35 millioner kroner til Fyn: Her bygges nye cykelstier
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Nordfyn, Assens, Odense og Ærø får glæde af nye og forbedrede cykelstier.
Der er 35 millioner kroner på vej til fynske cykelstier. Det oplyser forligspartierne bag aftalen om Bedre og Billigere Kollektiv Trafik.
Odenseanere revser “Cyklisternes By”: - Stressende, kaotisk og hektisk
Flere steder i Odense holder cyklisterne i kø på travle strækninger og på grund af vejarbejde. Cykelforbundet undrer sig over, at kommunen ikke vil give cyklister grønt lys i længere tid.
- Det er kaotisk og hektisk.
- Det er superstressende.
Sådan lyder det fra nogle af de cyklister i Odense, der forsøger at komme frem i den travle morgentrafik i byen, som har brandet sig selv som Cyklisternes By.
Der er dog flere steder i Odense, hvor cyklisterne om morgenen skal holde i kø for at komme på arbejde eller i skole på grund af travlhed og vejarbejde.
- Der er lidt trangt, siger cyklist Ida Knudsen.
Her holder cyklister i kø
Det gælder blandt andet Allégade og Frederiksgade, hvor cyklisterne i myldretrafikken skal holde i kø og vente ad flere omgange på at kunne komme over ved grønt lys.
- Det tager væsentligt længere tid om morgenen, siger Signe Stokholm, der er blandt de mange odenseanere, der hopper på cyklen i morgentimerne.
De seneste år har letbanearbejdet i Odense været en væsentlig årsag til, at cyklisterne skal ud på omveje, og flere steder skal cyklisterne ud på en længere omvej end bilisterne.
- Jeg cykler en lille omvej på grund af en masse vejarbejde, men jeg er efterhånden så vant til det, siger Andreas Jensen.
Kommunen: Fortsat en del letbanearbejde
Ifølge Odense Kommune, der i årtier har brandet byen som Danmarks bedste cykelby, er der ikke udsigt til nogen konkrete ændringer.
- I krydset ved Frederiksgade skal der stadigvæk laves en del letbanearbejde, så det er en midlertidig situation, siger Rasmus Bach Mandø, der er kontorchef i afdelingen for Trafik og Mobilitiet i Odense Kommune.
Odense Letbane ventes tidligst at stå færdigt i slutningen af 2020.
- De andre steder er det hele tiden en løbende afvejning af, hvordan vi skal regulere signalerne, forklarer han.
Ekstra sekunder til cyklister
Med andre ord forsøger kommunen hele tiden at fordele tiden lige mellem bilister, cyklister og fodgængere.
- Det er ikke for at genere cyklisterne, at det ikke er grønt lys længere. Det er simpelthen for at kunne afvikle trafikken, fastslår Rasmus Bach Mandø.
Selv om cyklisterne flere steder i Odense ikke kan nå at komme over, når det er grønt lys, har kommunen ikke nogen planer om at give mere tid til cyklisterne i Cyklisternes By.
- Vi kan ikke bare give nogle sekunder til cyklisterne, fordi sekunderne skal tages fra andre, som også holder i kø, forklarer han.
Cykelforbund undrer sig
Hos Cykelforbundet i Odense undrer man sig over, at kommunen ikke vil belønne odenseanerne for at sætte sig op på cyklen i den travle morgentrafik.
- Jeg er ikke sikker på, at medarbejderne i kommunen, som regulerer lyskrydsene, tænker på, hvor mange cyklister vi efterhånden har her i byen, og hvor lang tid det er nødvendigt at have grønt for, at man kan komme over, så man ikke skal holde i flere omgange og vente, siger Jens Henriksen fra Cyklistforbundet i Odense.
De seneste fire år er cykeltrafikken steget markant mere i Odense end i eksempelvis Aarhus og Aalborg. Odense Kommune har fortsat planer om at brande sig som Cyklisternes By.
Fynboerne får dermed en relativ stor del af kagen, da der er afsat 106 millioner kroner til kommunale cykelprojekter i hele landet.
Fire steder på Fyn vil få glæde af de 35 cykelmillioner. I Nordfyns Kommune vil der blive givet 10,7 millioner kroner til en cykelsti mellem Morud og Bredbjerg, så flere skolebørn kan cykle i skole.
Rettelse
Skolebørnenes sikkerhed
På Nordfyn glæder man sig over udsigten til en ny cykelsti.
- Der er ingen tvivl om, at det at købe hus bestemt bliver mere eftertragtet nu med sådan en cykelsti, hvor man kan komme ind til skolen uden at tænke på børnenes sikkerhed, siger Anders Thingholm (K), der er formand for Teknik- og Miljøudvalget i Nordfyns Kommune.
I Assens Kommune bliver der afsat seks millioner kroner til cykelstier til skole, pendling og fritid. På Ærø er der afsat 6,2 millioner kroner til en dobbeltrettet cykelsti mellem Dunkær og Marstal.
Odense får flest penge
Den største del af kagen får Odense dog. Her er der afsat 12,2 millioner kroner til udvidelse og forbedring af supercykelstier i Odense Kommune. Det nævnes ikke specifikt, hvilke cykelstier der er tale om.
Samlet set får de fire fynske kommuner 35,1 millioner kroner til nye cykelprojekter.
Forligspartierne bag aftalen om Bedre og Billigere Kollektiv Trafik er Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Venstre og SF. Det er et flertal uden om regeringen, der står bag forliget.
- Der er mange gevinster ved at kunne bytte små bilture på under fem kilometer ud med en cykeltur. Det kommer ikke kun miljøet og klimaet, men også sundheden til gavn, siger Rasmus Prehn, der er transportordfører for Socialdemokratiet, til Ritzau.
SF's transportordfører, Karsten Hønge, deler samme holdning.
- Flere cykler og færre biler er godt for trængslen på vejene, godt for miljøet, betyder mindre støj og er godt for folkesundheden, siger han.