Trafikforsker: Drop Als-Fyn-bro og fokusér på elfærger
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
En ny rapport slår fast, at hurtige og hyppige færger mellem Fyn og Als er en god investering. Nu opfordrer en trafikforsker til at droppe planerne om en bro mellem øerne.
En fast forbindelse mellem Als og Fyn kan have lange udsigter, og derfor mener trafikforsker ved Aalborg Universitet Niels Agerholm i stedet, man bør fokusere på hurtig og bæredygtig færgetrafik.
- I de næste 10 til 15 år tror jeg i hvert fald ikke, der kommer en bro, og så ville det være rigtig godt at få opgraderet til hurtige el-færger, som jo også er renere, siger Niels Agerholm.
En ny analyse, som folkene bag AlsFynBroen har fået lavet af rådgivningsvirksomheden COWI, konkluderer, at en hurtigere og hyppigere fast el-færge-forbindelse mellem de to øer er en god investering.
Historisk dag på Ærø: Elfærge sejler for første gang torsdag
Tidligt torsdag morgen sejler elfærgen Ellen første gang med passagerer. Turen går fra Søby Havn til Fynshav på Als.
Man skal tidligt op, hvis man skal med på den første tur, når elfærgen Ellen torsdag morgen stævner ud fra Søby Havn. Der er afgang klokken 06.20, hvor turen går mod Fynshav på Als.
Elfærgen har officielt været undervejs siden 8. juni 2015, hvor parterne skrev under på aftalen. I alt koster den 224 millioner kroner, hvoraf Ærø Kommune betaler 105 millioner kroner.
Færgen er i første omgang planlagt til at sejle frem og tilbage mellem Søby og Fynshav tre gange om dagen. Det glæder borgmester Ole Wej Petersen (S), at den nu kan sættes i drift.
- Ellen demonstrerer, at selv længere regionale ruter kan dækkes med ren eldrift. Vi har været med til at vise vejen til den grønne omstilling indenfor færgedrift, og jeg er stolt på hele Ærøs vegne, og på vegne af alle projektpartnere, siger borgmesteren i en pressemeddelelse.
El-færgen Ellen betragtes som en pionér-færge, fordi den er verdens mest kraftfulde el-færge og kan sejle op til 22 sømil på hver opladning. Det er syv gange længere end hidtil muligt for en el-færge.
Også Ærøs trafikdirektør Keld M. Møller er glad for jomfrusejladsen.
- Det er yderst tilfredsstillende, at vi nu er klar til at idriftsætte Ellen, og det glæder mig at kunne tilbyde passagerne en ekstraordinært behagelig overfart fri for støj, vibrationer og os, siger han i en pressemeddelelse.
Færgen har plads til 200 passagerer, og det er planen, den senere skal sejle ruten Søby-Fynshav fem til syv gange om dagen i fremtiden.
Ifølge Niels Agerholm, der forsker i trafik og infrastruktur ved Aalborg Universitet, bør man overveje helt at lægge drømmen om en broforbindelse i graven og lægge alle kræfter i færgeprojektet.
- Jeg vil tro, at en bro er meget dyrere end færgerne, og i det store billede kan vi for eksempel se, at Femern-forbindelsen ikke mere end lige akkurat er en god forretning sammenlignet med færger, så det er nok tvivlsomt, om man vil kunne få økonomi i en bro fra Als til Fyn. siger Niels Agerholm.
En sømløs rejse
Ifølge trafikforskeren er der flere fordele ved hurtigere og hyppigere el-færger på ruten.
- Rejsetiden formindskes betydeligt, og hvis der også kommer flere daglige afgange, betyder det, at man får en lidt mere sømløs rejse. Det giver mindre rejsetidsfriktion, så man kommer hurtigere fra A til B. Det er økonomisk godt for erhvervslivet, og det er rart for os andre, siger han.
Selvom færgerne kan komme i drift hurtigere end en fast forbindelse, vil der alligevel gå nogle år, vurderer Niels Agerholm.
- Det er svært at sige, hvor hurtigt de kan komme i drift, men inden for tre til fire år, vil jeg tro, siger Niels Agerholm.
Ny analyse: Sæt hurtigere færger ind mellem Fyn og Als
Det kan samfundsøkonomisk betale sig med hurtigere og hyppigere elfærger mellem Fyn og Als. En bro mellem øerne er dog bedre, fastslår formand for foreningen AlsFynBroen.
Det er en god investering, hvis der kommer en hurtigere, hyppigere og eldrevet færgefart mellem Bøjden og Fynshav.
Det konkluderer en ny analyse, som rådgivningsvirksomheden Cowi lavet for AlsFynBroen, der arbejder for en fast forbindelse mellem Fyn og Als.
Projektet AlsFynBroen håber, at der derfor vil blive indsat bedre færger på strækningen fra 2024, selv om de stadig håber på en bro.
- En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det støtter vi i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga, siger Jørgen M. Clausen, der er formand for AlsFynBroens styregruppe.
Ruten mellem Fyn og Als besejles i dag af Molslinjen under navnet Alslinjen.
Bedre med bro
Den nye analyse fra Cowi viser, at en bedre færgeforbindelse mellem de to landsdele vil være en samfundsøkonomisk god investering.
Analysen, som er bestilt af folkene bag AlsFynBroen, viser samtidig, at en gevinst ved en fremtidig fast forbindelse i kroner og øre vil være en større gevinst, men det er samtidig også meget dyrere at bygge en bro.
- Kort sagt: En bedre færgeforbindelse her og nu er en rigtig god idé. En fast forbindelse på længere sigt er en rigtig, rigtig god idé, siger Jørgen M. Clausen.
Borgmester: Folketinget skal afgøre bros fremtid
Fra politisk side støttes idéen om, at nye færger sættes ind som et første skridt.
- Set fra et fynsk perspektiv er det oplagt, at vi på den korte bane forbedrer færgefarten, og at vi på den lange bane fortsætter arbejdet for en fast forbindelse. Det tager mange år at beslutte og bygge en bro, også selv om en forundersøgelse af AlsFynBroen forhåbentlig bliver en del af Folketingets kommende infrastrukturaftale, siger Faaborg-Midtfyns borgmester, Hans Stavnsager (S).
AlsFynBroen er et samarbejdsprojekt mellem Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune, som startede i 2017. Formålet med samarbejdet er at fremme realiseringen af en fast forbindelse med Fyn og Als.
God idé - men kun indtil broen er klar
Formanden for AlsFynBroens styregruppe mener også, at en forbedret færgebetjening er en god idé, men det skal ikke være på bekostning af en fast forbindelse.
- En bedre færgeforbindelse vil være med til at bringe Fyn tættere på Als og Sønderjylland, så det støtter vi i AlsFynBroen. Men sammenlignet med en fast forbindelse er bedre færger et ret lille projekt, som ikke giver tilnærmelsesvist de samme tidsbesparelser, og effekterne for økonomien og arbejdsmarkedet er i en anden liga, sagde Jørgen M. Clausen til TV 2/Fyn søndag.
Analysen fra COWI viser også, at en gevinst ved en fremtidig fast forbindelse vil være større, men det er samtidig også meget dyrere at bygge en bro.
- Kort sagt: En bedre færgeforbindelse her og nu er en rigtig god idé. En fast forbindelse på længere sigt er en rigtig, rigtig god idé, sagde Jørgen M. Clausen søndag.
Transportminister: Als-Fyn-bro med i forhandlinger om fremtidens infrastruktur
Transportminister Benny Engelbrecht (S) er parat til at udarbejde et beslutningsgrundlag for en statslig forundersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn.
Als Fyn Broen, som i årevis har boblet som en vision hos lokale politikere fra Sønderborg Kommune og Faaborg Midtfyn Kommune, står foran et afgørende gennembrud efter, at en række centralt placerede folketingsmedlemmer er begyndt at presse på for at få projektet højere op på den politiske dagsorden.
Trafikordførerne Kristian Pihl Lorentzen (V), Niels Flemming Hansen (K) og Hans Kristian Skibby (DF) siger alle til TV 2/Fyn, at de meget gerne ser, at der afsættes penge til en statslig forundersøgelse, så politikerne kan forholde sig til Als Fyn-projektet på et mere kvalificeret grundlag.
Meldingen fra de blå trafikordførere får nu transportminister Benny Engelbrecht (S) til at love, at han vil udarbejde et beslutningsgrundlag, inden forhandlingerne om fremtidens infrastruktur går i gang i løbet af næste år.
- Als Fyn Broen er klart et tema, som vil indgå i drøftelserne, siger ministeren til TV 2/Fyn.
Det er uvist, hvor meget en statslig forundersøgelse vil koste, men tidligere vurderinger har lydt på omegnen af 20 millioner kroner.
(Artiklen fortsætter under videoen)
- Det er jo det, vi har kæmpet for i årevis, siger borgmester i Faaborg Midtfyn Kommune, Hans Stavnsager (S). Han kalder det en milepæl for projektet, hvis der afsættes penge til en statslig forundersøgelse.
En statslig forundersøgelse går i dybden med trafikale, samfundsøkonomiske og finansielle konsekvenser af en fast forbindelse over sydlige lillebælt. En statslig forundersøgelse er ofte det sidste skridt før en såkaldt VVM-undersøgelse.
Venstre: Visionært projekt
- Der er ingen tvivl om, at Als Fyn Broen er et utroligt visionært projekt, som binder landsdelen sammen på en ny måde og skaber forbindelser i forhold til de ting, der sker i Odense og Syddanmark omkring roboteknologi og en masse andre ting. Derfor ønsker vi, at der gennemføres en statslig forundersøgelse af projektet for at finde ud af, om det i det hele taget kan lade sig gøre, siger Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen.
Han understreger dog, at der også bør udarbejdes en mere overordnet analyse af, hvordan en Als Fyn forbindelse "spiller ind" i forhold til andre store vej- og broprojekter i Danmark.
- Vi skal også have belyst det fremtidige behov for faste forbindelse mellem Øst- og Vestdanmark. Herunder mellem Jylland og Fyn. Er det ved Lillebælt man skal satse? Er det mellem Als og Fyn? Og hvordan hænger det sammen med en Kattegatforbindelse?
Den vurdering bakkes op af trafikordfører Hans Kr. Skibby (DF).
- Jeg synes bestemt det giver god mening, vi får udarbejdet en analyse. Det er jo vigtigt, at vi har alle de informationer, som er tilgængelige, når vi en dag skal træffe den endelige beslutning, siger Kr. Skibby.
Det seneste års tid er det dog især konservative politikere, som har presset hårdt på for at få Als Fyn Broen højere op på den politiske dagsorden.
- Jeg var den første, der var ude i valgkampen og tale om den her bro og har også lavet mange sjove videoer om det. Jeg vil bare sige, at det er absolut nødvendigt, vi får lavet en forundersøgelse. Når den er færdig ved vi også meget mere om, hvordan projektet ligger i forhold til andre projekter. Mit bud er er, at en forundersøgelse vil dokumentere behovet for en fast forbindelse fra Als til Fyn, siger den konservative trafikordfører Niels Flemming Hansen.
(Artiklen fortsætter under videoen)
Minister: Als Fyn skal undersøges
TV 2/Fyn har forelagt trafikordførernes ønsker om en statslig forundersøgelse for transportminister Benny Engelbrecht (S), som på den baggrund godt tør love, at Als Fyn projektet nu kommer til at indgå i forhandlingerne om fremtidens infrastruktur og fordelingen af de 100 milliarder kroner, der skal bruges på broer, motorveje og jernbaner frem til 2030.
- Als Fyn Broen er klart et tema, som vil indgå i drøftelserne. Jeg vil sørge for, at der ligger et beslutningsforslag (for en statslig forundersøgelse, red.) klar, når vi indkalder til forhandlinger. Hvis partierne ønsker at få undersøgt Als Fyn projektet, er det klart, så vil jeg gerne gøre det. Det er jo et projekt, jeg selv har fulgt gennem mange år. Jeg synes, at det er meget interessant, hvis der kan skabes et bredt flertal for det, siger Benny Engelbrecht (S)
Transportministeren kan dog godt forstå, at Venstres samtidig ønsker at få belyst, hvordan Als Fyn projektet "spiller ind" i forhold til andre store infrastrukturprojekter.
- Det er naturligt at kigge på alle projekters indvirkning på landstrafikken, så jeg kan sagtes forstå Venstres bekymring. Men jeg kan også forstå, at Konservative er mere uforbeholdne i forhold til Als-Fyn broen, og da især Konservative har det her højt på deres prioriteringsliste, tager jeg det ad notum. Og derfor vil det også være naturligt, at vi har et beslutningsgrundlag klar, når vi indkalder til forhandlinger, siger Benny Engelbrecht.
Medlem af Als Fyn Komitéen, tidligere minister og EU-parlamentariker, Bendt Bendtsen, er begejstret for meldingen fra transportministeren.
- Jeg vil gerne rose ministeren for at melde så stærkt og klart ud. Det her er virkelig en breaker, som kan få Als Fyn projektet op i superligaen over vigtige infrastrukturprojekter i Danmark. Det er en rigtig god nyhed for Fyn, ikke mindst Odense, som kan få stor gavn af synergier en fast forbindelse vil skabe i forhold til robotklyngen og andre dele af erhvervslivet, siger Bendt Bendtsen
Als Fyn Komitéen er nedsat af AlsFynBroen, som er et samarbejde mellem Sønderborg Kommune og Faaborg-Midtfyn Kommune. Komieteens formål er at sikre politisk opbakning til en ny forbindelse mellem Als og Fyn.
Interesseret minister
Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger mandag, at regeringen er klar til at kigge nærmere på mulighederne for mere færgedrift i det sydlige Lillebælt.
- Jeg synes, det lyder rigtig interessant med en elektrificeret færgeløsning, og det ligger godt i tråd med klimapartnerskabet for søfarts anbefalinger til regeringen, så det er selvfølgelig også noget, vi kommer til at analysere nærmere, siger Benny Engelbrecht til TV 2/Fyn.
De to kommuner (Faaborg-Midtfyn og Sønderborg, red.) vil gerne have en fast forbindelse i stedet. Kan det ikke komme på tværs med nye elfærger, hvis man alligevel vil have en fast forbindelse om 10-20 år?
- Hvis man på et tidspunkt etablerer en fast forbindelse, er det jo så viseligt indrettet, at en færge kan sejles et andet sted hen og bruges der, siger Benny Engelbrecht.