Efter telenedbrud: TDC beklager over for ansatte og patienter
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et nedbrud på TDC's telefonnet lørdag gjorde det svært at komme i kontakt med sygehuse og lægevagt.
TDC oplyste søndag middag, at selskabet har løst problemerne på telefonnettet i Region Syddanmark.
Problemet startede allerede fredag, men forværredes lørdag og betød, at patienter i perioder ikke kunne komme igennem til hverken sygehuse eller lægevagten i regionen som følge af nedbruddet.
Telefonnettet blev ustabilt omkring klokken 14, og Region Syddanmark meddelte i en pressemeddelelse søndag morgen, at telefonerne igen fungerede normalt klokken 01 søndag nat.
- Vi er rigtig kede, at Region Syddanmark igen er blevet ramt af sådan en alvorlig fejl. Vi er klar over, at det har været et meget alvorlig situation, og vi har gjort alt, hvad vi kunne, for at finde og afhjælpe fejlen så hurtigt som muligt, og siger underdirektør ved TDC Netværk, Jesper Oldenburg, til TV 2/Fyn.
Regionen vil nu have undersøgt nærmere, hvad der forårsagede nedbruddet.
Telenedbrud ramte sygehuse i Region Syddanmark
TDC-nedbrud i Syddanmark lørdag betød, at det ikke var muligt at ringe til lægevagten
Opdateret
Et nedbrud på TDC's telefonnet gav lørdag store problemer i Region Syddanmark.
Patienter kunne ikke komme i kontakt med hverken sygehuse eller lægevagten som følge af nedbruddet.
Det oplyste koncerndirektør i Region Syddanmark Kurt Espersen.
- Det begyndte i går eftermiddags, men nu her i dag er det blevet mere omfattende og udbredt end tidligere, sagde han til Ritzau.
Ifølge Kurt Espersen har TDC oplyst, at der er to fejl, som forårsager problemerne.
Personale kunne ikke kommunikere
Nedbruddet på telefonnettet har også givet problemer på Odense Universitetshospital, hvor personale har ikke har kunnet kommunikere internt.
Der blev dog fundet en alternativ løsning, hvorfor patientsikkerheden ikke er i fare, oplyser Kurt Espersen.
- Den største udfordring er, at de, der ringer til lægevagten, ikke kan komme igennem. Derfor melder vi ud, at de bare skal tage til den akutmodtagelse, som er nærmest, hvor de bor, siger Kurt Espersen.
Der skulle ikke være nogen problemer med at komme igennem til 112.
Søndag morgen oplyste TDC til Ritzau, at selskabet har løst problemerne på telefonnettet i Region Syddanmark.
Ikke første gang
Det er ikke første gang, at et telefonnedbrud hos TDC rammer sygehusene i Region Syddanmark. Den 4 juni i år var det også galt.
Her blev Fyns Politis telefoner også ramt, så det ikke var muligt at komme igennem på telefon 114.
Region Syddanmark oplyste søndag morgen, at TDC og regionen i løbet af de kommende dage vil lave en grundig gennemgang af, hvad der gik galt, så lignende telefonnedbrud kan undgås en anden gang.
- Regionen er ikke bekendt med, at de ustabile telefoner skulle have haft alvorlige konsekvenser for patienter, skriver regionen i pressemeddelelsen.
Ramte intern kommunikation
Nedbruddet på telefonnettet gav også problemer på Odense Universitetshospital, hvor personalet ikke kunne kommunikere internt. Regionen fandt dog på en alternativ løsning.
- Det der er årsagen er nogle tekniske problemer på det udstyr, der formidler kald mellem afsender og modtager. Fejlen betød så, at man ikke kunne være sikker på, at et opkald kunne gennemføres, siger underdirektør ved TDC Netværk, Jesper Oldenburg, til TV 2/Fyn.
Region Syddanmark oplyser, at man ikke er bekendt med, at problemerne med telefonforbindelserne har haft "alvorlige konsekvenser" for patienter.
Ikke samme fejl
Det er ikke første gang, at et telefonnedbrud hos TDC rammer sygehusene i Region Syddanmark. Den 4 juni i år var det også galt.
Her blev Fyns Politis telefoner også ramt, så det ikke var muligt at komme igennem på telefon 114.
TDC afviser at der er sammenhæng mellem de to episoder.
- Det her er en ny situation. Den her gang er der tale om en eller anden form for defekt i vores udstyr. Det udstyr har vi koblet fra nu, siger underdirektør ved TDC Netværk, Jesper Oldenburg, til TV 2/Fyn.
Region Syddanmark oplyste søndag morgen, at TDC og regionen i løbet af de kommende dage vil lave en grundig gennemgang af, hvad der gik galt, så lignende telefonnedbrud kan undgås en anden gang.