Han har bygget sin egen vikingeborg ved Korinth på Sydfyn. Han har sin egen creme-serie. Lægger bestemt ikke skjul på, at han er homoseksuel. Og han har deltaget i reality-tv og været i medierne for lidt af hvert i efterhånden en årrække. Alligevel er det lige før Jim Lyngvild bliver lidt ydmyg, når talen falder på hans seneste påhit: Designet af en ny whiskyflaske.
- Det er så stort! Helt utroligt. Det er virkelig en chance for at blive kendt i både USA og Sydamerika, hvor jeg ikke står særlig stærkt, siger Jim Lyngvild, der vel at mærke har 146.000 følgere på Facebook og har rundet de første 100.000 følgere på sin kinesiske fan-konto.
Highland Park er kendt whisky-mærke
Ukendt er det næsten to meter høje mode- og medie-ikon dermed ikke. Alligevel er kontakten til Highland Park, der er et kendt whiskymærke fra Orkney-øerne nord for Skotland, en chance af de større.
- Egentlig var det lidt tilfældigt. Deres danske brand-manager, Martin Markvardsen, havde ledelsen med på en tur til Danmark. De skulle til at redesigne deres serie med vikinge-motiver. I den forbindelse ville de lige besøge mig til et kort møde. De blev i timevis! De kunne blandt andet godt lide mit stamtræ, hvor en af mine forfædre var jarl på Orkney-øerne. Det var før1468, hvor øerne stadig var danske. For det gælder jo om at fortælle en god historie, når man skal sælge et kvalitetsprodukt i dag, mener Jim Lyngvild.
Du kan kalde mit design en rejse i vikingernes univers...
Budskabet skal nok nå ud. For over 100 journalister fra nyheds- og livsstilsmedier fra hele verden kommer til Sydfyn for at se, hvordan Jim Lyngvilds whiskyflaske, med navnet Valkyrie, ser ud. Mens indholdet er en single-malt skabt af Gordon Motion, er udseendet nyt for Highland Park. Jim Lyngvild benytter sig gyldne, svungne bogstaver på etiketten, og i front markerer en markant tatovering tilhørsforholdet til vikinge-fortiden.
Lyngvild designer tre flasker
- Det er den første af tre flasker, jeg har designet. Den næste udkommer i 2018 og den sidste i 2019. De er vidt forskellige. Her starter jeg med valkyrierne, der spillede en vigtig rolle i vikingernes gude-tro. De andre flasker bliver anderledes. Du kan kalde det en rejse i vikingernes univers frem mod Valhalla, røber Jim Lyngvild og glæder sig til at fortælle om sit arbejde.
- Det bliver faktisk vildt. Hele dagen starter på vikingemuseet i Roskilde. Der får jeg 15 minutter til at svare på spørgsmål, til de medier, der måtte ønske det, smiler Jim Lyngvild, inden han vender tilbage til planlægningen af den store lancering, der ender i vikingefest, sang og drama på Raunsborg.
Til gavn for Fyn
For TV 2/FYN´s businessredaktør Ole Frank Rasmussen er det oplagt, at Fyn også får noget ud af den megen omtale, som det store pressebesøg fører med sig.
- Uanset hvad man måtte mene om Jim Lyngvild, så er han fagligt dygtig. Dette vil ikke blot gavne ham, men også Fyn. Når 100 journalister får, hvad man roligt kan kalde en luksus-oplevelse, så giver det et eller andet. Det sætter Fyn i forbindelse med whisky og design. Det kan godt være, at wiskyen bliver produceret på Orkney-øerne, men samtidig bliver Jim Lyngvild og Fyn nævnt. Det er ikke dårligt, slår Ole Frank Rasmussen fast.
Highland Park "Valkyrie"