Festivalsæsonen er skudt i gang, og på Fyn venter en sommer med musik, kolde fadøl og forhåbentlig et vejr, der egner sig til at være udenfor.
De fynske festivaler har for længst offentliggjort deres musikprogram for 2024, og både danske og internationale kunstnere pryder plakaterne.
I lyset af DRs dokumentar "Sexisme i musikbranchen" er det nærliggende at se på, hvordan kønnene er repræsenteret på disse plakater.
Det har TV 2 Fyn gjort på fem fynske festivaler.
Skæve fordelinger
Optællingen viser, at ingen fynske festivaler har flere kvinder end mænd på plakaten. Faktisk er det kun Heartland, der nærmer sig en lige fordeling med 43 procent.
Festival | Mænd i procent | Kvinder i procent |
---|---|---|
Tinderbox | 75 | 25 |
Heartland | 57 | 43 |
Rock Under Broen | 69 | 31 |
Midtfyns Festival | 65 | 35 |
Hansted Live | 75 | 25 |
Analysebureauet Analyse & Tal lavede i 2022 en undersøgelse af forholdene i musikbranchen og herunder, hvorfor der er så få kvinder i musikbranchen.
Ifølge Maj Baltzarsen bag undersøgelsen er det ubalancerede tal, vi ser på de fleste fynske festivaler.
- Det er okay, at det ligger og svinger, men jeg synes, at målet er 50 procent. Og så er det jo et spørgsmål om, hvor meget man vil afvige fra det mål. Men jeg tror ikke, at man skal om på den anden side af 40/60, før der er en reel ubalance.
Til sammenligning har Roskilde Festival i år en fordeling på 57 procent kvinder og 43 procent mænd
Sådan har TV 2 Fyn gjort
Musikbranchen er mandsdomineret
Tinderbox ser dog ikke et problem i årets kønsfordeling. De mener, at andelen af kvindelige musikere på årets festival afspejler antallet af kvinder i musikbranchen.
Det kan dog ændre sig, lyder det.
- Er der et år, hvor publikum efterspørger et program med 100 procent kvinder på plakaten, så booker vi det, siger festivalchef Brian Nielsen.
Maj Baltzarsen, der står bag undersøgelsen om forhold i musikbranchen, siger også, at der er en skæv fordeling mellem kønnene i branchen, men begrunder det netop med de forhold, der er skabt:
- Da vi lavede vores store kortlægning, så vi, at det ser ud som om, der er en forskel på, hvordan du bliver vurderet, alt efter hvad dit køn er. Og det er ikke til kvindernes fordel, siger hun.
Hun peger blandt andet på, at der er forskel på, hvilke muligheder man får i branchen alt efter, om man er mand eller kvinde.
Maj Baltzarsen mener desuden, at festivalerne har et ansvar:
- Koncerter bliver vigtigere og vigtigere i den her branche for musikere. Derfor har de i høj grad et ansvar, og de bliver nødt til at arbejde bevidst med det, hvis de vil ændre dynamikken.
Festivalchef Brian Nielsen ser dog anderledes på det:
- Vi er en kommerciel virksomhed og agerer på kommercielle vilkår. Vi booker det program, vores publikum efterspørger, og det har vi indgående data og analyser på, så vores program afspejler publikums ønsker, siger han.
Vil I fokusere mere på kønsfordelingen i næste års planlægning?
- Nej, ikke mere end vi gør nu.