Motorvejen i spil i klimakamp:
- Det vil skade fremkommeligheden
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Det er ikke helt galt, når Middelfart Kommune vil spare miljøet for CO2-udledning fra motorvejen, siger tænketanken Concito. Men der er ikke nødvendigvis opbakning på Christiansborg.
Når et flertal i byrådet i Middelfart som ventet hejser et flag for et - måske kontroversielt - klimaforslag, så er der ikke nødvendigvis opbakning på Christiansborg.
Byrådet ser gerne, at hastigheden på kommunens 17,7 kilometer motorvej sænkes til 110 eller endda 100 kilometer i timen.
Det vil sænke udledningen af CO2 med op mod 14.130 ton om året, og det vil Enhedslistens fynskevalgte medlem af Folketinget, Victoria Velasquez, gerne støtte.
- Jeg synes egentlig, vi skal være positive over for, at man i byrådet ser på: “Hvordan kan vi være med til at lave et mindre CO2-aftryk end det, som vi gør i dag?”.
- Og det synes jeg, da vi skal bakke op om på Christiansborg, hvis der er opbakning i byrådet til, at vi skal sætte hastigheden ned, siger Victoria Velasquez.
Men om det er realistisk, er hun spændt på at se.
- Jeg håber da, at folk overholder fartgrænsen, når den bliver sat til eventuelt de 100 kilometer i timen. Især fordi vi ved, at det vil være rigtig godt for dem, der bor omkring, i forhold til partikelforurening og i forhold til støjgener. Og det så også oven i købet er godt for klimaet.
I marts var I (i Enhedslisten, red.) ude at sige, at man burde sænke hastigheden på grund af energisituationen. Er det her forslag fra Middelfart Kommune noget, man skulle udbrede til hele landet?
- Altså hvis vi har en løsning, som både sænker energiaftrykket, er godt for klimaet, godt i forhold til partikelforurening og også godt i forhold til at sænke støjgenerne – som vi ved har konsekvenser for dem, der bor tæt på – så synes jeg da, det er et forslag, vi herinde på Christiansborg skal tage godt imod og tage alvorligt og og se på.
- Så jeg er også åben for at se, om vi skal gøre det andre steder, siger Victoria Velasquez.
På den anden side af den politiske midte på Christiansborg er det småt med begejstringen for forslaget fra Middelfart.
- Jeg forstår ikke det her forslag. Det vil skade fremkommeligheden.
Sådan siger den fynske venstremand Lars Chr. Lilleholt. Han peger på, at motorvejen er bygget for, at bilen skal kunne komme frem, og at der undgås kødannelser.
- Det her forslag vil betyde, at den effekt, der er kommet af, at vi nu har fået udvidet motorvejen ved Middelfart til tre spor, der vil denne effekt jo fuldstændig forsvinde, siger han.
Lars Chr. Lilleholt afviser i det hele taget tanken om, at kommuner begynder, at ville sænke hastigheden på motorvejen. Han kalder det en "zigzag-kurs"
- Jeg synes, at Middelfart Kommune skulle bruge ressourcerne på at reducere udledningen af CO2 inde i kommunen frem for at begynde at tage fat på motorvejen.
Han er heller ikke lun på tanken om, at sænke den overordnede hastighedsgrænse på 130 kilometer i timen på motorvejen til gengæld for en lavere forurening.
- Jeg synes først og fremmest, at vores motorveje er bygget for, at man komme frem. På en lang række af strækninger, der er motorvejene bygget til, at bilisterne kan køre 130 kilometer i timen.
- Det sikrer fremkommeligheden og er med til at sikre at bilisterne kan komme til og fra arbejde på en hurtig og effektiv måde. Og det synes jeg er rigtig, rigtig fornuftigt.
- Det er netop derfor vi har motorveje, slår Lars Chr. Lilleholt fast.
K-politiker: Det er en brændende platform
Den fynske Christiansborg-politiker henter ikke samme holdning fra sin kollega i blå blok, Morten Weiss-Pedersen fra Det Konservative Folkeparti i byrådet i Middelfart.
Morten Weiss-Pedersen siger, at 110 kilometer i timen er meget passende.
- Vi må erkende, at skal vores ambitiøse klimaplaner virkelig have luft og virkelighed, så er vi altså også nødt til at kigge på gennemsnitshastigheden på motorvejene.
Han mener ikke, at udvidelsen til tre spor, og at Fynske Motorvej på Vestfyn er bygget til 130 kilometer i timen, er et modargument i klimakampen.
- Vi står på en brændende platform i forhold til, at klimaet er ved at koge over, og der må vi altså allesammen yde et bidrag.
Folketinget har vedtaget, at udledningen af drivhusgasser skal være reduceret med 70 procent i 2030.
Og ifølge tal fra ingeniørfirmaet Planenergi - og som er gennemregnet af Danmarks grønne tænketank Concito - vil en hastighedsreduktion helt ned til 100 kilometer i timen kunne spare Middelfart Kommune for op mod 14.130 ton CO2 om året.
Det svarer til mere end det dobbelte af det planlagte skift fra gas til fjernvarme i Strib. Her vil fjernvarme give en CO2-reduktion på 6.000 ton om året.
Morten Weiss-Pedersen mener, at klimasituationen er så alvorligt, at alle må yde noget. Også selvom, at bilerne på motorvejen i stort omfang bliver ført af tilfældige bilister.
- Jamen, de tilfældige bilister er også borgere i Danmark, og for mig at se moralsk forpligtet på at gøre noget for klimaet.
- Vi er alle aktionærer i at få en klimaløsning op at stå, siger han.
Ekspert: Det kan smitte til andre kommuner
Lige præcis den pointe får Morten Weiss-Pedersen opbakning i fra Concitos Søren Have. Han er programchef for fremtidens mobilitet.
- For en kommune, som gerne vil gøre noget, så batter det meget.
- Det kan jo for eksempel måske smitte til andre kommuner, og så batter det lige pludselig meget mere.
- Og det kan måske også gøre, at man på landsplan bliver lidt mere modig i forhold til faktisk, at gøre nogle af de ting der der batter, siger Søren Have.
En af de ting Concito peger på er de faldende priser på benzin. Her kan man mindske forbruget ved, at forhøje afgifterne.
- Det er der virkelig batter noget, siger programchefen.
Lavere hastighed har jo også nogle omkostninger i form af længere rejsetid. Er det det værd?
- Vi har regnet på, hvor meget mere benzin man skal bruge for, at køre så meget hurtigere. Det går næsten lige op med med den tid man plejer, at sige at folks tid er værd, så når du er oppe i de hastigheder, og benzinpriserne er så høje, så kan man godt sige det er det værd, siger Søren Have.
Han uddyber regnestykket med, at kører man med de hastigheder én kilometer langsommere, så sparer man cirka én procent i brændstof.
- Det er så også det samme i CO2, og det vil så sige, at det vil give en en besparelse på 15 til 20 procent for dem der ikke allerede kører langsomt.
Han mener derfor, at Middelfart-politikernes intentioner samtidig vil få trafikken til at glide nemmere.
TV 2 Fyn har forgæves forsøgt at få en kommentar fra både fungerende klimaminister Dan Jørgensen og ligeledes fungerende transportminister Trine Bramsen, men ingen af dem har haft mulighed for at stille op.
Det er en anmodning
For at komme helt i land med forslaget skal politikerne i Middelfart Kommune sætte deres lid til, at der kan findes et flertal i Folketinget.
Det er nemlig staten som ejer og driver alle motorveje, motortrafikveje samt en stor del af landevejene.
Således vil der i første omgang afsendes en anmodning til trafikministeren om nedsættelse af hastigheden på den del af Fynske Motorvej, som går gennem Middelfart Kommune.
Støjbergs Syrien-forslag frister ikke - Jafar vil hellere være fattig i Danmark end rig i Syrien
kopieret!
31.000 syriske flygtninge skal vende tilbage til hjemlandet.
Det fortæller partiformand for Danmarksdemokraterne, Inger Støjberg, i Jyllands-Posten torsdag. Og hun har sågar en klar plan for, hvordan hun skal få hovedparten af de 45.000 syrere i Danmark til at rejse tilbage.
Jafar Hassan, der kom til Danmark i 2015, har dog ingen planer om at takke ja til dette tilbud.
Tak for tilbuddet, men nej tak
Som det ser ud nu, giver den danske stat en repatrieringsydelse på lidt over 150.000 kroner til syrere, der vender hjem.
Dette beløb vil Inger Støjberg fordoble, så ydelsen kommer til at hedde 310.834 kroner per voksen syrer.
Hun forklarer til Jyllands-Posten, at man for de penge vil have mulighed for at skabe sig en indtægt og et hjem dernede.
Men hvis Inger Støjberg bankede på Jafar Hassans dør med en check på 300.000 kroner, så ville svaret være kort og klart.
- Jeg ville sige tak for tilbuddet, men pænt nej tak, fortæller han til TV 2 Fyn.
Han forklarer dog videre, at han tror, mange vil takke ja til tilbuddet.
- Du kommer langt i Syrien for 300.000 kroner, men jeg vil hellere være fattig i Danmark end rig i Syrien, siger Jafar Hassan.
Han uddyber, at mange syrere blot har ventet på, at Bashar al-Assad blev væltet, og at flygtninge nu vil vende tilbage i større grad.
Jeg rejser tilbage, hvis …
Jafar Hassan har siden 2015 bygget et liv op i Danmark, og bor i Ullerslev. Han ser det ikke som en mulighed at rejse permanent tilbage til Syrien.
- Jeg har afsluttet 9. klasse, 10. klasse og er i gang med en pædagoguddannelse, så jeg har næsten alt her, fortæller han.
Dog findes der også noget, der trækker ham tilbage til hjemlandet.
- Min mor, far og tre søskende bor stadig i Syrien, og dem vil jeg meget gerne se noget mere, siger han.
Derfor ser han, at der kun findes ét tilbud, der kunne få ham til at rejse tilbage til Syrien.
- Jeg skulle have mulighed for at bo begge steder og kunne rejse frit mellem landende, forklarer han afrundende.
Jafar Hassan er bevidst om, at han kan bidrage i Syrien, men står det til ham, kan han også bidrage i Danmark med sin uddannelse.
Et land han hellere vil være i.
Krudtsælgere frygter kunder kvæler nytårsaften: - Synd for de små
kopieret!
I år er nye regler for fyrværkeri trådt i kraft, som betyder, at det nu kun er lovligt at fyre af i to dage - fra den 31. december til 1. januar.
Men den nye lovgivning får flere fynske fyrværkerisælgere til at se på fremtiden med bekymring. To fyrværkeriforhandlere, som TV 2 Fyn har talt med, tvivler nemlig på, at alle kan overholde reglerne.
Og hvis ikke folk kan holde i raketterne i ro, så frygter forhandlerne, at det kan føre til yderligere stramninger, som i sidste ende vil betyde, at man ikke må sælge eller købe nytårsfyrværkeri.
- Så siger politikerne, at nu er der ikke noget, der hedder nytårskrudt, og det vil være synd for de små, siger Claus Oldenbjerg, der driver Krudttossen.
Kan du forudse, hvad der sker i 2025? Tip en 13'er og vind kæmpe gavekurv
kopieret!
Vinder Viktor Axelsen Denmark Open, bliver det nye supersygehus udskudt endnu en gang, og vender forsiden tilbage på tv2fyn.dk?
Hvis du kan spå om året 2025, kan du vinde en gavekurv til en værdi af 500 kroner.
Du skal have kigget i spåkuglen og indtastet dine svar, inden kongens første nytårstale begynder den 31. december.
Vinderen findes, når året 2025 går på hæld.
Regler og betingelser:
Husk at udfyld både mail og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med vinderen. Ved deltagelse accepterer du samtidig, at vi må kontakte dig. Vinderen vil blive kontaktet direkte og skal være indstillet på, at præmieoverrækkelsen filmes til web og tv. Flest korrekte svar vinder. Er der lige mange korrekte svar, findes vinderen ved lodtrækning. Seneste besvarelse gælder.
Er din hund klar til nytår? Få tjeklisten her
kopieret!
Er man en af de hundeejere, hvis firbenede ven reagerer kraftigt på fyrværkeri, så er Dansk Kennel Klub klar med en tjekliste, der kan hjælpe ens hund gennem nytårsdagene.
I et opslag på Facebook opfordrer de til, at man har planlagt, hvor ens hund er nytårsaften, hvis man ikke er hjemme. Kan man ikke tage den med sig, skal man overveje, om den skal passes.
Derudover skal man skynde sig, hvis hunden skal have angstdæmpende medicin, og i tilfælde af at ens hund kan finde på at løbe væk, er det en god idé at sikre sig, at der er et lovpligtigt hundetegn i hundens halsbånd.
Sidst men ikke mindst kan man venligt huske folk på den nye lovgivning, hvis de affyrer fyrværkeri før 31. december.
Ventetiden i Familieretshuset stiger - fynsk politiker vil undgå "tåbeligt dobbeltarbejde"
kopieret!
Foreningen af Faste Værger i Danmark foreslår, at det fremover skal være kommunerne, som skal oprette værgemål for demente og senhjerneskadede borgere.
Blandt andet for at mindske ventetiden og undgå dobbeltadministration ved, at der ikke er to myndigheder, som skal sagsbehandle de samme sager, lyder argumentet. Det skriver DR.
KL er ikke videre begejstret for forslaget, men flere ordførere på Christiansborg synes, at forslaget er spændende, og de er parate til at kigge på, om kommunerne skal overtage opgaver fra Familieretshuset. Blandt andet fynskvalgte Katrine Daugaard, der er socialordfører for Liberal Alliance.
- Hvis der er dobbeltarbejde, er det jo tåbeligt, siger hun.
Vej kortvarigt spærret på grund af politiarbejde
kopieret!
Torsdag eftermiddag var det ikke muligt at passere Lillebæltsbroen.
Af Vejdirektoratets trafikinfo fremgik det, at broen var spærret i begge retninger på grund af politiarbejde.
TV 2 Fyn har været i kontakt med Fyns Politi, der oplyser, at Sydøstjyllands Politi kortvarigt var til stede på broen, men derudover ikke har yderligere at tilføje.
Selv Christian Eriksen har deltaget - Traditionsrigt fodboldstævne sparket i gang
kopieret!
2. juledag blev et af Danmarks største indefodboldstævner sparket i gang i Odense idrætshal.
Stævnet, Fyens Stiftstidendes indefodboldstævne, er en tilbagevendende tradition og har været afholdt næsten hvert år siden 1961.
Over fem dage spilles mere end 1.000 kampe.
Gennem årene har fodboldtalenter som Christian Eriksen og Rasmus Falk slået deres folder til stævnet.
Og hos både stævneleder og forældre glæder man sig til at bruge de kommende dage rundt om det brune trægulv.
Vejret skifter frem mod nytårsaften
kopieret!
Vejret over Danmark styres i øjeblikket af et højtryk over Centraleuropa, der giver os det milde og grå vintervejr. Til gengæld sørger det også for mest tørt vejr.
Det bliver der dog lavet om på i den kommende weekend, hvor et vejrskifte ventes at finde sted.
Året ser således ud til at slutte af med markant mere ustadigt vejr, når der bliver åbnet for, at lavtrykkene kan sende regnvejr ind over landet.
I starten af det nye år viser prognoserne så lidt køligere, som måske kan være med til at give sne til Danmark.
Rekordmange dage med strømpris under nul kroner i 2024
kopieret!
Danske elkunder har kunnet glæde sig over et rekordhøjt antal dage, hvor strømprisen har været under nul kroner.
Det viser en opgørelse lavet af energiselskabet NRGi og forsikringsselskabet Gjensidige. I Østdanmark har der været 275 timer, hvilket er 19 procent flere end de 231 timer i 2023.
- Der har været et stort fokus på de tidligere års meget svingende elpriser, særligt når prisen er høj. Men vi ser nu også flere perioder med lave eller negative elpriser, siger Bo Halm Andersen, der er byggesagkyndig og energikonsulent hos NRGi, i en pressemeddelelse.
Det er særligt kunder med en variabel elaftale, der har fordel af de negative elpriser.
Flere er blevet julemillionærer - her er den fynske vinderkupon købt
kopieret!
1. juledag blev 29 danskere en million kroner rigere, da Danske Spils nye “juletradition” Det Store Jule Lotto løb af stablen.
Vinderne kommer fra alle egne af det ganske land, og på Fyn udløste en enkelt kupon en milliongevinst. Danske Spil oplyser, at kuponen er købt i Føtex på Møntergade i Svendborg, og at gevinsten var på en million kroner.
Det Store Jule Lotto fungerer præcis som alle andre trækninger i Lotto, men trækkes ekstraordinært den 25. december. Den helt store forskel er, at der trækkes 25 ekstra julemillionærer – og at trækningen ikke finder sted på en lørdag.
Her er forældrene mest tilfredse med folkeskolen
kopieret!
Umiddelbart kan det være svært at forestille sig, hvad Langeland-, Lemvig- og Thisted Kommune har til fælles. Men det er de tre kommuner i Danmark, hvor forældrene er mest tilfredse med folkeskolen.
Ifølge CEPOS, som står bag analysen, er der dog sket en ændring i den måde, hvorpå forældre vurderer folkeskolen. For i år lægger forældrene i højere grad vægt på børnenes trivsel og ikke længere kun på faglige resultater.
- Forældrenes øgede fokus på trivsel i forhold til for få år siden viser, at vi som samfund har taget en kraftig og hurtig drejning mod en mere helhedsorienteret tilgang til uddannelse, siger Karsten Bo Larsen, forskningschef i CEPOS.
Negativt pres på folkeskolen
Ifølge Andreas Rasch-Christensen, forskningschef ved VIA UC, er det øgede fokus på trivsel ikke kun en positiv ting for folkeskolen. Det kan nemlig være med til at skabe et uretfærdigt pres, som folkeskolen ikke kan løse alene.
- Trivsel er ikke stationær, og det påvirkes af mange andre forhold end skolen. Som barn indgår man i mange typer fællesskaber, så det er ikke en opgave, skolen kan løse alene.
Trivselsmålinger blandt elever viser ifølge Andreas Rasch-Christensen, at over 86 procent af alle elever i folkeskolen er glade for at gå i skole. Det er positivt, men der er en skæv tendens, hvor det primært er børn fra socialt velfungerende familier, som scorer højt.
Tilbage til Langeland, Lemvig og Thisted – for her er forældrene, målt på en skala fra et til fem, i gennemsnit 4,1 tilfredse med folkeskolen. Otte kommuner ligger med en tilfredshed over 4,0, mens tre kommuner ligger under 3,5.
Antallet af juleindbrud er næsten fordoblet
kopieret!
Indbrudstyvene har haft travl på Fyn, der er hårdere ramt af juleindbrud end i andre regioner.
Juleaften noterede Fyns Politi 24 anmeldelser om indbrud, og bare et døgn senere er det tal oppe på 40. Det fortæller vagtchef hos Fyns Politi, Bjarne Tykgaard, til TV 2 Fyn.
2. juledag forventes at være dagen med mest juletrafik, og derfor er der også mange, som vender snuden hjemad. Det kan få antallet af anmeldelser til at stige yderligere, fortæller vagtchefen:
- Det er desværre nok realistisk, at der er folk, som vender hjem til et hus, der har været indbrud i, fortæller han.
Onsdag lød det fra vicepolitiinspektør ved Fyns Politi Anders Therkelsen, at intet er for småt til, at man ringer 114.
Politiet giver opdatering efter bil kørte i havnen
kopieret!
Tidlig torsdag morgen endte en bil i vandet i Svendborg Havn. Politiet blev tilkaldt og fik sendt dykkere ned til bilen for at undersøge sagen nærmere.
- Der var ikke nogen i bilen, fortæller vagtchef ved Fyns Politi Bjarne Tykgaard til TV 2 Fyn.
Vagtchefen kan ikke fortælle, hvordan bilen er havnet i havnen, og at man stadig efterforsker sagen.
Politiet har været i kontakt med bilens ejermand, men vagtchefen ønsker ikke at fortælle, hvorvidt bilejeren selv har været involveret i episoden.
Bilens ejer har dog fået til opgave at få bilen hevet op af havnen, fortæller Bjarne Tykgaard.