Flemming Christensen ser bedrøvet ud på sin firlængede gård, der snart bliver taget fra ham. For mens beboerne i Skallebølle jubler over den nye jernbanes placering, er det en trist dag for gårdejeren på den anden side:
- Jeg er selvfølgelig ikke så glad, fordi gården skal væltes. Så den bliver eksproprieret, siger Flemming Christensen.
Flemming Christensen flyttede tilbage til gården i 2014, men siden da har de ikke haft mulighed for at renovere gården, da fremtiden så uvis ud.
- Vi har ikke kunnet gøre noget som helst. Vi har ikke kunne sætte noget i stand. Det var ellers det, der var planen, da vi flyttede tilbage, siger han.
Men du får nogle penge, er det ikke fint nok?
- Jo, men for det første har jeg en stor tilknytning til denne her gård. For det andet tror jeg ikke på, at jeg får en firelænget gård for de penge, jeg får for det her. Det er sørgeligt, men det er en ny situation, så vi må se, hvordan vi kan klare det, siger han.
Der har tidligere været tale om tre forskellige konkrete løsningsforslag i forhold til, hvor den nye jernbane skal bygges. Det ene forslag gik ud på at bygge jernbanen nord for motorvejen, det andet forslag var en sydlig linjeføring, mens den tredje løsning handlede om at lave en kombiløsning, hvor jernbanen ville sno sig både syd og nord om motorvejen.
Et flertal udenom regeringen har dog nu besluttet, at det skal være førstnævnte løsning, selvom det går imod Vejdirektoratets anbefaling.
Se det fulde interview med Flemming Christensen her