Jakob Herskind

Ledende nyhedsredaktør

5. dec. 2023 kl. 18:25

City-direktør føler sig misforstået om trafikplan efter tv-interview

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Direktør Peter Bøgholm fra Odense Cityforening har sendt mail ud til foreningens 198 medlemmer med budskab om, at han føler sig misforstået omkring sin holdning til Odense Kommunes mobilitetsplan.

- Der er blevet malet et billede af, at det bliver besværligt at komme ind til bymidten. Men det tyder intet på. Tværtimod tyder det på, at det bliver lige så nemt som hidtil at komme herind.

Sådan sagde direktøren for Odense Cityforening, Peter Bøgholm 29. november, da TV 2 Fyn i et tv-interview bad direktøren forholde sig til Odense Kommunes justerede grønne mobilitetsplan, der nu lægger op til begrænset adgang til bymidten for bilister.

Nu fremgår det af en mail fra Odense Cityforeningen til foreningens 198 medlemmer, at direktør Peter Bøgholm føler sig misforstået.

”Der har de sidste dage været en debat om Cityforeningens holdning til Odense Kommunes mobilitetsplan, som er foranlediget af et båndet interview på TV 2 Fyn." 

"Interviewet, som varede ca. 15-20 minutter, er efterfølgende blevet klippet ned, og tolkes desværre på en måde, så Cityforeningens holdning vedr. tilgængelighed til byen ikke kommer ordentligt til udtryk. Derfor denne mail”, skriver Cityforeningen i mailen, som TV 2 Fyn er i besiddelse af.

Mailen kommer, efter at TV 2 Fyn to dage efter interviewet med Peter Bøgholm valgte at gennemføre sin egen undersøgelse af, om cityforeningens medlemmer er på linje med deres direktør.

TV 2 Fyn spurgte derfor 20 tilfældigt udvalgte butikker og her svarede 16 ud af 20 butiksejere i Odense Centrum, at de er bekymret over mobiltetsplanen, som blandt andet betyder hastighedsbegrænsninger inden for ringvejen og dyrere parkeringspriser for alle andre biler end elbiler.

Læs også: Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig
Gå tilbage Del
23. nov. 2023 kl. 13:02

Overblik: Det betyder Odenses nye trafikplan for dig

Morten Albek
TV 2 Fyn

Det bliver - fortsat - mere besværligt at køre bil i Odense og nemmere at være cyklist, fodgænger eller buspassager. 

Odense har fået en ny Grøn Mobilitetsplan. Den gamle, der blev vedtaget af alle partier i byrådet i sommer, smuldrede efter stort drama.

Sent onsdag aften blev Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Moderaterne og løsgænger Andreas Møller enige om den nye trafikaftale for Odense. De borgerlige partier er ikke længere med i aftalen.

Cille Høg

Trafikplanen vil - ligesom den gamle - få stor betydning for udviklingen af trafikken i Odense. Hastighedsgrænserne på byens veje vil blive sat ned mange steder, veje vil blive lukket eller ensrettet, og det vil generelt blive mere besværligt at køre i bil i byen.

Herunder kan du få overblikket over, hvad den nye aftale indeholder, og hvordan den adskiller sig fra gamle trafikplan. 

Det betyder Odenses nye trafikplan for dig

Færre hastighedsnedsættelser

Frederik Berga

I den nye trafikplan er der færre hastighedsnedsættelser end i den oprindelige. Den forventede reduktion er sænket fra 30.000 ton til 17.000 ton. 

Fartgrænserne vil blive sænket til 30 kilometer i timen på hele vejnettet inden for Ring 2. Hastighedsnedsættelserne på selve ringvejen bliver dog droppet.

Det er heller ikke længere planen, at hastigheden på de største indfaldsveje og trafikveje skal sænkes med 20 kilometer i timen. 

Til gengæld vil hastigheden på udvalgte støjplagede veje uden for Ring 2 blive sænket til 40 kilometer i timen. Det gælder eksempelvis Hjallesevej og Læssøegade. 

Uden for Ring 2 udpeges to lokalområder, hvor hastigheden sænkes til maksimum 30 kilometer i timen. Det kunne blive i Sanderum-Dalum-området eller ved Fuglebakkekvarteret i Tarup.

Hvad med Fynske Motorvej?

Alex Syrik

Det er stadig en del af aftalen, at hastigheden på Fynske Motorvej skal sættes ned til 90 kilometer i timen, selv om det ikke er noget, kommunen kan bestemme, og regeringen i sommer afviste at nedsætte hastigheden på motorvejen syd om Odense

Hvis motorvejshastigheden ikke kan reduceres, fremgår det af den nye aftale, at forligspartierne vil afsøge andre muligheder. Her er håbet, at staten vil hjælpe kommunen, da den mener, det er statens ansvar.

Nye busgader og bussluser

Alexander Aagaard

I den nye aftale er der fortsat planer om, at der skal investeres i den kollektive trafik, heriblandt byens busser.

Det nye er, at der skal etableres såkaldte busgader og bussluser, hvor det tidligere kun skulle gøres lettere for busser at komme frem via busbaner. 

På Søndre Boulevard vil de eksisterede fire spor blive ændret til to spor for biltrafik og to spor til busser.

Forventet reduktion: 9.000 ton

Flere klimavenlige områder og Gent-modellen

Niels Anton Gyde

I den nye trafikplan er der mere fokus på klimavenlige områder end den oprindelige. Den forventede reduktion er hævet fra 20.000 ton til 33.000 ton per år.

Her er det den såkaldte Gent-model, der kommer i spil. Den var ikke med i den oprindelige aftale. Her vil nogle byområder blive fredeliggjort - ligesom i den belgiske by Gent - i såkaldte mobilitetszoner. Det er et byområde, som lukkes af for gennemkørende biltrafik.

Det vil gøre det mere besværligt for bilister, men til gengæld noget nemmere for cyklister og fodgængere, og gadebilledet bliver grønnere og mere tilgængeligt for det lokale byliv. 

Det kan for eksempel komme til at ske i Skibhuskvarteret med en ensretning af Skibhusvej, hastighedsnedsættelser, vejlukninger og reducering af kantstensparkering på Skibhusvej. 

Det vil også ske i en endnu unavngiven bydel.

Mere fokus på elbiler og parkering

Odense Kommune har et par parkeringspladser forbehodt elbiler, men de er stort set altid tomme.

I den nye aftale er der stort set ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på elektrificering af bilerne i Odense.

Ambitionen er, at minimum 40 procent af bilerne i 2030 skal være elbiler. 

Der skal etableres flere parkeringspladser til elbiler og laves flere ladestandere. 

Det vil give en forventet reduktion på 21.000 ton om året.


Samkørsel og delebiler

Vejdirektoratet
Samkørselsplads langs Fynske Motorvej

Der er ikke ændret ved planerne fra den oprindelige aftale om at øge fokus på samkørsel og delebiler. 

Det skal give en forventet reduktion på 10.000 ton per år.

Det gælder blandt andet, at der skal reserveres gratis parkeringspladser til delebiler ved alle kommunale parkeringsanlæg og trafikknudepunkter.

Odense Byråd vil samlet set reducere med 100.000 ton CO2 i 2030.

Der er ikke nogen planer i den nye aftale om, at der skal etableres nulemissionszoner i Odense. I sådan nogle zoner vil det ikke være tilladt for benzin- og dieselbiler at køre ind i.

Hele byrådet var 9. juni enige om den første aftale, men allerede få dage efter vaklede fundamentet

I mailen til medlemmerne anfører Peter Bøgholm, at temaet for interviewet med TV 2 Fyn slet ikke var ”trafikale forandringer” men derimod en detailhandelsanalyse fra tidligere i år, der tegner en positiv prognose for detailhandlen i Odense.

”Interviewet tager altså udgangspunkt i ovenstående og handler ikke om forandringer i trafik, som det efterfølgende giver indtryk af, men dybest set om flere mennesker, der skal bo i byen og flere gæster ude fra”, skriver Odense Cityforening i mailen.

Hidtil har TV 2 Fyn valgt kun at publicere dele af det i alt 12 minutter lange interview med Peter Bøgholm. TV 2 Fyn vælger nu at lægge hele interviewet ud. Det kan ses øverst i artiklen.

15. nov. 2022 kl. 10:30
Fyn

Mindeord om Jesper Vorre Rasmussen

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Jesper Vorre Rasmussen var en rigtig dygtig journalist, og han var en strålende redaktør. Nu er han her ikke mere, men på trods af Jespers klare faglige egenskaber, er de lige nu sekundære.

Jesper sov stille ind på Odense Universitetshospital fredag 11. november klokken 19.20. Omgivet af sin nærmeste familie, forældrene Erna og HC, broderen Kasper og de mange nære venner.

Rammende for den Jesper var, havde han i ugerne op til fundet fred med sin egen situation og kerede sig i stedet om familien og den store kreds af nære venner og tidligere og nuværende kolleger. Trods en fremskreden sygdom kunne Jesper ikke lade være med at bruge sin stadigt mere begrænsede energi på at passe på dem, han holdt af og elskede.

For Jesper var før alt andet et sjældent godt menneske. Et menneske, som med oprigtig nysgerrighed og instinktiv tillid til andre, satte et enormt aftryk i dem, der mødte ham. Jespers evne til at etablere og fastholde tætte relationer er inspirerende. På den måde var han et gigantisk forbillede. Jesper passede på sine gamle venner fra Vestfyns Gymnasium, og han fastholdt tæt kontakt til den store amerikanske familie, som Jesper blev en del af som udvekslingsstudent i 1987 i New Castle, Pennsylvania. Jesper besøgte familien i Pennsylvania stort set hver eneste sommer. Susanne, Jespers tidligere kæreste og meget nære ven, og hendes søn Marcus og søsteren Amalie, som Jesper ofte talte om med kærlighed og stolthed i stemmen, var en helt central del af Jespers liv.

For kollegerne og vennerne i de 16 år han var journalist, vært og redaktør på TV 2 Lorry og for os på TV 2 Fyn, som arbejdede sammen med Jesper som nyhedsredaktør fra august 2017 frem til sommer, hvor han blev syg, efterlader Jesper et stort tomrum. Som redaktør og kollega. Men først og fremmest som et menneske. Jesper var hævet over enhver tvivl den mest vellidte af alle på TV 2 Fyn. Det har været tydeligt at mærke i de seneste dage, hvilken betydning han har haft for alle på redaktionen.

Jesper var som ven og kollega af en helt særlig karat, som vi ikke støder på så ofte. Det er sådan vi vil huske og mindes ham i mange år fremover.

Jesper Vorre Rasmussen, født 16. april 1970, efterlader sig forældrene Erna Vorre Rasmussen og HC Rasmussen og broderen Kasper Vorre Rasmussen.

Jesper Vorre Rasmussen bliver bisat 25. november kl. 12.00 i Fredens Kirke på Skibhusvej i Odense. 

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her