Lene mister ny seng og 62.500 kroner ud af det blå - og der er intet, hun kan gøre
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
I årevis sparede Lene Hyldeberg Sørensen sammen til en særlig seng til 62.500 kroner. Inden hun fik sin seng leveret, gik Bolighuset Werenberg konkurs.
Lene Hyldeberg Sørensen fra Fredericia føler sig snydt for 62.500 kroner, som hun havde brugt på en ny seng.
Sengen købte hun 22. august, men i denne uge er Bolighuset Werenberg i Brenderup gået konkurs, og nu står hun til at tabe alle pengene.
- Jeg er vred, frustreret og ked af det. Jeg stamper ikke lige 62.500 kroner op af jorden igen til en ny seng, siger Lene Hyldeberg Sørensen, der er fleksjobber.
Betalte for parkering - og ét minut efter ramte det ene uheld efter det andet
Minuttet efter Malcolm Bird havde betalt for sin parkering, fór han vild, blev låst ude og endte med at få en parkeringsafgift på 875 kroner. Han undrer sig over, at man har nul minutter til at finde tilbage sin bil, men nu vil parkeringsselskab lave reglerne om.
Der er intet så træls som en parkeringsafgift.
Især hvis du allerede har betalt for parkeringen, og så alligevel får en afgift på 875 kroner oveni.
Det har Malcolm Bird fra Odense oplevet. Han var udsat for et lettere uheldigt sammentraf, hvor han i sekunderne efter at have betalt for sin parkering ved standeren alligevel fik en bøde.
- Jeg troede, jeg havde cirka 15 minutter til at finde bilen og forlade anlægget, siger Malcolm Bird.
- Jeg er sikker på, at parkeringsvagten kunne se, at jeg lige var tjekket ud.
Der gik kun ét minut
Klokken 12.16 afsluttede og betalte han for sin parkering i Odense. Minuttet efter - klokken 12.17 stod parkeringsvagten foran hans bil og konstaterede, at der ikke var betalt for parkeringen. Vagten observerede bilen i fire minutter, hvorefter afgiften blev pålagt klokken 12.21.
Malcolm Bird fór dog vild i parkeringsanlægget og kunne ikke finde tilbage til sin bil lige med det samme. Der er over tusind parkeringspladser i kælderen. Han var derfor ikke til stede, da parkeringsafgiften blev lagt i forruden.
- Jeg gik desværre forkert. Faktisk gik jeg ud igen for at orientere mig og fandt så den rigtige indgang, men jeg kunne ikke komme ind igen, nok fordi jeg var tjekket ud, siger Malcolm Bird.
Derfor ventede han i nogle minutter på at blive lukket ind af en anden bilist.
Har du ikke et ansvar for at gå direkte til din bil?
- Selvfølgelig skal jeg finde frem til bilen hurtigst muligt. Det prøvede jeg også at gøre. Min eneste fejl her var at tage fejl af indgangen. Da jeg kom frem til bilen, lige efter bøden blev udstedt, var parkeringsvagten ikke til at få øje på, forklarer han.
Han har klaget gentagne gange til Q-Park, der dog ad flere omgange har afvist at annullere afgiften på 875 kroner.
Har man nul minutter til at finde sin bil?
Som svar på sin klage fik han at vide, at han skulle have gået direkte tilbage til sin bil, og at han i princippet har nul minutter til at finde sin bil.
Ifølge Q-Parks direktør, Alex Pedersen, kan parkeringsvagten i sit system ikke se, om en bil tidligere har holdt lovligt parkeret i parkeringsanlægget.
- Kontrollen af betaling sker ved, at vagten scanner bilens nummerplade, hvorved vagten vil få besked, om der er en igangværende betaling. Vagten kan ikke ved denne scanning se, om der tidligere har været en betaling for nummerpladen, siger Alex Pedersen til TV 2 Fyn.
På den måde forsøger man at undgå, at en bilist, der lige er kommet eller lige er på vej væk, ender med at få en parkeringsafgift.
Parkeringsselskab: Usædvanligt tilfælde
Alex Pedersen og Q-Park understreger, at det er sjældent, at der opstår sådan nogle tilfælde.
- Det er usædvanligt, fordi bilisten i dette tilfælde er så lang tid om at komme tilbage til sin bil, siger Alex Pedersen.
- De seks minutter anses normalt for at være mere end tilstrækkelig tid til at komme tilbage til bilen, og afgiften blev derfor også fastholdt ved første indsigelse, forklarer han.
Nu bliver proceduren ændret
Efter TV 2 Fyn er gået ind i sagen, har Q-Park endnu en gang kigget på Malcolm Birds sag, og parkeringsafgiften er nu blevet annulleret.
- Ved nærmere undersøgelser konstaterede vi, at bilisten foretog sin betaling i en automat, langt fra hvor han havde parkeret sin bil. Det måtte derfor forventes, at turen tilbage til bilen ville tage mere tid, end vi normalt antager, siger Alex Pedersen.
Q-Park har nu lavet sine procedure om i parkeringsanlægget Odense City, så bilisterne har længere tid til at finde deres biler.
- Da vi modtager meget få sager af denne karakter, har vi ikke tidligere været opmærksom herpå, men vi har på grund af indsigelsen over vores første afgørelse fundet anledning til at revurdere vores procedure, og efter et besøg i anlægget har vores chefjurist justeret vores procedurer, forklarer Q-Park-direktøren, der erkender, at Malcolm Bird skulle have haft annulleret sin parkeringsafgift i første omgang.
- Vi beklager fejlen, men takker for at være blevet gjort opmærksom herpå.
- De penge havde vi sparet sammen til i nogle år efterhånden.
Werenberg: Derfor gik forretningen konkurs
Sengen skulle have været leveret om to uger, men den bliver hos producenten.
- Vi får ikke en krone. Det er de store kreditorer, der har førsteprioriteret, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
Når en virksomhed går konkurs, er man som kunde dårligt stillet, oplyser Forbrugerrådet Tænk. Det er kun i få tilfælde, at man kan få sine penge tilbage.
I en pressemeddelelse, som Fyens Stiftstidende er i besiddelse af, oplyser Bolighuset Werenberg, at møbelforretningen er gået konkurs efter store økonomiske vanskeligheder på grund af stigende nethandel og ændret kundeadfærd. Selskabet blev begæret konkurs torsdag.
TV 2 Fyn har forsøgt at få et interview med møbelforretningens ejer, Torben Werenberg. Det har ikke været muligt.
Derfor købte hun en seng til 62.500 kroner
Forretningen har solgt møbler lige op til konkursen, og det irriterer Lene Hyldeberg Sørensen, at butikken ikke har advaret sine kunder om den mulige konkurs, der får store økonomiske konsekvenser for hende og mange andre.
- Jeg tror, de har vidst 22. august, hvilken vej det gik. Jeg føler faktisk, jeg har været med til at donere 62.500 kroner til dem, siger hun.
Hun fortryder i dag, at hun betalte sengen kontant tilbage i august.
Hvorfor skulle du have så dyr en seng?
- Denne gang skulle vi ikke nøjes med det næstbedste. Mere væsentligt så har jeg behov for en elevationsseng af helbredsmæssige årsager, så jeg skal have hævet benene, siger Lene Hyldeberg Sørensen.
- Sengen kunne gøre, at jeg langt om længe kunne få noget nattesøvn. Det er ren røv.
Hvad gør du nu så?
- Jeg sparer op igen.
I foråret offentliggjorde bolighuset et underskud på 18 millioner kroner. Det familieejede bolighus har eksisteret siden 1964.