22. jun. 2020 kl. 20:48
Thomas Greve

Trafikforsker: Drop Als-Fyn-bro og fokusér på elfærger

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

En ny rapport slår fast, at hurtige og hyppige færger mellem Fyn og Als er en god investering. Nu opfordrer en trafikforsker til at droppe planerne om en bro mellem øerne.

En fast forbindelse mellem Als og Fyn kan have lange udsigter, og derfor mener trafikforsker ved Aalborg Universitet Niels Agerholm i stedet, man bør fokusere på hurtig og bæredygtig færgetrafik.

“Det er nok tvivlsomt, om man vil kunne få økonomi i en bro fra Als til Fyn”

— Niels Agerholm, trafikforsker, Aalborg Universitet

- I de næste 10 til 15 år tror jeg i hvert fald ikke, der kommer en bro, og så ville det være rigtig godt at få opgraderet til hurtige el-færger, som jo også er renere, siger Niels Agerholm.

En ny analyse, som folkene bag AlsFynBroen har fået lavet af rådgivningsvirksomheden COWI, konkluderer, at en hurtigere og hyppigere fast el-færge-forbindelse mellem de to øer er en god investering.

Læs også: Historisk dag på Ærø: Elfærge sejler for første gang torsdag
Gå tilbage Del
14. aug. 2019 kl. 19:00

Historisk dag på Ærø: Elfærge sejler for første gang torsdag

Ole Holbech

Tidligt torsdag morgen sejler elfærgen Ellen første gang med passagerer. Turen går fra Søby Havn til Fynshav på Als.

Man skal tidligt op, hvis man skal med på den første tur, når elfærgen Ellen torsdag morgen stævner ud fra Søby Havn. Der er afgang klokken 06.20, hvor turen går mod Fynshav på Als.

Elfærgen har officielt været undervejs siden 8. juni 2015, hvor parterne skrev under på aftalen. I alt koster den 224 millioner kroner, hvoraf Ærø Kommune betaler 105 millioner kroner.

Færgen er i første omgang planlagt til at sejle frem og tilbage mellem Søby og Fynshav tre gange om dagen. Det glæder borgmester Ole Wej Petersen (S), at den nu kan sættes i drift.

- Ellen demonstrerer, at selv længere regionale ruter kan dækkes med ren eldrift. Vi har været med til at vise vejen til den grønne omstilling indenfor færgedrift, og jeg er stolt på hele Ærøs vegne, og på vegne af alle projektpartnere, siger borgmesteren i en pressemeddelelse.

El-færgen Ellen betragtes som en pionér-færge, fordi den er verdens mest kraftfulde el-færge og kan sejle op til 22 sømil på hver opladning. Det er syv gange længere end hidtil muligt for en el-færge.

Også Ærøs trafikdirektør Keld M. Møller er glad for jomfrusejladsen.

- Det er yderst tilfredsstillende, at vi nu er klar til at idriftsætte Ellen, og det glæder mig at kunne tilbyde passagerne en ekstraordinært behagelig overfart fri for støj, vibrationer og os, siger han i en pressemeddelelse.

Færgen har plads til 200 passagerer, og det er planen, den senere skal sejle ruten Søby-Fynshav fem til syv gange om dagen i fremtiden.

Ifølge Niels Agerholm, der forsker i trafik og infrastruktur ved Aalborg Universitet, bør man overveje helt at lægge drømmen om en broforbindelse i graven og lægge alle kræfter i færgeprojektet.

- Jeg vil tro, at en bro er meget dyrere end færgerne, og i det store billede kan vi for eksempel se, at Femern-forbindelsen ikke mere end lige akkurat er en god forretning sammenlignet med færger, så det er nok tvivlsomt, om man vil kunne få økonomi i en bro fra Als til Fyn. siger Niels Agerholm.

En sømløs rejse

Ifølge trafikforskeren er der flere fordele ved hurtigere og hyppigere el-færger på ruten.

- Rejsetiden formindskes betydeligt, og hvis der også kommer flere daglige afgange, betyder det, at man får en lidt mere sømløs rejse. Det giver mindre rejsetidsfriktion, så man kommer hurtigere fra A til B. Det er økonomisk godt for erhvervslivet, og det er rart for os andre, siger han.

Selvom færgerne kan komme i drift hurtigere end en fast forbindelse, vil der alligevel gå nogle år, vurderer Niels Agerholm.

- Det er svært at sige, hvor hurtigt de kan komme i drift, men inden for tre til fire år, vil jeg tro, siger Niels Agerholm.

Læs også: Ny analyse: Sæt hurtigere færger ind mellem Fyn og Als
Gå tilbage Del
21. jun. 2020 kl. 14:00

Ny analyse: Sæt hurtigere færger ind mellem Fyn og Als

Ole Holbech

Det kan samfundsøkonomisk betale sig med hurtigere og hyppigere elfærger mellem Fyn og Als. En bro mellem øerne er dog bedre, fastslår formand for foreningen AlsFynBroen. 

Det er en god investering, hvis der kommer en hurtigere, hyppigere og eldrevet færgefart mellem Bøjden og Fynshav.

Det konkluderer en ny analyse, som rådgivningsvirksomheden Cowi lavet for AlsFynBroen, der arbejder for en fast forbindelse mellem Fyn og Als.

Projektet AlsFynBroen håber, at der derfor vil blive indsat bedre færger på strækningen fra 2024, selv om de stadig håber på en bro.

- En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det støtter vi i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga, siger Jørgen M. Clausen, der er formand for AlsFynBroens styregruppe.

Ruten mellem Fyn og Als besejles i dag af Molslinjen under navnet Alslinjen.

Bedre med bro

Den nye analyse fra Cowi viser, at en bedre færgeforbindelse mellem de to landsdele vil være en samfundsøkonomisk god investering.

Analysen, som er bestilt af folkene bag AlsFynBroen, viser samtidig, at en gevinst ved en fremtidig fast forbindelse i kroner og øre vil være en større gevinst, men det er samtidig også meget dyrere at bygge en bro.

- Kort sagt: En bedre færgeforbindelse her og nu er en rigtig god idé. En fast forbindelse på længere sigt er en rigtig, rigtig god idé, siger Jørgen M. Clausen.

Borgmester: Folketinget skal afgøre bros fremtid

Fra politisk side støttes idéen om, at nye færger sættes ind som et første skridt.

- Set fra et fynsk perspektiv er det oplagt, at vi på den korte bane forbedrer færgefarten, og at vi på den lange bane fortsætter arbejdet for en fast forbindelse. Det tager mange år at beslutte og bygge en bro, også selv om en forundersøgelse af AlsFynBroen forhåbentlig bliver en del af Folketingets kommende infrastrukturaftale, siger Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Stavnsager (S).

AlsFynBroen er et samarbejdsprojekt mellem Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune, som startede i 2017. Formålet med samarbejdet er at fremme realiseringen af en fast forbindelse med Fyn og Als.

God idé - men kun indtil broen er klar

Formanden for AlsFynBroens styregruppe mener også, at en forbedret færgebetjening er en god idé, men det skal ikke være på bekostning af en fast forbindelse.

- En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det støtter vi i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga, sagde Jørgen M. Clausen til TV 2/Fyn søndag.

Analysen fra COWI viser også, at en gevinst ved en fremtidig fast forbindelse vil være større, men det er samtidig også meget dyrere at bygge en bro.

- Kort sagt: En bedre færgeforbindelse her og nu er en rigtig god idé. En fast forbindelse på længere sigt er en rigtig, rigtig god idé, sagde Jørgen M. Clausen søndag.

Læs også: Transportminister: Als-Fyn-bro med i forhandlinger om fremtidens infrastruktur
Gå tilbage Del
15. okt. 2019 kl. 9:24
Fyn

Transportminister: Als-Fyn-bro med i forhandlinger om fremtidens infrastruktur

Thomas Greve

Transportminister Benny Engelbrecht (S) er parat til at udarbejde et beslutningsgrundlag for en statslig forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.

Als Fyn Broen, som i årevis har boblet som en vision hos lokale politikere fra Sønderborg Kommune og Faaborg Midtfyn Kommune, står foran et afgørende gennembrud efter, at en række centralt placerede folketingsmedlemmer er begyndt at presse på for at få projektet højere op på den politiske dagsorden.

Trafikordførerne Kristian Pihl Lorentzen (V), Niels Flemming Hansen (K) og Hans Kristian Skibby (DF) siger alle til TV 2/Fyn, at de meget gerne ser, at der afsættes penge til en statslig forundersøgelse, så politikerne kan forholde sig til Als Fyn-projektet på et mere kvalificeret grundlag.

Meldingen fra de blå trafikordførere får nu transportminister Benny Engelbrecht (S) til at love, at han vil udarbejde et beslutningsgrundlag, inden forhandlingerne om fremtidens infrastruktur går i gang i løbet af næste år.

“Det er jo det, vi har kæmpet for i årevis”

— Hans Stavnsager (S), borgmester, Faaborg Midtfyn.

- Als Fyn Broen er klart et tema, som vil indgå i drøftelserne, siger ministeren til TV 2/Fyn.

Det er uvist, hvor meget en statslig forundersøgelse vil koste, men tidligere vurderinger har lydt  på omegnen af 20 millioner kroner.

(Artiklen fortsætter under videoen)

- Det er jo det, vi har kæmpet for i årevis, siger borgmester i Faaborg Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S). Han kalder det en milepæl for projektet, hvis der afsættes penge til en statslig forundersøgelse.

En statslig forundersøgelse går i dybden med trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle konsekvenser af en fast forbindelse over sydlige lillebælt. En statslig forundersøgelse er ofte det sidste skridt før en såkaldt VVM-undersøgelse.

Venstre: Visionært projekt

- Der er ingen tvivl om, at Als Fyn Broen er et utroligt visionært projekt, som binder landsdelen sammen på en ny måde og skaber forbindelser i forhold til de ting, der sker i Odense og Syddanmark omkring roboteknologi og en masse andre ting. Derfor ønsker vi, at der gennemføres en statslig forundersøgelse af projektet for at finde ud af, om det i det hele taget kan lade sig gøre, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.

Han understreger dog, at der også bør udarbejdes en mere overordnet analyse af, hvordan en Als Fyn forbindelse "spiller ind" i forhold til andre store vej- og broprojekter i Danmark.

- Vi skal også have belyst det fremtidige behov for faste forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark. Herunder mellem Jylland og Fyn. Er det ved Lillebælt man skal satse? Er det mellem Als og Fyn? Og  hvordan hænger det sammen med en Kattegatforbindelse?

Den vurdering bakkes op af trafikordfører Hans Kr. Skibby (DF).

- Jeg synes bestemt det giver god mening, vi får udarbejdet en analyse. Det er jo vigtigt, at vi har alle de informationer, som er tilgængelige, når vi en dag skal træffe den endelige beslutning, siger Kr. Skibby.

Det seneste års tid er det dog især konservative politikere, som har presset hårdt på for at få Als Fyn Broen højere op på den politiske dagsorden.

- Jeg var den første, der var ude i valgkampen og tale om den her bro og har også lavet mange sjove videoer om det. Jeg vil bare sige, at det er absolut nødvendigt, vi får lavet en forundersøgelse. Når den er færdig ved vi også meget mere om, hvordan projektet ligger i forhold til andre projekter. Mit bud er er, at en forundersøgelse vil dokumentere behovet for en fast forbindelse fra Als til Fyn, siger den konservative trafikordfører Niels Flemming Hansen.

(Artiklen fortsætter under videoen) 

Minister: Als Fyn skal undersøges

TV 2/Fyn har forelagt trafikordførernes ønsker om en statslig forundersøgelse for transportminister Benny Engelbrecht (S), som på den baggrund godt tør love, at Als Fyn projektet nu kommer til at indgå i forhandlingerne om fremtidens infrastruktur og fordelingen af de 100 milliarder kroner, der skal bruges på broer, motorveje og jernbaner frem til 2030.

- Als Fyn Broen er klart et tema, som vil indgå i drøftelserne. Jeg vil sørge for, at der ligger et beslutningsforslag (for en statslig forundersøgelse, red.) klar, når vi indkalder til forhandlinger. Hvis partierne ønsker at få undersøgt Als Fyn projektet, er det klart, så vil jeg gerne gøre det. Det er jo et projekt, jeg selv har fulgt gennem mange år. Jeg synes, at det er meget interessant, hvis der kan skabes et bredt flertal for det, siger Benny Engelbrecht (S)

Transportministeren kan dog godt forstå, at Venstres samtidig ønsker at få belyst, hvordan  Als Fyn projektet "spiller ind" i forhold til andre store infrastrukturprojekter.

- Det er naturligt at kigge på alle projekters indvirkning på landstrafikken, så jeg kan sagtes forstå Venstres bekymring. Men jeg kan også forstå, at Konservative er mere uforbeholdne i forhold til Als-Fyn broen, og da især Konservative har det her højt på deres prioriteringsliste, tager jeg det ad notum. Og derfor vil det også være naturligt, at vi har et beslutningsgrundlag klar, når vi indkalder til forhandlinger, siger Benny Engelbrecht.

Medlem af Als Fyn Komitéen, tidligere minister og EU-parlamentariker, Bendt Bendtsen, er begejstret for meldingen fra transportministeren.

- Jeg vil gerne rose ministeren for at melde så stærkt  og klart ud. Det her er virkelig en breaker, som kan få Als Fyn projektet op i superligaen over vigtige infrastrukturprojekter i Danmark. Det er en rigtig god nyhed for Fyn, ikke mindst Odense, som kan få stor gavn af synergier en fast forbindelse vil skabe i forhold til robotklyngen og andre dele af erhvervslivet, siger Bendt Bendtsen

Als Fyn Komitéen er nedsat af AlsFynBroen, som er et samarbejde mellem Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune. Komieteens formål er at sikre politisk opbakning til en ny forbindelse mellem Als og Fyn.

Interesseret minister

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger mandag, at regeringen er klar til at kigge nærmere på mulighederne for mere færgedrift i det sydlige Lillebælt.

- Jeg synes, det lyder rigtig interessant med en elektrificeret færgeløsning, og det ligger godt i tråd med klimapartnerskabet for søfarts anbefalinger til regeringen, så det er selvfølgelig også noget, vi kommer til at analysere nærmere, siger Benny Engelbrecht til TV 2/Fyn.

De to kommuner (Faaborg-Midtfyn og Sønderborg, red.) vil gerne have en fast forbindelse i stedet. Kan det ikke komme på tværs med nye elfærger, hvis man alligevel vil have en fast forbindelse om 10-20 år?

- Hvis man på et tidspunkt etablerer en fast forbindelse, er det jo så viseligt indrettet, at en færge kan sejles et andet sted hen og bruges der, siger Benny Engelbrecht.

21. dec. 2024 kl. 13:45
Frederik Zeuner

Grimme julesweatre og børnefremstillet julepynt giver flere smil i busser

LYT
Del
Link
kopieret!

Fredag var det “ugly christmas sweater day” i Fynbusserne, hvor buschauffører havde taget deres grimmeste julesweatre på.

Og ikke nok med det, var busserne pyntet op med julepynt, der var lavet af børn.

Alt sammen for at julehygge lidt ekstra for kunderne, forklarer Anja Hauge Larsen, der er driftsleder for Keolis, som står for driften.

- Der kommer flere smil i busserne, når de kommer ind i en julepyntet bus, fortæller hun om baggrunden for at gøre lidt ekstra ud af julen i busserne.

21. dec. 2024 kl. 12:39

Hjalte brillerer i "verdens bedste liga": - Jeg er pissestolt

LYT
Del
Link
kopieret!

Den 28-årige fynbo Hjalte Froholdt har noget så sjældent for en dansker succes i Amerikansk fodbold. Endda i verdens bedste liga inden for sportsgrenen, NFL.

Hjalte Froholdt tørner ud for Arizona Cardinals, for hvem han er en del af den offensive linje. Og det gør han godt. Så godt, at han får masser af roser for sit arbejde, og tilbage i august satte sin signatur på en kontrakt, der garanterer ham 53 millioner kroner frem til udgangen af 2026.

Med egne ord er han nu klar til at sige, at det han har opnået er “kæmpestort for dansk sport”.

- Nu starter jeg på banen, jeg gør det rigtig godt, og jeg er pissestolt af, hvad jeg har gjort, og hvor jeg kommer fra, siger Hjalte Froholdt til DR.

21. dec. 2024 kl. 11:41

City-direktør reagerer på ønske om øget sikkerhed i gågade

LYT
Del
Link
kopieret!

Direktør Peter Bøgholm fra Odense Cityforening er positivt indstillet over for rådmand Søren Windells (K) forslag om, at der skal opstilles såkaldte pullerter rundt om gågadenetværket i Odense.

Rådmanden for By- og kulturforvaltningen tager emnet op igen, efter at en mand fredag aften kørte en bil ind gennem et julemarked i den tyske by Magdeburg.

Peter Bøgholm mener, at pullerterne kan øge sikkerheden, men han har også en betænkelighed:

- Jo mere tryghed, vi kan skabe, jo bedre er det, men det skal kunne fungere i praksis i forhold til redningskøretøjer og mobilitet, siger han til TV 2 Fyn.

Søren Windell fortæller, at han ønsker en løsning, hvor butikker stadig kan få leveret varer.

Læs også: Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker
Gå tilbage Del
21. dec. 2024 kl. 9:44

Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker

Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.

Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.

- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.

Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.

- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.

Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.

- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.

Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.

Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.

- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.

21. dec. 2024 kl. 10:43
Emma Haunstrup / TV 2 Grafik

Hvad er årets største julegavehit? Se listen her

LYT
Del
Link
kopieret!

Når julefreden inden længe sænker sig over landet, og det er tid til at åbne pakkerne under træet, er der nogle, som vil være mere populære end andre.

Særligt ét produkt går igen på tværs af alder og køn.

Det viser data fra den digitale ønskeliste Ønskeskyen, som mere end tre millioner danskere bruger til at lave ønskesedler.

- Apples AirPods Pro er uhyre populære i år, og hvis man skal gætte på én gave, der vil ligge under træet i mange danske hjem, så er dette et godt bud, siger administrerende direktør for Ønskeskyen, Casper Ravn-Sørensen.

Ønskeskyen oplyser til TV 2, at de støjreducerende høretelefoner findes på flere end 87.000 ønskesedler denne jul.

Dyrere pakker under træet

Årets mest populære julegaveønske ligger dermed i den dyre ende af julegavespektret.

På Apples egen hjemmeside koster høretelefonerne kort før jul 2.199 kroner.

Det beløb svarer til det totale julegavebudget for 25 procent af danskerne, viser en undersøgelse fra Dansk Erhverv.

Hos Ønskeskyen fortæller man også, at ønskesedlerne generelt er blevet dyrere over tid. Det samme oplever økonomerne.

Ida Marie Moesby er forbrugsøkonom hos Nordea, og hun har i mange år undersøgt danskernes forbrug i julen. Hun ser også, at gaverne er blevet dyrere over tid.

- Vi forventer år for år, at danskerne bruger flere penge på julegaver. Det er andre gaver, der ligger under træet nu end før. Vi er blevet mere velstillede, og derfor er julegaverne blevet dyrere, siger Ida Marie Moesby til TV 2.

I en undersøgelse, som YouGov har foretaget for Nordea, svarer danskerne, at de i gennemsnit vil bruge 3864 kroner på julegaver.

Det er en stigning på næsten 600 kroner inden for de seneste fem år.

Hypen er aftaget

Går vi blot 12 måneder tilbage i tiden, vil mange sikkert huske, at særligt ét bestemt køkkenredskab lå under mange juletræer.

Airfryeren blev 2023’s absolut største julegavehit.

Siden sidste år er der dog sket en ændring i vores forbrugsvaner.

For som tiden er gået, og pommesfritterne er blevet stegt i hobetal, er der samtidig blevet længere mellem køkkenapparaterne på ønskesedlerne.

Men Manou Messmann, der er ekspert i branding og forbrugeradfærd, mener, at airfryeren stadig har sin plads i de danske køkkener.

- Den har stadig sin berettigelse, men den er slet ikke lige så hot som sidste år, siger hun til TV 2.

Tid til selvforkælelse

Vender vi blikket mod årets største julegavehit herhjemme, er de støjreducerende høretelefoner et signal om, at vi er begyndt at kigge mere på vores egne behov end på hele husholdningen som i tilfældet med airfryeren.

- Der sker så meget ude i verden, og derfor søger vi indad og kigger på det hjemlige og os selv. Det bliver en slags forsvarsmekanisme, siger Manou Messmann.

Samtidig fortæller hun også, at vores julegaveønsker bruges i forskellige sammenhænge og til forskellige behov.

- Vi vil gerne holde os opdateret, men samtidig vil vi gerne have fokus på os selv og lukke os inde. Det er en balance, lyder det.

På listen over årets populære julegaver findes også ting, som kan give danskerne selvforkælelse – eksempelvis hjemmesko, hårprodukter og plejende cremer.

Herunder kan du i prioriteret rækkefølge se, hvilke julegaveønsker der ifølge Ønskeskyen i år er de fem mest populære for henholdsvis mænd og kvinder.

Til ham (brug pilene i siderne til at bladre)

DBU landsholdstrøje, HALO.

DBU

Apple

Nike

Kitchen Living Dining

Apple
/

Til Hende (brug pilene i siderne til at bladre)

KÉRASTASE

Matas PR.

Matas PR.

Fashiongirl.dk

Matas
/
21. dec. 2024 kl. 9:44

Efter terrorangreb i Tyskland - vil gøre gågaden i Odense mere sikker

LYT
Del
Link
kopieret!

Efter angrebet på et julemarked i Magdeburg i Tyskland fredag, hvor en bil kørte ind i en gruppe mennesker på et julemarked i et formodet terrorangreb, vil Søren Windell (K) se på, om Odenses gågader er sikre nok.

Det er ikke et nyt forslag, understreger rådmanden for By- og Kulturforvaltningen, der fortæller, at Konservative længe har ønsket at få pullerter op hele vejen rundt om gågadenettet.

- Der er mange mennesker i vores gågader, og vi vil gerne have sat pullerter op, fordi der kører biler, som ikke har noget at gøre der, siger Søren Windell til TV 2 Fyn.

Rådmanden understreger, at han ikke frygter en lignende situation i Odense, som den der fredag skete i Magdeburg. Men han noterer sig, at det ikke er første gang, at nogen drøner en bil mod en menneskemængde i et tætbefolket område.

- Det er ikke så meget et spørgsmål om aktuelt sikkerhed, som det er en følelse af tryghed. Jeg tror ikke det vil ske, men det vil give noget sikkerhed om, at det ikke kan ske, siger han.

Aktuelt er der planer om pullerter ved Jernbanegade, som har været undervejs længe, fortæller Søren Windell, der ikke ser de helt store gener ved at besværliggøre bilers adgang til gågaden.

- Det giver selvfølgelig gener for dem, der kører i gågaden, men det må de jo ikke i forvejen.

Og når det gælder vareindlevering er pullerterne indrettet således, at de kan køres ned i det tidsrum, der bliver leveret varer, hvilket typisk er om formiddagen, hvor der er knap så mange mennesker i gågaden.

Søren Windell erkender, at det ikke er en gratis omgang at opsætte pullerter, og henviser til at det er en politisk prioritering.

- Men det er noget, vi skal til at være mere opmærksom på, siger han.

21. dec. 2024 kl. 8:53
Presse-fotos.dk

Ældre mand alvorligt til skade i solouheld

LYT
Del
Link
kopieret!

Det var en ældre mand i 80’erne, der førte bilen, som fredag aften bragede ind i autoværnet på Siøbroen mellem Siø og Tåsinge.

Umiddelbart efter blev vedkommende kørt til hospitalet i en ambulance. Lørdag morgen oplyser vagtchef ved Fyns Politi Christoffer Jacobsen, at manden er kommet alvorligt til skade, men at han er uden for livsfare.

Politiet kan endnu ikke sige, hvordan ulykken skete, da de ikke har haft mulighed for at tale med den pågældende mand.

21. dec. 2024 kl. 6:00

Bente skulle holde jul alene - men så kom et uventet tilbud

LYT
Del
Link
kopieret!

Bente Vera Hansen har fundet årets julekjole frem, og hun tæller dagene til 24. december.

I år skulle hun have holdt jul alene. Hendes mand gennem 36 år gik bort i foråret. Han tabte kampen til kræft. Og derfor er det også første jul som enke.

Heldigvis åbner Odense Værkstederne ”juleaften med det hele” til udviklingshæmmede, der ikke har noget sted at være.

- Jeg håber, at der er mange flere i min situation, der vil komme ind og holde jul, siger Bente Hansen.

Maria Therese Kronberg er hjemmevejleder i Odense Kommune, og hun har i år sat sin juleaften af til at være sammen med Bente Hansen og de omkring 25 andre deltagere. Deres juleaften kommer til at foregå på Rytterkasernen.

21. dec. 2024 kl. 6:00
Lasse Beck Frost

18-årige Oliver droppede ud af 2.g for at kæmpe i et bur - nu drømmer han om den helt store scene

LYT
Del
Link
kopieret!

Et tomt, men målrettet, blik stirrer mod træningslokalets spejlvægge, mens Oliver forsøger at få styr på sit åndedræt.

En to timers intens træning med nærkamp er overstået. Det var allerede dagens anden træning. Endnu en træning venter senere i eftermiddag.

Det er virkeligheden for Oliver Petersen fra Odense. Han har ofret sin uddannelse for at følge sin drøm.

Han er blot 18 år gammel.

Mor var ikke glad

Det hele startede som 10-årig, da hans far tog ham med til thaiboksning. Der mødte han træneren Jimmy Busk, og siden da har de trænet sammen.

Efter grundige overvejelser valgte han i oktober i år at droppe ud af 2.g ved HHX i Odense. Målet er klart - han vil være professionel MMA-kæmper indenfor to år.

En beslutning som hans mor ikke blev inddraget i.

- Jeg tog beslutningen med min far, men jeg havde ikke lige fortalt min mor om det, før jeg gjorde det. Hun var slet ikke glad for det. Hun prøvede at forstå, hvorfor jeg droppede ud, men nu støtter hun mig - hun ved godt, hvor meget tid, jeg lægger i det, siger Oliver Petersen.

Hvad er MMA?

Mixed Martial Arts (MMA) er en kampsport, der fokuserer på at bruge de mest effektive teknikker fra forskellige discipliner. Dette kan inkludere teknikker fra boksning, karate, kung fu, brydning, sambo, judo, taekwondo, muay thai og mange flere.

MMA udøves typisk i en ring eller et “bur” (ofte kaldet en “oktagon” på grund af den ottekantede form), hvor der er regler, kampleder, dommere, læger og sikkerhedsforanstaltninger på plads. Kampene varer typisk enten 3×3 minutter for amatører eller 3/5×5 minutter for professionelle kæmpere.

I modsætning til den gængse opfattelse er der mange regler og forbud i MMA – det er bestemt ikke gadeslagsmål.

MMA er i øjeblikket en af verdens hurtigst voksende sportsgrene. Professionelle MMA-organisationer som UFC og ONE FC er i rivende udvikling og tiltrækker millioner af fans verden over.

Kilde: DMMAF

Fotograf: Lasse Beck Frost

Drømmer om USA

Hvis man vil være toppen af poppen inden for MMA, så kræver det et udenlandseventyr væk fra Danmark.

Særligt i USA, hvor Ultimate Fighting Championship huserer. UFC er verdens største organisation indenfor MMA.

- Om fem år ser jeg mig selv i UFC eller i hvert fald på vippen til det. Det er den forestilling, der får mig til at stå op om morgenen, selv når det til tider er hårdt, siger Oliver Petersen.

For selvom kun ganske få klarer sig gennem nøglehullet til den store scene, så er der ingen plan b.

- Det skal lykkes. Inde i mit hoved der kan det kun lykkes.

21. dec. 2024 kl. 5:00

Skyer og regn kommer til at dominere dagen igennem

LYT
Del
Link
kopieret!

Det er desværre ikke særligt spændende vejr, fynboerne står op til i dag. De fleste står op til regn og en overskyet himmel.

Midt på dagen vil det en overgang holde tørt, men allerede ved midt på eftermiddagen kommer det til at regne igen.

Dagen bliver også en smule blæsende, så regnjakken og et par sko som kan holde til vandpytter er anbefalelsesværdig påklædning, når du begiver dig udendørs.

Temperaturerne vil dagen igennem være mellem seks og otte varmegrader.

Henter vejret...

°

Lige nu

Weather Icon

Rain: mm

mm

m/s

Baseret på data fra MET Norway. Licenseret under CC 4.0.

Tid Temperatur Regn Vind
20. dec. 2024 kl. 22:24
Local Eyes

Juletrafikken - her bliver den værst

LYT
Del
Link
kopieret!

I disse dage drager mange ud på landets veje, når de transporterer sig hjem til familien for at fejre julen.

I år falder juleaften på en tirsdag, og det giver særligt gunstige forhold for at undgå de allerværste trafikpropper og kaotiske motorveje. Trafikken fordeler sig nemlig mellem fredag og tirsdag.

Alligevel ventes der særligt meget trængsel på vejene den 23. december mellem 11 og 14, skriver vejdirektoratet.

Og allerværst ventes det at blive den 26. december mellem klokken 11 og 15.

Disse dage er det særligt motorvejen over Fyn der ventes at give problemer, da mange transporterer sig mellem Sjælland og Jylland.

Vejdirektoratet

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her