Katrine Mai Hansen

Journalist, Fyens Stiftstidende

4. okt. 2024 kl. 6:00
Martin Mulvad Ernst

Edvin elsker sin 90'er-Skoda: Den moderne klimasnak er lidt hysterisk - naturen kan du ikke gøre noget ved

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

Klimareduktioner måles i forhold til året 1990. Men hvor sort så det egentlig ud dengang? Svaret findes måske på en tidsrejse i Edvin Hansens Skoda Favorit GLXi.

Skoda Favorit. Fem gear, Blaupunkt-radio, askebæger og digitalt ur.

Det er Edvin Hansens bil, som er fra 1990'erne.

- Når jeg kører i Favoritten, så er det jo ligesom, da vi fik den, hvor børnene begyndte at blive halvstore, og vi var sluppet af med hækmotorbilerne, fortæller Edvin Hansen, mens han ruller vinduet ned manuelt med håndtaget i sidedøren.

- Det var en ny verden. Nu kørte du i en helt moderne bil, fortæller han.

Edvins bil er et billede på vores transportvaner i 1990'erne. Et årti, der afløste fattigfirserne, flere fik egen bil, og biltrafikken på vejene voksede voldsomt. Samtidig er 1990 det år, hvor de fleste nuværende klimamålsætninger holdes op imod.

I årtiet blev færgerejser til og fra Fyn erstattet af Storebæltsbroen, og privatbilen cementerede sig som kongen af de danske veje. I begyndelsen af 1990'erne var der 1,6 millioner personbiler på vejene i Danmark, og det tal steg og steg gennem årtiet og nåede i 2005 op på 2,5 millioner svarende til en stigning på 30 procent.

Det koster noget CO2

I Vester Skerninge på Sydfyn vibrerer og sprutter udstødningsrøret, mens Edvin Hansen gasser op for Favoritten.

- Den kører jo stort set som en ny bil, siger han.

Trafikken udleder mere CO2

Vejtransport står for en femtedel af det samlede udslip af drivhusgasser i Danmark.

Transport er den eneste sektor, hvor udslippet er øget de seneste tre årtier.

Fra 1990 og til i dag er CO2-udslippet fra transportsektoren steget med 33,5 procent.

Kilde: Danmarks Statistik

I 1990'erne var koblingen mellem trafik og klimabelastning ikke noget, der fylder som i dag, hvor flere byer - blandt andet Odense - indfører restriktioner på biltrafikken af hensyn til klimaet. Der var over en bred kam frit spil for bilerne, hvilket igennem 90'erne, 00'erne og 10'erne førte til en stigende CO2-udledning, så udslippet fra transportsektoren er vokset med 33,5 procent fra 1990 til i dag, viser tal fra Danmarks Statistik.

Folketinget har vedtaget, at CO2-udledningen i Danmark i 2030 skal være 70 procent mindre, end dengang Edvin Hansens Skoda Favorit var splinterny. Det er Edvin Hansen dog skeptisk overfor.

- Det koster jo noget CO2, hver eneste gang der skal produceres en ny bil, og hvis den skrottes, koster det jo også, pointerer han.

Martin Mulvad Ernst

I Vester Skerninge mindes Edvin Hansen 1990'ernes bilkørsel med glæde.

- Meget af den klimasnak, det er hysteri. Det kan godt være, at det er mig, der er forkert på den, men hvis du nu ser i historien, så har det altid været sådan. Så det tager jeg ikke så tungt. Det må komme og gå, som det nu vil, for naturen kan man ikke gøre ret meget ved, mener han.

“Meget af den klimasnak, det er hysteri. Det kan godt være, at det er mig, der er forkert på den, men hvis du nu ser i historien, så har det altid været sådan. Så det tager jeg ikke så tungt.”

— Edvin Hansen, bilentusiast

Klimaforskere og FN's Klimapanel har gentagne gange slået fast, at vores udledning af drivhusgasser skader klimaet voldsomt, og at de menneskeskabte klimaforandringer blandt andet vil føre til voldsommere og mere ekstremt vejr - også i Danmark.

Når man zoomer ind på klimabelastningen fra trafikken, står vores kørsel i private køretøjer for 7,5 procent af en gennemsnitlig danskers udledninger. Regeringen vil reducere udslippet med en million ton i vejtransportsektoren frem mod 2030.

Nye klimatider for trafikken

Mens der ikke var megen fokus på bilernes klimabelastning i 90'erne, begyndte til gengæld en stigende opmærksomhed på sikkerhed.

I 1990 var det slut med at sætte sig ind på bagsædet af bilerne uden at klikke sikkerhedsselen, og samtidig blev det lovkrav at tænde kørelyset. De tiltag var medvirkende til et 23 procents fald i antallet af færdselsuheld med personskade fra 1995 til 2004, viser tal fra Danmarks Statistik.

Meget er dog sket klimamæssigt siden 1990'ernes Danmark. Ikke mindst er der vedtaget en klimalov, der skal sikre en reduktion af drivhusgasser med 70 procent i 2030 sammenlignet med niveauet i 1990.

Og trafikken går ikke fri. Når trafikkens CO2-udledning skal reduceres, handler det blandt andet om vores trafikvaner, sagde daværende transportminister Trine Bramsen i 2022:

- Når danskerne kører på arbejde, sidder der mindre end 1,1 personer i bilen. Dermed er der mange ledige sæder, som vi skal gøre mere for at fylde op. Vi vil ikke tvinge danskerne til at køre sammen, men gøre det lettere. Det gavner både privatøkonomien, trængslen på vejene og klimaet. Derfor er potentialet stort, sagde hun.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde. I Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

23. sep. 2024 kl. 6:00
Fyn
Svante Lyngsie

Vi kører mere i bil end nogensinde før - og aktivist fatter det ikke

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del

På ti år er der kommet 40.000 flere biler på Fyn, og den nye Lillebæltsbro krydses 80.000 gange om dagen. Problematisk, mener både en aktivist og en ekspert.

- Jeg synes, det er forfærdeligt, jeg synes, det er fjollet, og jeg mener, man har fokus det helt forkerte sted.

Så klar er holdningen hos Mathias Slott, biologistuderende på Syddansk Universitet i Odense og klimaaktivist i Den Grønne Ungdomsbevægelse.

Han reagerer på den seneste opgørelse over, hvor meget biltrafikken vokser, og hvor mange flere biler, vi ejer. 

Bilismen er blevet en uundgåelig del af dagligdagen over det meste af Fyn, og antallet af biler er steget med 23 procent de seneste ti år - fra 205.000 biler i 2014 til knap 248.000 biler i 2024.

Det viser tal, som FDM har trukket til Fyens Stiftstidende og TV 2 Fyn.

- Jeg synes overhovedet ikke, det udviser rettidig omhu i forhold til de kriser, som vi vil se blive meget værre for fremtiden. Det er heller ikke fair over for de borgere, der skal punge ud for at købe flere biler, siger Mathias Slott.

Seks ud af ti voksne fynboer ejer en bil

410.000 fynboer er over 18 år, og med det stadigt større antal biler svarer det til, at seks ud af ti myndige fynboer nu ejer en bil. Det er i tråd med det nationale billede, hvor også seks ud af ti voksne danskere har en bil.

Ifølge Malene Freudendal-Pedersen, professor i byplanlægning ved Aalborg Universitet, bør bilen ikke være højest i hierarkiet, når det gælder valg af transportform.

I stedet bør det gøres mere attraktivt at vælge andet transport end bilen, anbefaler hun.

- Og det kan man kun gøre ved at gøre det mere besværligt for biler, siger hun.

Bilen skal give mening

Malene Freudendal-Pedersen nævner byplanlægningskonceptet '15 minutters byen', som handler om at gøre det muligt at komme til alle hverdagens aktiviteter på enten cykel eller gåben og gøre det mere besværligt at tage bilen.

Hun mener, at flere mindre provinsbyer med fordel kan gøres til 15 minutters byer, så børn går eller cykler til skole, og så kan man tage bilen, hvis man har arbejde uden for byen.

- Det betyder ikke, at alt biltransport kan erstattes, men vi skal lade være med at tale om bilen som alt eller intet. Vi skal tale om bilen som en teknologi, vi bruger der, hvor det giver mest mening. Og lige nu bruger vi bilen rigtig mange steder, hvor vi sagtens kunne erstatte den med gang eller cykel, siger hun og tilføjer:

- Selvfølgelig er der et andet behov i landområder for også at have adgang til bilen. Men det er ikke det samme som, at de skal køre 800 meter ned til bageren eller køre børnene i skole, når der kun er halvanden kilometer.

Klimaaktivist Mathias Slott er ikke i tvivl, når vi beder ham om at pege på en løsning:

- Løsningen er at investere i busnet eller andre kollektive transportformer. Hvis vi alle sammen skal kunne komme rundt på bæredygtig vis, og hvor det også er til en fair pris for alle borgere, så skal vi tænke mere langsigtet og investere i den offentlige transport i stedet for at skære i den, som vi har gjort længe, siger Mathias Slott.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde. I Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her