Langelandsbroen går ind i sidste fase
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Renoveringen af Langelandsbroen er gået ind i den sidste fase. Arbejdet begynder fra Siøsund-siden og flyttes derefter i etaper hen over broen.
Når renovering af Langelandsbroen går ind i den sidste fase vil det betyde, at både gående og cyklister skal forberede sig på i en periode at forholde sig anderledes til turen over Rudkøbing Løb.
Under hele arbejdet vil det sydgående gang- og cykelareal hen over broen nemlig blive inddraget til byggeplads.
Cyklister og fodgængere bliver derfor henvist til den modsatte side. Denne ændring er trådt i kraft i forbindelse med, at entreprenøren er gået i gang med at oprette byggepladsen.
Fynske broer får snart ansigtsløft
I de kommende måneder vil flere fynske broer blive repareret for at sikre, at de kan holde mange år endnu.
Der skal passes godt på de fynske broer, og derfor får de i de kommende måneder besøg af Vejdirektoratet, så broerne kan holde mange år endnu.
Tre fynske broer vil få besøg af Vejdirektoratets anlægsarbejdere, der skal udbedre skader og forny broernes beskyttelse mod det danske vejrlig. Det skal give de mest trængende broer en ansigtsløftning og dermed forlænge deres levetid.
- Velfungerende broer spiller en vigtig rolle, både når mange danskeres hverdag skal hænge sammen, og når erhvervslivets gods skal transporteres effektivt fra A til B. Men broerne bliver løbende slidt, siger Michael Kirkfeldt, der er drifts- og anlægsdirektør i Vejdirektoratet.
- Så hvert år, når foråret melder sig, går vi i gang med at fremtidssikre broernes bærende konstruktioner og udskifte de nedslidte dele. For den løbende vedligeholdelse af broer er med til at forlænge deres levetid og sikrer, at de danske bilister fortsat kan komme nemt og sikkert rundt i hele landet, forklarer han.
I det fynske område drejer det sig om de to lillebæltsbroer og Langelandsbroen. På den gamle lillebæltsbro skal der ske en hovedistandsættelse, mens den nye skal repareres for revnet asfalt i det langsomme motorvejsspor.
For at minimere generne forsøger Vejdirektoratet som udgangspunkt at holde broen åben for trafik på trods af reparationerne.
Stilladser vil hænge under broen
For at mindske omfanget af de reparationsarbejder, som vil genere trafikken, vil arbejdet hovedsageligt foregå fra ophængte stilladser på undersiden af brodækket. En del af arbejdet gennemføres desuden inde i selve brokassen.
Arbejdet omfatter blandt andet katodisk beskyttelse af broens armering og reparation af broens beton. Det samlede arbejde varer fra april i år til slutningen af 2019. I første omgang vil arbejdet foregå i den vestlige del af broen på Siøsund-siden og flyttes derefter i etaper hen over broen.
På broen vil der i perioder under reparationsarbejdet være lysregulering, som er styret på tid og samtidig programmerer efter trafikintensiteten.
Arbejdet forventes dog ikke at give større gener for trafikanter på broen, oplyser Vejdirektoratet.