Se regnestykket: Fynsk familie kører elbil og sparer penge på det
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Fynsk familie ejer to elbiler. Hver bil sparer dem cirka 1.000 kroner om måneden. Også ifølge FDM er elbilerne billigere end benzin- og dieselbiler. Dog kun så længe særlig afgiftrefusion gælder. Den udløber 1. januar.
I det nordlige Odense bor Rune Duban Grandal sammen med sin kone Sara Tummasardottir og deres to børn på tre og ti år.
For to et halvt år siden købte de deres første elbil. Idéen var Rune Duban Grandals. Sara Tummasardottirs samtykke var til gengæld ikke uden en vis bekymring.
- Jeg tænkte ej, kan vi så køre rigtig langt? Kan vi så komme på bilferie? Hvor lang tid tager det at køre over til familien i København?
I dag har familien to elbiler.
- Jeg kan ikke forestille mig at køre på andet, siger Sara Tummasardottir.
Inge har lige droppet diesel: Alle skulle prøve at køre på el
Inge Priisholm fra Ringe skiftede den gamle dieselhakker ud med en elbil. Og hun har ikke fortrudt. Heller ikke, når hun skal besøge sønnerne i henholdsvis Frederikssund og Varde. Men hun er stadig en af meget få fynboer, der er gået over på el.
Få dage før jul kunne Inge Priisholm fra Ringe for første gang - og for den nette sum af 300.000 kroner - kalde sig elbil-ejer.
- Jeg var ikke i tvivl, da jeg prøvede den. At det var noget, jeg kunne tænke mig. Og manden blev også hurtigt glad for den, siger Inge Prisholm.
Så nu står der en spritny Nissan Leaf hjemme i garagen på Midtfyn. Den er tilsluttet et ladeapparat, som Inge Prisholm fik med, da hun købte bilen.
For et ladeabonnement til 600 kroner om måneden må hun lade så meget hun vil. Og det gælder både hendes ladestander hjemme og på alle ladefirmaets standere rundt om i landet.
- Og det kan jeg jo ikke købe meget benzin eller diesel for jo, siger Inge Priisholm.
Men Inge Prisholm er som elbilejer stadig en sjældenhed her på Fyn. En særkørsel for Danmarks Statistik viser, at der kun er 647 elbiler her på Fyn. Således udgør elbilerne blot 0,3 procent af Fyns samlede bilpark.
Elbil? Nejtak!
Vi mødte fire fynboer, der var ved at tanke deres bil ved motorvejen i Ringe. For dem var barrieren ikke prisen, men elbilernes rækkevidde.
Fokus på elbiler
- Elbiler reducerer drivhusgasudledningen. Men der findes stadig forsvindende få elbiler på Fyn.
- TV 2/Fyn undersøger elbilens muligheder og barrierer på Fyn.
- Rækkevidde og opladetid. Det er stadig ikke godt nok til, at jeg ville købe en elbil, lød det fra Niels Henrik Pedersen, automatiktekniker, Ringe.
Samme melding havde Anders Højgaard Nielsen, der til daglig er sælger hos Scanpipe i Odense:
- Før batterierne bliver større på de elbiler, vil det ikke have nogen interesse.
Heidi Bendtzon fra Odense ville mangle motor-lyden:
- Jeg kan altså ikke lide, når man ikke kan høre motoren, så, nej.
Louise Hansen fra Steenstrup var ligeglad med lyden, men bange for at løbe tør for strøm:
- Det hjælper ikke noget, jeg kommer halvejs, og så fortæller den mig, at "nu kan du faktisk ikke køre længere."
240 km på en opladning
For Inge Priisholm betyder den kortere rækkevidde imidlertid ikke noget. Sønnerne bor i henholdsvis Varde og Frederikssund. Varde har de ikke været i endnu. Men Frederikssund gik fint.
- Det var en dag, hvor jeg havde været i Svendborg dagen før. Jeg havde kørt 130 på motorvejen, så derfor mente kørecomputeren ikke, vi kunne nå til Frederikssund på en opladning. Derfor valgte vi at holde ind i Slagelse for lige at lade i ti minutter. Men da vi kørte hjem havde vi kørt så pænt, at computeren sagtens mente, vi kunne nå hjem. Så der tog vi hele turen uden at lade.
Hvor langt har du prøvet at køre i den?
- Jeg har prøvet at køre 240 kilometer på en opladning. Det er det højeste indtil videre. Men i dagligdagen, hvor vi bare kører her på Fyn, er det sjældent, vi er udfordrede af rækkevidden.
Selv når turen kræver en opladning, er det ikke noget, der piner Inge Priisholm.
- Jeg vil som regel gerne have en pause, hvis jeg kører en længere tur. Så gør det ikke noget bare lige at køre ind til en hurtiglader og holde der 10-12 minutter. Tit står laderne et sted, hvor der måske er et storcenter. Så kan man jo gå derind, mens man venter.
Mål: En million elbiler
Men fynboernes ulyst til elbiler er altså dårligt nyt for klimaet.
Ifølge klimarådet står transportsektoren for 25 procent af Danmarks samlede udledning af drivhusgasser. Den udledning kan elbiler reducere. Såfremt altså, at de kører på grøn strøm.
En ny elbil udleder ifølge klimarådets beregninger cirka halvt så meget CO2 som en moderne fossilt drevet bil. I det regnestykke er medtaget brug af bilen og den udledning afdrivhusgasser, der sker i produktionen af bilerne.
Derfor har regeringen et mål om en million elbiler på de danske landeveje inden 2030.
Inge opfordrer: Prøv den
Men er det ikke dyrere at have en elbil? Den er jo dyr i indkøb, er den ikke?
- Nej, fordi den er jo afgift fritaget, så der er ikke så stor forskel længere, siger Inge Prisholm.
Eneste minus for den nye elbilejer er trækkrogen. Hun har krog på sin elbil, men den må kun laste 40 kilo. Den er altså kun beregnet til en cykel eller en bagageboks.
Alligevel tøver Inge Priisholm ikke med at anbefale andre at køre på el. Så til skeptikerne har hun ét budskab:
- Jeg synes, de skulle tage og booke en prøvetur. Så kan de jo se, om de bliver lige så solgt, som jeg var.
Skøre eller first moovere
Familien købte egentligt den første elbil på grund af dieselskandalen, der afslørede, at blandt andre Volkswagen havde fiflet med deres bilers udledning.
Fokus på elbiler
- Elbiler reducerer drivhusgasudledningen. Men der findes stadig forsvindende få elbiler på Fyn.
- TV 2/Fyn undersøger elbilens muligheder og barrierer på Fyn.
- Det ønskede vi ikke at være en del af. Da vi købte den første var der ligesom to lejre. Der var dem, der syntes vi var seje first moovere, og så var der dem, der bare syntes vi var skøre, siger Rune Duban Grandal.
I dag sparer familien rent faktisk penge på at køre elbil.
- For os kan det i hvert fald godt svare sig. Men det kræver, at man kører nogle kilometer. En dyrere bil, der skal spare pengene hjem på brændstof, det kan kun lade sig gøre, hvis man har et højt kørselsbehov, siger Rune Duban Grandal.
Han pendler hver dag til Fredericia. Og han har regnet ud, at besparelsen på driften løber op i 800-1000 kroner om måneden per elbil.
- Både brændstof - eller strøm, om man vil - er billigere, og så er serviceregningen heller ikke så høj som på en fossil bil, siger Rune Duban Grandal.
Bilejernes organisation, FDM, har også regnet på, hvad der bedst kan betale sig. FDM konkluderer, at elbilen er en kende billigere end fossile biler.
FDM lægger alle udgifter sammen: Indkøb af bil, udgift til brændstof og vedligehold, lån, forsikring og værditab. Udgangspunktet er desuden, at bilerne, der sammenlignes, kører 20.000 kilometer om året i fem år.
Af regnestykket fremgår det, at elbilen koster 3,02 kroner per kilometer, mens dieselbilen koster 3,14 kroner per kilometer. Benzinbilen er dyrest. Den koster 3,20 øre per kilometer.
El bliver dyrere i 2020
Men fra 1. januar 2020 kan det regnestykke blive vendt på hovedet. For i dag får bilejerne såkaldt afgiftreduktion for den el, de lader på deres biler.
Det betyder, at hver kilowattime til bilen bliver godt en krone billigere end den strøm, man ellers forbruger.
Men ordningen med afgiftrefusion udløber med udgangen af i år. Den fortsætter kun, hvis den genforhandles politisk, og det er der endnu ingen politikere, der har taget initiativ til.
Hvis afgiftrefusionen ikke fortsætter, vil det gøre elbilen til det dyreste alternativ. Derfor er forbrugerøkonom Ilyas Dogru heller ikke tilfreds med, at politikerne endnu ikke har taget stilling til refusionens fremtid.
- Der har i forvejen været en masse utryghed omkring afgifter og beskatning af elbiler. Og nu får vi så utryghed omkring afgiftrefusionen. Det går ud over folks lyst til at køre på el, siger han.
Hos Dansk Elbilalliance er branchechef Lærke Flader heller ikke tilfreds. Hun peger på, at el i forvejen er beskattet hårdere end fossile brændsler.
- Elafgiften er i forvejen tre gange så høj som på diesel og to gange så høj som på benzin. Hvis politikerne virkelig mener, at de vil have en million elbiler på vejene inden 2030, så bliver de nødt til at skabe ro om skatter og afgifter, siger hun.
Tilbage i Odense er Rune Duban Grandal heller ikke tilfreds med udsigten til dyrere strøm:
- Det kan bestemt godt være med til at skabe en usikkerhed. Det er der ikke nogen tvivl om, siger Rune Duban Grandal.
Alligevel har familien netop investeret i men ny elbil til erstatning for den ene. For selvom det skulle blive en lille smule dyrere at køre på el i fremtiden, så går de ikke tilbage til benzin eller diesel.
- Jeg gider ikke køre andet end el. Det er fantastisk at køre elbil. Det er nemt, siger Sara Tummasardottir.
Fynsk bilsælger: Skab ro om afgifter, og giv elbiler konkrete fordele
Casper Mysling i Svendborg er en af Nissans bedste elbilsælgere i Danmark. Men han får først rigtig gang i salget, når politikerne begynder at bakke op med konkrete fordele til elbilisterne, advarer han. For eksempel gratis parkering og tilladelse til at køre i busbanerne.
Casper Mysling er vild med at sælge elbiler. Han kører selv i en. Og han tror, at 2019 bliver året, hvor fynboerne for alvor får øjnene op for de klimavenlige køretøjer.
- Vi solgte knap 50 elbiler sidste år, og vi regner med at sælge endnu flere i år, siger Casper Mysling til TV 2/Fyn.
Men for at der for alvor kommer hul på bylden, så skal der større politisk opbakning til, mener den sydfynske bilsælger.
En særkørsel, som Danmarks Statistik har foretaget for TV 2/Fyn, viser, at elbilerne udgør knap 0,3 procent af Fyns samlede bilpark. I absolutte tal betyder det, at der finde 647 elbiler på Fyn.
Kort før jul besluttede regeringen at forlænge afgiftfritagelsen på elbiler, så den gælder de næste to år.
Men det vækker kun moderat begejstring hos forhandleren i Svendborg.
Fokus på elbiler
- Elbiler reducerer drivhusgasudledningen. Men der findes stadig forsvindende få elbiler på Fyn.
- TV 2/Fyn undersøger elbilens muligheder og barrierer på Fyn.
- Vi har fået to år med afgiftfrihed, men det er ikke godt nok på den lange bane. Som forhandlere vil vi også gerne vide, hvad der skal ske om tre, fem og ti år. Ellers tror jeg ikke, vi når politikernes mål om en million elbiler i 2030, siger Casper Mysling.
For når afgifterne dykker op og ned, så skaber det uro, og så vælger folk det sikre, lyder det fra bilhandleren. Og det er ikke kun køberne, der holder igen. Producenterne risikerer også at sende deres biler til andre og mere sikre markeder, hvis rammebetingelserne i Danmark er for usikre.
Så mangel på elbiler kan altså også blive en stopklods for salget.
FDM: Ro om elbiler tak
Casper Mysling bakkes op af bilejernes organisation, FDM, som også kritiserer politikerne for ikke at have skabt ro om rammevilkårene for elbiler.
- Der er behov for trygge rammevilkår om elbilerne. Der har været tale om udfase og forlænge osv. Og det har skabt en utryghed om elbilerne, siger forbrugerøkonom hos FDM Ilyas Dogru.
Bare siden 2010 har politikerne pillet ved beskatningen på elbiler fem gange. Senest i december 2018, hvor de altså besluttede at afgiftfritage elbiler til under 400.000 kroner de næste to år. Når de to år er gået, indfases afgiften gradvist.
Øget interesse i 2019
Men det er netop nu, politikerne skal træde i karakter, mener Casper Mysling. For lysten til elbiler har aldrig været større.
- Der er en stemning blandt folk. De begynder at tænke tanken nu, at de måske skulle vælge en elbil. Det er tanker, som ikke tidligere har været i hovederne på folk, siger forhandleren, som altså har solgt biler i Svendborg de seneste 12 år.
Casper Myslings vurdering afspejler sig også i salget de første uger af 2019. Tal fra Autobranchen viser, at danskerne købte 20 nye elbiler inden januars udløb. Det er lige så mange, der blev solgt i første halvdel af 2017. I hele 2018 blev der solgt 1.545 elbiler.
Hos Terminalen Odense oplever filialdirektør Nicolai Juul også øget efterspørgsel. Her forhandler de blandt andet Hyundais nye elektriske satsning, Konaen, der kan køre over 400 kilometer på en opadning
- Elbilerne er blevet tilgængelige. Prisniveauet er inden for en normal økonomi at købe en elbil nu. Og så er produktet også ved at være der, hvor folk føler, de får deres behov opfyldt. Rækkevidden er blevet længere, og ladenetværket er blevet tættere, siger Nicolai Juul.
Men der er også behov for anden støtte end den rent økonomiske, lyder budskabet fra Svendborg.
- Jeg synes i virkeligheden, det er nemt at kigge over til vores naboer i Norge. 30 procent af deres salg sidste år var rene elbiler.
I Norge må elbilerne blandt andet køre i busbanerne og parkere gratis i byerne.
- Sådan nogle helt lavpraktiske fordele til elbilisterne, som de andre ikke får. Det ville hjælpe til at sætte yderligere skub i salget, siger Casper Mysling.
Chokerede kolleger mindes afdøde Kim Brixen: - Jeg er dybt rystet og i sorg
kopieret!
Kim Brixen er pludseligt afgået ved døden i lørdags. Det har efterladt tidligere og nuværende kolleger i sorg og chok.
- Jeg er dybt rystet og i sorg. Det er bare helt uventet og et enormt tab, fortæller regionsdirektør Jane Kragelund.
Kim Brixen og Jane Kraglund nåede at arbejde sammen i mere end ti år. Frem til sin død var han lægefaglig direktør på OUH.
Hun fik besked om hans død lørdag. Samme dag, hvor han pludseligt døde i hjemmet efter at være blevet dårlig om morgenen.
Vil blive savnet
- Det er et enormt tab. Det kan jeg slet ikke sætte ord på. Jeg vil personligt savne ham helt vildt, fordi han var en fantastisk kollega, der havde blik for andre. Fagligt vil han også blive savnet vildt meget. Han var drivkraften på mange af de landvindinger og resultater, som OUH og Regionen har opnået inden for forskning, siger Jane Kraglund.
OUH-direktør er gået bort - døde pludseligt og uventet
Et dødsfald har ramt direktørgruppen på Odense Universitetshospital. Lægefaglig direktør Kim Brixen døde pludseligt og uventet i hjemmet i lørdags.
Medarbejderne på OUH er blevet skriftligt orienteret om dødsfaldet i weekenden, og OUH bekræfter mandag formiddag over for TV 2 Fyn.
- Kim blev dårlig fra morgenstunden og døde kort tid efter. Hans hustru var ved hans side, da han gik bort, står der i mailen til de ansatte.
En hjertevarm kollega
Kim Brixen har gennem de seneste ti år fungeret som lægelig direktør på OUH.
- Han har med stor ildhu, entusiasme og faglighed sat et meget markant og ambitiøst præg på vores fællesskab her på OUH. Det gælder ikke mindst i forhold til forskningsområdet, som havde et helt særligt sted i hans hjerte.
Kim var både en inspirerende, vidende og hjertevarm kollega og leder, og han vil blive savnet blandt mange.
Kim Brixen blev 67 år. Han efterlader sig sin kone Pernille Hermann, der er overlæge på OUH, og to døtre.
Siden 1980’erne har den nu pensionerede cheflæge Michael Hansen-Nord i perioder arbejdet sammen med Kim Brixen. Tydeligt påvirket fortæller han om sin gode kollega.
- Jeg er berørt og ked af, at Kim ikke fik mere tid. Han vil blive savnet, fortæller han.
- For pokker, han var en god kollega. Altid smilende og imødekommende.
Også fagligt var Kim Brixen en mand, der gennem tiden har sat et stort aftryk på OUH.
- Han havde en meget stor forståelse og viden omkring etablering og gennemførelse af medicinske studier. Han var kvalitetsmands af allerhøjeste grad, fortæller Michael Hansen-Nord.
Familien har endnu ikke oplyst, hvornår Kim Brixen bisættes.
Kan du forudse, hvad der sker i 2025? Tip en 13'er og vind kæmpe gavekurv
kopieret!
Vinder Viktor Axelsen Denmark Open, bliver det nye supersygehus udskudt endnu en gang, og vender forsiden tilbage på tv2fyn.dk?
Hvis du kan spå om året 2025, kan du vinde en gavekurv til en værdi af 500 kroner.
Du skal have kigget i spåkuglen og indtastet dine svar, inden kongens første nytårstale begynder den 31. december.
Vinderen findes, når året 2025 går på hæld.
Regler og betingelser:
Husk at udfyld både mail og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med vinderen. Ved deltagelse accepterer du samtidig, at vi må kontakte dig. Vinderen vil blive kontaktet direkte og skal være indstillet på, at præmieoverrækkelsen filmes til web og tv. Flest korrekte svar vinder. Er der lige mange korrekte svar, findes vinderen ved lodtrækning. Seneste besvarelse gælder.
Udskældt fynbo vil være borgernes vagthund i byrådet - bare ikke for det parti, han er medlem af
Nils Skeby, der har været ansigtet på modstanden mod koncerterne på blandt andet Dyreskuepladsen i Odense, vil i byrådet til kommunalvalget i 2025.
Hvorfor?
De lydtætte mure i Odense Byråd skal brydes ned, og hvis man spørger manden selv, er han den helt rette til at gøre det.
- Jeg stiller op, så odenseanerne kan få en vaghund, der sikrer fri adgang til information fra byrådssalene, fortæller han til TV 2 Fyn.
Nils Skeby er i dag medlem af Liberal Alliance, men han stiller ikke op som kandidat for partiet.
Bryder med alliancen
I sommer blev Nils Skeby ellers godkendt som kandidat til byrådsvalget for Liberal Alliance, men på grund af et ultimatum fra spidskandidat, Araz Khan, omkring opbakning af den nye lokalplan, der skal sikre fremtidens kæmpekoncerter, har han trukket sig som kandidat for partiet.
I stedet for er han ved at skabe en borgerliste.
Dog er han forblevet medlem af Liberal Alliance.
- Jeg har da tænkt på at melde mig ud, men jeg deler fortsat mange af partiets værdier, siger han.
Og står det til ham, forbliver han medlem.
- Hvis partiet fortsat vil have mig, så bliver jeg, fortsætter Nils Skeby.
Odenseaneren, der tidligere har været kritisk over for borgmester Peter Rahbæk Juel (S) og rådmand Søren Windell (K) fortæller dog, at det ellers er slut med alliancer.
- Hvis jeg skal være en vagthund, skal jeg kunne være kritisk overfor alt og alle, og derfor indgår jeg ikke i alliancer, siger han.
Drømmer om en borgerliste med fem til syv kandidater
Selvom der ikke skal indgås alliancer, håber han på at blive valgt ind med ligesindede.
- Jeg drømmer om, vi kan skabe en borgerliste med fem til syv kandidater.
Han er dog opmærksom på, at kampen bliver hård.
- Folk har en tilbøjelighed til at stemme på partifarven, så det bliver svært.
Alligevel håber Nils Skeby på, at borgerne kan se idéen i projektet.
- Vi stiller op, fordi vi tror på, det kan lade sig gøre at få os valgt ind.
Selv hvis det ikke skulle lykkes at få valgt det ønskede antal ind via borgerlisten, understreger Nils Skeby, at han stadig kan udføre det arbejde, han går til valg på.
- Skulle jeg blive valgt ind som ene mand, står jeg selvfølgelig udenfor politisk indflydelse. Men jeg vil gøre alt i min magt for at fortælle om det, der sker bag de lukkede døre, siger han afsluttende.
Har du styr på reglerne til nytår? Test din viden her
kopieret!
Hvordan var det nu lige med afstanden til nytårsraketten, var der også noget med stråtage og sikkerhed, og hvad gør man egentlig med en fuser?
Bulder og brag kommer til at fylde i nattehimmelen, når vi hopper ind i 2025.
Og med nytårsaften lige rundt om hjørnet, er det sidste chance for at få helt styr på regler og gode råd.
Derfor har vi på TV 2 Fyn sammensat en teoriprøve med 10 spørgsmål, så du kan komme sikkert ind i det nye år.
Spørgsmålene er baseret på oplysninger fra Dansk Erhverv, Sikkerhedsstyrelsen, Bolius, GF Forsikring og en artikel fra TV 2.
Læge udstilles med navn efter alvorlige fejl - overså tegn på kræft og depression
kopieret!
Styrelsen for Patientklager har offentliggjort navnet på en fynsk praktiserende læge, efter han gentagende gange har fået kritik.
Kritikpunkterne går blandt andet på, at lægen overså symptomer på kræft hos to patienter og ikke lavede en underretning på en patient, der havde tegn på depression.
I den ene sag blev en patient behandlet mod hæmorider, selvom vedkommende havde mere permanente gener, som burde have rejst en mistanke.
Patient klagede efter kræftdiagnose
Lægen, Torsten Rahbek Rudbæk, har blandt andet praktiseret hos Idrætsklinikken i Odense.
I den omtalte sag lyder kritikken, at Torsten Rahbek Rudbæk skulle have rejst mistanke om endetarmskræft og have henvist til et kræftpakkeforløb på denne mistanke.
Men det gjorde han ikke, og efterfølgende har patienten valgt at klage, da vedkommende fik konstateret endetarmskræft.
I en anden lignende sag kritiseres den fynske læge for ikke at agere på, hvad der kunne være symptomer på kræft.
Ingen underretning trods tegn på depression
I en tredje sag kritiseres Torsten Rahbek Rudbæk for ikke at have opfyldt sin underretningspligt i en sag om et barn, der muligvis havde behov for særlig støtte.
Gennem fem konsultationer i 2021 blev der rapporteret tegn på angst, depression og udtalelser om ikke at ville leve. Det fik dog ikke lægen til at lave en underretning.
Det er på trods af, læger har pligt til at handle ved mistanke, uanset om en anden sundhedsperson allerede har sendt en underretning.
Fuldt navn offentliggjort
Styrelsen for Patientklager begrunder selv, hvorfor de har valgt at offentliggøre navnet på den fynsk praktiserende læge.
- Afgørelsen vil blive offentliggjort, da det er tredje gang inden for de sidste 5 år, vi giver kritik til praktiserende læge Torsten Rahbek Rudbæk, skriver de på deres hjemmeside.
TV 2 Fyn har forsøgt at få en kommentar fra Torsten Rahbek Rudbæk. Han har dog ikke ønsket at kommentere sagen.
- Som læge har jeg tavshedspligt og må derfor ikke udtale mig om konkrete patientforløb, skriver han i et skriftligt svar.
Derfor holdt dronning Margrethes kronebil pludselig midt i gågaden
kopieret!
Folk i gågaden i Odense fik sig mandag et overraskende syn, hvis de befandt sig omkring Brandts Kunstmuseum ved middagstid.
For pludselig kom dronning Magrethes Bentley Bentayga Hybrid kørende op foran Brandts Kunstmuseum, og var man lidt heldig fik man også dronningen at se.
Hun var nemlig forbi museet på privat besøg.
Det oplyser museets direktør Stine Høholt, der fortæller, at dronning Magrethe kom for at se udstillingen Nål og Tråd, hvor det seneste portræt af dronning er udstillet.
- Dronning Magrethe viste meget stor interesse for emnet og værkerne, fortæller direktøren efterfølgende.
Udstillingen “dykker ned i håndarbejdets righoldige traditioner og kunstneriske nybrud.”
Fire dage uden held - politiet leder stadig efter Poul
kopieret!
Poul Frank Andersen er væk på fjerde døgn, efter han forsvandt fra sit hjem torsdag, men trods en ihærdig eftersøgning, er han endnu ikke fundet, oplyser vagtchefen hos Fyns Politi Peter Westergaard til TV 2 Fyn mandag.
- Status er, at vores hundeleder stadig har nogle områder, hvor de mangler at komme hen og søge efter ham.
Eftersøgningen er stadig koncentreret om Pouls bopæl og nærliggende områder. Vagtchefen oplyser, at politiet ikke har nogen indikationer på, at Poul Frank Andersen er taget andre steder hen.
Fyns Politi vil dog stadig meget gerne høre fra folk på 114, hvis man har set Poul Frank Andersen, der var iført en sort eller grå kedeldragt ved sin forsvinden.
Rekordår hos Møllekroen – stor efterspørgsel på bestemte retter
kopieret!
Flere vælger fortsat at bestille nytårsmenuen udefra. Det mærker de også hos Møllekroen i Agedrup.
Med 3500 menuer slår de rekord igen i år. Siden sidste år er antallet af ordrer steget med 10 til 12 procent. Men bestillingerne har over tid ændret sig.
- Der er meget mere behov for specialkost i forhold til allergener og den måde, folk har valgt at leve på. Der er stor efterspørgsel på veganske- og vegetariske menuer, siger Søren Pontoppidan Grønning, der er indehaver af Møllekroen.
Møllekroen kunne allerede søndag melde udsolgt.
Toiletrum sprængt i stykker - flere anmeldelser om fyrværkeri-hærværk
kopieret!
Flere postkasser, et toiletrum og en dør er de seneste dage sprængt i stykket af fyrværkeri.
Den fremgår af Fyns Politis døgnrapport.
På Skolevej i Ebberup blev en rude i døren til et toiletrum i et klubhub knust, hvorefter et kanonslag blev kastet ind. En del af inventaret blev ødelagt. Hærværket er sket mellem den 27. og 28. december, hvor det blev anmeldt til politiet.
Et par dage før gik det ud over en dør til et skraldespandsskur i Aarup. Her havde en ukendt person lagt fyrværkeri ved døren og fyret det af. Døren gik i stykker og lægterne sprængt af, men der skete derudover ikke yderligere skade. Det skete mellem den 25. og 27. december.
Lovligt at købe - ulovligt at fyre af
Derudover har flere anmeldt hærværk på postkasser - også begået med fyrværkeri.
I Otterup blev en postkasse, der var placeret ved offentlig vej på Norup Høje, ødelagt. Det skete mellem den 27. og 28. december. Den 29. december gik det ud over en postkasse på Old Gyde i Glamsbjerg.
Det har været lovligt at købe fyrværkeri siden den 15. december. Det er dog først tilladt at fyre af den 31. december og 1. januar.
OUH-direktør er gået bort - døde pludseligt og uventet
kopieret!
Et dødsfald har ramt direktørgruppen på Odense Universitetshospital. Lægefaglig direktør Kim Brixen døde pludseligt og uventet i hjemmet i lørdags.
Medarbejderne på OUH er blevet skriftligt orienteret om dødsfaldet i weekenden, og OUH bekræfter mandag formiddag over for TV 2 Fyn.
- Kim blev dårlig fra morgenstunden og døde kort tid efter. Hans hustru var ved hans side, da han gik bort, står der i mailen til de ansatte.
En hjertevarm kollega
Kim Brixen har gennem de seneste ti år fungeret som lægelig direktør på OUH.
- Han har med stor ildhu, entusiasme og faglighed sat et meget markant og ambitiøst præg på vores fællesskab her på OUH. Det gælder ikke mindst i forhold til forskningsområdet, som havde et helt særligt sted i hans hjerte.
Kim var både en inspirerende, vidende og hjertevarm kollega og leder, og han vil blive savnet blandt mange.
Kim Brixen blev 67 år. Han efterlader sig sin kone Pernille Hermann, der er overlæge på OUH, og to døtre.
Maskeret røver truede medarbejdere i Rema 1000
kopieret!
Med et tørklæde eller halsedisse trukket op over næsen og hætten trukket over hovedet, truede en røver sig til kontanter i Rema 1000 på Jernbanevej i Nørre Aaby med en lommekniv.
Han fik udleveret et ukendt kontantbeløb i en Rema 1000-pose og løb fra stedet.
Røveriet fandt stedet klokken 20.23, og røveren beskrives som en hvid mand i alderen 18-25 år. 180-185 centimeter høj og spinkel af bygning. Han talte dansk.
Under røveriet var han iført sort jakke med hvidt mærke på venstre skulder og mindre hvidt logo på venstre bryst. Han havde mørk hættetrøje under jakken. Han var iført lyseblå jeans og mørkeblå kondisko. Han maskerede sig med tørklæde eller halsedisse og bar mørke handsker.
Fynsk attraktion slår tre rekorder på ét år
kopieret!
Der er blevet slået rekorder på stribe på Egeskov Slot i 2024.
Slottet har åbent 340 dage om året, og på de dage har 300.000 besøgende nået forbi slottet i Kværndrup. Det er flere end nogensinde før.
Det skriver Egeskov Slot i en pressemeddelelse.
Derudover har årets julemarked slået alle tidligere rekorder med over 40.000 besøgende, ligesom slottes halloween-arrangement i efterårsferien også slog rekord.
- Efter et vådt forår har sensommeren og efteråret bragt mange gæster, og vi ser en markant stigning i udenlandske besøgende, som vender tilbage, fortæller Henrik Neelmeyer, direktør på Egeskov.
I højsæsonen beskæftiger Egeskov Slot 140 medarbejdere.
Dit digitale aftryk
Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.
Du kan altid ændre dine præferencer senere
Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.
Se flere detaljer om vores cookies her