Ærøs nye elfærge Ellen vejer 746.78 ton, og men den var oprindelig projekteret til at veje 706.5 ton.
I notatet, som Ærø Kommune fredag har offentliggjort, konkluderes der sådan om Ellens nye vægt:
"Altså desværre en mervægt på 40.28 tons."
Notat, der udarbejdet af konsulentfirmaet Rådgivende Skibsingeniører Jens Kristensen ApS fra Marstal, forklarer, at mervægten skyldes, "at der undervejs er kommet tiltag, som ikke var kendt ved den oprindelige vægtberegning."
Notatet nævner følgende årsager til de 40 ton vægtforøgelse:
- Større stålvægt
- Tungere batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
- Skumslukningssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
- Sprinklersystem i batterirum (krav i forbindelse med typegodkendelse)
- Kølevandssystem til batterier (krav i forbindelse med typegodkendelse)
- Omfang af el-komponenter, tavle og kabler langt mere end oprindeligt udgangspunkt
- Valg af stål vs. aluminium til flydende dørk
Større kapacitet
Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet, fortæller, at de ekstra 40 ton ikke vil få nogen større praktisk indflydelse på Ellen.
- Den vil fortsat have en større kapacitet end end de eksisterende Ærø-færger, så på den måde vil det ikke få nogen praktisk betydning, siger Trine Heinemann.
Tung i næsen
Den ekstra vægt fra blandt andet batterierne, får Ellen til at ligge dybere i vandet i forenden. Det er både en fordel og en ulempe, fortæller Trine Heinemann.
- Når Ellen ligger dybere i forenden vil det reducere energiforbruget. Så det er positivt. Til gengæld kan der være situationer, hvor skruerne agter kommer til at ligge så højt i vandet, så de ikke får godt nok fat i vandet. Det kan påvirke manøvreevnen, siger Trine Heinemann.
Elfærgen Ellen bliver efter planen overdraget fra værftet til rederiet i marts. Herefter vil der gå omkring seks uger med prøvesejladser.
Så et forsigtigt bud er, at første rigtige sejlads bliver omkring 1. maj, fortæller Trine Heinemann