De er store, sorte og lynhurtige: Mega-droner gør fynsk entré

Odense får sin egen droneproducent. En amerikansk virksomhed har nemlig købt sig ind ved Hans Christian Andersen Airport.

Hvis du i fremtiden spotter en sort drone på størrelse med et minifly omkring Odense, så er der ingen grund til bekymring.

Den amerikanske dronevirksomhed Thunderstrike Aviation har bygget en ny hangar i Hans Christian Andersen Airport i Odense, hvor der fremover vil blive produceret omkring 200 droner om året.

Dermed bliver virksomheden den kun tredje droneproducent i Danmark – og den første i den mega-drone-skala, som der her er tale om. Odense Kommune regner med, at det vil medbringe 30-50 nye arbejdspladser. 

Den beslutning begejstrer Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S).

- Det er en vaskeægte milepæl for vores udvikling af droner. Vi har i mange år været stærke på robotter, og nu kommer der en virksomhed ind, der skal producere droner. Det er en rigtig god dag for Fyn.

Et sort lyn

Dronen, der er tale om, er en Fantom MK2 FW.

Med et vingefang på fem meter er den derfor en anelse større, end den mange fynboer måske har liggende i garagen.

Den er designet til overvågning og inspektion af lange distancer, hvor dens selvstyrende teknologi gør den til en billigere løsning end fly og skibe i de pågældende områder.

- Det er en meget specialiseret drone, der lader til at kunne flyve i længere tid og over større distancer end de mindre droner, der produceres i Danmark. Vi står over for fremtidige udfordringer i Danmark, hvor vi skal blive bedre til at overvåge vores nærområder - ikke mindst Østersøen og Arktis. Derfor kan sådan en drone være en alternativ løsning til større og dyrere droner, fly eller satellitovervågning, siger Andreas Graae, droneekspert og adjunkt ved Institut for Militær Teknologi på Forsvarsakademiet.

Dronen kan flyve op til 220 kilometer i timen, og kan flyve i op til 30 timer
Dronen kan flyve op til 220 kilometer i timen, og kan flyve i op til 30 timer
Foto: Frederik Kjøler Kibsgaard


Ifølge Andreas Graae vil dronen være særegnet til overvågning af områder som Grønland og som nævnt nærliggende steder af Arktis. Derudover vil dronen være egnet til at styrke kystberedskabet og til redningsaktioner.

Men selvom dronens størrelse med et fem meter vingefang for nogen kan virke en anelse voldsomt, så mener Andreas Graae ikke, at der er nogen grund til bekymring.

- Der er ikke umiddelbart noget der indikerer, at den skal bruges til andet end overvågning, og det er den heller ikke designet til, men producenterne kan selvfølgelig ikke styre, hvad køberne udstyrer dem med.

Det er tidligere set i historien, at droner er blevet udstyret med våben. Dronen, der i fremtiden skal produceres i Odense, er dog af en anden kaliber end tidligere.

- Vi har jo set eksempler på den gamle Predator-drone, der også var bygget til overvågning, som blev udstyret med missiler til militær brug efter terrorangrebet den 11. september 2001 i New York. Dog er den drone, der skal bygges i Odense, en anelse mindre, så der ikke noget, der tyder på, at den skal bruges til den slags, siger Andreas Graae.

Fakta om dronen

Ingen fare på færde

Det er ingen hemmelighed, at droner i de seneste par år har spillet en rolle i moderne krigsførelse.

Men det er altså ikke ambitionen med dronerne, der nu skal produceres i Odense. Det er derimod med til at styrke vores sikkerhed.

- Det, at vi kan udvikle på droner er med til at styrke vores sikkerhed. Droner fylder meget i moderne krigsførelse, men de kan også bruges til mange andre ting. Det handler ikke kun om oprustning, men det er vigtigt, at vi kan udvikle på teknologi i Danmark, siger Peter Rahbæk Juel (S).

Dronefirmaet Thunderstrike Aviation understreger også, at borgerne kan være helt rolige.

- Hvis du køber en Toyota kan du jo også spænde et maskingevær fast på den. Det handler om, at dronerne ikke kommer i de forkerte hænder. Vi er derfor meget selektive omkring, hvem vi sælger til. Vi sælger kun til de europæiske landes regeringer. Dronen er så unik, så alle salg går igennem den danske og amerikanske regering, siger Kim Kenlev, adm. direktør Thunderstrike Aviation Europe.


Oversigt

    Oversigt