Der findes store ordrer, og så findes der giga-store ordrer.
En af de sidste er landet på Fyn.
Danmarks største stålforarbejdningsvirksomhed, Ib Andresen Industri i Langeskov, har nemlig indgået en historisk stor ordre ved Femern-forbindelse.
Firmaet kalder selv ordrens størrelse for "et stort trecifret millionbeløb", og den består af 711 stålelementer, svarende til 30.000 ton, der skal leveres til Femern-tunnellen.
Femern Bælt-tunnellen bliver den længste af sin slags i verden. Aftalen er indgået med konsortiet Femern Link Contractors, FLC.
Ib Andresen Industri skal levere det supportsystem, der indgår i og danner grundlaget for opbygningen og montagen af armeringsjernet i tunnelelementerne, som den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland skal udgøres af.
- Ordren passer rigtig godt til vores setup. Her snakker vi om alt fra spaltning af coils, pladebearbejdning, profilvalsning til svejsning, siger salgsdirektør Søren Eriksen hos Ib Andresen Industri.
- Det er en kæmpe ordre, hvor vi skal tilbagelægge cirka 800 svejsemeter om dagen, når det går stærkest. Vi var hurtigt klar over, at vi ikke kunne eksekvere det i vores nuværende setup, salgsdirektør Søren Eriksen
- Samtidigt skal vi ansætte flere end 30 nye kolleger, som skal sikre, at vores kommende setup spiller fra dag ét – både dag, aften og nat, fortæller han.
Forarbejdning, svejsning og levering kommer til at ske over de næste fire år.
Der skal svejses ca. 180.000 rammer til de 711 segmenter. De bliver fordelt på 79 standardtunnelelementer.
Et standardtunnelelement er 217 meter langt, 42 meter bredt, 10 meter højt og vejer 73.500 tons.
Et andet kæmpebyggeri med fynske forbindelser er den 280 meter høje vindmølle, som bid for bid bliver fragtet fra Lindø til Thy, hvor den skal stå.