El-færgen Ellen udsættes igen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et særligt system, der skal højne sikkerhed og levetid er skyld i endnu en forsinkelse af el-færgen Ellen.
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der skal sejle mellem Søby, Fynshav og Faaborg, bliver yderligere forsinket, skriver El-færgeprojektet E-ferry i en pressemeddelelse.
Idriftsættelsen af el-færgen Ellen udsættes omkring tre måneder i forhold til den hidtidige tidsplan, som første gang blev forlænget fra arpril 2017 til 7. juni 2018.
El-færge bliver yderligere forsinket
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der var planlagt at finde sted i april næste år, er udsat til august.
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der skal sejle mellem Søby, Fynshav og Faaborg, bliver yderligere forsinket, fortæller folkene bag i en pressemeddelelse.
- Eksisterende problemer under design- og konstruktionsfasen har medført yderligere forsinkelse, således at den seks måneders lange apterings- og installationsfase først blev påbegyndt i oktober 2017, skriver de.
Konsortiet bag el-færgen er blevet enige om at forlænge den tid, der oprindeligt var afsat til såkaldt ’commissioning’, det vil sige til testning og idriftsættelse af en del af de komplekse systemer og komponenter, der skal installeres ombord på el-færgen.
Denne proces forlænges med otte uger.
- Dette for at sikre, at alle systemer og komponenter fungerer som de skal, både hver for sig og når de forbindes, inden el-færgen overhændes til Ærøfærgerne og Ærø Kommune, skriver Konsortiet.
EU har bevilget 113 millioner kroner til projektet, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Ærøfærgerne og Ærø Kommune forventer derfor nu, at el-færgen overdrages den 7. juni 2018, hvorefter Ærøfærgerne skal bruge seks uger til prøvesejlads, inden el-færgen kan indsættes sejle i normal rutefart.
Nu forventes el-færgen at sejle på ruten fra Søby til Fynshav i løbet af første kvartal af 2019 ifølge den nuværende leveringsplan.
Batteripakke undervejs
Byggeprocessen af el-færgen er tæt på at kunne færdiggøres med undtagelse af batteripakken, hvor levering og installering af de 840 moduler fortsat er udestående.
Det særligt udviklede batterisystem involverer nye design features, som vil højne sikkerhed og levetid på batterierne. Dette har resulteret i en lang række tidskrævende tests og godkendelser, som er årsag til forsinkelsen.
Modulerne er på nuværende tidspunkt i produktion hos E-ferry partneren, Leclanché, og vil leveres ad to omgange. I uge 38 forventes 420 batterimoduler leveret til installation i det ene batterirum efterfulgt af de resterende 420 batterimoduler til det andet batterirum med levering i uge 49.
Ærø siger ja til el-færge
Politikerne i Kommunalbestyrelsen på Ærø sagde torsdag aften ja til at gå videre med planerne om en elfærge til øen.
I januar bevilgede EU 125 millioner kroner til projektet. Pengene skal bruges til at udvikle en eldrevet færge, som skal bygges af lokale værfter.
Færgen skal sættes ind på ruterne Søby-Faaborg og Søby-Fynshav, og bliver den første i Danmark skal sejle på strøm fra vindmøller.
Færgen skal efter planen sejle fra juni 2017.
Når batterimodulerne er leveret og installeret følger der en periode på omkring tre til fire måneder, hvor systemerne skal kommissioneres, testes og sættes i drift.
Herefter skal Ærøfærgerne bruge seks til syv uger til oplæring og træning af el-færgens mandskab før Ellen bliver sat i normal drift.
EU har bevilget 113 millioner kroner til projektet, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.