2. okt. 2024 kl. 21:30
Fyn

Jernbanen var overalt som edderkoppespind: Nu er de fleste tog væk - særligt én ting tog livet af dem

Artiklen er mere end 30 dage gammel

LYT
Del
Link
kopieret!

Togene bandt Fyn sammen og bragte velstand med sig, men klimamæssigt var fortidens damplokomotiver kulsorte. Nu venter en grønnere fremtid måske.

Før bilerne, busserne og lastbilerne kørte på de fynske landeveje, var der en tid, hvor øen var domineret af jernbaneskinner, og enhver by med respekt for sig selv havde en stationsbygning i bedste matadorstil.

Men tiderne ændrede sig efter anden verdenskrig, og togene på øens lokalbaner kunne fra 1950'erne ikke længere følge med de nye rutebiler og anskaffelsen af biler til privat brug.

I stedet endte lokomotiverne med tiden på Danmarks Jernbanemuseum i Odense under vingerne på forsknings- og samlingschef René Schrøder Christensen.

Her står de tavse kæmper nu klar til at betage teknikinteresserede besøgende og museumsfolk.

Vækstens jernkæmper

I mange år stod jernbanen som det ypperste symbol på teknologisk fremdrift og økonomisk vækst: Det buldrende lokomotiv stærkt som tusinde okser og med en formåen tilsyneladende uden grænser.

Men René Schrøder Christensens forskning afdækker også en anden side, som ikke er særlig velfortalt. For mere end 175 år med jernbanedrift har sat sit aftryk på atmosfæren.

Fortidens lokomotiver kørte selv på kul og fragtede det. Men de var ikke særlig energieffektive. Arkivfoto: Danmarks Jernbanemuseum.

- Da jernbanen kommer til, er den jo det sorteste. Det osende damplokomotiv bliver et ikonisk billede på industrialisering. Den her jernbane, der dels selv bruger kul, men også bringer det ud til fabrikkerne, som opstår rundt omkring, forklarer han i et afsides mødelokale, mens de besøgende begynder at stimle sammen til de hellige haller på museet.

- Jernbanen kan ikke se sig fri for at have haft enorme CO2-udledninger, siger han som en opsummering på flere års forskning, der kulminerer i bogudgivelsen "Den sorte omstilling", som udkommer 11. oktober.

- Togene sviner voldsomt, og CO2-udledningerne vokser gevaldigt fra 1880 og kulminerer omkring anden verdenskrig. Vi kan se, at omkring 1950 sker der et drastisk dyk i udledningerne, fordi man udfaser damplokomotiverne og for alvor satser på dieseltogene. Det var datidens "grønne" alternativ.

Langsom elektrificering

Men det grønne alternativ kunne sagtens gøres endnu grønnere med elektrificering. Teknologien til at elektrificere jernbanenettet har fandtes i omkring 140 år. Selv om vores elproduktion med kul har haft (og stadig i nogen grad har) et massivt CO2-aftryk, så betyder den manglende elektrificering og manglende eltog, at der til dags dato stadig køres med regionaltog på diesel over Fyn.

- Teknikken har været der siden begyndelsen af 1900-tallet. Se eksempelvis S-togene fra 1930'erne, der er født elektriske. Det har i højere grad været et økonomisk spørgsmål, siger René Schrøder Christensen.

Sådan går det med elektrificeringen

De nye el-togsæt (IC5) skal efter planen på skinnerne i midten af 2027 og kan køre 200 km/t.

Til den tid skal hele ruten fra København til Aalborg være klar til eltog. I dag er anlæg og skinner kun elektrificeret fra København til Fredericia hen over Fyn.

Banedanmark regner ikke med at elektrificere Svendborgbanen. Til gengæld er forventningen, at batteridrevne tog skal køre på skinnerne, når de nuværende dieseltog skal skiftes ud.

Kilde: Banedanmark, Transportministeriet og GoCollective.

Debatten om el mod diesel har faktisk været oppe flere gange.

- I 1950'erne handlede det om at finde alternativet til damplokomotiverne. Der blev nedsat et såkaldt Traktionsudvalg, som i 1956 konkluderede, at der skulle satses på diesel. Driftssikkerhed og økonomi var afgørende, fordi elektrificering ville betyde store anlægsinvesteringer - senest havde vi diskussionen igen i forbindelse med de fallerede IC4-tog. Vores svenske naboer begyndte allerede udviklingen omkring 30'erne, og Sverige har i dag elektrificeret over 70 procent af jernbanenettet.

Næste stop Katterød

For hundrede år siden var Fyn dækket af et fintmasket net af baneskinner. Eksotiske destinationer som Katterød, Flemløse og Frørup var også stop på ruterne, hvis buede forløb mest af alt ligner blodårer frem for højhastighedslinjer tegnet med lineal.

- Faktisk var der maksimalt fem kilometer til den nærmeste station her på øen, og på lokalbanerne var der cirka tre kilometer mellem stoppene, fortæller René Schrøder Christensen.

Assensbanen anno 1930 med afstikkere til en lang række byer over alt på Fyn. I dag bliver skinnerne brugt til at køre med skinnecykler. Arkivfoto: Danmarks Jernbanemuseum

Tilsyneladende kunne det ligne svaret på mange af de problemer, den kollektive trafik i dag har, hvor mange folk har langt til nærmeste togstation eller har set Fynbus nedlægge den lokale busrute.

Som et tankeeksperiment kunne man forestille sig, at busserne ikke havde vundet over jernbanen. Investeringen i el var for længst lavet, og vi ville have en stærk skinnerygrad i den kollektive trafik, som nemt kunne sænke vores CO2-udledninger med grøn strøm.

I Lise Nørgaards Matador portrætteres en stor del af fortællingen endda på den charmerende Jernbanerestauranten, hvor folk mødes. Var det hele så ikke meget bedre?

Ringe er en af de stationsbyer, der er blevet til som resultat af jernbanen. Her står personale på perronen og i vinduerne omkring 1896. Arkivfoto: Danmarks Jernbanemuseum.

- Man havde ikke alternativer, da man etablerede lokalbanerne i sin tid, og det er nok vigtigt at forstå. Det var i høj grad offentlige midler, der finansierede anlæggelsen af jernbanerne - statslige og kommunale. Staten ejede ofte 50 procent af aktiekapitalen. De fleste privatbaner var aldrig økonomisk rentable, forklarer René Schrøder Christensen.

Det var både enormt dyrt for skatteborgerne og samtidig en dårlig forretning.

- Men mindst lige så vigtigt er det, at togene var bundet til sporet, hvor vejtrafikken var fleksibel.

De kvalte baner

Og her finder man også forklaringen på, hvorfor busserne, bilerne og lastbilerne kvalte de små lokalbaner. Det er nogle af de samme argumenter, som i dag bruges, når man taler om en omkostningstung etape to for letbanen i Odense mod at indkøbe rummelige elbusser, som man har gjort i Aalborg.

- Vejtrafikken vandt dengang, fordi den var langt billigere og mere fleksibel. Man kunne eksempelvis let omlægge ruter. Lokalbanerne forsøg blev dengang bestemt af grundejeres interesser og interessenter, som kunne bidrage til driften, siger René Schrøder Christensen.

- Hvad kan vi lære af den historie i dag?

- Jernbanen har været en bærende drivkraft igennem vores historie, og selv om den virkelig har svinet, så bygger meget af vores velfærd i dag på de fremskridt, den har ført med sig. Den har jo også styrket byerne, hvor vi så i dag kan lave grøn transport som letbanen.

- Så du mener ikke, at jernbanen har fremtiden bag sig?

- Bestemt ikke. Man taler om en renæssance for togtrafikken i form af de letbaner, der bliver rundt omkring i verden, og det samme gælder for eksempelvis nattog på internationalt plan.

- Det er et genialt og effektivt transportmiddel mellem store byer eller lande, hvis landene imellem stoppede med at lave så mange benspænd for de rejsende. Som i dag taler Danmark og Tysklands elsystemer ikke sammen, siger han og pointererer, at der ikke er ræsonnement i at bringe lokalbanerne tilbage.

- Det har aldrig været økonomisk rentabelt og vil aldrig blive det. Sådan øvelse ville kræve enorme summer.

Fyn skifter gear

Vi kører mere i bil end nogensinde. I Danmark kører vi 40 milliarder kilometer om året i vores privatbiler - oftest til og fra fornøjelser. Men skal det være sådan?

Er det muligt at parkere fossilbilen og vælge mere grønne alternativer?

Det undersøger TV 2 Fyn og Fyens Stiftstidende fra 23. september til 6. oktober.

2. jan. 2025 kl. 17:49
Tophistorie
Fyn
Alexander Aagaard

Efter dødsulykke: Ulovligt fyrværkeri er ikke til at forudsige, siger fyrværker

LYT
Del
Link
kopieret!

Røgen havde knap nok lagt sig efter nytårsaften, da debatten om fyrværkeri skal gøres ulovligt, genantændte på de sociale medier.

Kommentarsporene delte sig i to, mens tømmermændene dampede af.

Anledningen til diskussionen var den nyhed, mange danskere var stået op til. 2025 var nemlig kun seks minutter gammelt, da fyrværkeri eksploderede i hovedet på en 24-årig mand. Han døde kort efter ankomsten til OUH.

Ulykken skete på Nyborgvej i Odense og noterede sig som endnu én i en ellers generelt faldende tendens. Hen over årene er færre efterhånden kommet galt af sted med fyrværkeri.

I 2019 kom 228 til skade, i år kom 210 til skade, viser opgørelser fra Ulykkesanalysegruppen på OUH.

- Det er et lavt tal, men det skal være endnu bedre. Det skal helst være nul, siger fyrværker Claus Oldenbjerg - eller Krudttossen, som hans fyrværkeriforretning hedder.

Erik Blodøkse

Her et par dage inde i januar snurrer diskokuglen stadig i hans butik på landevejen mellem Bellinge og Verninge sydvest for Odense. Mellem sjove hatte, bordbomber og serpentiner står attrapper af små, store og kæmpestore raketter, bomberør og batterier.

Claus Oldenbjerg er ved at lukke ned for denne gang, men han har indvilliget i at gå en runde for at vise, hvad for noget fyrværkeri der kan være farligt.

- Men der er ikke noget lovligt og godkendt fyrværkeri, der er farligt, hvis man håndterer det rigtigt, siger han.

- Jeg går selv på jagt, og hvis jeg render rundt med mit jagtgevær hen over skulderen med bønder i, pissefuld og skyder lidt til højre og venstre, vil der nok også ske ulykker.

Derfor mener Claus Oldenbjerg, at man skal læse den medfølgende beskrivelse af fyrværkeriet, man skal stå i god afstand, man skal have en ædru person til at tænde det, og så skal man altid have sikkerhedsbriller på udenfor.

- Også selvom du bare skal ud at tisse i hækken. Der kan komme en raket farende, og så har du mistet synet, som han siger.

Læs også: 24-årig død i fyrværkeriulykke i Odense
Gå tilbage Del
1. jan. 2025 kl. 8:23
Tophistorie

24-årig død i fyrværkeriulykke i Odense

Local Eyes

En ung mand fra Odense er død efter en fyrværkeriulykke på Nyborgvej i Odense. Det bekræfter Fyns Politi over for TV 2 Fyn.

- Vi formoder, at han har antændt noget hjemmelavet fyrværkeri. Fyrværkeriet er så eksploderet lige op i hovedet på ham. Han fik meget alvorlige skader i hovedet. Det var virkelig voldsomt, siger overlæge Morten Schultz Larsen fra Odense Universitetshospital, til TV 2.

Torben Jakobsen, der er vagtchef ved Fyns Politi, fortæller til Ritzau, at den unge mand blev 24 år.

Politiet har tidligere oplyst, at episoden skete kort efter midnat – nærmere bestemt klokken 00.06.

En anden person kom også til skade

Manden afgik ved døden, kort efter han ankom til OUH, skriver TV 2.

De pårørende er underrettet.

De foreløbige undersøgelser tyder ifølge vagtchef Torben Jakobsen på, at manden har antændt noget fyrværkeri, som er eksploderet tæt på hans ansigt.

- Hvad der er blevet affyret - om det er lovligt eller ulovligt - kan vi ikke udtale os om på nuværende tidspunkt, siger Torben Jakobsen til Ritzau.

Han fortæller, at der var flere mennesker i området, og at en anden person kom lettere til skade ved ulykken.

Politiet vil nu undersøge ulykken nærmere.

- Det er jo en tragisk ulykke, men derfor forsøger vi stadig at få afklaret de nærmere omstændigheder i løbet af formiddagen, siger vagtchefen.

Nede i hjørnet af forretningen hænger raketterne. Claus Oldenbjerg viser pinden på den ene af dem. Den er tyk, og holder han fat i enden, buer pinden ikke.

- Sådan her skal det være. Den er stabil, siger han og viser nogle andre raketter med en tyndere pind.

- Den her er lige til den tynde side, hvis du spørger mig.

Claus Oldenbjerg går videre over til batterierne. En stor, sort kasse til lige knap 1000 kroner står på en hylde. Det er en ”Erik Blodøkse” og den har 74 skud i sig. Han tager fat i den, trykker på den og viser, at den her ikke vælter så nemt.

- Men når man går ned i pris, går man ned i kvalitet. Stod det til mig, skulle vi ikke sælge billige batterier. Så skulle folk købe få enheder af kvalitetsfyrværkeri. Men folk vil ikke betale for kvaliteten, siger Claus Oldenbjerg.

Nemt at skaffe ulovligt fyrværkeri

Hvad der præcist skete på Nyborgvej i Odense klokken 00.06 nytårsnat – og hvorfor det skete -, er Fyns Politi stadig i gang med at undersøge.

Overlæge på OUH Morten Schultz Larsen sagde onsdag morgen til TV 2, at man formodede, at den 24-årige mand havde antændt noget hjemmelavet fyrværkeri. Men politiet er stadig sparsomme med oplysninger og kan endnu ikke fortælle, om det var lovligt eller ulovligt, der eksploderede.

Læs også: Beboere rystede efter voldsom fyrværkeriulykke
Gå tilbage Del
1. jan. 2025 kl. 19:06
Tophistorie

Beboere rystede efter voldsom fyrværkeriulykke

Rasmus Rask

Beboerne i området omkring Nyborgvej, hvor en 24-årig mand nytårsnat mistede livet i en fyrværkeriulykke, er rystede.

- Det er skræmmende tæt på. Jeg er selv 23 år. Det er en forfærdelig skæbne, at en 24-årig mand er død. Det er fuldstændig forfærdeligt, siger Louise Ejlsborg, der bor i den opgang, hvor den pågældende nytårsfest blev afholdt.

Louise Ejlsborg var ikke hjemme, da ulykken foran hendes opgang skete, men hun har brugt nytårsdag på at tørre blod væk i opgangen.

Ulykken skete, da noget fyrværkeri eksploderede i hovedet på den 24-årige.

TV 2 Fyn har talt med flere beboere, der var til stede på Nyborgvej ved midnatstid. I timevis var der ambulance og politi til stede.

Claus Oldenbjerg er dog klar over, hvor nemt det er at skaffe sig ulovligt fyrværkeri. Han har ikke selv prøvet, men han hører, hvordan det sælges på sociale medier, og hvordan man bare skal ringe til de rigtige, og så kan det blive leveret kort tid efter.

Hvis man kunne lukke mere effektivt ned for det, ville det have en effekt på de alvorlige ulykker der trods alt stadig sker. Han foreslår også, at forældre skal holde bedre øje med deres børn i december, og at fyrværkere som ham i højere grad kommer ud på skolerne og underviser i håndteringen af fyrværkeri.

- Står du først med noget ulovligt fyrværkeri, aner du ikke, hvad der sker, når du sætter ild til det, siger Claus Oldenbjerg.

2. jan. 2025 kl. 13:10
Tophistorie
Fyn

I over 100 år har familien båret den, men nu er unikt arvestykke forsvundet

LYT
Del
Link
kopieret!

Mere end 100 år af Malene Nichola Grods' familiehistorie er forsvundet.

Der er tale om en dåbskjole, der gennem tiden er båret af seks generationer.

- Vi flyttede for et år siden, og jeg er bange for, dåbskjolen har gemt sig blandt noget andet tøj, som er røget til genbrug, forklarer Malene Nichola Grods til TV 2 Fyn.

Nu håber hun på, at nogen kan hjælpe hende på vej til at få den tilbage i familiens besiddelse, så fremtidige generationer kan bære den.

Landsdækkende eftersøgning

Malene Nichola Grods skrev en efterlysning på Facebook den 29. december 2024, og siden da er hendes opslag blevet delt mere end 1.200 gange.

- Det betyder meget, at så mange har hjulpet til i eftersøgningen, men desværre har ingen set kjolen, forklarer hun.

Samtidig har Røde Kors-butikker på tværs af Danmark ledt i deres butikker, men indtil videre uden held.

Dåb og bryllup til februar

Der krydses fingre for, at dåbskjolen vender hjem snart. For om få uger skal Malene Nichola Grods’ yngste søn døbes.

Den 1. februar for at være nøjagtig.

Og ikke nok med det, så skal hun også selv giftes den samme dag.

- Det ville jo være den perfekte bryllupsgave, hvis kjolen dukkede op til den dag, der betyder så meget for min familie, afslutter hun.

Har du set kjolen, er du velkommen til at kontakte Malene Nichola Grods via telefonnummeret: 42 30 47 06

2. jan. 2025 kl. 20:49

Fynsk transportvirksomhed lander millionoverskud

LYT
Del
Link
kopieret!

Schou-Danielsen Logistik A/S fra Odense er på seks år gået fra et overskud på 81.000 kroner til i det seneste regnskabsår at tjene 7,9 millioner kroner. Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

For ti år siden fusionerede transport- og logistikvirksomhederne Peter Danielsen Transport og stykgodsafdelingen i Poul Schou, og blev til SDL.

Virksomheden peger på, at transportbranchen kræver omstillingsparathed for at skabe overskud.

- Det er ikke nok for os at være dygtigst til at levere varer, vi skal også kunne tilpasse os, så vi altid er på forkant med udviklingen, udtaler Direktør Martin Danielsen, der allerede nu har en forventning om vækst i samme størrelsesorden i næste regnskabsår.

Tua Holmboe

Raser efter nytårsknald: - Hent jeres affald

LYT
Del
Link
kopieret!

De fleste tilbragte nok den 1. januar på sofaen.

Men ikke Maria Heidi Dahl.

I regn og blæst bevægede hun sig uden for - for at samle andres nytårsaffald sammen.

- Som jeg skrev inde på Facebook, så synes jeg jo, det er genialt tænkt, at man kan køre et sted hen og fyre alt sin krudt af og lade affaldet stå, til at nogle andre måske rydder det op, siger hun.

Batterier, der før stod efterladt på vejen, er nu rykket ind til siden. Og så har hun i et Facebook-opslag opfordret de ansvarlige for affyringen til at komme tilbage og få det fjernet.

2. jan. 2025 kl. 18:48

Jule-oprydning kan samle store beløb ind

LYT
Del
Link
kopieret!

Igen i år har fodbolddrengene fra boldklubben Marienlysts U-13 hold samlet juletræer ind.

Og det er blevet til hele 9.500 kroner på fem dage.

Pengene går til stævner, tøj og fodboldture - og det er altså sidstnævnte, der vækker størst motivation.

- Det er vigtigt at kunne komme på udlandsture, så vi kan se, hvordan det er dér og få inspiration, siger Jivara Suleiman.

For hvert juletræ, de henter og afleverer på genbrugspladsen, tjener holdet 50 kroner. Og trods små udfordringer undervejs - en saks, der driller, og grene, der er frosne, er arbejdet det hele værd, mener Sebastian Miticpuljiet.

- Jeg synes, det er rigtig hyggeligt, og det betyder meget at kunne komme på udlandsture, siger han.

2. jan. 2025 kl. 16:53
Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Fynske sygehuse har behandlet flere alvorlige fyrværkeriskader

LYT
Del
Link
kopieret!

Odense Universitetshospital har i Odense og Svendborg behandlet omkring 20 fyrværkeriskader dette nytår, hvoraf syv til otte har været alvorlige, oplyser overlæge og professor Jens Lauritsen på Ortopædkirurgisk, OUH.

I hele Region Syddanmark er 57 personer blevet behandlet for fyrværkeriskader. Det er det højeste antal i hele landet, og en stigning i forhold til sidste år, hvor 51 blev behandlet.

Også på landsplan er der sket en lille stigning.

- Den mest alvorlige ulykke vi har haft, er den tragiske ulykke hvor en 24-årig mand mistede livet, siger Jens Lauritsen.

I regionen var der flest ulykker med batterier, raketter og indendørsfyrværkeri. Primært mænd er kommet til skade.

2. jan. 2025 kl. 15:41
Peter Salomon

Politiet opgiver eftersøgning af 70-årige Poul

LYT
Del
Link
kopieret!

Siden 27. december har politiet ledt efter 70-årige Poul Frank Andersen, efter han den 26. december forlod sin bopæl i Årslev.

Eftersøgningen indstilles nu, efter politihunde, helikopter og droner har ledt i et større område omkring den 70-åriges bopæl.

Fyns Politi har løbende fået henvendelser fra befolkningen, som alle er blevet fulgt op. Men disse har heller ikke givet noget resultat, oplyser politikredsen.

- Der har været tale om en grundig eftersøgning, men vi må indse, at vores muligheder er ved at være udtømte. Hundene har ikke fået fært og dronerne har ikke kunnet se noget. Vi er nu på syvende døgn, siden Poul Frank Andersen forlod sin bopæl, og uden nye konkrete tips eller spor har vi udtømt vores muligheder, siger politikommissær Lars Sønderskov Kristensen fra Fyns Politi.

Hvis man  har oplysninger om Poul Frank Andersens opholdssted – eller hvis man har set ham - bedes man ringe til Fyns Politi på telefon 114.

Poul Frank Andersen beskrives som en mand på 70 år med hvidt hår og gråt fuldskæg, iført sort eller grå kedeldragt.

2. jan. 2025 kl. 15:02
Fyns Politi

Knivdrama i supermarked - kan du genkende denne mand?

LYT
Del
Link
kopieret!

- Det er et røveri, hænderne op. Giv mig pengene, råbte en ung mand under et væbnet røveri i Rema 1000 på Jernbanevej i Nørre Aaby.

Røveriet fandt sted den 29. december 2024 klokken 20.23, hvor den maskerede gerningsmand henvendte sig ved kassen.

Fyns Politi har tidligere udsendt et signalement, og nu deler politikredsen også billeder af manden, som står bag røveriet. Kender du manden, eller kender du til oplysninger der kan bringe politiet nærmere en opklaring, kan du ringe 114.

Gerningsmanden beskrives som en mand på 18-25 år, 180-185 centimeter høj og med spinket kropsbygning. Mandens hudfarve er lys og han talte dansk. Manden var iført en sort jakke med et hvidt mærke på venstre skulder og et mindre hvidt logo på venstre bryst.

Desuden var han iklædt en mørk hættetrøje under jakken, mellemblå jeans og mørke kondisko.

Han var maskeret med tørklæde eller halsedisse til op over næsen og havde hætten trukket over hovedet, samt iført mørke handsker. Gerningsmanden var bevæbnet med kniv og undløbet med de stjålne kontanter i en blå Rema 1000-pose.

Fyns Politi oplyser i øvrigt, at der er sikret DNA-spor på gerningsstedet, som politiet venter analysesvar på.

Leder efter flere spor

På overvågning fra gerningsstedet ses manden løbe alene i vestlig retning ad Svinget efter røveriet.

Vidner har kontaktet politiet og forklaret, at de har set en mand svarende til gerningsmanden løbe ad Østergade i vestlig retning og på Kongsgaardsvej i sydlig retning mod rundkørslen ved Idrætsvej, skriver politiet i en pressemeddelelse.

Politiet er interesseret i at høre fra borgere der enten har set eller hørt noget i relation til røveriet.

Politiet vil høre fra dig hvis:

  • Du har set noget ved butikken eller på den beskrevne strækning den 29. december omkring gerningstidspunktet klokken 20.20-20.40.

  • Du bor langs den nævnte strækning og har videoovervågning i din indkørsel eller i din bil som måske har optagelser fra gerningstidspunktet

  • Du kan genkende – eller mener at kunne genkende - gerningspersonen ud fra overvågningsbillederne og signalement

  • Du har hørt nogle tale om nogen eller noget, som kunne have relation til røveriet

2. jan. 2025 kl. 14:13
Fyn
Kasper Marquardtsen - TV2 ØST

Nu bliver det dyrere at tanke din bil

LYT
Del
Link
kopieret!

Når ejerne af Fyns 223.631 benzin- og dieselbiler i de private husholdninger næste gang skal have fyldt tanken, bliver det til en væsentlig højere pris end før årsskiftet.

For ved årsskiftet er afgifterne på både benzin og diesel steget, hvilket har medvirket til, at en liter diesel onsdag formiddag er steget til sit højeste niveau i 10 måneder.

Ifølge energiselskabet OK er listeprisen for diesel dermed oppe på 14,62 kroner per liter.

Listepriserne ligger generelt 1,2 kroner over den pris, som står på pumpen ved de ubemandede tankstationer, hvilket i praksis betyder, at diesel onsdag kan købes fra 13,42 kroner per liter.

Det er den højeste pris siden midten af februar måned sidste år, og cirka en krone mere end gennemsnitsprisen for diesel i 2024.

For benzin er afgiftsstigningen mindre.

Her er prisen onsdag steget til lige over 14 kroner ude på tankstationerne, hvilket bringer prisen lige op over gennemsnitsprisen for benzin i 2024.

Benzin- og dieselbiler hitter

Ifølge FDM er det blandt andet en skatteaftale fra 2009, som igen i 2025 gør det dyrere at tanke bilen.

Alt imens benzin- og dieselpriserne stiger, forbliver det såkaldte befordringsfradrag uændret.  Det har Skatterådet besluttet.

Befordringsfradraget er en skatterabat til pendlere, der har mere end 24 kilometer til og fra arbejde.

DSB har tidligere oplyst, at priserne for pendlere, der rejser mere end tre zoner, ikke vil opleve prisstigninger, når taksterne ændres den 19. januar 2025.

2. jan. 2025 kl. 12:31
Jakob Fenger, TV MIDTVEST

Flere postkasser sprængt i luften nytårsaften

LYT
Del
Link
kopieret!

Flere postkasser blev nytårsaften sprængt i luften. Alene i nytårsdøgnet har Fyns Politi modtaget otte anmeldelser.

Det fremgår af politiets døgnrapport.

Allerede mens rådhusklokkerne ringede, fik politiet den første anmeldelse fra Bøgevej i Haarby. Dernæst fulgte de på stribe rundt om på Fyn.

På Dalby Bygade i Dalby ved Kerteminde, på Gislev Lærkevej i Gislev, på Rønningevej i Langeskov, på Assensvej i Ørbæk, på Ådalsvej i Odense, på Humblevej på Langeland og Tulipanvej på Ærø.

Fyrværkeri forventes at være årsagen til alle sprængninger.

2. jan. 2025 kl. 11:12
Arkiv, Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Stort millionunderskud til fynsk frugtvirksomhed

LYT
Del
Link
kopieret!

Det går skidt for den fynske frugtvirksomhed Orskov Foods.

For tredje år i træk er der underskud - denne gang på 37,2 millioner kroner. Sidste år lød underskuddet på 22,6 millioner kroner. Det skriver Fødevare Watch.

Ifølge Orskov Foods, der har 400.000 frugttræer på Fyn, skyldes underskuddet et skuffende salg i udlandet, eksempelvis i Polen og Chile.

2. jan. 2025 kl. 10:56
Sune Jørgensen

Snevejr på vej til Fyn - kan give problemer i trafikken

LYT
Del
Link
kopieret!

Der er snevejr på vej til Fyn og store dele af landet. Det skriver TV 2 Vejret.

Allerede torsdag aften falder det første sne, men det er særligt natten til fredag og fredag morgen, at der falder sne, og det vil give problemer i trafikken.

Der kommer dog ifølge TV 2 Vejret ikke de store mængder, men det vil påvirke trafikken i hele landet.

Der ventes generelt mellem 1 og 5 centimeter nysne. Lokalt kan der komme endnu mere sne. Der vil dog ifølge prognoserne også være dele af Fyn, som intet sne får.

Grafik TV 2 Vejret

Henter vejret...

°

Lige nu

Weather Icon

Rain: mm

mm

m/s

Baseret på data fra MET Norway. Licenseret under CC 4.0.

Tid Temperatur Regn Vind

Dit digitale aftryk

Vi bruger cookies for at gøre din oplevelse bedre. Enkelte bruges til reklameformål. Vi klatter ikke med dine data, og du kan altid trække dit samtykke tilbage. Læs mere her.

Du kan altid ændre dine præferencer senere

Her kan du finde en oversigt over, hvilke cookies vi potentielt sætter.

Se flere detaljer om vores cookies her