El-færge bliver yderligere forsinket
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der var planlagt at finde sted i april næste år, er udsat til august.
Indsættelsen af el-færgen Ellen, der skal sejle mellem Søby, Fynshav og Faaborg, bliver yderligere forsinket, fortæller folkene bag i en pressemeddelelse.
- Eksisterende problemer under design- og konstruktionsfasen har medført yderligere forsinkelse, således at den seks måneders lange apterings- og installationsfase først blev påbegyndt i oktober 2017, skriver de.
Verdens kraftigste el-færge: Kom med på rundtur på "Ellen"
Om få måneder bliver elfærgen "Ellen" sat i drift mellem Ærø og Fynshav på Als. Netop nu knokler medarbejderne på Søby Værft for at få den avancerede teknologi til at spille sammen.
- Vi går jo i vores forfædres fodspor med denne færge. De gamle skibe sejlede jo kun med vind. Nu går vi sådan set tilbage til det. Bortset fra at vi samler vinden op med møller til batterier. Men vi bruger de samme ressourcer som vores forfædre, siger Benny Weber, der bliver den første kaptajn på "Ellen".
Han har sejlet siden han var 15 år som både dæksdreng, letmatros og styrmand. Siden 2008 har han arbejdet hos Ærø-færgerne, og nu ser han frem til at "Ellen" skal søsættes til april næste år.
- Det bliver en fantastisk dag, og det bliver med stolthed vi sætter færgen i søen, siger Benny Weber.
Skroget til Ellen kom fra Polen i oktober, og nu er medarbejderne på Søby Værft ved at bygge op og installere blandt andet motor, styrtøj og batterier.
- Det specielle ved denne færge er, at den skal drives på grøn el, og at kapaciteten bliver meget større end nogen andre elfærger. Denne færge kan sejle syv gange så langt som andre el-færger i verden, siger Trine Heinemann, der er projektkoordinator på elfærgeprojektet.
I fire år har det såkaldte E-ferry projekt været i gang. Målet er - med støtte fra EU - at bygge og afprøve en 100 procent eldreven og CO2-neutral færge for passagerer, biler og lastbiler.
Læs mere om E-ferry-projektet her
- Færgen er 20 meter længere end Ærø-færgen Skjoldnæs, så selvom der kun er bildæk i den ene side af færgen, kan der være 31 personbiler og fem lastvognstog, hvilket er nogenlunde det samme som på Skjoldnæs, forklarer Benny Weber.
Lige nu minder færgen mest af alt om en kaotisk byggeplads. Men skipperen frem til, at Ellen er i fast rutefart.
- Det bliver da en fornøjelse at sejle med en ny og færdigmalet færge. Men hurtigt bliver det jo som det altid har været. Man kører på arbejde, sejler hele dagen, og kører hjem igen, siger den kommende skipper på verdens kraftigste elfærge.
EU har bevilget 113 millioner kroner, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Se hele indslaget herunder.
Konsortiet bag el-færgen er blevet enige om at forlænge den tid, der oprindeligt var afsat til såkaldt ’commissioning’, det vil sige til testning og idriftsættelse af en del af de komplekse systemer og komponenter, der skal installeres ombord på el-færgen.
Denne proces forlænges med otte uger.
- Dette for at sikre, at alle systemer og komponenter fungerer som de skal, både hver for sig og når de forbindes, inden el-færgen overhændes til Ærøfærgerne og Ærø Kommune, skriver Konsortiet.
EU har bevilget 113 millioner kroner til projektet, mens Ærø Kommune betaler 78 millioner kroner.
Ærøfærgerne og Ærø Kommune forventer derfor nu, at el-færgen overdrages den 7. juni 2018, hvorefter Ærøfærgerne skal bruge seks uger til prøvesejlads, inden el-færgen kan indsættes sejle i normal rutefart.