Håndværker fik stød: Lillebæltsbro forsynes med el-sikring
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Ingeniører og specialister i strøm har arbejdet på højtryk de sidste tre uger, siden en ansat fik et voldsomt stød under arbejdet med at renovere Den Gamle Lillebæltsbro. Og nu mener de at have fundet en løsning, så det ikke sker igen.
Arbejdet med at renovere Den Gamle Lillebæltsbro har kørt på lavt blus siden den 29. maj, hvor en af entreprenørens ansatte fik stød. Den ansatte slap heldigt fra ulykken og har det efter omstændighederne godt.
Siden er der kun blevet udført en begrænset mængde arbejde efter strenge sikkerhedsprocedurer, mens Vejdirektoratet og Banedanmark arbejder på højtryk for at finde en løsning på strømproblemet. Det betyder blandt andet, at alle arbejdere på broen skal bruge særlige handsker og sko.
Renovering af Den Gamle Lillebæltsbro standset: Ansat fik voldsomt stød
I forbindelse med renovering af Den Gamle Lillebæltsbro har der været en hændelse med fejlstrøm. Vejdirektoratet og Banedanmark arbejder på højtryk for at løse problemet.
Arbejdet med at renovere Den Gamle Lillebæltsbro er midlertidigt bragt til standsning. Det skyldes fejl i strømføringen på broen, hvilket for nylig forårsagede en arbejdsulykke, hvor en af entreprenørens ansatte fik stød.
Den ansatte slap heldigt fra ulykken og har det efter omstændighederne godt.
De seneste par uger er der derfor kun blevet udført en begrænset mængde arbejde efter strenge sikkerhedsprocedurer, mens Vejdirektoratet og Banedanmark arbejder på højtryk for at implementere en løsning på strømproblemet.
- Sikkerheden for de arbejdende på broen har naturligvis første prioritet, og derfor skal vi have problemet med den uønskede strømføring løst hurtigst muligt, siger specialkonsulent i Vejdirektoratet, Shahriar Honar.
I kapløb med tiden
Uheldet betyder også at tidsplanen for renoveringsarbejdet er skredet.
- Vi er i kapløb med tiden, men vil forsøge at indhente det tabte ved optimering af nogle arbejdsprocesser i samarbejde med entreprenøren, tilføjer Shahriar Honar.
Ingen fare ved brigdewalking
Sektionschef ved Banedanmark, Jesper Sejerø, siger at der for fodgængere, cyklister og de, som deltager i Bridgewalking, ikke er risiko i at færdes på broen:
- Der har udelukkende været strømproblemer på byggepladsen, siger Jesper Sejerø.
Den Gamle Lillebæltsbro har været spærret for vejtrafik siden 22. maj. Imens har trafikanterne skullet benytte sig af Lillebæltsbroen. Det har medført ekstra trafik, men trafikafviklingen er overordnet forløbet efter planen.
- Sikkerheden for de arbejdende på broen har naturligvis første prioritet, siger specialkonsulent i Vejdirektoratet, Shahriar Honar.
Broen får el-sikring
Det har ikke være muligt at finde årsagen til, at den ansatte fik stød, og der har ikke siden være muligt at genskabe en situation, hvor broen eller dele af broen, har være strømførende.
Og nu er der en løsning på vej.
- For at sige det lidt populært, så sætter vi en sikring på broen, så det ikke kan ske igen. Det er en meget teknisk kompliceret løsning, men kan nærmest beskrives som et fejlstrømsrelæ, som vi alle har i vores boliger, fortæller Shahriar Honar.
Håber at genoptage arbejdet i næste uge
Komponenterne er ikke noget, der lige ligger på lager i det lokale byggemarked, så der går nogle dage, inden sikringen konstrueret og bliver installeret. Et arbejde, det også skal indpasses med togdriften og Banedanmark.
Fynboer fanget af lukket bro: Skal vente 16 timer på at komme hjem
Fynske arbejdspendlere, der rejser over Den Gamle Lillebæltsbro, må de næste 20 uger kun køre over Lillebælt i to fastlagte vinduer. Det rammer blandt andre entreprenør-virksomheden Roerslevgaard.
Lars Christiansen skal stå tidligt op for at nå afgangen over Den Nye Lillebæltsbro mod Jylland. Inden solen endnu er vågnet, kører kortegen af fynboer, der udfører arbejde på den anden side af broen.
Klokken kvart i fire får den tunge og langsomme trafik lov til at køre over. Derefter lukkes broen for de store køretøjer og åbnes først igen klokken 20.30 - mere end 16 timer senere.
Fra tirsdag og de næste 20 uger frem er Den Gamle Lillebæltsbro spærret for bilister på grund af omfattende renovering. Derfor kan ejer af entreprenør-virksomheden Roerslevgaard i Asperup, Lars Christiansen, og andre med tungt maskinelt ikke som sædvanligt køre over Lillebælt, når det passer dem.
- Vi får en hel masse ekstra kørsel om natten. Jeg skal op klokken to for at være derude omkring kvart i fire, så vi kan komme over, og jeg kommer sent hjem om aftenen, siger Lars Christiansen.
Dyrt for fynske virksomheder
Samtidig koster brorenoveringen penge for virksomheden, der skal sende personale til Jylland, flere timer før arbejdet må begynde.
- Det er et fordyrende led. Jeg skal så holde og vente derovre indtil en seks-syv stykker, hvor jeg må begynde på arbejdspladsen. Hvad skal jeg lave i mellemtiden, spørger Lars Christiansen.
Flere landmænd er i samme knibe som Lars Christiansen. Mens duggen stadig ligger over markerne, skal landmændene køre over broen og vente flere timer på, at afgrøderne er tørre nok til høst.
Ifølge Vejdirektoratets specialkonsulent Shahriar Honar, kunne Den Gamle Lillebæltsbro reelt være åben, mens renoveringen står på.
- Vi kunne godt holde det ene spor åbent, men så ville arbejdet tage meget længere tid. Hvis vi ikke lukker broen, vil det måske tage dobbelt så lang tid.
- Når vi har rådighed over hele broen, kan vi gennemføre arbejdet på kortere tid, og det har været et ønske for Fredericia og Middelfart kommuner og andre interessenter, der dagligt bruger broen, fortæller specialkonsulenten.
Arbejder meget i Jylland
For Nr. Åby Maskinstation får lukningen af Den Gamle Lillebæltsbro også stor betydning. Halvdelen af maskinstationens opgaver ligger i Jylland.
- Vi arbejder for mange landmænd på den anden side af Lillebælt. I landbruget er det vejret, der bestemmer, hvornår vi skal i marken, og så kan vi ikke planlægge med kun to konvojkørsler i døgnet, siger Jacob Rasmussen fra Nr. Åby Maskinstation.
Ønsker flere afgange
Derfor håber Roerslevgaard, at Vejdirektoratet vil lave endnu en afgang med tung trafik over Den Nye Lillebæltsbro.
- Hvis vi kunne få en tid midt på dagen mellem 10 og 12, hvor trafikmængden ikke er så stor alligevel. Der er plads til os, og vi bruger ikke mere end seks til otte minutter, så er vi ovre og væk fra vejene igen. Det vil hjælpe os rigtig meget og især landmændene, siger Lars Christiansen.
Vejdirektoratet skønner, at mellem 10.000 og 12.000 bilister dagligt benytter sig af Den Gamle Lillebæltsbro.
- Vi håber, at kunne installere sikringen om natten i den kommende weekend, og at vi så kan genoptage arbejdet på broen i normalt omfang fra på mandag, siger Shahriar Honar.
Arbejdet med renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro skulle efter planen være færdigt i løbet at oktober.
- Der er ikke nogen tvivl om, at vi mistet nogle ugers arbejde på grund af ulykken, men jeg åbner stadig, at vi kan holde tidsplanen. Men der er mange faktorer, der spiller ind. Lige fra vejret til overraskelser i den gamle bro, siger Shahriar Honar.