Nye mobile autoværn skal forebygge trafikkaos på Storebælt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Med mobile autoværn vil der spares tid, når trafikken føres over i den anden side af vejen ifølge Storebælt.
Fire nye mobile autoværn på Storebæltsbroen skal sikre mindre trafikkaos, når der eksempelvis sker uheld eller gennemføres et motionsløb på broen.
Gyldigt coronapas og pladsbillet: Nye tiltag deler vandene blandt togrejsende
De nye krav for togrejsende gælder kun i Intercity- og lyntog. Derimod kræver regionaltog ingen pladsbillet eller coronapas.
På Odense Banegård står flere rejsende og venter på det næste tog videre rundt i det danske land.
Søndag trådte en række nye coronarestriktioner i kraft, og det indebærer blandt andet, at alle rejsende i fjerntog og busser skal kunne fremvise gyldigt coronapas.
Men kan du hverken vise pladsbillet eller gyldigt coronapas kan det give en bøde på 750 kroner, lød det fra transportministeren Benny Engelbrecht på søndagens pressemøde.
For de rejsende på perronen i Odense, som TV 2 Fyn talte med, var der delte meninger om, hvorvidt det var problematisk med de nye tiltag.
- Jeg synes, at det er et fint tiltag. Det generer ikke rigtig mig. Men det er ærgerligt, at det koster 30 kroner for en pladsbillet, og det synes jeg er lidt unødvendigt. Men jeg lever med det, siger Lasse Dybdahl Jensen.
- Jeg har det ambivalent omkring det, for selvfølgelig skal der være restriktioner. Men at få kæmpe bøder for ikke at have coronapas er overdrevent, siger Isabella Nilsson, der er kommet fra Korsør.
Pladsbilletter er nødvendigt
Men når det gælder almindelige corona-forholdsregler som afstand, håndsprit og pladsbillet er Isabella Nilsson af en anden holdning.
- Det er selvfølgelig ganske nødvendigt. Og det samme med pladsbilletter - det kan jeg sagtens forstå, for det gør, at der ikke er overfyldt i forhold til coronasmitte, siger Isabella Nilsson.
De nye krav gælder kun i Intercity- og lyntog. Derimod kræver hverken S-tog eller regionaltog pladsbillet eller coronapas.
Ifølge transportministeren Benny Engelbrecht er logikken, at det gælder for de rejsende, som sidder i lang tid med de samme mennesker.
- Rejser man fra Aalborg til København, er det urealistisk, at man ikke i den periode har behov for at få en kop kaffe eller spise en sandwich. Det skal man have lov til, men når man er lang tid i det samme rum, så er der en større risiko, siger Benny Engelbrecht.
I de travle juledage skal der betales for en pladsbillet. Hvis man skal have fingrene i sådan én vil det koste 30 kroner. For pendlere vil prisen være 10 kroner.
Dette vil gælde frem til 27. december, hvorefter pladsbilletter bliver gratis.
Pladsbiletterne er nødvendige for at forhindre mange stående passagere. Når de skal koste penge i juledagene er det blandt andet for at forhindre hamstring af billetter, lød det fra administrerende direktør i DSB, Flemming Jensen, på søndagens pressemøde.
De generelle restriktioner vil være gældende fra søndag 19. december frem til 16 januar i det nye år.
Det er Sund & Bælt, der driver Storebæltsforbindelsen, som har investeret godt 100 millioner kroner i de nye mobile autoværn. Det skriver Jyllands-Posten.
Hidtil har medarbejdere været nødsaget til at komme ud på selve broen og skrue autoværnet fra hinanden manuelt med svensknøgler, topnøgler og andet værktøj og på den måde føre trafikken over i den anden side af vejen.
Det har typisk taget omkring fire timer.
Men med de automatiske autoværn eller "overledninger", som er den tekniske betegnelse, vil det tage omkring 30 minutter, lyder det fra Storebælt ifølge avisen.
De omkring 60 meter lange mobile autoværn har hjul under, og af den grund kan de selv trille på plads og lede trafikken derhen, hvor den skal.
De har samtidig særlige fødder, så de kan stå helt fast. Dermed er sikkerheden lige så god som under normale forhold, skriver Jyllands-Posten.
Der er også investeret i 222 nye digitale skilte. De skal informere trafikanterne om, hvad der foregår, og hvordan de skal forholde sig.
Skiltene skal også informere om hastigheden, der bliver sat ned fra 110 til 80 kilometer i timen, når trafikanterne bliver ledt over i den anden side af motorvejen.
I de kommende måneder skal der sættes skilte op, og systemet testes. Til næste sommer vil det stå helt færdig.
- Skiltene kommer til at signalere til trafikanterne, at der nu er dobbeltrettet trafik, ligesom ved almindeligt vejarbejde, og at hastigheden derfor er nedsat, siger Lars Fuhr Pedersen, teknisk direktør i Sund og Bælt, til avisen.
Over for Jyllands-Posten kalder Torben Lund Kudsk, der er afdelingschef hos FDM, bilejernes organisation, tiltaget for "en supergod nyhed".
Derudover mener han, at især broer og tunneler vil være i stand til at benytte systemet med mobile autoværn.
Dansk Industri, DI, er samtidig begejstret. Også her er holdningen, at de mobile autoværn kan bruges mange andre steder end alene på Storebælt.
I den forbindelse kunne Michael Svane, direktør for DI Transport, godt se for sig, at de blev brugt ved eksempelvis udvidelse af motorveje, eller når der bygges nye.