Historiske jernbanetog skal skrottes: - Det er synd
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Danmarks Jernbanemuseums planer om at skrotte historiske jernbanetog møder kritik. Der er ikke råd, lyder forklaringen.
Danmarks Jernbanemuseum har sat gang i en større bevaringsplan, der betyder, at flere af museets lokomotiver og vogne skal skrottes.
Det møder massiv kritik blandt jernbaneentusiaster, der mener, at museet er i gang med at kassere en del af danskernes kulturarv.
Testtog kører 230 km/t på Storebælts jernbane
I påskedagene bliver der kørt stærkt over Storebælt. Toget kører dog ikke med passagerer, men skal teste sikkerheden ved høj hastighed.
I påsken tester Sund og Bælt hurtige tog på køreledningsanlægget. Togene skal vise, om det er sikkert at køre med helt op til 230 km/t på jernbanestrækningen. Kørslen foregår de næste par nætter fra klokken 22.30 til klokken 6 om morgenen.
Mens testene står på, kører de almindelige tog i ét spor, og når der køres med de helt høje hastigheder, kører der af sikkerhedshensyn ikke almindelige tog på jernbanestrækningen.
– Vi kører tests, fordi vi i fremtiden formentlig skal køre hurtigere mellem storbyerne til gavn for kunderne. Men uanset hvad, så skal vi hele tiden vedligeholde og fremtidssikre banen. Og de forberedelser vi har gjort til testen, ville vi have lavet, uanset om der fremover skal køre tog med 200 km/t, siger Kristian Madsen chef for jernbanetekniske anlæg
Selve testtoget, som skal køre frem og tilbage mellem Korsør og Nyborg, består af to Taurus-lokomotiver og en målevogn, som er ankommet fra München i Tyskland.
Fra 180 km/t til 230 km/t
I dag kører togene med 180 km/t på Storebæltsstrækningen. I testen bruges en såkaldt speed up-plan, hvilket betyder at man først kører med lidt højere hastighed, fx 200 km/t og tjekker, om alt er, som det skal være. Derefter sætter man igen hastigheden op og tester.
Den højeste hastighed på 230 km/t kommer udelukkende til at foregå over en cirka fire kilometer lang strækning på Storebæltsforbindelsens vestbro.
- De første testkørsler er gået rigtigt godt. Men de endelige resultater får vi første senere, når dataerne fra målevognen er blevet analyseret, fortæller Kristian Madsen til TV2/FYN.
Man tester hastigheder på forskellige togstrækningen i Danmark, fordi der er er ønske om på sigt at kunne køre hurtigere mellem storbyerne.
- Der er nogle historiske klenodier, som vil gå tabt. Det er en skam og synd. Det er ikke noget, der kan genskabes, siger Peer Ryager-Jakobsen fra Faaborg.
Museet har cirka 300 enheder, og der er planer om at skrotte cirka halvdelen. Museet vil fortsat have 26 damplokomotiver.
- Vi kan ikke bevare alting, simpelthen fordi der ikke er råd til at bevare mere, men også, fordi det ikke er nødvendigt at bevare alting for at fortælle en historie, siger museumsdirektør Steen Ousager.
- Historien, vi gerne vil fortælle, kan - ikke for at provokere - altså rigeligt fortælles med 26 damplokomotiver, forklarer han.
Et af de lokomotiver, der står til at blive skrottet, er maskinen R946, som du kan se i tv-indslaget herunder: