Forskning: Lindø skabte grundlaget for roboteventyr
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Et nyt stor forskningsprojekt skal belyse sammenhængen mellem det nu lukkede Lindø-værft og det store antal robotvirksomheder på Fyn.
Da Lindøværftet lukkede, blev det tolket som et symbol på, at Danmark nu stort set havde lukket og slukket for traditionel industriproduktion.
Men måske er det netop arven fra Lindø-værftet, der har gjort Fyn til et mekka for robotvirksomheder. Det skal et nyt forskningeprojekt forsøge at belyse.
Meget tyder i hvert fald på, at netop dét var grundlaget for den fynske robotklynges opståen, forklarer SDU-professor Jeppe Nevers.
Gigant gennem Storebælt tirsdag
Der er gode chancer for at blive både imponeret og lidt ærgerlig, når verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, passerer under Storebæltsbroen tirsdag eftermiddag.
Mange mennesker ventes at tage opstilling ved Storebælt for at opleve verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, sejle under Storebæltsbroen og ned gennem Storebælt mod Gdansk i Polen.
Tirsdag eftermiddag passerer skibet under Storebæltsbroen klokken 14.30. Det oplyser skibets kaptajn, Jens Meinertz, til internetportalen maritimedanmark.dk.
Tidligere Lindø-arbejdere, der eventuelt vil tage containerskibet i øje kan tænkes at føle en smule forbitrelse ved tanken om, at de selv kunne have bygget skibet. Men Mærsk valgte at lukke det fynske skibsværft og har ladet containerskibet bygge i Sydkorea.
I 2006 stod Lindøværftet for byggeriet af det, der dengang var verdens største containerskibe. Men Emma og hendes søsterskibe er nu altså overgået to gange i størrelse siden.
Den nye rekordtager, Mærsk Mc-Kinney Møller, er 400 meter langt og har plads til 18.270 containere, hvilket er et par tusinde mere end den hidtidige rekord.
Søndag i næste uge passerer containerskibet Storebælt i den modsatte retning, for mandag at anløbe Aarhus som den første og eneste havn i Danmark.
Containerskibet er et såkaldt Triple-E-skib. De tre E'er står for Economy of scale (stordrift), Energy efficiency (energibesparelse) og Environmentally improved performance (forbedret miljømæssig ydeevne).
Samlet får Maersk Line leveret 20 Triple-E-skibe fra det sydkoreanske værft frem til 2015.
Skibene kommer til at sejle på verdens travleste handelsruter og levere varer mellem otte havne i Asien og seks i Europa.
Forskning i robotterne
Professor Jeppe Nevers fra Center for Maritim- og Erhvervshistorie på Syddansk Universitet samarbejder med Odense Bys Museer og Industrimuseet i Horsens om projektet, der er støttet med 4,5 millioner kroner fra Velux Fondens museumssatsning.
- Den fynske robotklynge bygger på en fascinerende historie, som endnu ikke er udfoldet forskningsmæssigt. Allerede i 1980’erne begyndte det Mærsk-ejede Odense Staalskibsværft og Odense Universitet et samarbejde omkring udvikling af robotter til produktionen, siger Jeppe Nevers til sdu.dk.
- Det var en periode, hvor universitetet var begyndt at orientere sig mere mod erhvervslivet, og denne idé om, at forskernes viden skulle bruges til noget, blev i løbet af det følgende årti udfoldet med først Forskerparken og siden hen Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet.
Hjælp på vej til fyrede fra Lindø
Jobcentre er nu klar med hjælp til afskedigede medarbejdere på Lindø-værfter.
Jobcenter Odense, Jobcenter Kerteminde, Lindø Værftet og de faglige organisationer er klar til at hjælpe de fyrede medarbejdere på Lindø.
Medarbejderne bliver fyret i takt med, at der lukkes for skibsbygningen på Odense Stålskibsværft, Lindø.
Lindø Jobhus klar til at hjælpe
Jobcenterne har siden sommeren 2009 arbejdet sammen med Lindø, de faglige organisationer og beskæftigelsesregionen for at planlægge den ekstraordinære indsats for de fyrede medarbejdere.
- Formålet med samarbejdet er at skaffe job til de afskedigede medarbejdere så hurtigt som muligt. I disse år med stigende ledighed er det væsentligt, at kommunernes jobcentre forstår at udnytte og udvikle de lediges ressourcer og knytte nye alliancer med henblik på at hjælpe de ledige tilbage på arbejdsmarkedet - præcis som vi har gjort det på Lindø, siger rådmand for arbejdsmarkedsområdet i Odense Peter Rahbæk Juel, Soc. dem.
Arbejdet på Lindø foregår primært i Lindø Jobhus, som er et vejledningscenter etableret på værftet i samarbejde med Jobcenter Odense og Jobcenter Kerteminde.
På Fyn skete noget overraskende
På Lindøværftet arbejdede der op mod 100 mand i udviklingsafdelingen, deres samarbejde med SDU var medvirkende til udviklingen inden for robotområdet.
- Da Lindø-værftet lukkede, bekræftede det umiddelbart den velkendte fortælling om, at klassiske industrivirksomheder ikke overlever, og at fremtidens samfund ikke er et industrisamfund. Men på Fyn skete noget overraskende. Der voksede ny industri frem. Satsningen på robotter både på værftet og på universitetet førte til, at der nu var en masse højt kvalificerede hænder ledige, siger Jeppe Nevers til sdu.dk.