Passagerer svigter FynBus: 2,6 millioner færre hopper på de fynske busser

2016 og 2017 har ikke været de bedste år for trafikselskabet FynBus. Og det er der nogle helt klare grunde til, mener direktøren.

Arbejdet med den kommende letbane i Odense, gravearbejde, overgang til rejsekort og omlægning af terminal. 

Det er blot nogle af de begivenheder, der i 2016 og 2017 kan være skyld i, at 2,6 millioner færre mennesker tager de fynske busser. 

Det skriver Fyens Stiftstidende

- Som det ser ud lige nu, så mister vi 2 millioner passagerer i forhold til 16. Og samlet set har vi så mistet cirka 2,6 siden vores toppunkt i 2015, siger Carsten Hyldborg Jensen, der er direktør for FynBus til TV 2 /Fyn. 

Carsten Hyldborg Jensen, der er direktør for FynBus, fortæller, at det er ret alvorligt, at så mange passagerer svigter trafikselskabet. 

Fynboerne har ellers været flittige til at hoppe på bussen tidligere. For tre år siden havde FynBus nemlig sit bedste år nogen sinde, hvor hele 18,4 millioner passagerer brugte trafikselskabets busser til at komme rundt med. Men det er ikke tilfældet længere. 

Carsten Hyldborg Jensen fortæller til avisen, at han tilskriver vejarbejdet i forbindelse med letbanen de passagerer, som FynBus mistede fra 2015 til 2016. 

Flere end én grund

I løbet af 2017 har det ikke alene været arbejdet med den kommende letbane, der har haft skylden for passagerernes flugt fra de fynske busser. Omlægning af busterminal og overgang til rejsekort har også haft noget at sige. 

Direktøren er ikke i tvivl:

- Det er ret alvorligt. Vi har haft en rigtig god vækst fra 2010 og frem til 15, fordi vi blandt andet har integreret de regionale busser og bybusser i Odense, og vi har gjort mange tiltag og forbedret den kollektive trafik. Det har vi haft succes med, siger Carsten Hyldborg Jensen og fortsætter:

- Men nu ser vi så desværre, at alt det vi har vundet, det har vi tabt her i løbet af to år.

Men hvor er passagererne så forsvundet hen, og hvad skal der til for at vinde dem tilbage? 

Det er de spørgsmål, at Morten Andersen (V), der er formand for Fynbusbestyrelsen og borgmester i Nordfyns Kommune, gerne vil have svar på, skriver Fyens Stiftstidende. 

Han mener ligesom Carsten Hyldborg Jensen, at FynBus har gjort alt, hvad det kunne for at informere passagererne bedst muligt. 

Ifølge Fyens Stiftstidende mener bestyrelsesformanden, at det blandt andet er et spørgsmål om tillid. Ifølge ham skal passagererne igen tro på, at de fynske busser kommer og kører derhen, hvor de skal. Men også de billige biler får lidt af skylden hos Morten Andersen. 

Forventet flugt

Det kommer dog ikke helt bag på FynBus, at de mange passagerer ikke længere bruger de fynske busser til at komme frem til deres destination. 

I august viste en analyse, som FynBus havde udarbejdet af passagerudviklingen, et mindre fald i passagertallet på de regionale ruter på Fyn og på bybusserne i Svendborg. Men i Odense var passagertallet faldet voldsomt. 

Konklusionen på passageranalysen var, at antallet af passagerer registreret i billetsystemerne samlet set ville falde 16 procent fra 2015 til 2017. 

Opregnet til helårsvirkning viste analysen, at 2,5 millioner passagerer vil forsvinde fra 2015 til 2017, heraf to millioner alene i Odenses zone 1, som er den takstzone, som alle trafikomlægningerne på grund af letbanearbejder er sket i.

I december skal FynBus-direktøren fremlægge de faldende passagertal for bestyrelsen. 

Han kan ikke afvise, at det bliver nødvendigt at revidere bugdettet for 2018, når tallene ser ud som de gør. Og hvis det bliver tilfældet, så bliver det formentlig en besparelse på ti millioner kroner. 

2.6 millioner tabte passagerer på små to år, det tærer hårdt på FynBus´ økomomi. Alene i år betyder det et tab på 10 millioner kroner. - På sigt kan det betyde færre busser og buslinier, siger formand for bestyrelse for Fynbus, Morten Andersen.

Oversigt

    Oversigt