.

“Arbejdstilsynet har i vurderingen lagt vægt på, at det af konstateringerne gjort under ulykkesundersøgelsen kunne udledes, at svalegangens boltesamling mod facaden har været overbelastet, hvilket var årsagen til, at svalegangen styrtede ned”, skriver Arbejdstilsynet i den ene af to skrivelser til Barfoed Group, som fyens.dk har set.

Frederik Barfoed bekræfter Arbejdstilsynets vurdering overfor TV 2 Fyn og udtrykker samtidig en lettelse over den.

- Den har vi ventet på, siger Frederik Barfoed.

Strakspåbuddene indbefatter, at Barfoed Group skal sikre, at der ikke går håndværkere på de nyopførte svalegange, og derudover skal selskabet sikre en sikker plan for det fortsatte arbejde.

Påbuddene er ifølge Frederik Barfoed blevet opfyldt.

Læs også: Ejendomskonge gik på svalegang få minutter inden dødsulykke
Gå tilbage Del
24. jan. 2025 kl. 21:38

Ejendomskonge gik på svalegang få minutter inden dødsulykke

Carsten Andreasen/Ritzau Scanpix

- Jeg har brug for at komme hjem og kramme min familie, siger indehaver af Barfoed Group og direktør, Frederik Barfoed.


Direktøren skulle fredag eftermiddag gennemgå otte nye lejligheder. Da han befandt sig i lejlighed nummer tre, kollapsede den svalegang, som han blot få minutter forinden havde gået på.


- Vi går i chok. Vi fryser og går i panik. Vi har ingen ide om, hvad der sker. Det første, jeg tænker, er at åbne døren og springe ud, siger Frederik Barfoed, da TV 2 Fyn taler med ham blot få timer efter ulykken.


Påvirket og chokeret

Ifølge Frederik Barfoed befandt han sig blot to meter fra den kollapsede svalegang, da ulykken indtraf omkring klokken 13.30 fredag.

- Alle er bange. Vi har intet overblik, siger Frederik Barfoed, der stadig er “meget påvirket og chokeret”.

Sammen med en række medarbejdere fra både Barfoed Group og ingeniørfirmaet Rambøll skulle han inspicere de otte nye lejligheder i Munkebjerg Park i Odense M, som det var planen skulle udlejes 1. februar.

Ude på svalegangen arbejdede håndværkere.

- De andre er i lejlighederne ved siden af og ude på svalegangen, da ulykken indtræffer. Jeg har aldrig stået i en arbejdsulykke af den størrelse, siger Frederik Barfoed og tilføjer, at de fik at vide, at de ikke måtte forlade lejligheden på fjerde sal.

Mand mistede livet

Fredag aften skrev Fyns Politi i en pressemeddelelse, at en mand mistede livet, da svalegangen kollapsede. Yderligere to blev lettere såret.

- Det er jo egentlig ikke mig, det her skal dreje sig om, siger Frederik Barfoed med henvisning til den nu afdøde mand, som var fra Fyn.

Alle tre mænd arbejdede for tømrervirksomheden Færch og Co., som stod for arbejdet på svalegangen, mens Rambøll både havde projekteret byggeriet og stod for byggeledelsen.

De øvrige omstændigheder om ulykken er endnu uklare. Dem er Fyns Politi og Beredskab Fyn ved at klarlægge. Både politi og beredskab vil arbejde på ulykkesstedet “et stykke tid endnu”, oplyser Fyns Politi fredag aften.

Fik krisehjælp

Efter sammenstyrtningen opholdte Frederik Barfoed og en person fra Rambøll sig i lejligheden i et kvarter, oplyser direktøren og tilføjer, at de var usikre på, om det var sikkert at forlade stedet.

Pludselig fik de fik beskeden om, at de kunne forlade lejligheden fra den modsatte side.

- Mine ben ryster, siger Frederik Barfoed.

Hele etageejendommen blev evakueret fredag eftermiddag, og der blev oprettet et evakueringscenter på Niels Bohrs Allé - ikke langt fra ulykkesstedet - hvor beboere og pårørende fik tilbudt krisehjælp.

Frederik Barfoed oplyser, at han indgik i kriseprogrammet.

Afbrudt samarbejde

Tidligere på ugen kom det frem, at Frederik Barfoed har afbrudt samarbejdet med ingeniørfirmaet Rambøll, der altså tilsyneladende har lavet en fejl i beregningen af, hvor store bolte og boltsamlinger der var behov for.

- Projekteringsansvaret ligger hos Rambøll. De er tavse, siger Frederik Barfoed.

Rambøll erkendte tidligere på ugen, at boltesamlingen var underdimensioneret, men mente ikke, at der kunne placeres et entydigt ansvar.

- Vi mener dog ikke, at det i sig selv entydigt kan forklare, hvorfor svalegangen kollapsede fredag i sidste uge, da svalegangen på ulykkestidspunktet ikke var udsat for en belastning, der burde kunne udløse et brud i konstruktionen. Der er derfor behov for yderligere undersøgelser, skrev selskabet i en kommentar onsdag.

TV 2 Fyn har fredag aften forsøgt at få en kommentar fra Rambøll. Det har ikke været muligt.

Privatfoto
Privatfoto
/
I går kl. 19:19
Tophistorie
Ida Alstrup Klausen

En udtalelse fra transportministeren vækker stor undren hos klima- og miljørådmanden i Odense.


Det sker efter, at transportministeren har udtalt sig om det lokale Skibhus-projekt, uden at kende nok til de konkrete planer lokalt.


I et interview med TV 2 Fyn tidligere har lavet med transportminister Thomas Danielsen(V) udtaler han, at byrådet i Odense lige nu planlægger et trafikprojekt, som ikke er lovligt.


Det får klima- og miljørådmanden i Odense til at ryste på hovedet:


- Det er jo et problem, at landets transportminister begynder at gå i krig på noget, som han åbenbart ikke blevet rådgivet godt nok til at forstå.


Udtalelserne fra ministeren faldt i et interview om et nyt lovforslag om trafik og veje, som i den seneste tid har skabt stor debat. Ikke mindst her på Fyn.


Minister retter skytset mod Odense-politikere

Debatten gennem de seneste uger har handlet om en række nye regler, som ministeren gerne vil indføre fremover med et nyt lovforslag, og som en række kommuner er kritiske overfor.

Lyn-overblik: Forstå debatten om selve lovforslaget

I dag skal politiet indover, når kommuner vil søge om at lave trafikale ændringer på deres veje.

Men transportministeren vil fremover fjerne opgaven fra politiet for at mindske bureaukrati, lyder det. Noget som kommunerne også selv har ønsket.

I stedet indfører lovforslaget nogle faste regler på tværs af landet, som kommunerne får frit spil til at træffe beslutninger indenfor. Det er rammerne her, som en række kommuner retter kritik af.

Seks ud af de ti fynske kommuner giver rødt lys til lovforslaget. Du kan læse mere om både kritikken og ministerens svar på den i artiklen her.

Under et interview i TV 2 Fyns tidligere dækning af de fynske kommuners kritik af lovforslaget - herunder fra Odense-politikere - retter transportministeren kritik af Odense-politikeres ageren i de eksisterende regler, som gælder i dag.

Her udtaler ministeren, at Odense Byråd har vedtaget en plan for Skibhusvej-projektet, som ikke engang vil være lovligt i dag med de nuværende regler:

Uddrag fra interviewet

I seks af ti fynske kommuner giver de dit lovforslag det røde lys og kritiserer, at det går ud over den kommunale selvbestemmelse. Hvordan forholder du dig til den kritik?

- Jeg synes, de lige skal starte med at læse lovforslaget. For vi giver rent faktisk modsat i dag kommunerne utrolig stor indflydelse på deres egne veje. Det er sådan, at i dag er hastighedsbegrænsninger ikke et kommunalt anliggende. Det vil sige, at de må gerne snakke om det, de må gerne diskutere det, men de kan ikke bestemme det. Det skal de ansøge om. Det er den proces, vi laver om, sådan at de stort set selv kan råde over hele deres vejnet fremover inden for nogle grænser. Men de skal altså ikke ud i de her bureaukratiske ansøgningsprocesser. Så der er to gode ting i det her:  Kommunerne får et enormt stort ansvar, og vi slipper for en enorm masse bureaukrati både i staten, i transportministeriet som ankemyndighed, men også ude i kommunerne.

Der bliver peget på fra nogle af dem (kommunerne, red.) at med den ene hånd, så giver man dem selvbestemmelse ved at tage det her ud af politiets hænder, men med de rammer der bliver lagt ned over de her nye regler, så fjerner man selvbestemmelsen igen. Så hvor vidt kommer det overhovedet?

- Jeg tror, der er behov for også lige at sætte sig ind i, hvad er reglerne i dag, for det lyder som om, at der er fri leg ude i kommunerne. Odense har været meget aktive i at tale om Skibhusvej-projektet for eksempel - at nu er det her (lovforslag, red.) skyld i, at det ikke kan blive en realitet. Altså det, som man har besluttet i byrådet, er ikke lovligt i dag. Så det kan ikke realiseres, som byrådet har planlagt det. Så er det jo så meget belejligt at planlægge noget, som ikke er lovmedholdeligt i dag og så sige, at det er andres skyld, at det ikke er lovmedholdeligt. Det er det ikke i dag, og det bliver det heller ikke fremover.

Fra TV 2 Fyns interview den 23. januar med transportminister Thomas Danielsen(V). Ovenstående er fra interviewets start.

Rådmand: - Vi følger reglerne

I Odense ryster klima- og miljørådmand, Tim Vermund(S), på hovedet over udtalelserne.

- Vi står på klokkeklart juridisk grundlag her, og ministeren er ude på tynd is, siger Tim Vermund(S) til TV 2 Fyn.

Han mener, at ministeren har misforstået, hvad Odense Byråd har vedtaget. Og peger på, at igennem ‘god dialog med politiet og vejmyndigheder’ har tilpasset Skibhus-projektet til den gældende lovgivning.

Er det ikke fair nok, at ministeren ikke er 100 procent inde i, hvad I lokalt sidder og har besluttet i Odense?

- Det er helt fair. Men det er ikke fair, at han siger, at vi vil bryde loven. For det er ikke i overensstemmelse med sandheden, siger Tim Vermund(S).

En grøn plan - og justeringer

Transportministeriet har i forlængelse af interviewet med TV 2 Fyn henvist til, at det i Odense Kommunes aftale fra december 2023 om den grønne mobilitetsplan fremgår, at hastigheden skal sænkes til 30 kilometer i timen på Skibhusvej.

Det er denne aftale, ministeren henviser til i sine udtalelser.

Hastighedsnedsættelsen er ifølge færdselsloven ikke lovlig, oplyser ministeriet til TV 2 Fyn.

I aftalen fra december 2023 om den grønne mobilitetsplan gør Odense-politikerne i forbindelse med afsnittet om de ønskede hastighedsnedsættelser i byen selv opmærksom på, at det ikke nødvendigvis kan lade sig gøre inden for lovgivningen:

“Der kan være steder f.eks på indfaldsveje indenfor Ring 2, hvor lovgivningen eller andre myndigheder er en hindring herfor, hvilket forligspartierne er bevidste om men samtidig ønsker at udfordre gennem dialog og en public affairs indsats.”

Grundlæggende uenige om hastighed i byerne

Venstre-ministeren og den socialdemokratiske rådmand har grundlæggende et forskelligt syn på, om det er en god eller dårlig idé at sænke hastigheden på vejene, eksempelvis når landets større kommuner ytrer ønske om at sænke hastigheden inde i byerne.

Mens ministeren især fremhæver hensyn til fremkommelighed og mobilitet, peger rådmanden på blandt andet klimahensyn og cyklisme.

I oktober 2024 sendte Odenses borgmester sammen med borgmestre i Aalborg, Aarhus og København et brev, som TV 2 Fyn har set, til transportminister Thomas Danielsen(V) med et ønske om at få ændret lovgivningen, så kommunerne i højere grad må sænke hastigheden på større veje i byerne.

Ifølge Klima- og Miljøforvaltningen i Odense har kommunen derfor også siden arbejdet med at finde frem til en anden løsning i det konkrete projektforslag for omdannelsen af Skibhusvejkvarteret.

Ikke godkendt endnu

I november 2024 vedtog Odense Byråd en plan for omdannelsen af Skibhusvej-kvarteret, som ikke indeholder nogen 30 km/t-zone på Skibhusvej. I stedet planlægges en cykelgade med anbefalet hastighed på 30 km/t.

- Vi har løbende været i god dialog med politiet og vejmyndigheder omkring: Hvad er det, vi kan indenfor gældende lovgivning? Hvad er det, vi ikke kan? Der er flere ting, vi drømmer om at kunne, men dem har vi da selvfølgelig ikke vedtaget i et konkret projekt. Vi bryder ikke loven i Odense Kommune, siger Tim Vermund(S).

Projektet omkring Skibhusvej er endnu ikke formelt sendt afsted i en ansøgning til Fyns Politi, som skal vurdere og eventuelt godkende de trafikale ændringer, som kommunen ønsker. Det er dermed ikke godkendt endnu.

TV 2 Fyn har spurgt Fyns Politi om et interview om projektet. Her lyder det, at man ikke ønsker at udtale sig om vurderingen af konkrete trafikale projekter, der endnu ikke er færdigbehandlet.

TV 2 Fyn har efterspurgt et interview med transportminister Thomas Danielsen (V). Han har ikke mere at tilføje, lyder det fra ministeriet.

For 3 timer siden
Tophistorie
HC Odense

Herrehåndboldklubben HC Odense står på randen af en konkurs, og derfor tager klubben nu en atypisk metode i brug.

I et opslag på facebook beder klubben nemlig borgere og virksomheder om at betale en skærv, så den kan undgå at dreje nøglen om.

- Vi repræsenterer Odense, og vi har brug for jeres støtte nu mere end nogensinde, lyder det i opslaget.

- Vi opfordrer alle til at bidrage, uanset størrelse. Hver krone tæller, og din støtte kan være med til at sikre, at vi fortsat kan have elitehåndbold i Odense.

Klubben mangler cirka 300.000 kroner, oplyser den. Det beløb skal samles ind inden onsdag 5. februar, hvis ikke konkursen skal blive en realitet.

HC Odense spiller mod Aarhus Håndbold søndag.

For 4 timer siden
Fyn
Ukendt

Landets største godstransportør DB Cargo er blevet meldt til politiet af Trafikstyrelsen.


Det oplyser Trafikstyrelsen til TV 2 Fyn.


Det sker i kølvandet på, at en container på et såkaldt veksellad natten til 7. januar var ved at falde af en godsvogn.


Vognen blev kørt ind på et sidespor i Ullerslev, inden den nåede at køre over Storebæltsbroen.


Undersøgelse pågår

Forud for episoden havde det blæst kraftigt på ruten fra Taulov på vej mod Høje Taastrup.

- På baggrund af hændelsen 7. januar 2025 har Havarikommissionen igangsat en undersøgelse af forløbet. Når resultaterne af undersøgelsen foreligger, vil Trafikstyrelsen vurdere, hvorvidt der er behov for generelle tiltag overfor branchen eller specifikke tiltag overfor den konkrete jernbanevirksomhed. Vi har yderligere politianmeldt DB Cargo Scandinavia A/S for at afklare, om der er grundlag for at straffeforfølge virksomheden for ikke at have sikret godstraileren, skriver Trafikstyrelsen til TV 2 Fyn.

Trafikstyrelsen oplyser desuden, at styrelsen i mellemtiden har anmodet jernbanevirksomheden om at oplyse, hvilke konkrete tiltag virksomheden har iværksat her og nu, så der ikke bliver transporteret gods med veksellad, der kan være til fare for jernbanesikkerheden.

Læs også: Claus overlevede katastrofe-tog på Storebælt - tirsdag undslap han endnu en togulykke
Gå tilbage Del
8. jan. 2025 kl. 19:10
Fyn

Claus overlevede katastrofe-tog på Storebælt - tirsdag undslap han endnu en togulykke

Claus Bjerring Christiansen var heldig, da han i januar 2019 var med i katastrofetoget på Storebælt.


Han overlevede kollisionen med det modkørende DB Cargo-togs containere, der havde revet sig løs i den kraftige blæst og med et defekt låsesystem.


Otte andre passagerer døde.


Tirsdag morgen fik Claus Bjerring Christiansen nærmest et deja vu, da han var med intercitytoget og passerede Ullerslev Station.


På et sidespor var en DB Cargo-godsvogn parkeret med en container krængende ud over et såkaldt veksellad.

Foto taget af ukendt fotograf ved Ullerslev.

- Jeg troede, det var løgn. Efter ulykken på broen i 2019 ligger det dybt i mig, at jeg altid er meget opmærksom på, om det blæser, når jeg skal med toget over Storebælt, siger Claus Bjerring Christiansen, der til daglig er direktør i Semler Gruppen.

Claus Bjerring Christiansen var på vej fra Odense med intercitytoget klokken 9, og i Ullerslev skulle IC-toget holde tilbage for et godstog, der holdt på Ullerslev Station.

Kraftig blæst

Natten til tirsdag var der kraftig blæst og visse steder vindstød af orkanstyrke.

Det er uvist, hvad der har forårsaget den alvorlige situation med cotaineren, der var på vej fra Taulov til Høje Taastrup.

Altså om cotaineren ikke har været ordentlig fastgjort i de fire hjørner, eller om stormen ved egen kraft har kunnet rykke den tunge container ud af sine fæstninger.

I første omgang blev Havarikommissionen, Banedanmark og DG Cargos teknikere tilkaldt, og ifølge Klaus Seneca Jensen, der er leder af Havarikommissionens jernbaneenhed, kan man efter den første indledende undersøgelse konstatere, at der er tale om et veksellad, der har været skubbet ud af position.

Et veksellad er en container, der er fastgjort med tapper i fire hjørner. Vekselladet kan dermed transporteres både på en lastvogn og en togvogn.

Hændelsen kan dermed ikke sammenlignes med en tidligere hændelse fra 2021, hvor en sættevognstrailer rev sig løs, fordi den ikke var låst ordentlig fast med hovedbolten i lommevognens låseanordning – den såkaldte skammel, oplyser Klaus Seneca Jensen.

I begge tilfælde var det dog DB Cargo, der var transportør, ligesom ved ulykken i 2019.

- Jeg har noteret mig, at der ikke er tale om en sættevognstrailer denne gang, men jeg er sådan set ligeglad med, om det er den ene eller anden type container, der er på vej til at ryge af DG Cargos godsvogne, siger Claus Bjerring Christiansen.

Trafikstyrelsen oplyser, at det er for tidligt at vurdere, hvad der er årsagen til hændelsen, og hvilke konsekvenser det vil få, før Havarikommissionen har undersøgt sagen.

Fokus på fastspænding af gods

Ifølge Trafikstyrelsens sikkerhedsrapport for jernbanetransport, der blev offentliggjort i november 2024, har der siden ulykken på Storebælt i 2019 ikke været enkeltstående hændelser, som har givet anledning til at ændre det overordnede risikobillede.

- Dog har Trafkstyrelsens tilsyn igennem de sidste år haft fokus på fastspænding af gods, og der blev gennemført en række tilsyn med dette område i 2023. Det har resulteret i en række observationer omkring lommevogne, hvor det primære er, at gardinstrammere enten ikke har siddet korrekt eller har været løse. Styrelsen har konstateret, at de uvarslede inspektioner resulterer i flere observationer end varslede inspektioner, hedder det i rappporten.

Mia Scheelsbeck, communication manager, DB Cargo Scandinavia A/S, siger til TV 2 Fyn, at Havarikommissionen, Banedanmark og DB Cargos egne teknikere blev tilkaldt til hændelsen, at der er igangsat en ekstern undersøgelse, ligesom DB Cargo har iværksat en intern undersøgelse af episoden.

 - Vi har allerede gjort meget for at forbedre sikkerheden med godstrafikken i Danmark. I 2022 indførte vi nationale regler for godstransport med transporttrailere på de danske jernbaner, der i dag er de skrappeste regler i EU. Efter ulykken og hændelsen på Storebælt er der desuden kommet vindrestriktioner på kørsel over Storebælt, skriver styrelsen.

Trafikstyrelsen oplyser, at politianmeldelsen er sket med baggrund i Kommissionens forordning for jernbanedrift.

Bøde eller fængsel

Det følger af bestemmelsen, at jernbanevirksomheder skal sørge for, at godsvogne er læsset på en sikker og forsvarlig måde under hele transporten. Overtrædelse kan straffes med bøde.

Straffen kan stige til fængsel i indtil fire måneder, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed.

Straffen kan stige til fængsel i indtil to år, hvis overtrædelsen er sket under særligt skærpende omstændigheder.

TV 2 Fyn kunne 24. januar på baggrund af en aktindsigt hos Trafikstyrelsen oplyse, at der er masser af godstransporter, der ikke er håndteret forsvarligt på danske skinner.

I årene 2020-2023 har der været indberettet i alt 442 episoder. Det svarer til en episode cirka hver tredje dag.

Det er situationer, som Trafikstyrelsen betegner som ”ikke korrekt transporteret gods”.

Læs også: En hver tredje dag: Så mange farlige godstransporter er blevet indberettet siden storebæltsulykken
Gå tilbage Del
24. jan. 2025 kl. 6:00

En hver tredje dag: Så mange farlige godstransporter er blevet indberettet siden storebæltsulykken

Ukendt

Det er ikke mere end godt to uger siden, at en faretruende løs godscontainer ved Ullerslev på Østfyn blev opdaget, inden godstoget nåede ud over Storebæltsbroen og bragte minder frem om den tragiske togulykke samme sted, der i 2019 kostede otte mennesker livet.


Nu viser en aktindsigt til TV 2 Fyn fra Trafikstyrelsen, at der er masser af godstransporter, der ikke er håndteret forsvarligt på danske skinner.


I årene 2020-2023 har der været indberettet i alt 442 episoder – svarende til en situation cirka hver tredje dag.


Det er situationer, som Trafikstyrelsen betegner som ”ikke korrekt transporteret gods”.


Åbne godsdøre

Alene i 2023 blev der registreret 108 episoder, som personale og virksomhederne selv havde indberettet.

Året før var tallet 138.

Tallene for 2024 er endnu ikke opgjort.

Tallene afslører, at der blandt andet er låseproblemer, problemer med forskubbet gods, åbentstående døre og løse presenninger.

I perioden 2020-2023 blev der indberettet i alt 2.072 godshændelser, og godt hver femte faldt under kategorien ”ikke korrekt transporteret gods”.

Godshændelserne med ikke fastgjort gods udgør kun en lille del af indberetningerne om hændelser på jernbanen.

Om det konkrete tal vurderes som højt eller lavt, vil Trafikstyrelsen ikke vurdere, men gør opmærksom på, at et højt antal indberetninger også er udtryk for en sund indberetningskultur, mens et lavt antal omvendt kan være udtryk for at ikke alt bliver indberettet

Baneformand rystet

Hos Dansk Jernbaneforbund udtalte forbundsformand Preben S. Pedersen umiddelbart efter situationen i Ullerslev, at det er helt afgørende, at der er styr på sikkerheden på jernbanen – både for passagererne og for de kollegaer, som han repræsenterer.

- Derfor er en hændelse som denne alvorlig, og den berører selvfølgelig alle ved jernbanen dybt, sagde Preben S. Pedersen.

Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen i perioden 2020-2024 gennemførte 60 tilsyn med godsvirksomheder, hvoraf 21 inspektioner har fokuseret på godstransport.

Transportør har ansvaret

Kontorchef Laura Meyer Harrison fra Trafikstyrelsen oplyser, at det altid er jernbanevirksomheden, der har ansvaret for, at sikkerheden er i orden, mens Trafikstyrelsens rolle er at føre tilsyn med, at virksomhederne løfter dette ansvar gennem deres egne sikkerhedsledelsessystemer.

- En stor del af Trafikstyrelsens tilsyn handler derfor om at gennemgå virksomhedernes sikkerhedsledelsessystemer og følge op på eventuelle tidligere hændelser med fokus på, hvordan virksomheden har sikret sig mod, at tilsvarende hændelser kan undgås i fremtiden. Trafikstyrelsen gennemfører desuden inspektioner hos jernbanevirksomhederneDet sker blandt andet på baggrund af en bestemt type hændelser, der kan påvirke jernbanesikkerheden, siger hun til TV 2 Fyn.

TV 2 Fyn har forsøgt at få Dansk Jernbaneforbunds formand til at kommentere de nye tal fra Trafikstyrelsen, men han er ikke vendt tilbage.

Presse-fotos.dk

Beredskab Fyn og Fyns Politi rykkede fredag klokken 17.49 ud efter en melding om en brand i et boligkvarter på Middelfartvej i Odense V.

Det oplyser vagtchef hos Fyns Politi Christoffer Jakobsen til TV 2 Fyn.

- Branden er opstået i forbindelse med madlavning, siger vagtchefen og tilføjer, at der er tale om en bolig, der “hænger sammen” med andre boliger.

Da Fyns Politi ankommer til stedet, bliver det mødt af beboerne fra boligerne, der alle havde søgt udenfor.

- Der var kraftig røgudvikling, siger vagtchefen.

Det lykkes dog hurtigt politi og beredskab at få slukket branden, oplyser vagtchefen og tilføjer, at beboerne atter kan benytte deres boliger.

Ingen personer kom til skade ved episoden.

Presse-fotos.dk
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Da der skal repareres en såkaldt sætningsskade, bliver Kløvermosevej i Odense ensrettet tirsdag 4. februar mellem klokken 09 og 14.

Det oplyser Odense Kommune i en pressemeddelelse.

Det drejer sig om stykket mellem Roesskovvej og Middelfartvej, hvor det i tidsrummet kun vil være muligt at køre mod nord mod Middelfartvej.

På grund af vejarbejdet på Kløvermosevej bliver hastigheden sat ned til 50 kilometer i timen på Middelfartvej mellem Rismarksvej og Kløvermosevej.

Der er omkørsel via Middelfartvej, Grønløkkevej og Falen.

En sætningsskade er typisk dybe revner eller skævheder i vejen.

I går kl. 16:57
Grafik TV 2 Fyn

Den giftige larve egeprocessionsspinderen har de seneste dage har trukket overskrifter i hele landet, efter den er blevet opdaget i stort antal i Odense.


Konsekvenserne af mødet med den kan være ubehagelige, og det har nu fået Branchearbejdsmiljøudvalg Jord til Bord til at udgive en vejledning til dem, der skal arbejde med træer, hvor larven opholder sig.


Listen over sikkerhedsudstyr er lang, og ifølge arbejdsgiverforeningen GLS-A er vejledningen lavet for at forebygge ulykker, der er relateret til håndteringen af larven og dens efterladenskaber.


Maske og beskyttelsesdragt

Når arbejdere skal i gang med at fjerne reder, larver og æg fra egetræer i Odense, vil de udsætte sig selv for eksponering for larvens fibertynde hår. De kan ved kontakt med luftveje give akut åndedrætsbesvær, og ved længerevarende eksponering kronisk astma, fremgår det i vejledningen.

Derfor foreskriver den, at der skal bruges overtryksmaske, beskyttelsesdragt, handsker og sikkerhedsgummistøvler, når arbejdet udføres.

Dragt, larver og rester af reder skal behandles som farligt biologisk affald og skal transporteres i lufttætte beholdere til afbrænding, fremgår det.

Handsker, støvler og klatreudstyr skal støvsuges, mens lifte, som bruges til at komme op i træet og arbejde, skal støvsuges og vaskes efter brug.

Hvis uheldet er ude

Arbejdet med de giftige natsværmer-larver må kun udføres af personer, som har fået en grundig oplæring i håndtering af larverne og som kender til risici ved at håndtere biomateriale og grej, står der i vejledningen.

Skulle uheldet alligevel være ude, og kommer man i nærkontakt med spinderen, så er der også hjælp at hente i vejledningen.

Her fremgår det nemlig, at man straks skal vaske sig grundigt med vand og sæbe og derefter søge læge.

Arbejdsgiverforeningen GLS-A, fagforeningen 3F og en forsker fra Københavns Universitet har sammen udarbejdet vejledningen for år tilbage. Efter fundet i Odense er aktørerne gået i gang med at distribuere den til både arbejdsgivere og arbejdstagere.

Opdatering klokken 17.01: Køen er nu afviklet, og trafikken glider normalt igen.

På grund af et færdselsuheld på E20 Fynske Motorvej er der kødannelse mellem frakørsel 50 Odense SØ og frakørsel 53 Odense V i vestgående retning.

Situationen skaber forlænget rejsetid på mellem ti og 30 minutter.

Det fremgår af Vejdirektoratets trafikkort.

Efter myldretiden forventes trafikken at glide normalt igen.

I går kl. 15:04
Fyns Politi

Betjente fra Fyns Politi spærrede øjnene op, da de entrerede en lejlighed i Odense fredag.


På den anden side af døren blev de nemlig mødt af synet af hele to krokodiller.


- Krybdyr er vi vant til, men det er ikke hver dag, vi falder over krokodiller, siger kommunikationsrådgiver hos Fyns Politi Mads Boel til TV 2 Fyn.


Aflivet

Efter det usædvanlige fund beslaglagde betjentene krokodillerne, der måler cirka en meter i længden. Herpå blev de aflivet

- Det blev de, fordi racen er ulovlig, og fordi der ikke var nogen aftager, siger Mads Boel.

Men kunne I ikke have afleveret dem hos et terrarie i stedet for at aflive dem?

- Vi samarbejder med relevante eksperter, og det var ikke muligt at få dem afsat, oplyser han videre og tilføjer, at aflivningen foregik “så humant som muligt”.

Mads Boel vil ikke komme det nærmere, hvor i Odense krokodillerne blev fundet. Hvordan ejeren reagerede, da krokodillerne blev beslaglagt og aflivet bliver heller ikke oplyst.

Fyns Politi reagerede på en anmeldelse og rykkede ud til lejligheden. Hvem der indgav anmeldelsen, ønsker Mads Boel ikke at uddybe.

Ejeren kan nu se frem mod en bøde.

Fyns Politi
Fyns Politi
/
Peter Salomon

Opdatering klokken 15.37: 114 er oppe at køre igen. Vi beklager ulejligheden for dem, det må have generet, skriver Fyns Politi på X.

På grund af tekniske problemer vil borgere opleve at blive stillet videre til andre politikredse, når de kontakter Fyns Politi på 114.

Det oplyser Fyns Politi på X.

- Vi oplever i øjeblikket problemer med 114. Borgere bør blive viderestillet til andre politikredse automatisk. Der kan forekomme ventetid. Ved akut brug for hjælp. Ring 112.

Fyns Politi oplyser, at det arbejder på at løse problemet.

I går kl. 13:21
Universal Robots

Dagene er ikke lige så gyldne i robot-branchen som tidligere.


Hos Universal Robots og MiR har sidste års omsætning nu betydet, at man må afskedige 52 ansatte på matriklen i Odense.


I et skriftligt svar skriver Kim Povlsen til TV 2 Fyn, at konsekvensen bliver et farvel til medarbejdere og fokus på en øget effektivitet.


- Omsætningen i 2024 for Universal Robots og MiR var i alt 365 millioner USD, et fald på 3 % sammenlignet med 2023. Vores robotvirksomheder servicerer industrier med meget cyklisk efterspørgsel, og på trods af en række nye produktlanceringer og en fortsat hurtig udvikling i fulde robotløsninger fra vores partnere, så har det udfordrende økonomiske klima betydet, at vores overordnede vækst ikke har levet op til forventningerne.

- For at imødekomme disse udfordringer strømliner vi vores organisation for at blive mere fleksible. Vi omorganiserer dele af vores forretning ved at lægge vores kommerciele afdelinger i UR og MiR sammen. Det vil forbedre effektiviteten og frigøre midler til at investere i vores strategiske prioriteter. Vi har en stærk tro på, at denne omstrukturering vil levere værdi til vores kunder og partnere og positionere UR og MiR til fornyet vækst i årene, der kommer, lyder det i svaret.

Universal Robots og MiR og slog fornyligt pjalterne sammen for at optimere deres muligheder for samlet salg under navnet Teradyne Robotics. På verdensplan fyres i alt 120 medarbejdere, lyder det.

Morten Albek

Transfermarkedet er ved at lukke og det samme gælder de sidste aftaler.

Én der kan være på vej mod sydligere himmelstrøg er OB’s Tobias Slotsager. Ifølge det spanske medie Relevo.com er OB’eren meget tæt på en underskrift med La Liga-klubben Leganes.

Ifølge mediet har de seneste dage budt på en øget kontakt til Tobias Slotsagers repræsentanter for at lukke en handel.

Tobias Slotsager er 19 år, og har kontraktudløb med OB til sommer.

Opdatering klokken 13.46: Beredskabet har undersøgt forholdet. Det er et mindre område med oliefilm, som vil være synligt i et par dage, hvorefter det vil være forsvundet, skriver Fyns Politi på X.

Beredskab og Politi er tilstede ved havnen i Nyborg, hvor det har fået anmeldelse om oliefilm i vandet. Det skriver Fyns Politi på X.

Har nogen set, hørt eller har kendskab til hændelsen, så ring 114, lyder det.

Brug vores app og få de vigtigste nyheder fra Fyn lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her