Brand på Ø-Færgen i åbent hav:
- Uvist hvornår vi kan sejle igen, siger skipper
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der opstod lørdag formiddag en mindre brand ombord på Ø-færgen, som sejler mellem Faaborg, Lyø og Avernakø. Færgen er aflyst resten af dagen.
En brand i maskinen ombord på Faaborg III, der sejler mellem Faaborg, Lyø og Avernakø, tvang lørdag formiddag færgen i havn på endnu ubestemt tid.
Branden opstod ifølge Fyns Politi ved, at der kom olie på noget udstødning, hvilket antændte en mindre brand i blandt andet et ledningsnet i maskinen.
- Ingen personer kom til skade, siger Hans Jørgen Larsen, vagtchef ved Fyns Politi.
Vagtchefen oplyser, at de modtog besked om branden klokken 09.06.
Bevæbnet røver truede personalet ned på gulvet
Fredag eftermiddag begik en mand røveri i butikken Antik Blå i Vintapperstræde i Odense.
Personalet i butikken Antik Blå i Vintapperstræde i Odense blev fredag eftermiddag udsat for røveri. Med en pistollignende genstand beordrede gerningsmanden personalet til at lægge sig på gulvet.
Mens personalet lå på gulvet, smadrede røveren en række glasmontre, hvorfra han stoppede guldsmykker i en sportstaske fra mærket Nike.
- Han har en cykel stående op ad butiksfacaden. Den forlod han stedet på ad Slotsgade, fortæller vagtchef ved Fyns Politi Steen Nyland.
Talte dansk uden accent
Overvågningsbilleder fra butikken viser, at gerningsmanden er lys og spinkel af bygning. Under røveriet var han iført mørk jakke, marineblå bukser og sorte kondisko med hvide såler.
Derudover havde han tætsiddende grå arbejdshandsker med gummi i hånden på. Han medbragte foruden en pistolligende genstand også en kløfthammer.
Han talte dansk uden accent under røveriet.
Han forsvandt fra Vintapperstræde på en sort damecykel med bagagebærer.
Politiet fik anmeldelsen om røveriet klokken 15.07.
Politiet kalder det en "pistolligende genstand", da de ud fra overvågningsbillederne hverken kan be- eller afkræfte, at der er tale om et rigtigt skydevåben.
Branden opstod på åbent hav, og ifølge chefskipperen på Faaborg III, Kim Mathiesen, kunne færgen efterfølgende sejle i havn i Faaborg på den ene af skibets to motorer.
- Der gik nogle tekniske alarmer, og så kunne de se røg i maskinrummet, og de kunne derfor ikke komme derned.
- Så de slukkede motoren med ild i, men holdt samtidig den anden motor kørende, så de kunne sejle videre, siger chefskipper Kim Mathiesen.
I Faaborg ventede både politi og brandfolk, der hurtigt fik styr på ilden.
Efter færgen kom i havn, og personale og ikke mindst passagererne kom i land, kunne undersøgelserne af skaderne på færgen begynde, siger chefskipperen, der har ros til sine folk ombord på færgen.
- Det er håndteret lige efter bogen, og der var ikke på noget tidspunkt fare for nogen.
Nødberedskab
Chefskipperen er selv på vej til Faaborg for at besigtige skaderne, men han regner ikke med at færgen kommer ud at sejle igen i de kommende dage.
- Nu skal vi lige have overblik over, hvad der er sket, hvad der skal repareres og hvor lang tid det tager. Men der kommer til at gå noget tid, før den kommer ud at sejle igen, det er jeg desværre ikke i tvivl om, siger Kim Mathiesen.
En stor del af hans fokus i dag ligger derfor på at få opretholdt en forbindelse til de to øer i mellemtiden.
- Det er en ualmindelig svær årstid at skaffe en afløser på. Det er sommer, og der er gratisfærger, så alle færger er allerede ude at sejle.
Lørdag er der lavet en aftale med færgen, der sejler til Bjørnø, om at hjælpe til på ruten mellem Faaborg, Lyø og Avernakø.
- Vi prøver at få flettet nogle ture ind, men det er rent nødberedskab. Det handler om i dag, og så må vi tænke os om i forhold til de kommende dage, siger Kim Mathiesen.
Lille færge i fare for at forsvinde
Den 200 år gamle færgerute, der er Danmarks korteste, blev lukket for fast trafik i 2014, men dårlig økonomi truer med at lukke helt for færgedriften fra Stige.
Et stykke odenseansk kulturhistorie er i fare for at forsvinde.
Færgehans, der er en lille færge på Odense Kanal, mangler frivillige, og pengekassen tømmes så småt af løbende udgifter til maling, diesel og reparationer.
- Vi er rimelig tæt på at lukke. Det skal kunne hænge sammen økonomisk. Det er ikke billigt at have sådan en her sejlende, siger Jan Lysdal, der i fem år har været skipper og frivillig på Færgehans.
200 år gammel færgerute
I mere end 100 år havde færgen daglige afgange mellem Stige og Bågø. Her kunne cyklister og gående sejle den 70 meter korte tur over Odense Kanal.
Der er tale om Danmarks korteste færgeforbindelse. Overfartstiden var et minut, og den sparede passagererne for en 14 kilometer lang omvej.
Den faste færgeforbindelse stoppede, da der blev bygget en bro over kanalen. Odins Bro åbnede i 2014.
- Der er rigtig mange, der savner ruten, siger Jan Lysdal, der sejler færgen ved særlige lejligheder et par gange om året.
- Det er bare kanon at sejle sin egen færge. Hvem gør det? Det er der ikke så mange, der gør. Jeg kan lide at have med den at gøre, og så er det et stykke kulturhistorie, fastslår han.
Odense bestemmer: Skal færgen dø?
Skipperen og de andre frivillige på Færgehans håber på økonomisk hjælp, så de kan reparere og vedligeholde færgen.
- Odenseanerne bestemmer, om vi skal holde liv i færgen. Det koster lidt at holde liv i den, siger Kenneth Lind Ludvigsen, der er frivillig matros på Færgehans.
Det glæder stadsarkivar Johnny Wøllekær, at der fortsat holdes liv i den gamle færge, der i årtier var med til at samle Odense, efter byen blev delt, da kanalen i starten af 1800-tallet blev gravet færdig.
Han er dog skeptisk over for, om kommende generationer også fortsat vil yde det frivillige arbejde og give den nødvendige økonomiske hjælp for at holde færgen på vandet.
- Da den faste færgeforbindelse lukkede, skulle de omdefinere sig og finde noget nyt. De har levet på, at det er en gammel kulturinstitution, de har videreført, siger Johnny Wøllekær.
- Det er en ældgammel tradition, de har været med til at holde ved lige, og hvis der ikke er opbakning til det, bliver det selvfølgelig svært for dem at fastholde gejsten, fortæller han.
De frivillige, der står for driften, sejler af og til turistture med færgen i Odense Kanal.
Færgeruten har eksisteret siden 1800-tallet, men afgangene blev først sat i system omkring Første Verdenskrig omkring 100 år senere.
Tog færgen 1.000 gange: Den er død for mig
En af dem, der har brugt færgen flittigt, er pensionist Ole Petersen. Han har taget turen, siden han var barn.
Selv om han savner ruten, er han klar over, at den ikke kommer igen.
- Det er sørgeligt, men den har ingen betydning mere, for den er jo lukket. Den kan ikke komme igen. Den er sådan set død for mig, siger Ole Petersen.
Hvor mange gange har du taget færgen?
- Mange hundrede gange. Måske tusinde gange.
Færgen har fået sit navn efter skipperen, der sejlede ruten næsten dagligt fra 1932 til 1972.