Museumsdirektør om coronavirus: Kan gå hårdt ud over 2020
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det kinesiske stop for grupperejser til udlandet kan ramme H. C. Andersens Hus hårdt på antallet af besøgende, mener direktøren for Odense Bys Museer.
I snart en uge har de kinesiske myndigheder frarådet grupperrejser til og fra landet som følge af den frygtede coronavirus. Det mærkes nu hos H. C. Andersens Hus i Odense, hvor en stor del af de besøgende netop udgøres af kinesiske turister.
Alene i sidste uge havde museet 100 færre kinesiske gæster end forventet, og ifølge direktør for Odense Bys Museer Torben Grøngaard tyder meget på, at udviklingen vil fortsætte.
- Vi modtager afbestillinger på allerede planlagte bookinger for de næste måneder. På den måde mærker vi det direkte, fortæller han.
Museet holder i disse dage tæt kontakt med VisitDenmark, der følger situationen løbende.
Coronavirus spreder sig: Fynsk far bekymret for sin søn
Den dødelige virus fylder meget hos fynske Erik Nielsen, hvis søn må bære maske, når han færdes blandt mennesker i Kina.
Alle ikke-nødvendige rejser til Hubei-pronvinsen i Kina frarådes på grund af den frygtede coronavirus. Og det har været årsag til stor bekymring hos fynske Erik Nielsen.
I disse dage har han fra huset i Nyborg holdt tæt kontakt med sin søn, Allan Nielsen, der bor og arbejder i millionbyen Shenzhen, 1000 kilometer fra Wuhan, som er allerhårdest ramt af virussen.
- Det fylder meget. Man bliver nervøs, når ens søn er på den anden side af jordkloden, når det smitter, det er dødeligt, og jeg ved ikke hvad. Så bliver man utryg, så tænker man en del over det, siger Erik Nielsen til TV 2/Fyn.
Følger situationen hele tiden
Der har været flere tilfælde af smitteudbrud tæt på Allen Nielsens bopæl i den kinesiske by Shenzhen.
Og så sent som søndag blev der indført maskepåbud i den provins, han bor i, og folk bliver rådet til at blive indendøre.
Det kan danskeren tydeligt mærke i sin omgangskreds.
- Jeg kan mærke på de sociale medier, at mine kinesiske kollegaer og venner alle sammen er meget nervøse, og de følger situationen hele tiden, siger han.
Allan Nielsen forlader heller ikke sit hjem uden sin ansigtsmaske, hvis han skal hen et sted, hvor der er mennesker.
Har købt ekstra vand og mad
Allan Nielsen har købt ekstra vand og mad for at være på den sikre side, hvis han ikke kan komme udenfor. Men ellers sætter han sin lid til de kinesiske myndigheder.
- Jeg har ikke indtryk af, at jeg behøver være bekymret for, at de ikke har ressourcerne eller kompetencerne til at håndtere det, siger han.
Helt så roligt kan faren hjemme i Danmark ikke tage det, man han kan heller ikke afvise, at han måske overtænker situationen lidt.
- Sikkert, men jeg tror alle forældre har det sådan, hvis man har børn i Kina, siger han.
Rammer omsætningen
Siden 2014 har Odense Bys Museer satset kraftigt på sin kinesiske markedsføring, og det har blandt andet resulteret i, at man sidste år satte rekord i antallet af kinesiske besøgende med 20.000 gæster fra Kina.
Samtidig er der tale om en gruppe af turister med en stor købekraft. Udebliver de, vil det derfor kunne mærkes på museets omsætning.
- Vi havde nogle gæster i mandags, som købte for næsten 2.000 kroner. Hvis man begynder at gange det op, kan man hurtigt regne ud, hvor mange millioner det drejer sig om, siger Torben Grøngaard.
Coronavirus: Bekymrede fynboer ringer til vagtlægen
Vagtlæge anbefaler, at man læser Sundhedsstyrelsens anbefalinger og rejsevejledning på området.
Søndag blev det første dødsfald af coronavirus udenfor Kina bekræftet. Og virussen, der i øjeblikket fylder i medierne verden over, har da også gjort flere fynboer nervøse.
Det fortæller vagtchef i lægevagten Region Syddanmark Klaus Petersen til TV 2/Fyn.
- Der er nogle, der ringer ind med spørgsmål, og der er folk, der er urolige over det, siger han.
Vagtlægen har ikke tal på, hvor mange der ringer ind, men ud fra egen erfaring er det en lille håndfuld per vagt.
Rejser er meget afgørende
De rapporterede coronasmittede har haft symptomer på lungebetændelse, som feber, tør hoste og i nogle tilfælde vejrtrækningsproblemer. Men selvom man oplever det, har der indtil videre ikke været grund til bekymring for at være smittet.
For det er nemlig meget afgørende, om man har været udenfor landet.
- Vi spørger, om de har haft rejseaktivitet, og hvis de har det, så spørger vi, hvor de har været henne. Hvis de har været i Wuhan i Kina, ville man tage fat i en ambulancelæge, siger Klaus Petersen.
Det har man dog ikke haft nogle tilfælde af i Region Syddanmark, så indtil videre har han og kollegaerne kunne berolige de bekymrede borgere.
Risikoen er lav
Vagtlægen anbefaler i stedet, at man går ind og finder sundhedsstyrelsens anbefalinger og rejsevejledning på området.
Her vil man også kunne læse, at de tilfælde, der er registreret i Europa – nærmere betegnet Frankrig –, alle tre var indrejst fra Wuhan i Kina.
Derfor vurderer sundhedsmyndighederne, at sandsynligheden for, at der bliver importeret et rejserelateret tilfælde i Danmark, er lav, mens "risikoen for smittespredning i Danmark er meget lav”.
Samarbejder sat på standby
Udover indtjeningen kan det kinesiske udrejseforbud også få betydning for museets fremtidige kinesiske samarbejder.
Blandt andet var det på tale, at en større kinesisk kommunikationsvirksomhed skulle stå for markedsføringen af det Det ny H. C. Andersens Hus.
På grund af virusudbruddet blev det imidlertid sat på pause, og Torben Grøngaard forudser, at det også kan ske for andre samarbejder.
- Der er andre projekter, hvor det lige nu står fuldstændig stille. Det er lidt ærgerligt, siger han.
Turisme: Fyn skal klare sig bedre på TripAdvisor og Google
Turistbranchen skal gøres mere digital, så turister kan finde oplysninger om Fyn døgnet rundt på alle årets dage, mener Destination Fyn.
Omkring 230 deltagere var torsdag samlet i Odeon i Odense til fynsk turismes årskonference Rethink Tourism.
Målet er bedre brugeranmeldelser på TripAdvisor, større synlighed på Google og skarpere målretning på de sociale medier. Kort sagt skal den fynske turistbranche være mere digital.
- Vi skal have indhold på de sociale platforme året rundt. Døgnet rundt skal der være noget tilgængeligt, der frister turister til at komme til Fyn. Vi har en målsætning om, at det kan skabe en vækst, der er større end resten af landet, siger Henrik Neelmeyer, der er formand i Destination Fyn.
I 2017 kickstartede Destination Fyn og Sport Event Fyn markedsføringstrategien Fyn365, som netop går ud på, at turistbranchen på Fyn skal være mere digital.
På dagens konference diskuterede man, hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Jernbanemuseum: Digitale kunderejser er vigtige
Danmarks Jernbanemuseum, der er en del af Destination Fyn, har deltaget i gratis uddannelsesforløb for at lave et samlet løft af kompetenceniveauet på Fyn. Museet i Odense har blandt andet været med i workshoppen Digital Academy, og det har været brugbart, mener Gitte van Deuers, der er marketingansvarlig ved Danmarks Jernbanemuseum.
- Vi står for at skulle have ny hjemmeside og lancerer en ny hjemmeside i foråret. Der har vi brugt mange af de ting, vi har lært på Digital Academy, og at få indarbejdet det på en digital kunderejse er utrolig vigtigt, siger Gitte van Deuers, der har ambitionen klar.
- Kunden skal have den information, den har brug for med det samme.
På Fyn er der hvert år 3,5 millioner registrerede overnatninger, og turismen skaber 9.000 job i de ti fynske kommuner.
Egeskov ikke ligeså hårdt ramt
En anden fynsk turistattraktion, som også har en større del kinesiske besøgende, er Egeskov Slot. På grund af vintersæsonen holder slottet lukket frem til marts måned og er derfor ikke ramt af forbuddet endnu.
Og hvis coronavirussen fortsætter med at sprede sig, vurderer Egeskovs Marketingchef Lene Pedersen heller ikke, at det vil få store konsekvenser.
- Selvfølgelig er det frygteligt, at vi måske kommer til at mangle den gæstegruppe, men det er ikke noget, der knækker Egeskov, siger hun.
I alt udgør de kinesiske turister omkring 4.000 af stedets 160.000 årlige besøgende. Hvis gruppen skulle komme til at mangle, er man på Egeskov indstillet på at rette fokus andre steder hen.
- Så kigger vi på, hvor vi ellers kan få gæster fra. Vi er allerede i gang med at lægge planer for året, og der går vi ind og ser på, hvor vi lægger vores indsatser, siger Lene Pedersen.