Vovet udspil fik investor til at trække en streg i sandet – alligevel tog han risikoen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Ulf Bech Christensen er på bar bund, når det gælder hygiejneprodukter til kvinder, alligevel investerer han millionbeløb i nystartet virksomhed, der producerer netop det.
Det kan virke modstridende at en mand, der aldrig har brugt hverken dag- eller natbind, vælger at investere i en relativt ny virksomhed, der producerer netop dét.
Alligevel er det virkeligheden for Ulf Bech Christensen, der netop har kastet flere millioner efter virksomheden Mewalii, der producerer hygiejnebind lavet af hampefibre.
Og han er fuldt ud klar over, at risikoen er stor.
Ny serie følger iværksætterduo i op- og nedture
I et halvt år har TV 2 Fyns journalister fulgt Simone Westergaard og Frederikke Dahls iværksætterrejse med virksomheden Mewalii. I serien "Høj på bind" kommer man helt tæt på de to kvinder i deres jagt på millioner og kampen for overlevelse.
Serien kan streames på tv2fyn.dk/play/ samt på TV 2 Play.
- Jeg har ikke siddet med en lommeregner og beregnet på, om det her er en god investering. Jeg ved ikke noget om markedet og heller ikke om, hvad tilsvarende virksomheder er værd, siger Ulf Bech Christensen.
I stedet for at investere med hovedet, har han investeret med maven. Men inden det hele faldt på plads, skulle der tages nogle vigtige forhandligner.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
Startede på 17 millioner
Investeringen kom på tale i foråret 2024, hvor stifterne bag virksomheden Mewalii, Simone Westergaard og Frederikke Dahl, var forbi Ulf Bech Christensens kontor for at pitche et muligt samarbejde.
Her fortalte iværksætterduoen, at deres virksomhed var vurderet til at være 17 millioner kroner værd, og at de søgte en investering på minimum tre millioner kroner.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
Der blev Ulf Bech Christensen alligevel nødt til at trække en streg i sandet.
- Det er en alt for høj vurdering for en virksomhed uden patenter. Hvis jeg forsøgte at lave en konkurrent til dem, ville jeg sagtens kunne gøre det for mindre end 17 millioner kroner, siger han.
Alligevel trådte han varsomt i forhandlingen, da han ikke ønskede at tage gejsten fra dem.
- Man kan godt komme til at tage modet fra unge mennesker, hvis man udelukkende går ind og presser dem på, hvad de har af salg her og nu. Der er også mange andre ting, der giver værdi, forklarer Ulf Bech Christensen.
Her nævner han ting som det personlige brand, Simone Westergaard og Frederikke Dahl tilføjer virksomheden, samt deres netværk og virkelyst.
Blå bog - Ulf Bech Christensen
Ulf Bech Christensen er 50 år og bor i Odense.
Uddannet cand.scient. i molekylærbiologi fra Syddansk Universitet.
Hans første opfindelse var et kunstigt DNA kaldt INA, som blev solgt med patenter til Human Genetic Signatures for 1,9 millioner kroner i 2004.
Stiftede i 2006 biotech firmaet PentaBase, hvor han fortsat er direktør.
I 2020 leverede virksomheden et overskud på 184,4 millioner kroner.
Han er medinvestor på flere start-up virksomheder, heriblandt Mewalii, hvor han ejer 15%.
Investerer med hjertet
For Ulf Bech Christensen handler det ikke om at få sine penge mangedoblet tilbage, eller være sikker på at vide alt om produktet, når han investerer i en ny startup. Tværtimod investerer han i mennesker, han tror på.
- Jeg tør tage risikoen, fordi jeg tænker lige så meget med hjertet, som jeg gør med hjernen, det er personerne jeg investerer i, siger Ulf Bech Christensen.
Han understreger, at tilliden til de to stiftere af Mewalii er stor.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
- Kort fortalt har vi med to fantastiske unge kvinder at gøre som kæmper for det, de tror på. Det er generelt personer, som jeg elsker at arbejde sammen med. Folk der har passion og som går fuldt ind i det, de tror på.
Derfor undrer det ham også, at der ikke er andre investorer, der har turde investere i virksomheden og kvinderne bag.
- Det er et produkt der taler ind i tiden. Jeg er overbevist om, at vi er nødt til at gøre noget for vores klode. Derudover er det også et produkt med et stort kundegrundlag, og det er nytænkende, siger Ulf Bech Christensen.
Til slut er der også noget aktivistisk i ham, der har styrket lysten til at investere.
- Vi skriger på forbilleder blandt kvindelige iværksættere. Det er en skam, at to kvinder, der gør alt rigtigt og kæmper med næb og klør for deres produkt, ikke kan finde finansiering, før det er lige ved at gå galt.
Blå bog - Mewalii
Mewalii blev stiftet i 2019, af Frederikke Dahl og Simone Westergaard
Frederikke Dahl er uddannet B.Sc. i intergreret design ved Syddansk Universitet
Simone Westergaard er uddannet cand. scient. i idræt og sundhed ved Syddanask Universitet
De to kvinder har brugt frem år på at udvikle nordens første hygiejnebind lavet af hampefibre og uden hverken bomuld eller plastik.
Siden 2024 har bindene været til salg på deres eget website og i flere COOP-butikker i Danmark.
Ulf Bech Christensen er medinvestor i virksomheden og ejer 15% til en værdiansættelse på 7 millioner kroner.
Store fremtidsplaner
Efter flere forhandlingsrunder kom aftalen på plads, og Ulf Bech Christensen er endt med at købe 15 procent af Mewalii for én million kroner. Det betyder, at han sænkede virksomhedens værdiansættelse fra 17 til syv millioner kroner. Derudover har han givet virksomheden et lån på én million kroner.
- Jeg synes stadig, at det er en rigtig god vurdering af deres indsats. På papiret er de blevet millionærer, forklarer den nye medejer af Mewalii, Ulf Bech Christensen.
Med underskrifterne på plads, er forventningerne til fremtiden ikke til at tage fejl af.
- Jeg forventer, at vi kommer godt ind på det danske marked. På sigt vil vi også ind på to til tre udenlandske markeder. Derefter beslutter vi, om det giver mening at sælge brandet, så det bliver del af et større brand, eller om vi selv skal udvide vores egen produktportefølje, siger Ulf Bech Christensen.
Hvis man er nysgerrig på, hvordan det hele gik for sig, da Simone Westergaard, Frederikke Dahl og Ulf Bech Christensen skulle forhandle aftalen på plads, kan man komme endnu længere bag facaden i serien "Høj på bind", der netop nu kan streames på TV 2 Play, samt på tv2fyn.dk/play.
TV 2 FYN PLAY | Høj på bind
2024 July 4, 2024
17 millioner på kontoen (2)
De to iværksætterkvinder bliver sat på prøve, når de tager på salgsturné gennem landet. Men når tingene ser værst ud, kommer der en hjælpende hånd fra uventet side.
- Der er nul, der kender os: De drømte stort, men endte med milliongæld og 800.000 usolgte hygiejnebind
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Fynsk iværksætterduo havde stjerner i øjnene, da de lancerede deres nyopfundne hygiejnebind lavet af hampefibre, men virkeligheden blev langt hårdere, end de havde forventet.
Intet gik som forventet, da Frederikke Dahl og Simone Westergaard tilbage i januar 2024 var klar til at træde ind i salgsfasen på deres iværksætterrejse.
Med stjerner i øjnene og efter fem års udvikling af et helt unikt bind lavet af hampefibre, var de mere end klar.
Men trods stor produktlancering ved Odense Rådhus med champagne og klapsalver, var hverken kunder, forhandlere eller investorer klar til at kaste penge efter deres opfindelse.
- Jeg føler mig en smule naiv på den her iværksætterrejse, fortæller Simone Westergaard, som er én af de to stiftere bag virksomheden Mewalii.
Ny serie følger iværksætterduo i op- og nedture
I et halvt år har TV 2 Fyns journalister fulgt Simone Westergaard og Frederikke Dahls iværksætterrejse med virksomheden Mewalii. I serien "Høj på bind" kommer man helt tæt på de to kvinder, i deres jagt på millioner og kampen for overlevelse.
Serien kan streames på tv2fyn.dk/play samt på TV 2 Play.
- Folk har generelt været meget positive, men jeg havde regnet med, at det var eksploderet salgsmæssigt, supplerer den anden medstifter, Frederikke Dahl.
I stedet for at opleve en kæmpe salgssucces, stod de to kvinder tilbage med en milliongæld på kontoen og en kæmpe lagerbeholdning hygiejnebind, som de nu skulle have afviklet for ikke at havne i et økonomisk helvede.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
Strategien blev omlagt
Efter den første måned var der fortsat kun lavet 50 salg på deres webshop.
Og med 800.000 bind opbevaret på et lager i Tyskland, var det tal langt fra tilfredsstillende.
- Det er jo ikke specielt mange salg, siger Frederikke Dahl, det var det, vi havde håbet på at sælge på første dagen.
Blåbog - Mewalii
Mewalii blev stiftet i 2019, af Frederikke Dahl og Simone Westergaard.
Mewalii producerer nordens første hygiejnebind i hamp fremfor bomuld, da planten har en lang række fordele under dyrkningen, blandt andet at den er tørkeresistent, binder meget CO2 og hæmmer jorderosion i området det dyrkes.
Frederikke Dahl er uddannet B.Sc. i integreret design ved Syddansk Universitet & Simone Westergaard er uddannet cand. scient. i idræt og sundhed ved Syddansk Universitet.
Siden 2024 har Mewalii's hygiejnebind været til salg på deres eget website og i flere COOP-butikker i Danmark.
Den manglende salgssucces skyldes ifølge Simone Westergaard, at de ikke gjorde nok ud af markedsføringen af produktet, imens det blev udviklet.
- Jeg tror, at vi har tænkt, vi har været i gang i så lang tid, så derfor må der være mange, der kender os. Men der er nul, der kender os.
Derfor omlagde de deres strategi.
- Vores første markedsføringsstrategi handlede om at lave salg, men folk skal lære os at kende først, så det går den nye strategi ud på nu, fortæller Frederikke Dahl.
Uventede røde tal på bundlinjen
Salgene ville ellers have været en kærkommen indtægt, som iværksætterduoen havde satset stort på.
Kun én måned før produktlanceringen fandt sted, blev de nemlig nødsaget til at købe deres egentlige investor ud af virksomheden.
Blå bog - Mewalii
Mewalii blev grundlagt i 2019 og lancerede de første produkter i januar 2024.
Mewalii producerer Nordens eneste bind lavet af hampefibre.
Produkterne er lavet af hamp fremfor bomuld og plastik, da det kræver mindre vand og energi at producere hampeplanten, fremfor bomuldsplanten.
Bag virksomheden står Simone Westergaard og Frederikke Dahl der begge er uddannede fra Syddansk Universitet, hvor de også har lært hinanden at kende.
Det betød, at de to kvinder pludselig kiggede ind i en økonomisk virkelighed, hvor hverken markedsføringsbudgettet eller lønnen kunne prioriteres.
- Vi ville ønske, at vi kunne brænde 100.000 kroner af på markedsføring, men det har vi bare ikke råd til lige nu, siger Simone Westergaard.
Tøvende investorer
For at forbedre virksomhedens økonomi, gjorde Simone Westergaard og Frederikke Dahl en stor indsats for at finde en investor.
Blandt andet fik de hjælp af en konsulent, der hjalp dem ved at kontakte investorer i hans eget netværk.
Selvom der var store forhåbninger til samarbejdet, resulterede det samlet set i over 21 afslag.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
Det samme skete ved alle de netværksmøder, de to kvinder deltog i, i løbet af foråret. Her blev de udelukkende mødt af høflige afvisninger.
- Hvis vi fik en investor, ville alt kunne gå meget hurtigere, og vi ville kunne ansætte nogle folk med ekspertise i for eksempel markedsføring, så vi kunne bruge vores tid på de ting, vi selv er rigtig gode til, forklarer Frederikke Dahl.
- Vi vil jo bare gerne langt ud over stepperne, supplerer Simone Westergaard.
Generelt er det sværere for kvindelige iværksættere at rejse penge til deres virksomhed. Det viser en analyse lavet af Iris Group for Odense Kommune.
I analysen fremgår det, at danske virksomheder med mandlige stiftere rejser i gennemsnit 3 gange så meget kapital, som virksomheder med udelukkende kvindelige stiftere.
Kim Klyver, professor i iværksætteri ved Syddansk Universitet, mener dog, at det ikke nødvendigvis udelukkende har noget med iværksætternes køn at gøre.
- Det er korrekt, at kvindelige iværksættere til en vis grad diskrimineres. De bliver for eksempel oftere spurgt ind til problemer ved deres forretningsside, mens mænd spørges ind til mulighederne, og det påvirker naturligvis den endelige investeringsbeslutning, forklarer han.
Men at tale om decideret kønsdiskrimination, mener han er stærkt overdramatiserende.
- Problemet er, at der generelt er færre kvindelige iværksættere, og blandt dem er der færre, der ønsker vækst og søger penge. Derfor får de sammenlagt langt færre investeringer, siger Kim Klyver.
Salgspisken blev svunget
For at sikre virksomhedens overlevelse uden investor, tog Simone Westergaard og Frederikke Dahl til sidst fat i deres tidligere mentor Lars Egsvang.
Og mødet endte med at være en hård konfrontation med virkeligheden.
(artiklen fortsætter efter videoen...)
Han hjalp dem med, gennem et simpelt regnestykke, at indse, at deres salgsindsats ikke havde været særlig effektiv.
- Det er altid sværest at få den første kunde, det er også svært at få de første ti kunder. Men mit mantra er, at man uden salg ikke har nogen virksomhed, forklarer Lars Egsvang.
Og det fik de to iværksættere til i den grad at træde på speederen i forhold til, at komme ud at sælge hygiejnebind. Og den mest effektive måde viste sig, at være på den gammeldags måde, simpelthen ved at møde op i butikkerne og tilbyde deres produkt ansigt til ansigt.
Om det lykkes Simone Westergaard og Frederikke Dahl at finde en investor og få solgt deres lagerbeholdning af hampebind, kan du se i dokumentarserien, "Høj på bind". Begge afsnit ligger frit tilgængelige på tv2fyn.dk/play og kan streames direkte i TV 2 Play app'en.
TV 2 FYN PLAY | Høj på bind
2024 July 4, 2024
Blodrøde tal på bundlinjen (1)
Iværksætterlivet starter benhårdt for Simone og Frederikke. De får nej på nej, når hverken investorer eller kunder er overbeviste om deres produkt.
Dit digitale aftryk
Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.
Du kan altid ændre dine præferencer senere
Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.
Se flere detaljer om vores cookies her