Det tredje spor kommer: Du sparer fem minutter hver dag
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fynboerne kan se frem til en udvidelse af Fynske Motorvej, men indtil videre bliver motorvejen ikke udvidet efter Odense Vest.
Det tredje spor på Fynske Motorvej fra Nørre Aaby til Odense Vest er på vej. Det vil spare fynboerne fem minutter hver dag viser nye tal fra transportministeriet.
De fem minutter kan også omsættes til 19 timer årligt.
Indtil videre udvides motorvejen kun med et tredje spor fra Nørre Aaby til Odense Vest. Der forhandles stadig om at få resten af strækningen fra Odense Vest og videre østpå med.
Erik Christensen fra Socialdemokratiet, der er medlem af folketinget, er ikke synderligt begejstret for besparelsen. For problemet rykkes bare længere østpå.
- Om de holder i kø ved Vissenbjerg eller inde ved Odense, det tror jeg, folk er ligeglade med, siger Erik Christensen fra Socialdemokratiet, der er medlem af Transportudvalget.
Venstres transportordfører: Udvid hele motorvejen i ét stræk
Venstres transportordfører håber, at udbygningen til tre spor på den fynske motorvejsstrækning syd om Odense kan fortsætte i umiddelbar forlængelse af udbygningen på Vestfyn.
Hvis det står til Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, skal gravemaskinerne ikke sendes hjem den dag de når Odense, men fortsætte udbygningen af den fynske motorvej syd om Odense.
- Nu får vi udvidet motorvejen på Vestfyn, og hvis det står til mig, får vi det sidste udvidet i en glidende bevægelse derefter.
- Jeg erkender, at der kommer en flaskehals syd om Odense, og det kan godt blive et alvorligt problem, siger Kristian Pihl-Lorentzen.
Pengene mangler
Det koster cirka 1,4 milliarder kroner at udbygge strækningen syd om Odense med et ekstra spor. Men det er altså penge, som regeringen endnu ikke har fundet.
Og der er endnu ingen konkrete planer om at finde pengene. Alligevel er en udbygning inden for overskuelig fremtid ifølge transportordføreren slet ikke urealistisk.
- Jeg er gammel nok i gårde til ikke at sætte årstal på. Jeg tror dog, at man på tværs af partierne erkender, at netop motorvejen hen over Fyn er en af vores primære transportkorridorer med meget voldsom trafik. Derfor kan vi ikke i mange år have sådan en flaskehals syd for Odense, siger Kristian Pihl Lorentzen.
- Det kan lyde som meget at skulle investere 1.8 milliarder kroner, men i forhold til infrastrukturen, der er det altså ikke mange penge, og det vil simpelthen være torskedumt ikke at gøre det og få det sidste spor på strækningen, uddyber Erik Christensen.
Logikken mangler
Siden 2010 er der kommet mange flere biler på Fynske Motorvej. Trafikken er steget med 25 procent siden 2010.
- Når SDU og OUH er færdigbygget, så er der 50-60.000 mennesker yderligere, der skal flyttes frem og tilbage i det område. Det giver bare endnu mere trængsel på motorvejen. Så derfor er det jo endnu et argument for, at vi skal have det sidste stykke med, siger Erik Christensen.
Henning Johnsen fra Aarup pendler hver dag på strækningen. Han er glad for, at motorvejen udvides og at han sparer fem minutter, men han kan ikke se logikken i, hvorfor det ikke er hele strækningen.
Frygt for motorvejskaos: Vi gambler med folks liv
Motorvejsstrækningen syd om Odense risikerer at blive en særdeles farlig flaskehals, når det tredje motorvejsspor på Vestfyn står færdigt. Det frygter både bilister og erhvervsliv. Når det nye supersygehus åbner, ventes belastningen at spidse yderligere til.
Svend-Erik Nielsen pendler hver dag ad motorvejen syd om Odense. Og han er ikke tilfreds.
- Der er rigtig meget trafik. Jeg holder i kø hver dag.
I 2022 er hele den vestfynske motorvej udvidet til tre spor. Men Svend-Erik Nielsen mener, at regeringen skulle have sat penge af til at udvide motorvejen hele vejen til Svendborg-afkørslen.
- Jeg tror, strækningen syd om Odense bliver et forfærdeligt knudepunkt. Vi kan jo se i dag, at der er problemer med at gå fra tre til to spor ved Nørre Aaby. Og det problem tror jeg bare bliver flyttet til Odense, når motorvejsudvidelsen står færdig, siger Svend-Erik Nielsen.
Fynboer ønsker tredje spor
Og han er langt fra den eneste, der frygter for kaos. På sociale medier diskuterer fynboerne flittigt situationen på motorvejen.
- Der er nødt til at komme et tredjespor hele vejen fra Odense mod Jylland i begge retninger, at standse det tredje spor ved Blommenslyst er ikke nok, problemet flyttes bare til et andet sted, skriver Ulrik Ulmer fra Svendborg blandt andet.
Dorthe Nielsen fra Særslev supplerer:
- Jeg kører hver dag på stykket fra Vissenbjerg til afkørsel 52. Trafikken hober sig op og går fuldstændig i stå - sker der så samtidig et uheld længere ude kan man holde i kø i mellem en halv og halvanden time - ikke spor sjovt!
Hos Fynsk Erhverv har de længe forsøgt at sætte strækningen syd om Odense på dagsordenen.
- Konsekvensen ved ikke at få det tredje spor syd om Odense i direkte forlængelse af den udbygning, der nu finder sted frem til Odense Vest-afkørslen, er, at vi vil se lange køer og flere uheld, siger Jytte Reinholdt, direktør i Fynsk Erhverv.
- Vi bremser simpelthen væksten og gambler med folks liv og levned, siger Jytte Reinholdt.
Yderligere pres med nyt sygehus
Frygten for, at strækningen syd om Odense ender i kaos er ikke kun begrundet i de problemer, der måtte opstå, når motorvejen snævrer ind fra tre til to spor.
Det nye supersygehus, som efter planen skal stå færdigt samme år som udbygningen af den vestfynske motorvej, vil øge trafikken markant på den i forvejen allermest befærdede strækning - altså strækningen mellem Odense S og afkørslen til Svendborg.
Det forklarer Finn Andersen fra P4 Trafik.
- Som det er nu, kommer der en hel masse trafik fra både Sydvestfyn og i høj grad Jylland til det nuværende OUH. I dag kører de fra senest ved Odense SV. Men når det nye sygehus åbner, skal de allesammen videre til Odense SØ. Derved kommer de til at køre på den allerede mest belastede del af strækningen syd om Odense, siger Finn Andersen og fortsætter:
- Og så er der faktisk lige det ved det, at motorvejen forbi Odense er det, man kaldte en sparemotorvej. Den blev lavet efter den første oliekrise, og det betyder, at den er lige lidt smallere end for eksempel motorvejen ude på Vestfyn.
Finn Andersen har beskæftiget sig med den fynske trafik og infrastruktur i næsten 20 år, og han er ikke i tvivl om sin konklusion:
- De skulle jo have lavet hele udbygningen på én gang. Det burde man have tænkt over noget før. Hvis strækningen ikke udbygges, vil det helt sikkert betyde mere kø og formentlig også flere uheld.
Udbygningen af den fynske motorvej forventes at være færdigbygget i 2022.
- Det er en god idé. Der er mange, der kører over Fyn til daglig, men jeg kan ikke se logikken i, hvorfor man kun udvider til Odense Vest. Der er lige så mange problemer efter Odense Vest og indtil Svendborgmotorvejen, siger Henning Johnsen.
Ifølge ham, vil de tre spor på hele strækningen sikre både bedre humør og færre ulykker.
- Det vil betyde, at der vil være mindre surhed om morgenen. Folk er sure og kører tæt, så kommer der uheld, fordi der ikke er plads til alle folk, siger Henning Johnsen.
Udfordring at fastholde arbejdskraft
De fem minutter man sparer med udvidelsen af Fynske Motorvej kan Jytte Reinholdt, der er direktør for Fynsk Erhverv, godt se er gavnlige. Men hun ser også udfordringer, hvis ikke strækningen bliver udvidet til Østfyn.
- Det er en udfordring at tiltrække og fastholde arbejdskraft. Alene omtalen af Fynske Motorvej gør, at virksomheder på Vestfyn har svært ved at tiltrække arbejdskraft, fordi man dagligt risikerer at hænge i kø.
For hende er konsekvensen tydelig.
- Hvis vi antager, at der ikke findes midler til at udvide den sidste del af strækningen, så vil trafikken strande til ude i vest. Så rykker problematikken ind til Odense, siger Jytte Reinholdt.
Udsigterne til udvidelsen med et tredje spor på Østfyn er stadig usikker.
- Råderummet til offentlige investeringer er på nuværende tidspunkt begrænset, og derfor er mulighederne for at igangsætte nye projekter, som eksempelvis en udvidelse af motorvejen på Østfyn, indskrænkede, siger transportminister Ole Birk Olesen.
- I regeringen vil vi øge rammen til offentlige investeringer efter 2020, og motorvejsudvidelsen på Østfyn kan dermed indgå i prioriteringerne på lige for med andre infrastrukturprojekter i Danmark, hvor det vil kræve, at der findes tilstrækkelige midler til finansiering af udvidelsen samt et politisk flertal til at prioritere pengene til projektet, uddybber transportministeren.