40 ton ekstra: Elfærgen Ellen har taget på i vægt
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Elfærgen Ellen har taget voldsomt på i vægt. Det fremgår at et notat, som Ærø Kommune har offentliggjort.
Ærøs nye elfærge Ellen vejer 746.78 ton, og men den var oprindelig projekteret til at veje 706.5 ton.
I notatet, som Ærø Kommune fredag har offentliggjort, konkluderes der sådan om Ellens nye vægt:
"Altså desværre en mervægt på 40.28 tons."
Notat, der udarbejdet af konsulentfirmaet Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen ApS fra Marstal, forklarer, at mervægten skyldes, "at der undervejs er kommet tiltag, som ikke var kendt ved den oprindelige vægtberegning."
Notatet nævner følgende årsager til de 40 ton vægtforøgelse:
Større stålvægt
Tungere batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Skumslukningssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Sprinklersystem i batterirum (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Kølevandssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
Omfang af el-komponenter, tavle og kabler langt mere end oprindeligt udgangspunkt
Valg af stål vs. aluminium til flydende dørk
Større kapacitet
Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet, fortæller, at de ekstra 40 ton ikke vil få nogen større praktisk indflydelse på Ellen.
- Den vil fortsat have en større kapacitet end end de eksisterende Ærø-færger, så på den måde vil det ikke få nogen praktisk betydning, siger Trine Heinemann.
El-færgen Ellen udsættes igen
Et særligt system, der skal højne sikkerhed og levetid er skyld i endnu en forsinkelse af el-færgen Ellen.
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der skal sejle mellem Søby, Fynshav og Faaborg, bliver yderligere forsinket, skriver El-færgeprojektet E-ferry i en pressemeddelelse.
Idriftsættelsen af el-færgen Ellen udsættes omkring tre måneder i forhold til den hidtidige tidsplan, som første gang blev forlænget fra arpril 2017 til 7. juni 2018.
Nu forventes el-færgen at sejle på ruten fra Søby til Fynshav i løbet af første kvartal af 2019 ifølge den nuværende leveringsplan.
Batteripakke undervejs
Byggeprocessen af el-færgen er tæt på at kunne færdiggøres med undtagelse af batteripakken, hvor levering og installering af de 840 moduler fortsat er udestående.
Det særligt udviklede batterisystem involverer nye design features, som vil højne sikkerhed og levetid på batterierne. Dette har resulteret i en lang række tidskrævende tests og godkendelser, som er årsag til forsinkelsen.
Modulerne er på nuværende tidspunkt i produktion hos E-ferry partneren, Leclanché, og vil leveres ad to omgange. I uge 38 forventes 420 batterimoduler leveret til installation i det ene batterirum efterfulgt af de resterende 420 batterimoduler til det andet batterirum med levering i uge 49.
Når batterimodulerne er leveret og installeret følger der en periode på omkring tre til fire måneder, hvor systemerne skal kommissioneres, testes og sættes i drift.
Herefter skal Ærøfærgerne bruge seks til syv uger til oplæring og træning af el-færgens mandskab før Ellen bliver sat i normal drift.
EU har bevilget 113 millioner kroner til projektet, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Tung i næsen
Den ekstra vægt fra blandt andet batterierne, får Ellen til at ligge dybere i vandet i forenden. Det er både en fordel og en ulempe, fortæller Trine Heinemann.
- Når Ellen ligger dybere i forenden vil det reducere energiforbruget. Så det er positivt. Til gengæld kan der være situationer, hvor skruerne agter kommer til at ligge så højt i vandet, så de ikke får godt nok fat i vandet. Det kan påvirke manøvreevnen, siger Trine Heinemann.
Elfærgen Ellen bliver efter planen overdraget fra værftet til rederiet i marts. Herefter vil der gå omkring seks uger med prøvesejladser.
Så et forsigtigt bud er, at første rigtige sejlads bliver omkring 1. maj, fortæller Trine Heinemann