Ferier giver mange biler på motorvejen:
- Sæt god tid af til din rejse, advarer Vejdirektoratet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Bilister vil presse landets veje i skoleferien, og også lufthavnen i Kastrup venter rekordmange rejsende i sommer.
Fredag og lørdag begynder sommerferietrafikken for alvor. Det vil kunne mærkes både på veje og i lufthavne.
Der forudses heftig biltrafik i skoleferiens første weekend, siger Brit Osted Nielsen, vagthavende i Vejdirektoratets Trafikcenter.
- Det bliver mest i retning fra København og Sjælland mod Jylland - og så sydpå mod grænsen, både ned gennem Jylland og ned mod Rødby-Puttgarden, siger hun.
Kø efter uheld på Fynske Motorvej
Et uheld på E20 Fynske Motorvej spærrer torsdag aften vejen i retning mod Jylland.
Opdatering
Et uheld på Fynske Motorvej mellem afkørsel 52 Odense SV og afkørsel 53 Odense V spærrer torsdag aften motorvejen i retning mod Jylland.
Det skriver Vejdirektoratet på deres hjemmeside.
Trafikken ledes fra ved afkørsel 52, og trafikanter opfordres til at finde alternative ruter.
Vejen forventes åbnet igen omkring klokken 22.30
Ifølge Hans Jørgen Larsen, der er vagtchef ved Fyns Politi, er der ikke nogen, der er kommet alvorligt til skade ved uheldet.
- Der er to biler, der er kørt sammen. Der ikke nogen alvorligt tilskadekomne, og der er redningsmandskab og politi på stedet. Vi har haft lidt svært ved at komme frem på grund af kø, men vi er derude nu, siger han.
Vejdirektoratet skriver kort før klokken 22 på deres hjemmeside, at et spor nu er åbnet igen, men at man må forvente kødannelse.
Og så er der et vejarbejde på Fyn, der godt kan trække tænder ud, for det vil give en del kø, forventer hun.
- Det er fra Odense og vestpå i begge retninger. Holder man sig uden for det belastede tidsrum mellem klokken 11 og 15, vil det egentlig køre ret glidende. Men man skal forvente noget kø, hvis man er ude lørdag mellem 11 og 15, siger Brit Osted Nielsen.
Mulighed for kø omkring vejarbejde
På de allerstørste rejsedage er der forøget risiko for kø omkring det vejarbejde, der lige nu pågår fra Odense Vest og ud mod Vissenbjerg.
Vejdirektoratet oplyser til TV 2/Fyn, at entreprenøren, der står for vejarbejdet, har ret til at inddrage det ene spor fra klokken 19 og frem til klokken seks om morgenen. Men dermed er det ikke sikkert, at de gør det alle dage, understreger Vejdirektoratet.
Fredag fortæller Vejdirektoratets trafikcenter, at der er lavet en aftale med entreprenøren om, at de ikke inddrager det ene spor i aftentimerne fredag og lørdag i denne weekend, fordi det er store rejsedage.
Vejdirektoratet fortæller videre, at større projekter så vidt muligt placeres om sommeren og i aftentimerne for at genere færrest muligt - og fordi det er godt vejr.
I dag starter skolernes sommerferie, og det er ofte ensbetydende med ekstra mange biler på vejene. Sæt god tid af til din rejse, og se alle vores gode råd på https://t.co/aXctAmhkVt. Her kan du også se, hvornår vi forventer mest trafik. #dktrafikinfo pic.twitter.com/OOcYfeF5Kv
— Vejdirektoratet (@vejdirektoratet) June 28, 2019
Veje i sommerhusområder kan blive ret belastede af trængsel på lørdage, som er normal skiftedag. Især langs den jyske vestkyst, ved Skagen og i Nordsjælland.
I hele juli ventes på lørdage tæt rejsetrafik på tværs af landet i begge retninger - især på Fynske Motorvej mellem Odense og Middelfart, på Vestmotorvejen samt på E45 til og fra Tyskland.
Masser af togbusser i sommerferien: Letbanearbejdet giver massive ændringer i den fynske togtrafik
I løbet af de kommende seks uger vil der være store ændringer i togtrafikken på Fyn. Ændringerne skyldes Odense Letbanes arbejde i Odense.
Arbejdet med letbanen i Odense betyder en række større ændringer for togtrafikken på Fyn i løbet af sommeren. Blandt andet må Svendborgbanen i to uger indstilles helt, og passagererne på banen må i stedet med togbusser.
Letbanearbejdet betyder, at DSB har færre spor til rådighed gennem Odense, og de må derfor køre færre tog med længere rejsetid henover sommeren.
- Det bliver en sommer, hvor de sporarbejder, der er omkring særligt letbanearbejdet i Odense, kommer til at berøre både dem, der rejser på Svendborgbanen, regional- og Intercitytog. Der vil være en hel del forandringer, siger DSB’s informationschef Tony Bispeskov til TV 2/Fyn.
Ændringerne
Færre intercitytog:
Fra søndag 30. juni til lørdag 13. juli og igen fra søndag 21. juli og frem til fredag 2. august vil være færre Intercity- og Intercity-lyntog mellem Odense og Fredericia. Så rejser du med intercitytog på tværs af landet i ovenstående perioder, kan du opleve at skulle skifte tog i Fredericia eller Odense.
Togbusser mellem Nyborg og Fredericia:
Fra natten efter fredag 2. august til søndag eftermiddag 4. august vil der være indsat togbusser mellem Nyborg, Odense og Fredericia.
Aftener og nætter med Togbusser mellem Odense og Tommerup:
Lørdag aften 29. juni, lørdag aften 13. juli og lørdag aften 20. juli og efterfølgende nat vil der være indsat togbusser i stedet for Intercity- og Intercity-lyntog mellem Odense og Tommerup.
Togbusser erstatter regionaltog:
Fra søndag 30. juni til og med lørdag 13. juli og igen fra søndag 21. juli til og med søndag eftermiddag 4. august vil der køre togbusser i stedet for regionaltog mellem Odense og Tommerup.
Aftener og nætter med Togbusser i stedet for regionaltog mellem Odense og Tommerup:
Fra søndag aften 23. juni til natten efter torsdag 27. juni, lørdag aften 29. juni og efterfølgende nat, lørdag aften 13. juli og efterfølgende nat samt lørdag aften 20. juli og efterfølgende nat vil der være indsat togbusser i stedet for regionaltog mellem Odense og Tommerup.
Togbussen standser i Odense, Holmstrup, Tommerup, Skalbjerg, Bred, Aarup, Gelsted, Ejby, Nørre Aaby, Kauslunde, Middelfart og Fredericia.
Mellem Odense, Ringe og Svendborg:
Fra lørdag aften 20. juli til og med søndag eftermiddag 4. august kører der togbusser i stedet for tog på Svendborgbanens strækning mellem Odense, Ringe og Svendborg. Det betyder, at der vil være længere rejsetid end normalt.
Her holder Togbussen:
Odense: Kottesgade
Odense Sygehus: Kløvermosevej, buslommen
Fruens Bøge: Skovalleen, vejen der krydser banen
Hjallese: Forpladsen ved stationen
Højby: Buslommen på Svendborgvej
Årslev: Forpladsen ved stationen
Pederstrup: Sdr. Højrupvejen ved stationen
Ringe: Busholdepladsen, modsat stationen
Rudme: Rudmevej ved stationen (forplads)
Kværndrup: Forpladsen ved stationen
Stenstrup: Stationsvej nord for stationen
Stenstrup Syd: Buslommen ved stationen
Svendborg Vest: Buslommen ved stationen (forplads)
Svendborg: Holdepladsen foran stationen
Udgangspunktet for ændringerne er arbejdet med broen på Middelfartvej, der går over jernbaneskinnerne. Broen skal forstærkes for at kunne holde til den kommende letbane, og samtidig skal også Hjallese Station bygges om, hvilket betyder, at Svendborgbanen må holde helt stille i to uger.
Og når nu alligevel togtrafikken var påvirket af det, har Banedanmark, der har ansvaret for drift og vedligeholdelse af jernbanen, besluttet samtidig at lave en række mindre projekter, der alligevel ville have påvirket trafikken.
Men også fordi det falder sammen med en periode, hvor der ikke er så mange pendlere og faste togrejsende.
- Sommerferieperioden er kendetegnende ved, at der er et markant fald i antallet af rejsende. Alle dem, der normalt pendler til og fra arbejde og skole, holder ferie. Så derfor benytter Banedanmark – og i det her tilfælde Odense Letbane – muligheden ved, at der er færre rejsende og derfor færre, de generer, siger informationschefen.
Tony Bispeskov opfordrer DSB’s kunder og rejsende til at benytte Rejseplanen, der vil være opdateret med ændringerne og også vil blive holdt helt opdateret løbende, hvis der kommer yderligere ændringer.
Københavns Lufthavn i Kastrup forudser en særdeles travl sommer med ni millioner passagerer i juni, juli og august. Der forventes i perioden 37 dage med flere end 100.000 rejsende, oplyser driftsdirektør Kristian Durhuus.
I Kastrup bliver fredag den 28. juni en hektisk dag med forventet 108.300 flypassagerer. Andre travle dage bliver tirsdag 9. juli, mandag 15. juli, tirsdag 16. juli og mandag 22. juli - alle dage med over 110.000 flyrejsende.
Hos DSB er sommeren en årstid med færre togpassagerer end til daglig.
- Der bliver selvfølgelig en del ferierejsende i weekenden, hvor der stadig vil være travlt, særligt i myldretiderne, men fra mandag tynder det ud, siger informationschef Tony Bispeskov.
- Mange pendlere og skolelever holder sommerferie, og derfor overgår vi til sommerkøreplan fra 1. juli. Der vil så køre lidt færre tog end normalt.
Det er især afgange i myldretiden, der sløjfes. Det gode råd er at tjekke for sporarbejde og forsinkelser på rejseplanen.dk, tilføjer han.
Et sted mellem 450 ton beton lå en mand begravet i to dage - det skete der i timerne efter dødsulykke
kopieret!
I to døgn ledte man efter ham.
To unge rumænske mænd var allerede fundet døde, og nu forsøgte redningsmandskabet at finde den sidste savnede person i den sammenstyrtede silo. Men det var svært.
Taget var ved at blive støbt, da det kollapsede 24 meter ned. Ufattelige mængder størknet beton braste sammen. Det gjorde arbejdet farligt og langsommeligt for politiet og beredskabet.
Men de vidste, at et sted mellem de 450 ton beton lå en 53-årig belgier.
I løbet af det første døgn havde myndighederne stadig et håb om, at han kunne findes i live, så man hejste blandt andet en stor gravko ned i siloen for at gøre oprydningsarbejdet mere effektivt.
Men tiden gik.
Og to døgn og en time efter sammenstyrtningen nåede redningsmandskabet frem til ham. De kunne konstatere, at han var død.
Dermed var den sidste arbejder på biogasanlæggets silo i Flemløse fundet, og man kunne gøre status. Men kun en midlertidig status, for efterspillet kan gå hen og blive langt i en af de værste arbejdsulykker i nyere tid i Danmark.
Intet overblik
26. november 2024 var en af de der efterårs-eftermiddage, som virkede mørkere end de andre omkring Glamsbjerg. Men det var kun lige blevet aftensmadstid, da udrykning og blå blink pludselig lyste den fugtige og kølige himmel op.
Først et par timer senere gik det op for resten af landet, at en tragedie havde udspillet sig ved et biogasanlæg et sted på Østfyn. Nyhedssiderne gik i breaking, og læserne og seerne kunne se billeder af den oplyste silo, der stod der majestætisk midt i mørket.
Men lå der mennesker derinde? Og var de kommet til skade?
Det vidste man ikke noget om før senere på aftenen, da Fyns Politi gav en kort opdatering. Flere personer var kommet alvorligt til skade, og to var døde. En mand var som bekendt stadig ikke fundet, lød det.
Men et overblik over situationen havde ingen endnu.
- Det er ikke muligt nu at gisne om, hvorfor den her ulykke sker, men jeg kan sige, at vi arbejder tæt sammen i myndighederne om at få belyst den her ulykke. Og herunder har vi også Arbejdstilsynet inde over, sagde politiinspektør Christian Rasmussen på et pressemøde formiddagen efter.
Og netop Arbejdstilsynet hørte man fra halvanden måned senere.
”Alt var i orden”
Men inden da begyndte offentligheden at interessere sig for det biogasanlæg, der derude i Flemløse siden 2017 var blevet udvidet flere gange, men som nu var blevet danmarkskendt af helt andre grunde. TV 2 Fyn beskrev for eksempel, at anlægget i 2023 havde givet et overskud på 22 millioner kroner, og at selskabets egenkapital var på 42 millioner kroner.
Første gang, man hørte fra direktøren og hovedejeren af Flemløse Biogas, Kurt Brusgård Poulsen, var, da han kortfattet i Fagbladet 3F dagen efter ulykken sagde, at han ”havde det ad helvedes til”.
Men han fik også sagt, at de døde og tilskadekomne altså ikke var ansat i nogle af hans firmaer.
- Selvfølgelig har vi et ansvar. Men vi har som sådan ikke haft noget med det at gøre, lød det fra Kurt Brusgård Poulsen.
I en pressemeddelelse samme dag fortalte han, at han tre timer inden ulykken indtraf, selv havde været oppe på siloens tag for at besigtige det, og her ”var alt i orden”.
Tredje gang, han meldte sig på banen, var dagen efter, den belgiske mand var blevet fundet død. I en pressemeddelelse forklarede han, at han var dybt berørt over situationen, og at situationen var meget ulykkelig.
Siden har man ikke hørt meget fra Kurt Brusgård Poulsen.
Person fik tag ned over sig - kollapset tag var fyldt med fejl
Det nedstyrtede tag hos Flemløse Biogas var fyldt med fejl, da tre personer blev dræbt, og fem kom til skade under arbejdet på en silo i Flemløse.
Syv personer arbejdede på toppen af taget, og én stod i bunden af siloen, da ulykken indtraf.
Det fremgår af en aktindsigt fra Arbejdstilsynet til TV 2 Fyn.
Ifølge Arbejdstilsynet havde det tyske firma Formtec Spezialschalungs GmbH & Co ikke sikret, “at støbeformskonstruktionen under det midlertidige arbejde, ophold eller færdsel i højden i forbindelse med støbning af betontaget på siloen var egnet og tilpasset hertil, så anvendelsen er sikkerhedsmæssigt fuldt forsvarlig”.
Firmaet får derfor et strakspåbud.
Arbejdstilsynet konkluderer i sin rapport, at det ustabile tag var i fare for kollaps på grund af mangelfulde svejsninger, og at det var så alvorligt, at "det kunne medføre alvorlig personskade ved at styrte cirka 24 meter ned sammen med den kollapsende konstruktion eller ved at blive ramt af denne".
- Det er Arbejdstilsynets vurdering, at der er en betydelig fare for alvorlig personskade som fx knoglebrud eller i værste fald dødsfald, skriver tilsynet.
Ifølge tilsynet arbejdede otte personer på taget, da det styrtede 24 meter ned sammen med den kollapsende konstruktion. Derudover befandt en person sig inde i siloen og blev ramt af konstruktionen.
Mangelfulde svejsninger
Af påbuddet fremgår det, at det tyske firma var leverandør af støbeformskonstruktionen, men havde overdraget støbeformskonstruktionen til den belgiske virksomhed Bio Dynamics, som det seneste år har fået flere påbud af Arbejdstilsynet.
- Der var flere svejsninger på støbeformens bærende ståldrager, der ikke havde den fornødne kvalitet og/eller var mangelfulde, idet flere ender af ståldragerne var mørke og anløbet, hvilket viser, at svejsningerne ved flangerne mellem enden på ståldragerne og stålpladen ikke har været smeltet sammen og dermed ikke har haft foreskrevne kvalitet, hedder det i påbuddet fra Arbejdstilsynet.
De mangelfulde svejsninger medførte, at støbeformen ikke kunne optage de forudsatte konstruktionsmæssige belastninger, “hvilket bevirkede, at støbeformen blev ustabil i forbindelse med udlægning af store mængder beton til siloens tag og konstruktionen kollapsede”, hedder det videre.
Stille var der også, da Fagbladet 3F beskrev, hvordan der tidligere er sket alvorlige arbejdsulykker i hans landbrugsfirma Andekærgård. For eksempel da en virksomhedspraktikant fra Vietnam i 2023 mistede noget af sin finger, mens en anden brækkede ryggen.
Siden januar 2018 har Arbejdstilsynet udstedt 11 påbud til virksomheden, skrev 3F, men det var vel at mærke, inden katastrofen indtraf.
Påbud, påbud og påbud
Der havde været stille om ulykken i nogle uger, da TV 2 Fyn ti dage inde i 2025 lige over middag udgav en artikel.
En aktindsigt viste, at Arbejdstilsynet nu havde givet Flemløse Biogas to påbud. Et fordi man ikke havde anmeldt arbejdet, der foregik på pladsen, til Arbejdstilsynet, og et fordi man ikke havde haft den lovpligtige sikkerhedsorganisation på byggepladsen.
Et strakspåbud var også blevet uddelt, og det skulle sendes til Tyskland.
Her ligger et firma, der hedder Formtec Spezialschalungs GmbH & Co, og det havde det overordnede ansvar for betonkonstruktionen.
I aktindsigten fra Arbejdstilsynet stod det klart, at taget var fyldt med fejl, og at tyskerne dagen inden ulykken havde gennemgået selve støbeformskonstruktionen. Man havde også undersøgt, hvordan støbearbejdet skulle foregå.
Der blev regnet på det
I dag ved alle, at det ikke foregik, som det skulle. Syv arbejdere på taget havde dog få minutter inden sammenstyrtningen fået mistanke om, at noget var helt galt, fremgik det også af aktindsigten.
De havde lagt mærke til, at selve konstruktionen var nedbøjet med op til tre centimeter. Så de stoppede arbejdet, fik fat i ingeniøren og viste ham billeder af scenariet. Ingeniøren regnede på sagerne og vendte tilbage med beskeden om, at konstruktionen kunne tåle at blive bøjet fem centimeter ned.
Arbejdet blev genoptaget, indtil det hele kollapsede ti minutter senere.
450 ton beton faldt ned - men skrækkelig dødsulykke kunne være undgået
Dårlige svejsninger fik 450 ton beton til at kollapse på toppen af biogassiloen i Flemløse på Fyn.
Det fastslår Arbejdstilsynet, og det er forklaring, der nu understøttes af en af landets mest vidende svejseeksperter, nemlig Henrik Bang, der er ansat som svejseingeniør hos Force Technologiy.
Han har læst hele rapporten fra Arbejdstilsynet og mener, at ulykken helt kunne være undgået, hvis svejsningerne havde været udført korrekt.
Dårlig kvalitet
Ifølge Arbejdstilsynets observationer, der illustreres af tegninger i påbuddet til det tyske firma Formtec Spezialschalungs GmbH & Co var flere svejsninger mørke og anløbet og havde givet sig i den stålkonstruktion, der skulle bære støbeformen.
Desuden havde svejsesøm sluppet i selve samlingen, hedder det.
På den baggrund siger Henrik Bang, at de pågældende kantsøm i svejsningen ikke har været lavet i en ordentligt kvalitet
- Der er intet i vejen for at svejse kantsøm som følger svejsereglerne i Eurocode og EN 1090, som er fælleseuropæisk standard, men det skal gøres ordentligt. Skal standarden været helt i top kan man lave fuldt gennemsvejsede svejsesøm – særligt når der er tale om konstruktioner i høj risikoklasse. Her kan man kontrollere kvaliteten inde i svejsningen med eksempelvis ultralyd. Til gengæld er svejsningen formentlig 20-40 procent dyrere, siger Henrik Bang.
Svejsninger skal kvalitetssikres
Han mener dog, at pengene er givet godt ud, hvis det handler om, at ansatte ikke skal komme til skade ved deres arbejde.
- Derfor er det vigtigt, at svejsningerne kvalitetssikres, siger Henrik Bang.
Da jernkonstruktionerne er malede, går han ud fra, at de ikke er svejsede på stedet. Ifølge påbuddet til Formtec Spezialschalungs GmbH & Co tyder alt på, at Henrik Bang har ret.
Overfor Arbejdstilsynet har Formtec nemlig oplyst, at ”virksomheden ikke selv producerer de enkelte dele til støbeformskonstruktionen, men efter støbningen hjemtager den konkrete støbeformskonstruktion, når arbejdet er færdigt, hvorefter de enkelte dele bliver renset, tjekket for fejl mv., hvorefter de bliver genbrugt i en ny konstruktion.”
Tre døde og fire kom til skade ved ulykken i Flemløse.
Arbejdstilsynet overvejer fortsat om et eller flere firmaer skal politianmeldes.
Dårlige svejsninger var blandt andet skyld i, at taget faldt sammen, lød en af konklusionerne fra Arbejdstilsynets rapport.
Rapporten gav TV 2 Fyn til en af landets mest vidende svejseeksperter. Han hedder Henrik Bang og er ansat som svejseingeniør hos Force Technologiy. Efter at have læst rapporten var han ikke i tvivl. Var svejsningerne lavet korrekt, kunne ulykken være undgået.
I dag overvejer Arbejdstilsynet stadig, om et eller flere af firmaerne skal politianmeldes efter kollapset. Og det er det, som Flemløse, Kurt Brusgård Poulsen, resten af offentligheden og pårørende i Rumænien og Belgien nu venter på.
Stjerne forlader Odense
kopieret!
Landsholdsspiller Helena Elver er i gang med sin sidste sæson i Odense Håndbold.
Elver har udnyttet en klausul i sin kontrakt, der betyder, at hun til sommer forlader den fynske håndboldklub. I stedet jagter hun et skifte til udlandet.
Det skriver Odense Håndbold på klubbens hjemmeside.
Elver har været i Odense siden 2020, og tiden er inde til at søge nye udfordringer uden for landets grænser.
- Jeg har udviklet mig som person og som spiller her i Odense, og derfor er jeg også klar til et nyt eventyr efter sommer, siger Helena Elver til klubbens hjemmeside.
- Virkelig ærgerlig
Undervejs i tiden hos Odense har landsholdsspilleren kæmpet med to korsbåndsskader, men hun har kæmpet sig tilbage til at være en profil.
Derfor er klubben ærgerlig over, at den må slippe Elver, når sæsonen er færdigspillet.
- Altimens jeg virkelig er ærgerlig over, at hun stopper i Odense Håndbold, så er jeg også stolt over den andel, som klubben har haft i hendes vej til toppen, siger klubbens sportsdirektør, Trine Nielsen.
26-årige Helena Elver har spillet 45 landskampe for håndboldkvinderne.
Playmakeren var senest med for Danmark, da holdet vandt sølv til EM i december sidste år.
Elver var ligeledes med, da landsholdet vandt VM-bronze i 2023.
På klubplan har hun i sæsonen stået for 27 scoringer i 13 ligakampe, som Odense Håndbold har vundet rub og stub af.
Odense Håndbold fører aktuelt Kvindeligaen med to point ned til Team Esbjerg, der har 24 point.
Inden skiftet til Odense var Helena Elver i Aarhus United, Gudme HK og Hellerup IK.
Presset Axelsen spiller sig i finale
kopieret!
Viktor Axelsen blev presset til yderste mod indonesiske Jonatan Christie, men danskeren er alligevel finaleklar ved India Open.
Med cifrene 17-21, 21-14, 21-15 blev Christie nedlagt, men den tredjeseedede indoneser overmatchede i flere perioder Axelsen.
Danskeren formåede flere gange at vende momentum til egen fordel.
Dermed er den dobbelte olympiske mester klar til søndagens finale i Super 750-turneringen - samme niveau som Denmark Open - hvor Lee Cheuk Yiu fra Hongkong venter.
Vandt på fysikken
Viktor Axelsen tabte 7. januar til netop Lee Cheuk Yiu i første runde af Super 1000-turneringen i Malaysia. Her tabte danskeren klart med cifrene 17-21, 13-21.
Både Axelsen og Christie søgte lørdag efter at spille en masse dueller tæt omkring nettet, og de dueller faldt ud til danskerens fordel.
Axelsen straffede prompte Christies fejl i det korte spil, og OL-guldvinderen tog føringen 11-6.
Viktor Axelsen blev dog presset af den eksplosive indoneser, og i flere dueller kunne Axelsen ikke følge med tempomæssigt. På den måde bed Christie sig fast og snuppede første sæt med 21-17.
Danskeren rystede på hovedet og skulle hanke op i sig selv for at vende semifinalen.
Det gjorde Axelsen ved skrue op for tempoet, og på scoretavlen kunne han hurtigt se en 10-3-føring i egen favør.
Igen fik en stort set fejlfri Christie hentet danskerens føring ind til 13-13. Det lignede kortvarigt, at Axelsen mistede grebet, men han fik for alvor lukket andet sæt og vandt 21-14.
Jonatan Christie begyndte at vise træthed, og han lavede en række fejl fra starten af tredje sæt.
Det udnyttede Axelsen til at trække fra indoneseren, og med 21-15 i sidste sæt var finalebilletten sikret.
Tobias Aagaard Hansen vinder "Årets Sportsnavn"
kopieret!
Der blev cykelstjernen Tobias Aagaard Hansen, der løb med den eftertragtede “Årets Sportsnavn 2024” ved Fynske Bank Sportslørdag.
Den 22-årige odenseaner vandt over blandt andre håndboldspiller Simon Pytlick og amerikansk fodboldspiller Hjalte Froholdt.
- Det er virkelig fedt. Det har været et helt vildt år, sagde Tobias Aagaard Hansen, der ikke kunne være til stede ved Odense Idrætspark, da han er på træningslejr, i en video.
Og det har så sandelig været et vildt år for fænomenet. Ved VM i Ballerup i oktober vandt han nemlig to guldmedaljer og en sølvmedalje.
Ved Fynske Bank Sportslørdag var flere stjerner mødt op. TV 2 Fyn dækkede showet fra start til slut, som du kan læse mere om her.
GOG sikrer sig landsholdsspiller
kopieret!
Den svenske landsholdsspiller Anton Lindskog og GOG har papirer på hinanden indtil 2027. Han har nemlig netop sat sin underskrift på en ny kontrakt, oplyser klubben på sin hjemmeside.
- Anton er en meget dygtig forsvarsspiller og et vigtigt defensivt anker i GOG. Tilmed er Anton utroligt vellidt i klubben og omklædningsrummet, hvor han er med til at skabe ro, uagtet hvor meget det blæser omkring os, lyder vurderingen fra cheftræner Kasper Christensen
Den 31-årige stregspiller kom til den sydfynske klub i sommeren 2023 fra tyske Flensburg-Handewitt.
GOG ligger nummer et i Herre Håndbold Ligaen med 29 point efter 17 kampe. De spiller næste kamp 8. februar, hvor klubben tager imod Skjern.
Jagende havørne sender bestanden af skarver på skrump
kopieret!
Bestanden af skarver herhjemme er siden 2000 skrumpet med 20 procent.
Det svarer til, at hvert femte ynglepar af skarver er forsvundet på to årtier, skriver Dansk Ornitologisk Forening (DOF) på sin hjemmeside.
En af årsagerne er, at den fiskespisende fugl forstyrres af en stigende bestand af havørne.
Det forklarer seniorforsker på Aarhus Universitet Thomas Bregnballe.
- Ørnene jager de store unger og skræmmer de voksne skarver væk fra rederne, så krager og måger kan snuppe æg og små unger, siger han til DOF's hjemmeside.
Havørnen genindvandrede til Danmark i 1995, og siden er bestanden vokset støt til cirka 150 havørnepar.
Genlæs liveblog: Stjerneregn i Odense, da kæmpe sportsfestival løb af stablen
kopieret!
Idrætten bliver hyldet, når Fynske Bank Sportslørdag nok en gang løber af stablen ved Odense Idrætspark lørdag.
Her mødes både sportsstjerner, foreningslivet og frivillige med tusindvis af besøgende, der får mulighed for at give sig i kast med alskens sportsgrene og aktiviteter.
I løbet af dagen uddeles priserne “Kammeratskabsprisen”, “Talentprisen” og "Årets Sportsnavn”, hvor blandt andet verdensmester og OL-guldvinder i håndbold Simon Pytlick, den dobbelt verdensmester i banecykling Tobias Aagaard Hansen samt Hjalte Froholdt, der lige nu nyder stor succes i amerikansk fodbold i USA, er nomineret.
TV 2 Fyn er til stede ved begivenheden og opdaterer løbende dagen igennem.
Fynske Bank Sportslørdag
Følg opdateringerne herunder
Liveblog starter om:
Livebloggen er slut. Tak, fordi du fulgte med.
Spørg til selve livebloggen:
Borgmester taget i løgn og krævet afsat - nu kommer partifælle ham til undsætning med vild bredside
kopieret!
Det falder mildt sagt ikke i god jord hos byrådsmedlem i Kerteminde Kommune John Eriksen (S), at partikollegaen Kristian Hald (S) fredag opfordrede borgmester Kasper Ejsing Olesen (S) til at trække sig fra sin post.
- Det er helt ud af proportioner. Han (Kristian Hald, red.) skulle skamme sig og selv trække sig, siger John Eriksen til TV 2 Fyn.
Sagen tager sit omdrejningspunkt i en mail, som borgmester Kasper Ejsing Olesen (S) under et byrådsmøde påstod "netop" var tikket ind før mødets start. Sagen kunne derfor ikke nå at komme på den officielle dagsorden.
Det viste sig dog senere, at mailen havde ligget i borgmesterens indbakke i dagevis.
Centrerer sig om vejbod
Mailen var fra ministeren for byer og landdistrikter, Morten Dahlin (V), og handlede om en sag, der tager sit udgangspunkt i en langstrakt politisk føljeton om en vejbod i lokalsamfundet. Skovløkke Frilandsgrønt har i flere år kæmpet for at få lov til at fordoble arealet på deres lille vejbod.
Først fik ægteparret bag Verena og Michael Junge afslag fra Kerteminde Kommune. En afgørelse, som senere blev stadfæstet af Planklagenævnet.
Politikerne ville gerne hjælpe ejerne af vejboden, men kunne ikke på grund af lovgivningen. Derfor havde Kerteminde Kommune skrevet til ministeren. Og tre dage før et byrådsmøde i december kom svaret så: Ministeren ville ikke gå ind i den konkrete sag.
- En meget lille sag
Over for TV 2 Fyn gør John Eriksen det meget klart, hvilken side han står på.
- Det er jo ikke altid, man læser sine mails, når man modtager dem. Borgmesteren har nok mange mails liggende. Det kan da godt være, at han lige havde læst mailen før mødets start, siger John Eriksen og fortsætter sin bandbulle:
- Kristian Hald går efter manden i stedet for bolden. Han skulle se at blive voksen. Havde det været mig, havde jeg stille og roligt taget fat i borgmesteren og spurgt, hvad der er op og ned.
Men når borgmesteren er taget i at lyve, er der så ikke fair nok, at Kristian Hald opfordrer ham til at forlade sin post?
- Man skal da ikke tale uret, men det er en meget lille sag, denne her. Kasper (Ejsing Olesen, red.) har været en forgangsmand. Kristian Hald burde koncentrere sig om at være politiker i stedet for det her, raser byrådsmedlemmet.
Tilliden er væk
Kristian Hald mistænkte Kasper Ejsing Olesens oprigtighed omkring mailen, og derfor søgte han aktindsigt. Og her viste det sig, at borgmesteren ikke talte sandt. Derfor kræver Kristian Hald, at borgmesteren træder af. En opfordring, han første gang kom med torsdag til Kjerteminde Avis, og som han gentog fredag.
- Han skriver i sin mail, at han netop havde modtaget skrivelsen 10 minutter inden byrådsmødet, og det er jo ikke sandt. Det konfronterer jeg ham med i en mail og beder ham om at redegøre for, fortæller Kristian Hald til TV 2 Fyn og opsummerer sin version af borgmesterens ageren i sagen:
- Han har løjet, og han har løjet om sin løgn. Min tillid til borgmesteren er væk.
I et svar til Kristian Hald fra Kasper Ejsing Olesen lyder svaret fra borgmesteren, at det var vigtigt for ham, at han fik fat i parret bag vejboden, inden han videresendte den omtalte mail.
- Ikke sat sig ind i sagen
TV 2 Fyn har været i kontakt med Kristian Hald for at foreholde ham kritikken fra sin partifælle John Eriksen.
- Jeg har jo netop taget fat i borgmesteren. Jeg har ringet, hvor han ikke tog telefonen, hvorefter jeg skrev ham en mail, hvor han i sit svar til mig lyver om sin løgn. Der går vi til pressen, siger Kristian Hald til TV 2 Fyn.
- Jeg koncentrerer mig ene og alene om, hvad Kasper Ejsing Olesen siger og gør, så når John Eriksen siger, at jeg går efter manden, må det være et udtryk for, at han ikke har sat sig ind i sagen. John Eriksens øvrige kommentarer om min person ønsker jeg ikke at kommentere på, lyder det videre.
Letbanen slår rekord
kopieret!
Den deler vandene, men alligevel satte Odense Letbane rekord for antal passagerer i 2024.
Knap syv millioner - eller 6.937.000 - tog nemlig den kontroversielle sporvogn, hvilket er mere end en million mere end sammenlignet med 2023.
- Syv millioner påstigere er et tal, vi kan være meget tilfredse med. Fremgangen er på over én million passagerer - eller hvad der svarer til 3.000 flere, der steg på letbanen hver eneste dag. Det er en virkelig positiv udvikling, siger administrerende direktør for Odense Letbane, Dan Ravn.
Konkurrent til bilen
Dan Ravn påpeger, at letbanen er blevet en integreret del af pulsen i Odense.
- Vi kører med godt fyldte tog fra tidlig morgen til sidst på eftermiddagen de fleste af ugens dage. Letbanen er blevet det naturlige transportvalg i mange menneskers hverdag, og bilen har fået en værdig konkurrent, lyder det fra den administrerende direktør.
En af forklaringerne på det stigende antal passagerer er ifølge Odense Letbane QR-billetterne, som har været tilgængelige i 2024. Antallet af passagerer med QR-billet rundede en million 31. december, oplyser selskabet videre.
- QR-billetterne har vist sig helt afgørende i forhold til de passagerer, der kun en gang i mellem benytter kollektiv trafik, siger Dan Ravn.
For at imødekomme det øgede pladsbehov har Odense Letbane indsat et ekstra såkaldt “myldretidstog” fra centrum mod SDU - dermed er der i tidsrummet mellem 7.30 og 7.40 tre letbaneafgange med få minutters mellemrum.
I budgetforliget for 2025 har et flertal i Odense Byråd besluttet at udvide letbanen med en etape 2, som kommer til at gå fra Seden gennem Vollsmose og ud til Sukkerkogeriet. Anlægsprisen lyder på 1,777 milliarder kroner.
Hul i vejen spærrer motorvejstilkørsel
kopieret!
Opdatering klokken 11.07: Hullet er nu lappet, og tilkørslen er atter åben for trafik.
Tilkørslen Odense SØ til E20 Fynske Motorvej i retning mod Nyborg er lige nu spærret på grund af et hul i vejen.
Det oplyser Vejdirektoratet på dets trafikkort.
- Skader på vejbelægning, lyder det.
Vejhjælp er på stedet og arbejder på at udbedre skaderne.
- Jeg ordner din mor, råbte mand og sparkede ud efter betjent
kopieret!
En 28-årig mand vågner formentlig op med både fysiske og moralske tømmermænd i detentionen i dag.
Klokken 02.36 råbte han nemlig så mange ukvemsord mod en betjent i Vestergade i Odense C, at han fik sig hele tre sigtelser, inden han fik lov til at sove branderten ud hos ordensmagten.
Det oplyser vagtchef hos Fyns Politi Kenneth Taanquist til TV 2 Fyn.
- Han råbte både “svans”, “perker”, “du kan vente dig”, “du er færdig” og “jeg ordner din mor”, oplyser vagtchefen og tilføjer, at han sparkede ud efter betjenten.
Han er nu blevet sigtet efter ordensbekendtgørelsen, for fornærmelig tiltale og for at sparke ud efter betjenten. Derfor venter der manden både bøder og en plet på straffeattesten.