Opbakningen til Odense Letbane daler
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Selvom opbakningen til Odense Letbane daler hos byens borgere, er der fortsat flere tilhængere end modstandere. Det viser en meningsmåling, Megafon har gennemført for Odense Letbane.
Odenseanernes opbakning til Odense Letbane er ifølge en Megafon-måling nedadgående her et år og ni måneder efter de første gravearbejder gik i gang med at forvandle byen.
Odense Letbane får årligt udført en meningsmåling af analysefirmaet Megafon. I 2015 støttede 58 procent af byens borgere letbanen, mens antallet af positive borgere i 2016 var faldet til 45 procent. Andelen af negative eller meget negative var til sammenligning 38 procent.
Derfor er der fortsat stadig flest, der støtter letbaneprojektet.
Når det gælder erhvervslivet, var der sidste år også 45 procent, der bakkede op om letbanen mod 65 procent året før. Men også her er der stadig flere erhvervsfolk, som støtter letbanen end det modsatte – 34 procent er negative eller meget negative.
- Forventeligt
Ifølge administrerende direktør for Odense Letbane P/S Mogens Hagelskær, er den negative meningsmåling ikke overraskende.
Trafikbøvl: Letbane får arbejdsspor på Middelfartvej - må undvære ensretning
Odense Letbane fik ikke ønsket om ensretning opfyldt. Det kommer til at give trafikproblemer, siger letbane.
Trafikanterne på Middelfartvej kan komme til at gå svære tider i møde.
Letbanen har netop fået nej af by- og kulturudvalget til ensretning af Middelfartvej i op til 15 måneder i forbindelse med anlæggelse af spor til letbanen.
- Det er en vej, som der kører rigtig mange tusinde biler på hver dag, op til 15.000 i døgnet. Og de kan de andre veje i områder ikke håndtere, siger by- og Kulturrådmand Jane Jegind, Venstre.
Til gengæld indrettes Middelfartvej med et arbejdsspor, cyklende og gående skal deles om pladsen, og der oprettes to modsatrettede vejspor.
Det betyder, at lastbiler 6-12 gange om dagen skal læsse af og på i et arbejdsspor i 30 minutter ad gangen, mens den resterende del af vejen dobbeltrettes.
Det vil medføre stop for trafikken - også den kollektive trafik, oplyste Odense Letbane før udvalgsmødet i dag.
Alligevel udtaler letbanechef Mogens Hagelskær til TV 2/Fyn, at man nu vil indrette sig efter udvalgets beslutning, selv om det ikke er en optimal løsning.
Ensretning ville have været optimalt ud fra en økonomisk betragning, har letbanen oplyst, og man forventer en merudgift på seks millioner kroner som følge af udvalgets beslutning.
- Vi skal have tunge sættevogne og store lastbiler til at køre på cykelstier og fortorve. Og det betyder at vi bliver pålagt at forstærke cykelstier og fortorve. så de kan holde til at køre lastbiler. Det er en udgift på omkring seks millioner kroner, siger administrerende direktør for Odense Letbane, Mogens Hagelskær.
Odense Letbane oplyser samtidig, at det nu er Odense Kommune at anvise, hvordan udvalgets beslutning kan gennemføres uden daglige stop i trafikken.
Ud over vejarbejdet på Middelfartvej, må også beboerne langs Nyborgvej indrette sig på trafikale udfordringer.
Her ensrettes trafikken nemlig på et 600 meter langt stykke.
Anlægsarbejdet på Nyborvej og Middelfartvej forventes først påbegyndt i marts 2018, og det vil vare cirka et år.
Fra livevideo på Facebook:
- Det er forventeligt, at når gravearbejdet stiger i omfang – hvad det virkelig har gjort i det forgangne år - så daler opbakningen også. Det er en tendens, vi har fået bekræftet fra både Århus Letbane, som er tæt på åbning, fra Manchester, Bergen og Nottingham. Jeg glæder mig dog ved, at der stadig er flere, der støtter letbanen end det modsatte. Samtidig hører vi fra andre letbaneprojekter, at når man går i gang med at lægge skinner, rejse master og bygge perroner, så stiger opbakningen støt og roligt igen, fordi folk så kan se, hvad det hele ender med og begynder at glæde sig. Under ledningsflytningerne foregår det hele jo nede i jorden og bagefter er der bare asfalt på vejen igen som før, siger Mogens Hagelskær i en pressemeddelelse.
Trods den dalende opbakning til letbanen, er der dog stor forståelse for, at anlæggelsen af letbanen fører til gener. 57 procent af borgerne udtrykker, at de forstår arbejdet medfører gener, og mens hele 79 procent af de erhvervsdrivende er forstående overfor generne.
Afstemning
Megafon har spurgt de adspurgte borgere, om de er positive, meget positive, negative eller meget negative over for Odense Letbane. Hvad er du?