"Der er ingen penge i kassen."
Sådan har det lydt gang på gang fra først tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) og senere fra nuværende transportminister Ole Birk Olesen (LA).
Og det argument har hele tiden været den helt store barriere for at udvide den fynske motorvej med et tredje spor.
Men i går kom det frem, at Vejdirektoratet nu sender en kæmpe pose penge retur til statskassen, fordi Silkeborgmotorvejen blev markant billigere at bygge end ventet.
Hvis jeg kunne beslutte fuldstændig frit, så skulle de penge selvfølgelig bruges til at udvide den fynske motorvej. Det er jo ikke helt penge nok til en permanent udvidelse af motorvejen, men det er nok til den model, hvor man inddrager nødsporet til et tredje spor.
Helt præcist 1,4 milliarder kroner løber der nu tilbage i statskassen. Og det får nu fynske borgmestre og folketingspolitikere til at vejre morgenluft.
- Hvis jeg kunne beslutte fuldstændig frit, så skulle de penge selvfølgelig bruges til at udvide den fynske motorvej. Det er jo ikke helt penge nok til en permanent udvidelse af motorvejen, men det er nok til den model, hvor man inddrager nødsporet til et tredje spor, siger Jane Heitmann (V), medlem af Folketingets transportudvalg.
Nogenlunde enslydende lød meldingen først på formiddagen fra hendes partifælde Erling Bonnesen:
- Ja, nu starter det store hundeslagsmål. Og vi skal da helt klart ind og gøre vores ønsker gældende. Jeg vil straks tage det her op med vores trafikordfører Kristian Pihl Lorenzen. Jeg skal til møde med ham om en halv time.
Så rigeligt råd til nødsporsmodel
Fra Assens var der også håb at spore hos borgmester Søren Steen Andersen (V):
- Det er jo de her tilbageløbsmidler, der kommer, fordi man altid overbudgetterstore infrastrukturprojekter. Og dem kan vi da godt bruge. 1,4 milliarder er faktisk det halve af, hvad det vil koste at udvide motorvejen med et permanent tredje spor fra Nørre Aaby til Odense Syd, siger Søren Steen Andersen.
Jeg vil straks tage det her op med vores trafikordfører Christian Pihl Lorenzen. Jeg skal til møde med ham om en halv time.
Han bemærker ligesom Jane Heitmann, at der med et overskud på lige knap halvanden milliard fra anlæggelsen af Silkeborgmotorvejen så rigeligt kan blive råd til den såkaldte - og meget omdiskuterede nødsporsmodel. Den koster lige i underkanten af 300 millioner kroner.
Jysk DFér peger også på Fyn
Nyheden om det store overskud fra Silkeborgmotorvejen breakede i går hos TV 2/Østjylland. Her pegede Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen først og fremmest på, at pengene skulle gå til mere jysk motorvej.
Men han pegede også på, at Fyn godt kunne bruge nogle af pengene.
"Kim Christiansen understreger, at alle de overskydende penge fra Silkeborgmotorvejen ikke skal bruges i Østjylland. En del af beløbet skal gå til motorvej på Sjælland og Fyn," skrev TV 2/Østjylland. Læs hele den artikel her.
TV 2/Fyn forsøger at få en kommentar fra Transportminister Ole Birk Olesen (LA).