Tirsdag foreslog Liberal Alliance på Fyn, at økonomien bag letbaneprojektet bør kulegraves.
Samtidig foreslog den fynske folketingskandidat for partiet, Tonny Vest, at den milliard, som staten støtter projektet med, måske kunne gøre større gavn ved et ekstra spor på den fynske motorvej.
Transportminister Ole Birk Olesen ønsker dog ikke at gå ind i en debat om forslaget, før han mødes med sine fynske partifæller i ministeriet den 13. januar.
Til gengæld oplyser han til TV 2/Fyn, at han vil følge udviklingen i projektet "nøje".
- Selskabet er pt. i gang med udbuddet af transportsystemet, hvor de første indkomne priser som bekendt har vist et markant højere prisniveau end forventet. Derfor følger ministeriet naturligvis også udviklingen i projektet nøje, siger han i et skriftligt svar til TV 2/Fyn.
Af principaftalen mellem staten, Odense Kommune og Region Syddanmark, der sammen finansierer letbanen, fremgår det, at en udskydelse af strækningen mellem Odense Banegård Center og Tarup kan blive udfaldet, hvis pengene ikke rækker. Også færre stationer end de 26, der er planlagt, kan komme på tale. Alternativt skal kommune og folketinget øge finansieringen ved at skaffe flere penge.
Men det sidste huer ikke ministeren.
Han slår fast, at Odense Letbane P/S er et partnerselskab oprettet af Odense Kommune.
- Odense Kommune har det fulde økonomiske ansvar for projektet. Staten og Region Syddanmark yder som tilskudsgiver kun et bidrag til anlægget af letbanen, hedder det i svaret.