Underskud: Bryggeriet Vestfyen under pres på ølmarkedet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Salget faldt med 7 millioner - underskud på 1,9 millioner kroner sidste år.
I efteråret overtog Bryggeriet Vestfyen det konkursramte Indslev Bryggeri på Vestfyn.
Men Assens-bryggeriet har heller ikke haft det let i det seneste regnskabsår.
Det viser det netop offentliggjorte regnskab.
Omsætningen - altså salget - faldt med 7 millioner kroner til 187 millioner kroner, og året sluttede med et underskud på 1,9 millioner kroner før skat.
Det er cirka 3,6 millioner kroner ringere end 2017/2018.
Minimalt overskud på vestfynsk øl
Bryggeriet Vestfyen sælger mere øl, men tjener mindre. Det er utilfredsstillende, siger ledelsen i nyt regnskab.
Et overskud på 1,8 millioner kroner før skat af et samlet salg på 194 millioner kroner er ikke noget at prale af.
Og det gør man da heller ikke hos Bryggeriet Vestfyen i Assens, der netop har afleveret sit seneste årsregnskab.
Omsætningen - salget - steg nemlig med tre procent. Indtjeningen faldt derimod fra godt 2 millioner til 1,8 millioner kroner.
Forklaringen er den samme som tidligere - hård konkurrence på øi og vand hjemmemarkedet
- Markedet er fortsat præget af usædvanlig hård priskonkurrence fra mærkevareleverandørerne, hvilket har medført store prisnedsættelser på private label kontrakter på øl og vand, hedder det i ledelsesberetningen, hvor resultatet kaldes for ikke tilfredsstillende.
Hertil kommer en af de værste somre med lavt salg af såvel øl som læskedrikke.
Omvendt har bryggeriets mærkevarer samt markedsetablering på eksportmarkedet, bidraget positivt.
- Resultatet efter indgåelse af kontrakter med bl.a. Kina var forventet tidligere, men vi må i dag konstatere, at processen tager længere tid end først antaget, hedder det i ledelesesberetningen.
Det har i regnskabsåret været nødvendigt med større rejseaktivitet til Kina for herved, at udbrede kendskab til bryggeriet og tilføre know-how om brands og yde støtte til markedsføring.
Netop eksportmarkedet har kostet ekstra i markedsføring, og det har været nødvendigt at opgradere produktionsudstyr for at kunne imødekomme bl.a. transport- og kvalitetskrav fra markedet.
Bryggeriet har i år indledt samarbejde om sodavands-leverancer til en større detailkæde, og ser trods det magre økonomiske resultat i det seneste regnskab, lyst på fremtiden.
- Beslutningen om bryggeriets eksportsatsning har været en langsigtet investering, som vi fortsat har store forventninger til. Ledelsen forventer således en stigende omsætning og et resultat højere end dette års niveau som følge af fortsat øget investering i vores brands og konsolidering på eksportmarkedet, hedder det.
Selskabets egenkapital er på godt 90 millioner kroner.
- Ledelsen kan ikke betegne resultatet som tilfredsstillende, men acceptabelt, eftersom underskuddet trods de markante organisatoriske og materielle anlægsinvesteringer, er begrænset til et underskud på 1,5 millioner kroner efter skat, hedder det i ledelsesberetningen.
Årsagen til det negative resultat skyldes ifølge regnskabet først og fremmest den langvarige og hårde pris-konkurrence på øl.
Det har for Vestfyen betydet nedgang i salget til butikker - de såkaldte private label øl - og Vestfyens øl ved grænsen. Det oversøiske salg til Kina har i 2017/2018 været afventende og er ikke på det forventede niveau, hedder det i regnskabet.
Fynsk øl til Kina: Vestfyen lander storordre
Kontrakt med den store, statsejede kinesiske fødevaregigant Cofco underskrevet under Denmark Open i Odense.
Bryggeriet Vestfyen fra Assens har underskrevet en ordre på mindst 100 containere specialøl årligt til Kina - svarende til over ti millioner flasker øl, oplyser Vestfyens direktør Poul Mark til Børsen.
Ordren er indgået med med den kinesiske dagligvarekoncern Cofco.
Med over 20.000 underdistributører er Cofco en mastodont i føde- og drikkevarebranchen.
- Størrelsen på bryggeriet og kendskab til brandet er ikke afgørende for os. Det handler om kvalitet, og det er Danmark kendt for. Nok så vigtigt har det været for os, at Vestfyen er meget professionelle og er nemme at kommunikere med. Og så er de ikke ude efter hurtig profit, men er enige med os om en langsigtet strategi, siger David Liu, talsmand for Cofco, til Børsen.
Ifølge en pressemeddelelse fra Udvikling Fyn er direktør Poul Mark fra Vestfyen ikke i tvivl om, hvordan det hele startede:
- A/S Bryggeriet Vestfyen takkede for præcis et år siden ja til Sport Event Fyns invitation til erhvervsarrangement under Yonex Denmark Open. Vi fik besøg af en delegation til rundvisning på bryggeriet, og i den forbindelse opstod der nogle kontakter, som efterfølgende blev udvidet under sammenkomsten ved stævnet. Efter Yonex Denmark Open 2015 er kontakterne blevet plejet og ved fælles hjælp, er der fundet frem til nye kontakter, som resulterede i et større eksportfremstød til Kina, og nu den tredje store aftale. Jeg ser virkelig et kæmpe potentiale i erhvervsdelegationer i forbindelse med større internationale sportsarrangementer, siger han.
Allerede i foråret havde der udkrystalliseret sig en økonomisk værdi på mellem 1 og 1,5 mio. kr. som direkte følge af relationer og aktiviteter, der er kommet i stand under badmintonturneringen, oplyser Udvikling Fyn.
Bl.a. har det lille prisvindende bryggeri Midtfyns Bryghus sendt mere end 60.000 flasker øl til Kina.
I juni sendte Bryggeriet Vestfyen så sin første ordre afsted til Hong Kong med de Frejdahl øl - udviklet af Jim Lyngvild, som de havde præsenteret under Yonex Denmark Open.
Efterfølgende er det blevet til en aftale i Kina med Nordlines i Tianjin - og nu denne gigantkontrakt med Cofco, som omfatter ølmærkerne Willemoes, Støckel og Vestfyens eget klassiske bryg.
Der har i årets løb været en større reklamationssag i forbindelse med en fejlleverance fra en leverandør af cola-blanding, hvilket har haft stor indflydelse på årets salg.
Bryggeriet har nu investeret i en mærkbar forstærkning af organisationen med en række ansættelser bl.a. en ny salgsdirektør, som betyder, at Bryggeriet Vestfyen går ind i regnskabsåret 2018/2019 med ambition om, at bryggeriets brands bliver en større del af sortimentet, både i landets store supermarkeder og ikke mindst i det attraktive café- og restaurantmiljø, oplyser bryggeriet.
Der er udarbejdet en helt ny strategi på eksportområdet og taget beslutning om større investeringer, der vil modernisere bryggeriets produktionsudstyr.
De forhold, som skal sikre næste års og de kommende års vækst, er bl.a. et skarpere skel mellem nicheprægede og volumenprægede produkter.
Konkursramt bryggeri overlever
Bryggeriet Vestfyen viderefører aktiviteterne i Indslev Bryggeri og sikrer fortsat produktion af øl på bryggeriet.
Bryggeriet Vestfyen viderefører aktiviteterne i Indslev Bryggeri og sikrer fortsat produktion af øl på bryggeriet. Det betyder samtidig en fastholdelse af de fynske arbejdspladser, der ellers var truet efter Indslev Bryggeris konkursbegæring i sidste uge.
- Vi fik en opfordring til at undersøge mulighederne for at videreføre de traditioner for godt håndværk og god øl, som Indslev Bryggeri altid har stået for. I den efterfølgende dialog stod det klart for os, at bryggeriet med sin stolte historie, spændende sortiment og kompetente medarbejdere har et potentiale, som vi kan realisere sammen med vores nye dygtige kolleger på Indslev Bryggeri, siger Poul Mark, der er administrerende direktør hos Bryggeriet Vestfyen.
Med den nye konstellation ser Bryggeriet Vestfyen en mulighed for at bevare bryggeriets kompetencer og sortiment af hvedeøl, der i mange år har givet mikro-bryggeriet Indslev Bryggeri en klar position på specialøls-markedet.
- I den løsning, vi har fundet, sikrer vi naturligvis, at der forsat produceres på Indslev Bryggeri, men vi skal i det hele taget bygge videre på bryggeriets store viden og kompetencer, når det gælder produktionen af specialøl. Derfor har vi fokus på at fastholde de gode, fynske arbejdspladser, fordi vi får nogle virkelig kompetente kolleger i Indslev, siger Poul Mark.
Rød tråd i strategien
For Bryggeriet Vestfyen giver videreførelsen af Indslev Bryggeri også god mening i forhold til bryggeriets egen udviklingsstrategi:
- De kvaliteter og erfaringer, som Indslev Bryggeri kommer med, passer til den røde tråd i udviklingsstrategien for Bryggeriet Vestfyen, der blandt andet handler om at udvikle vores forretning yderligere, når det gælder brands og mærkevarer. Det bliver spændende sammen med kollegerne på Indslev Bryggeri at bygge positivt videre på de stærke mærker, der nu bliver en del af Vestfyens-familien. Det er hele Ugly Duck-serien fra Indslev et godt eksempel på. Det er rigtig godt brygger-håndværk, der har givet en velfortjent positiv respons fra forbrugerne, fortæller Rasmus Damsted Hansen, salgsdirektør hos Bryggeriet Vestfyen i en pressemeddelelse..
- En anden del af vores strategi har handlet om at investere i vores egen organisation på Bryggeriet Vestfyen, så vi er i stand til at håndtere nye kanaler, kunder og brands. Den investering i organisationen har vi foretaget over de senere år, så vi på alle måder er gearet til en fortsat positiv udvikling med stærke fynske rødder. Den udvikling omfatter fremover også Indslev Bryggeri. Vi går ydmygt til opgaven, men er samtidig fyldt med selvtillid om, at vi kan styrke begge bryggeriers position og ikke mindst til at kunne give kunderne, nye som gamle, den unikke øl-oplevelse, de kender og elsker.
Bryggeriet vil udvide salg af brands i Danmark og opbygge nye afsætningskanaler for eksport og en position som en betydelig leverandør af kvalitetsfadøl i landets større byer.
Eksporten skal baseres på mindre, men flere kunder på det europæiske marked for specialøl, hvor der netop er efterspørgsel på specialøl.
Ifølge bryggeriet er kapitalgrundlaget på plads og der er ikke planlagt udvidelse af aktiekapitalen.
Bryggeriet har en egenkapital på 89 millioner kroner.
Det har ikke været muligt at træffe bryggeridirektør Poul Mark for en kommentar.