Nye retningslinjer i tog og busser:
- Det er et meget stort ansvar
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Nye retningslinjer stiller store krav til passagerere. Pendlerrepræsentant advarer om, at det kan være for store krav.
Når fynske pendlere mandag træder ind i togene, bliver det med nye retningslinjer.
Ifølge retningslinjerne må passagere nu godt sidde side-om-side, hvis de har ansigtet vendt i samme retning. Tidligere har det ikke været tilladt.
De nye retningslinjer bekymrer Frej Jensen, der er pendlerrepræsentant i Nyborg Pendlerklub.
- Den største udfordring er nok, at man ikke må kigge ud af vinduet eller gebærde sig, som man normalt gør i togene, forklarer han.
Pendlerrepræsentanten mener, at man med de nye retningslinjer stiller store krav til passagerer i busser og tog.
- Det er problematisk at give passagerne et ansvar, som jeg synes er et meget, meget stort ansvar.
- Jeg kan være i tvivl, om det er et ansvar, som passagererne egentlig er voksen, fortsætter han.
De nye retningslinjer skal sikre en bedre udnyttelse af kapaciteten i tog og busser, der på grund af coronavirus har kørt med færre passagerer.
Det siger de nye retningslinjer
Som udgangspunkt skal man holde en meters afstand
Der kan være flere situationer, hvor det er umuligt at sikre mindst en meters afstand mellem personer. Det kunne eksempelvis være i tog eller busser. Her anbefalerSundhedsstyrelsen, at passagererne sidder med ansigtet i samme retning, og uden ansigt-til-ansigt kontakt under en meter.
Sundhedsstyrelsen opfordrer til, at man medbringer hånddesinfektion eller vådservietter, når man færdes blandt mange mennesker og på steder med mange kontaktpunkter som for eksempel i den kollektive transport.
Derudover bør man undgå at rejse i myldretid og tage cyklen, hvis det er muligt
Kilde: Transportministeriet
Skift i tankegang
Ifølge Frej Jensen markerer de nye retningslinjer et markant skifte i forhold til andre corona-retningslinjer i samfundet.
- Vi har lært at holde afstand til hinanden ude i det åbne rum. Nu skal vi til at lære noget nyt, og det er en helt anden grad af detaljer, vi skal til at være opmærksom på, mener pendlerrepræsentanten, der fremhæver at afstandskravet stadig er gældende i eksempelvis supermarkedet.
Han mener, at særligt kravet om at passagerer, der sidder tæt, skal kigge i samme retning kan blive svært at overholde.
- Man skal nærmest bevægelses-koordinere med hinanden, så man ikke kigger på hinanden. Jeg tror, det er et alt for stort ansvar at give til den enkelte passager, siger han og tilføjer:
- Men man skal selvfølgelig følge myndighedernes retningslinjer.
- Skuffende, at der er så mange, der snyder
Fynbus hæver bøde for at køre uden billet:
- Skuffende, at der er så mange, der snyder
Har du ikke indløst billet til bussen, når du stiger på den mandag morgen, koster det nu 1.200 kroner.
Det oplyser Fynbus, som dermed har hævet kontrolafgiften fra 750 kroner med hele 450 kroner.
I marts og april har der på grund af risikoen for at sprede smitte med coronavirus ikke været billetkontrollører i busserne. Da kontrollørerne vendte tilbage i maj, kunne de konstatere, at snydeprocenten var steget en del.
- Det er faktisk et ret foruroligende billede, der møder kontrollørerne, da de vender tilbage her i maj, for andelen af passagerer, der kører uden billet er steget fra to til ti procent, siger formanden for FynBus, Morten Andersen (V).
Uacceptabelt og skuffende
Normalt kalkulerer busselskaber som Fynbus med, at omkring to procent af de rejsende snyder. Fraværet af kontrollører har fået den andel til at stige for meget.
- Det siger sig selv, at en snydeprocent på ti er totalt uacceptabelt, og for mig at se, er det også skuffende, at der er så mange, der udnytter den situation, siger Morten Andersen.
De mange ekstra, der har taget chancen, får nu den konsekvens, at bestyrelsen i Fynbus har besluttet, at taksterne hæves i sådan en grad, at det måske vil få potentielle snydere til at tænke sig om en ekstra gang.
Involvering af politi koster ekstra
Samtidig med den stigende snydeprocent, så ses der også en stigende kreativitet hos de passagerer, der vil undgå en bøde, og det får en yderligere økonomisk konsekvens.
I de tilfælde, hvor det er nødvendigt at påkalde politiet, hvis en passager eksempelvis ikke vil vise sin billet, så koster det 800 kroner ekstra, og bøden ender altså på 2.000 kroner.
- Sørg nu for at betale jeres billet, inden i stiger ombord, for vi ønsker ikke at opkræve en bøde, men vi ser ingen reel anden mulighed for at slå ned på det her, for vi er nødt til at køre med en nul-tolerance, siger Morten Andersen.
Hvis snydeprocenten falder igen til normalen på to, så vil taksterne også normalisere sig, lover Fynbus.
Formand: Gør som EU-kommissionen anbefaler
I stedet for at tvinge passagerer til at kigge i samme retning, så Frej Jensen gerne, at man fulgte europakommissionens guidelines.
De lægger blandt andet op til brug af mundbind i den kollektive trafik som tog, busser og fly.
- Jeg synes, det er tid til, at vi får en seriøs diskussion om mundbind, mener han.
Fra mandag indfører SAS krav om, at alle passagerer over seks år skal bære ansigtsmaske om bord på flyene.
Fyns største kræmmermarked holder åbent for første gang siden corona
Artiklen er mere end 30 dage gammel
Kirkeby Gamle Mejeri ved Stenstrup kunne søndag åbne dørene til det første indendørs kræmmermarked siden coronakrisen ramte.
I to måneder har Fyns største kræmmermarked ligget nærmest øde hen på grund af coronavirus.
Men søndag måtte kunderne igen prutte om prisen, da markedet Kirkeby Gamle Mejeri slog dørene op til et coronasikret kræmmermarked.
- Vi har sat spritstationer op rundt i hele mejeriet, sat klistermærker på gulvet og skiltet med, at man skal holde afstand, forklarer Jonas Andersen, der ejer kræmmermarkedets bygninger.
Han forsikrer, at kræmmermarkedet følger alle regler, der gælder for de virksomheder, der må åbne som en del af anden fase.
- Det er dejligt at have åbent igen, mener Jonas Andersen.
Ifølge ham sætter corona sit præg på besøgstallet.
- Der er nedgang, men der kommer nogen, forklarer han.
Coronakrise giver medlemsboom i alternativt fitnesscenter
Romaskinerne er kørt i stilling, vægtskiverne står arrangeret og måtterne er stablet.
På overfladen lyder ovenstående som beskrivelsen på et fitnesscenter, der på grund af coronakrisen ikke må holde åbent.
Men hos HCA Crossfit i Odense har man valgt at finde en alternativ løsning på træningsabstinenserne: Et udendørs center på en parkeringsplads.
- Vi elsker træning, og vi har muligheden for at lave det (på parkeringspladsen, red.), forklarer ejer Flemming Hougaard om det udendørsfitness.
Centret åbnede for de første udendørstræninger 30. april. Inden da havde man indhentet tilladelse fra politiet, der dog havde nogle krav.
Derfor er parkeringspladsen inddelt i særlige zoner, der skal sikre, at man overholder forsamlingsforbuddet på 10 personer.
Alligevel kan der samles en del mennesker fordelt på mindre grupper.
- Det er skønt at se, at der er så mange, der samlet omkring træning, forklarer Flemming Hougaard.
Kommer fra Assens
Ifølge Flemming Hougaard er det de færreste træningscentre, der har mulighed for at tilbyde udendørs træning.
- Derfor har vi haft et rigtig fint medlemsboom, siden vi åbnede, siger han.
Medlemmerne kommer hovedsagligt fra andre centre. Og en enkelt er bosat i Assens.
Jonas Price er et af de nye medlemmer.
- Det føltes rigtig hurtigt som om, at man er en del af fællesskabet og familien, forklarer han.
Hans fitnesscenter har lukket på grund af coronavirus.
- Det sociale betyder meget. Det at være fælles om en hård træning gør det nemmere at komme igennem, understreger han.
Kan miste kunder til august
Ifølge en aftale mellem regeringen og de resterende folketingspartier, må fitnesscentre åbne i begyndelsen af august.
Derfor er Flemming Hougaard forberedt på, at han måske mister en del kunder, når konkurrenterne igen åbner for løbebånd og vægtstænger
- Hvis alle melder sig ud, så ved de i det mindste, at der er noget der hedder HCA Crossfit, siger han med et smil.
- Vi har store ambitioner. Vi vil være en af de førende bokse (særlig type træningscenter, red.), understreger han.
Bruger færre penge end normalt
Under coronalukningen har kun kræmmerne fået lov til at komme på matriklen. Flere af dem har opgraderet deres boder for at blive klar til genåbningen.
- Det har været lidt kedeligt, så det er dejligt at se folk igen, mener kræmmer Claus Højmark.
Han er tilbage sammen med de fleste af sine kræmmerkollegaer. Kun tre har valgt at udskyde genåbningen.
- Stemningen har været behersket, men man kan se, at folk er glade for at kigge, konkluderer Claus Højmark.
Har pengene været løse?
- Ikke løse nok. Det kan være, at folk tager tilløbt til at komme i gang, håber Claus Højmark.
Efter planen er kræmmermarkedet åbent igen 31. maj.
Regnskab: Rosengårdcentret forgylder ejerne
Rosengårdcentret er en god forretning for ATP og den tyske center-koncern ECE.
Så god en forretning, at 2019 gav luft til at udbetale 155 millioner kroner i udbytte til de tyske ejeres Luxembourg-baserede selskab ECE Progressive Income Growth Fund og Arbejdsmarkedets Tillægs Pension, der også er kendt som ATP.
Det fremgår af det netop offentliggjorte regnskab for 2019 for Datter Rosetum K/S, der ejer Datter Rosetum II, driftsselskabet for Rosengårdcentret.
Dermed har ejerne kunnet hæve sammenlagt cirka 342 millioner kroner i udbytte siden overtagelsen i 2012/2013.
Regnskabet er afleveret den 29. april – altså midt under corona-krisen, og mens Rosengårdcentret var lukket.
Omsætningen - der dækker lejeindtægterne i Rosengårdcentret - steg fra 152 millioner kroner i 2018 til 154 millioner i 2019.
Overskuddet steg fra 51 til 198 millioner kroner.
Værdien er vokset med en milliard
Det voldsomme hop i indtjeningen hænger sammen med, at ledelsen har justeret værdien af Rosengårdcentret i opadgående retning med 121 millioner kroner, hvor man året i forvejen nedjusterede værdien med 24 millioner kroner.
Ser man på den samlede værditilvækst siden 2012/2013, da den tyske koncern købte Rosengårdcentret, er værdien af centret samlet set forøget fra 2,9 til 3,9 milliarder kroner – altså med en milliard kroner.
Ledelsen oplyser, at omsætningen for 2019 er under forventning, mens overskuddet er på den gode side af forventningerne.
Før corona-udbruddet budgetterede ejerne med en omsætningsfremgang på 14 millioner kroner til 168 millioner kroner for indeværende år og et overskud på 82 millioner kroner.
Der er ikke sat ord på vurderingen af forventningerne for 2020.
Ledelsen oplyser, at coronakrisen selvfølgelig gør forudsigelserne sårbare, men at der er likviditet til at fortsætte mindst et år frem, og at alle lån er lagt om i april måned med en fast rente over de næste ti år.