Hos Carl Hansen & Søn i Gelsted har man svært ved at få armene ned i øjeblikket.
Frihandelsaftalen mellem EU og Japan, der blev indgået torsdag, vil nemlig komme til at smitte af i Wegener-virksomheden i Gelsted.
I dag eksporterer Carl Hansen & Søn 15 til 16 procent af sine møbler til Japan, og landet er således virksomhedens største marked.
Med frihandelsaftalen ser indehaver og direktør Knud Erik Hansen store muligheder.
- Det er fantastisk. Hvis det udmønter sig i mindre bureaukrati og færre udgifter til told, så er det her en stor hjælp for os. Det vil betyde, at vi bliver langt mere konkurrencedygtige.
- Vi oplever en kraftig stigning i afsætningen på det japanske marked, til dels på grund af den stærke yen. Jeg har slet ikke nået at sætte mig ind i, hvad det vil betyde i kroner og ører. Men aftalen får kæmpestor betydning for os, siger Knud Erik Hansen.
Japanerne er også kvalitetsbevidste, og virksomheden har oplevet, at japanere kravler ind under bordene for at tjekke, om der er knaster på undersiden af bordpladerne. Hvis de finder knaster, dur bordene ikke.
Den danske eksport til Japan løber op i 14 milliarder kroner om året. Aftalen mellem EU og Japan omfatter en tredjedel af verdensøkonomien og 40 procent af verdenshandelen.
Aftalen indebærer, at 99 procent af den told, der i dag lægges på samhandelen, liberaliseres for helt at bortfalde.
Også kendte fynske virksomheder som C.C. Jensen, On Robots, Uhrenholt og Micro Matic er inde på det japanske marked.
Micro Matic har solgt fadøls-udstyr til Japan i snart 50 år, og det har været en rigtig god forretning.
- Globalt set er vores japanske kunder nogle af de absolut mest pålidelige. Vi kan planlægge langsigtet, og det giver gode tal på bundlinjen. siger William Boesen, direktør Micro Matic,
Så sent som i sidste måned satte Fynsk Erhverv fokus på det japanske marked over for sine medlemmer.
Bag initiativet i Fynsk Erhverv stod bl.a. Martin Fischer, der har studeret og arbejdet professionelt med dansk-japanske relationer siden 1997. Han har boet i Japan i to år, besøgt landet på forretningsrejser over 20 gange og rådgiver danske virksomheder om det japanske marked.
- Dansk kultur og -brands er populære i Japan, japanerne er loyale kunder, og de betaler gerne for kvalitet, siger Martin Fischer, der også tror på et stort potentiale for fynske virksomheder på Fyn.
Aftalen mellem EU og Japan ventes at træde i kraft i 2019, og ud over frihandelsaftalen er Japan også aktuel, fordi landet afholder OL i 2020.
På det politiske plan er aftalen er sejr for EU og Japan efter, at USA's præsident, Donald Trump, umiddelbart efter sin tiltrædelse valgte at springe fra en aftale med Japan og en lang række oversøiske lande.