Fuppede kunder på nettet: Ejer af Banananaz får dom på halvt års fængsel
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Samleverske og mandlig indehaver af de fynske webshops Banananaz og Queens Shop er blevet dømt for bedrageri.
Der faldt i dag dom i den meget omtalte sag om svindel via internetbutikkerne Banananaz og Queens Shop.
Den mandlige indehaver af handelsportalerne fik ubetinget fængsel og sendes seks måneder bag tremmer, mens hans samleverske fik fire måneders betinget fængsel og otte måneders ulønnet samfundstjeneste for bedrageri.
Det besluttede en domsmandsret i Odense i dag.
De to tiltalte var fraværende, da dommen blev afsagt af domsmandsretten med juridisk dommer Torben Østergreen-Johansen i spidsen.
Og det var byretsdommeren ikke tilfreds med.
- Det er beklageligt, at de ikke er til stede. For de kunne formentlig have fået noget ud af at lytte til, hvorfor de har fået dommene, sagde byretsdommeren.
Varer købt i Kina og Rusland
Han gennemgik herefter, hvordan ejerne af Banananaz og Queens Shop, er dumpet på alle de parametre, der kendetegner en seriøs forretning.
Kunder føler sig snydt: Banananaz smidt ud af udlejer
Middelfart Business House har opsagt aftalen med Banananaz, efter TV 2/FYN tirsdag fortalte, at flere fynboer føler sig snydt af internetfirmaet.
Banananaz har ikke længere adresse i Middelfart Business House. Ejer Niels Jørgen Christiansen har opsagt aftalen med det fynske internetfirma, efter TV 2/FYN tidligere på ugen fortalte, at flere kunder ikke fik tilsendt deres varer til tiden.
"Efter udsendelsen i TV 2/FYN i aftes skrev jeg til firmaet og opsagde vores aftale med øjeblikkelig virkning. Jeg blev efterfølgende ringet op af en af ejerne, og han accepterede opsigelsen og ville straks fjerne alt med vores adresse på. Vi ønsker ikke at være kædet sammen med en virksomhed med en, tilsyneladende, dårlig forretningsmoral".
Sådan skrev Niels Jørgen Christiansen til sine øvrige lejere i Middelfart Business House.
Den 2. november købte Laila Nielsen datterens julegave, men først den 12. december, efter flere rykkere, nåede pakken frem. Den samme oplevelse havde flere af TV 2/FYNs seere og mere end 900 medlemmer af en Facebook-gruppe med utilfrede Banananaz-kunder.
- For mig virker det ikke som om, de er seriøse, og derfor må vores aftaler slutte. Det er den ene årsag, den anden årsag er, at der kom mange dels med returvarer og mange dels for at skælde ud her i huset. Det var folk, der stod ved døren og skældte ud, fordi de ikke havde fået deres pakker, og jeg skal ikke have medarbejdere, der får skæld ud på grund af, at andre ikke udfører deres arbejde, fortæller Niels Jørgen Christiansen til TV 2/FYN.
Ejer af Banananaz, Janus Christoffersen, mener at Niels Jørgen Christiansen har afbrudt lejeaftalen, På grund af omtalen af internetfirmaet.
- Vi er blevet opsagt, fordi I har været dernede. Så tak for det. I forhold til kunderne betyder det ingen ting, og for os betyder det ikke andet end, at det er irriterende, fortæller Janus Christoffersen til TV 2/FYN.
Han fortæller i øvrigt, at flere kunder har henvendt sig for at sikre, at Banananaz ikke lukker efter den negative omtale.
- Vi har fået henvendelser fra en del kunder, der ikke kan forstå, at der er så meget om det, fordi de får deres varer. Vi har fået gode tilkendegivelser fra kunder, der håber, vi ikke lukker, siger ejeren af internetfirmaet.
Middelfart Business House vil indtil den 23. december modtage pakker for firmaet, så køberne kan få deres bestilte varer. Derefter er Banananaz helt ude af erhvervshuset.
Også Tommerup Erhvervspark har efter TV 2/FYNs omtale opsagt samarbejdet med Banananaz, fortæller Janus Christoffersen. Ifølge CVR-registret er Banananaz nu flyttet til en anden adresse i Tommerup.
Det gælder branding, som ikke passede med virkeligheden, kundepleje, der ikke eksisterede, manglende bogføring, manglende betaling af moms og skat, klagebehanding, der reelt ikke eksisterende og penge, der blev trukket fra kundernes konto, før varerne var bestilt hjem eller sendt afsted.
- Varerne blev typisk købt i Kina og Rusland, og kunderne kunne komme til at vente halve og hele år på varerne, sagde dommeren i sin begrundelse for dommene.
I dag er begge firmaer gået konkurs.
Dommen i sagen kommer efter afhøring af 90 vidner over 10 retsdage og masser af sure klager på Trustpilot fra kunder, der enten ikke har fået de varer, de har betalt for, har modtaget forkerte varer eller først har fået deres bestillinger efter, at de har truet med politiet.
I alt var parret tiltalt for bedrageri i 67 tilfælde til i alt 37.340 kroner.
Frifundet i en lignende retssag
De tiltaltes forsvarere gjorde opmærksom på, at klagerne kun svarer til 0,3 procent af de transaktioner, der angiveligt har været i de to selskaber, men domsmandsretten fandt det ikke dokumenteret, at der har været så mange handler og lagde yderligere vægt på, at der formentlig er endnu flere kunder, der ikke er gået til politiet.
Parret har tidligere drevet Forældrefælden, hvor de i en lignende retssag blev frifundet i byretten, da det ikke kunne bevises, at de bevidst havde forsøgt at snyde kunderne.
Fynsk par tiltalt for bedrageri: Retten i Odense har indkaldt vidne helt fra Grønland
Det fynske par bag de to internetbutikker Banananaz.dk og Queensshop.dk var i retten mandag. De er tiltalt for bedrageri i 67 tilfælde. De nægter sig skyldige.
Der er ikke noget at komme efter.
Det var budskabet hos den ene af to tiltalte i en langstrakt retssag om bedrageri, som begyndte mandag ved Retten i Odense.
Fynske Janus Rosenkrands Christoffersen og hans partner Vikki Christiansen er tiltalt for bedrageri i 67 tilfælde.
Det er ifølge anklageskriftet sket via deres to internetbutikker Banananaz.dk og Queensshop.dk.
Ifølge anklageskriftet har parret, der blandt andet har drevet virksomhed fra adresser i Tommerup og Middelfart, solgt tøj via deres webbutikker, som aldrig er nået frem til kunderne.
Begge tiltalte nægter sig skyldige i bedrageri.
I retten hævdede Janus Rosenkrands Christoffersen, at pakkerne ikke er nået frem på grund af fejl i samarbejdet mellem internetbutikkerne og Postnord.
Vrede kunder på Trustpilot
Slår man de to webshops op på Trustpilot, står det klart, at de 67 kunder, der har politianmeldt de to tiltalte, kun er få af mange flere.
På Trustpilot er der hundredvis af utilfredse kunder.
I alt 90 vidner er indkaldt i sagen, og i retten fremgik det, at mindst ét vidne bor så langt væk som i Grønland. Der er også mindst ét vidne i Sverige, mens langt de fleste vidner bor i Danmark.
Anklager i sagen, Annette Korsgaard, ønsker ikke at udtale sig til TV.
Hun fortæller dog, at det grønlandske vidne ikke transporteres hele vejen til Danmark for at vidne, men bidrager til retssagen via videoafhøring.
Anklagemyndigheden har nedlagt påstand om fængselsstraf for bedrageri efter straffelovens paragraf 279. Det betyder, at de tiltalte risikerer op til halvandet års fængsel.
Selvom de bliver dømt, er risikoen for den maksimale straf dog lille.
Det samlede beløb, som parret er tiltalt for at snyde deres kunder for, løber ifølge anklageskriftet ikke op i mere end i alt 37.340 kroner.
Anklagemyndigheden har desuden nedlagt påstand om erstatning.
Ikke første gang i retten
TV 2/Fyn fortalte allerede i 2016 om den ene af de to bedrageritiltalte. Dengang var flere kunder også utilfredse med Banananaz.dk.
Janus Rosenkrands Christoffersen ønskede heller ikke dengang at udtale sig. Efterfølgende sagde han dog til TV 2/Fyns reporter, at han mente, der kørte en hetz mod firmaet.
Han er dog ved en anden sammenhæng blevet dømt. Det skete ved Retten i Aarhus, hvor Janus Rosenkrands Christoffersen blev dømt uegnet til at drive virksomhed på grund af konkursrytteri. Han blev idømt en såkaldt konkurskarantæne.
Janus Rosenkrands Christoffersen og hans partner Vikki Christiansen var sidste år tiltalt i en tilsvarende sag. Her drejede det sig om internetforretningen Forældrefælden.
Her slap parret dog for straf, fordi det ikke kunne bevises, at de havde haft til hensigt at snyde kunderne.
Retssagen, der altså gik i gang mandag, strækker sig over i alt ti retsdage. Ifølge anklagemyndigheden bliver der afsagt dom til november. Datoen er endnu ikke fastlagt.
Advokat i sagen, Niels Henrik Kromann, ønsker ikke at udtale sig, før der er afsagt dom.
Advokat Niels Henrik Kromann, forsvarer for den mandlige forretningsindehaver, kaldte det en uacceptabel hetz via Facebook, der var ført mod det fynske forretningspar.
Han mente, at de utilfredse kunder havde brugt Fyns Politi som inkassofirma frem for at gøre indsigelse til Forbrugerstyrelsen og Forbrugerombudsmanden.
Han erkendte dog, at der nok var tale om dårlig forretningsførelse og mente maksimalt, at der burde idømmes en betinget dom og samfundstjeneste.