Rå laks, kammuslinger og fersk tun. Bar'sushi i Dalum i Odense jonglerer hver dag med rå fisk, der bliver til mundrette sushi-stykker.
Og hver eneste dag står kokken Søren Gordon Rasmussen med et valg. Er fisken god og frisk - eller skal den i skraldespanden.
Nogen gange smider vi jo fisk ud, der i virkeligeheden var frisk.
- Man står med fisken hver dag. Man dufter til den. Man rører ved den, og man spiser af den, men derfor kan det stadig være svært. Der er jo en ubekendt faktor - du ved ikke, om den er frisk, fortæller Søren Gordon Rasmussen og fortsætter:
- Nogen gange smider vi jo fisk ud, der i virkeligheden var frisk. Eller som måske skulle have været smidt ud dagen før. Det er drønsvært.
Sniffer fiskegas ind
Men nu kan en robotnæse, udviklet af fynske iværksættere fra firmaet AmiNIC, hjælpe Søren Gordon Rasmussen og mange andre i fødevareindustrien.
Hvis vi er det mindste i tvivl, smider vi fisken ud.
Robotnæsen, som stadig er en prototype, er et lille håndholdt apparat med en sensor, der kan måle friskheden på kød og fisk - og sætte en hel nøjagtig holdbarhedsdato på.
Robotnæsen er 1.000 gange mere følsom end en menneskenæse.
- Næsen suger gas ind fra fisken, og når du kender koncentrationen af gasmolekyler, betyder det også, at du ved, hvor frisk fisken er, forklarer Jeanette Hvam, der er CEO i AmiNIC i Odense.
Den tekniske supernæse kan være med til at forhindre madspild, der er et stort problem i fødevareindustrien.
Ifølge Miljøministeriet smider fødevareindustrien nemlig op mod 133.000 ton mad ud hvert år.
Hellere smide lidt for meget ud
Det problem har de også hos Bar'sushi i Odense. Bare i en mindre skala.
- Hvis vi er det mindste i tvivl, smider vi fisken ud. Det dur ikke at servere noget, der ikke er i orden. Så hellere smide lidt for meget ud, fortæller Søren Gordon Rasmussen.
Madspild
Han glæder sig over, at der er en supernæse på vej til restauranter og slagterier.
- Men med den her næse kan du styre det. Den siger jo: Din fisk fejler ikke noget. Det kan du servere, siger Søren Gordon Rasmussen og slår fast:
- Jeg skal have en. Det er helt sikkert. Jeg synes, det er et fantastisk apparat og en fed udvikling.
Søren Gordon Rasmussen fortæller, at robotnæsen også kan være en hjælp i forhold til leverandører, hvis det viser sig, at restauranten har fået leveret fisk, der ikke er i orden.
- Så kan jeg holde dem op på friskheden. Det kan kun blive godt.
Men sushi-kokken må stadig ty til gammeldags snusfornuft, for robotnæsen kommer tidligst på banen om et års tid.
- Nu har vi været i gang i 14 år, så mon ikke et år fra eller til er i orden - bare den kommer, lyder det fra Søren Gordon Rasmussen.