Sommerlejr for ordblinde børn og deres forældre
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
I de seneste tre dage har en gruppe ordblinde børn og deres forældre været på sommerlejr i Glamsbjerg. Målet har været at blive fortrolig med sin ordblindhed.
Køng Idrætsfriskole har fået støtte af Egmont Fonden til at lave en sommerlejr for ordblinde børn og deres forældre. Børnene kommer fra skoler i Assens Kommune.
Sommerlejren begyndte mandag, og deltagerne har nået mange ting på de tre dage.
En af deltagerne er Silke Cirkeline Sølberg, der går i 4. klasse på Glamsbjergskolen. Hun har et klart mål med at være med på sommerlejren.
- Jeg håber, at jeg kan tage med fra sommerlejeren, og at jeg kan blive bedre til at læse og skrive, siger Silke Cirkeline Sølberg.
Der har været oplæg fra Randi Hedelund Jeppesen fra "Hjælp til Ord". Randi Hedelund Jeppesen er uddannet lærer og er selv ordblind.
Derudover har programmet stået på samarbejdslege, motorik-café, kreative indslag og meget mere. Alt sammen med samme mål: “At blive ven med din ordblindhed”.
Ordblinde skoleelever i Svendborg lærer nye teknikker
50 elever fra forskellige skoler i Svendborg arbejder i disse uger intensivt på at lære nye teknikker, der kan mindske deres ordblindhed, så de bedre kan begå sig.
- Første ord I skal skrive er ‘træningsprogram’, siger underviser Katrine Bruun, mens hun står ved tavlen. Hun er ordblindeunderviser hos Ordblindetræning, og foran hende sidder skoleelever fra mellemtrinnet fra hele Svendborg.
Fælles for de i alt 50 elever, der i disse uger er på kursus, er, at de alle er ordblinde. For eleverne betyder det, at de har svært ved at læse og stave, og så kan det være svært at følge med i undervisningen deres egen klasse.
Det forklarer Lucas Gudmann Hansen, der er ordblind og til dagligt går på Skårup Skole.
- Nogle gange, hvis man er ordblind, så kørte læreren bare forbi en, fordi læreren ikke troede, man kunne læse højt fra en bog, fordi læreren troede, at hvis man var ordblind, kunne man slet ikke læse, siger han.
Skal lære nye teknikker
Lucas Gudmann Hansen er langt fra ene om at være ordblind. Hos Nota, som er en institution under Kulturministeriet, der arbejder på at sikre lige adgang til viden og gøre trykte tekster tilgængelige i digitale formater, udgør de 12-15-årige 24.000 medlemmer. Det svarer til 15 procent af det samlede medlemstal i Nota.
Derudover vurderer Nationalt Videncenter for Læsning, at 50.000 børn i den danske grundskole har store læse- og stavevanskeligheder. Vanskelighederne betyder, at de på sigt kan få svært ved at gennemføre en uddannelse, hvis ikke de lærer nye teknikker.
Derfor får eleverne fra Svendborg nu et intensivt kursus, hvor de blandt andet lærer en teknik kaldet tapping. Det er en teknik, der kan hjælpe eleverne med lettere at afkode ordlyde.
Det forklarer Henriette Curreaux Neerholt, der er læsevejleder hos firmaet Ordblindetræning, der står for undervisningen.
- Hvis de skal stave til et ord, så er det vigtigt, at de kan identificere lydene, og det er lige nøjagtigt det, ordblinde har svært ved.
- De bruger alt for meget energi på at sætte lydene sammen, når de læser en tekst, og så er der ikke noget energi tilbage til at forstå, hvad der står i teksten, læse mellem linjerne og reflektere over teksten. Og det er jo det, de skal kunne i dag, siger Henriette Curreaux Neerholt.
Kursus giver gode resultater
På kurset lærer eleverne også at bruge et computerprogram som hjælpemiddel, og så bliver de testet, når kurset begynder om mandagen og igen om fredagen, når det slutter.
Og det har været det hårde arbejde værd - ikke mindst socialt, mener Maja Frydenlund, der går på Stokkebækskolen.
- Det er rigtig godt. Det er dejligt at vide, der er mange andre, som har det på samme måde som mig, siger hun.
Lucas Gudmann Hansen er enig.
- Det er fint. Du lærer nogle nye mennesker at kende, som har den samme sværhed, som du har, siger han.
Erfaringen fra kurserne er, at eleverne rykker sig meget i løbet af det intensive ugekursus, vurderer Henriette Curreaux Neerholt fra Ordblindetræning.
- De rykker ret meget i forhold til det at afkode ord. Vi tester dem også yderligere om et halvt år for at se, om de kan holde den her progression, og det kan de, og det er rigtig positive resultater, vi har, siger hun.
Nota estimerer, at cirka 7 procent af den danske befolkning er ordblinde. Det svarer til godt 400.000 danskere.
- De får mod og styrke til at sige okay, der er faktisk noget her, som jeg kan tage med mig i forhold til at få et større selvværd. Men de får også nogle konkrete redskaber til, hvad de kan gøre i undervisningen, hvor de ikke kan læse den tekst, som de får udleveret, fortæller Elise J. S. Hansen, der er specialpædagogisk koordinator på Køng Idrætsfriskole i Glamsbjerg.
Silke Cirkeline Sølberg kan tage nogle helt konkrete redskaber med fra sommerlejren.
- Nu ved jeg, at der er mange flere apps for ordblinde. Det troede jeg ikke, der var. Jeg ville nok også gerne have lært noget mere, men jeg har fået lært det bedste jeg kunne, fortæller Silke Cirkeline Sølberg.
Laila Sølberg Terkildsen var taget med sit barnebarn på sommerlejr.
- Jeg er taget med på sommerlejr, for det er rigtigt rart at vide, hvad jeg kan gøre. Jeg laver nogle gange lektier med Silke. Jeg kender ikke alle disse hjælpemidler, og det har jeg fået et større indblik i. Det bliver meget lettere at hjælpe i fremtiden, siger Laila Sølberg Terkildsen.