Til februar nedlægger Fynbus 15 regionale stoppesteder i Odense, og det betyder serviceforringelser for de cirka 70.000 passagerer årligt, der benytter stoppestederne.
Ifølge Fynbus-direktør Carsten Hyldborg Jensen sker nedlæggelsen af stoppestederne i Odense dels som et led i en spareplan og dels for at imødekomme regionale passagerer.
- Hvis man kommer fra Assens eller Glamsbjerg eller et anden sted uden for Odense, er det primære mål at komme hurtigst muligt ind til toget eller på arbejde. Derfor fjerner vi nogle stop for at reducere rejsetiden for de regionale kunder, siger Carsten Hyldborg Jensen.
Spildtid: Letbanen koster Fynbus millioner
Byggeriet af Odense Letbane har kostet Fynbus cirka 15 millioner kroner i spildtid på grund af omkørselsruter og tabte indtægter. Samtidig falder antallet af buspassagerer som aldrig før.
Nye tal viser, at der har været et fald på 900.000 billetter i 2016 på bybustrafikken i Odense og den regionale bustrafik. Det svarer til et fald på seks procent.
- Der er så mange, der opgiver at tage bussen. I centrum har vi tabt cirka en million passagerer, siger Carsten Hyldborg Jensen.
Der er så mange, der opgiver at tage bussen
Rådmand: Familier vælger bil frem for bus eller letbane
Derfor skal nedlæggelsen af busstoppestederne i Odense også ses som et led i en spareplan på cirka fem millioner kroner.
At Fynbus vælger at nedlægge stoppestederne i Odense, ærgrer by- og kulturrådmand Jane Jegind (V). Hun frygter, at endnu flere odenseanere fravælger bussen og måske køber endnu en bil. Det vil på længere sigt få betydning for letbanen.
- Hvis familier vælger at sige, at det er blevet så umuligt, at nu køber de bil nummer to, bliver de sværere at lokke over i letbanen, når vi når der, siger Jane Jegind.
Hvis familier vælger at sige, at det er blevet så umuligt, at nu køber de bil nummer to, bliver de sværere at lokke over i letbanen.
Passager: Det er superlækkert
Serviceforringelserne for de cirka 70.000 passagerer i Odense er et valg mellem to onder, erkender Fynbus-direktøren.
- Vi er nødt til at vælge en gang imellem mellem pest eller kolera. Vi skal vælge mellem at tilgodese de regionale passagerer og tilgodese bybuspassagererne, og der har vi så truffet det valg at tilgodese de regionale passagerer, forklarer Carsten Hyldborg Jensen.
Det glæder en af de passagerer, der bruger lang tid på at komme igennem vejarbejdet, når bussen snegler sig igennem Odenses gader.
Det er superlækkert, hvis det bliver forkortet lidt, så man ikke skal så tidligt op.
- Der er næsten en times kørsel, så det er superlækkert, hvis det bliver forkortet lidt, så man ikke skal så tidligt op, siger Maria Larsen, der går i 3.g på Vestfyns Gymnasium og ofte rejser mellem Odense og Glamsbjerg.