Motionsløb på Storebæltsbroen er tilbage efter tre års pause
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
20. juni 2020 vil motionsløbere kunne løbe over Storebæltsbroen, da der bliver afholdt halvmaraton.
Motionsløbere vil næste sommer atter kunne krydse Storebæltsbroen.
Lørdag 20. juni 2020 vil der blive afholdt et halvmaraton på Storebæltsbroen.
Det oplyser foreningen Broløbet Storebælt, der arrangerer løbet.
- Det er helt fantastisk, at man kan få lov at bruge et af Danmarks mest fantastiske bygningsværker til at løbe på, siger løbsleder Per Hansen.
- Det er et af de løb, som samler hele Danmark. Der kommer løbere fra København og Nordsjælland, men også Frederikshavn og Aalborg, siger han.
Statsministeren vil give mulighed for at genoptage populært broløb
Lars Løkke Rasmussen (V) er positiv over for, at Broløbet over Storebælt bliver genoptaget. Det siger han under et møde med arrangørerne i Korsør.
Broløbet over Storebæltsbroen var en kæmpe succes, men mens legen stadig var god, besluttede transportminister Ole Birk Olesen (LA) i sommeren 2017 at lægge det i graven.
Det skete på baggrund af en anbefaling fra Vejdirektoratet, som blandt andet baserede deres anbefaling på en generel stigning i trafikken på motorvejene og på et større trafikalt kaos under Lillebælt Halvmaraton i maj 2017.
Siden det sjette og sidste broløb fandt sted i september 2017 har deltagere og arrangører ærgret sig.
Men statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) har netop åbnet op for muligheden for, at danskerne igen kan løbe henover Storebæltsbroen til Broløbet.
- Vi i Venstre er sådan set tilhængere af Broløbet og har været det hele tiden. Og hvorfor har vi så ikke tilladt det? Der følger nogle beføjelser med at være minister. Det er transportministerens kompetencer at tage stilling til det her. Den sag afgjorde han på den måde, han gjorde, og det må vi respektere. Men det har vi aldrig været glade for, siger Lars Løkke Rasmussen og fortsætter:
- Vores udgangspunkt må være, at hvis vi fortsætter, så vil vi have et politisk grundlag, der muliggør, at man med mellemrum kan lave løb her, siger Lars Løkke Rasmussen i forbindelse med et besøg i Korsør, hvor han er inviteret af folketingskandidat Morten Dahlin (V). Arrangørerne af Broløbet og Korsør Atletik er også til stede.
Statsministeren afviser, at der blot er tale om valgflæsk, men at det har været Venstres holdning fra start af.
- Nej, det er det ikke. Det er et valgløfte af de mere enkelte at indfri, og det er også gratis. Det kan godt være, du undrer dig, men ministrene har hver deres kompetencer, og man kan ikke gå rundt og save benene af på dem, hvis jeg mener, ministrene tager nogle forkerte beslutninger, siger han.
Glæde på Fyn
Den fynske Folketingskandidat, Jane Heitmann (V), er også glad for, at der igen er blevet åbnet op for, at man kan løbe broløb i fremtiden.
- Det har en enorm betydning for Nyborg, at vi danskere kan få lov at løbe det her broløb. Og så er det jo virkelig også en af Danmarks smukkeste kulisser at løbe på, siger Jane Heitmann til TV 2/Fyn.
Det organisatoriske dilemma er dog ikke et problem ifølge Jane Heitmann.
- Det må kunne lade sig gøre. Det har det jo også kunnet før. Jeg er helt rolig omkring organiseringen og afviklingen omkring trafikken, for selvfølgelig skal vi have et motionsløb over storebælt, siger hun.
Venstremand har kæmpet for at få broløb tilbage
En af dem, der har kæmpet hårdt for at få broløbet tilbage, er netop Morten Dahlin (V).
- Vi i Danmark har en god tradition for, at det frivillige foreningsliv arrangerer forskellige løb rundt i Danmark, og det skal man også have lov til i det her tilfælde. Det er en spændende begivenhed at være med i for det frivillige foreningsliv, og det er derfor, jeg kaster mig ind i denne her kamp. Det betyder meget for Korsør, Vestsjælland og det frivillige foreningsliv, siger han.
Jeg anerkender, at der er en udfordring, men udfordringen er i en størrelse, så man bør kun løse den, siger Morten Dahlin (V), Folketingskandidat
Skal man så bare ignorere Vejdirektoratets anbefalinger?
- Jeg synes ikke, man skal ignorere noget. Jeg anerkender, at der er en udfordring, men udfordringen er i en størrelse, så man bør kun løse den. Det har vi gjort tidligere, og det vil man også kunne gøre fremover, siger Morten Dahlin.
Danskerne uenige om beslutningen
Umiddelbart efter nyheden om, at Broløbet skulle lægges i graven, foretog Megafon en måling for TV 2 og Politiken. Målingen viste, at 56 procent af danskerne i sin tid var overvejende eller helt uenige i beslutningen om at afskaffe motionsløbet, mens 30 procent var overvejende eller helt enige i transportministerens beslutning.
Samtidig viste målingen, at danskernes holdning til Broløbet i høj grad var geografisk bestemt. Jo længere væk fra broerne, man boede, desto mere positive var danskerne overfor at lade broerne blive brugt til motionsløb og lignende.
Dermed var nordjyderne og københavnerne mindre positive overfor transportministerens beslutning om at afskaffe det, end tilfældet var for borgerne i Region Sjælland, Syddanmark og Midtjylland.
Tour de France i 2021
Da det i februar kom frem, at verdens største cykelløb – Tour de France – kommer til Danmark i 2021, og at rytterne skal passere Storebæltsbroen, gav for flere motionister håb om, at Broløbet en dag kunne blive genoplivet.
Derfor er Morten Dahlin vældig glad for, at statsministeren nu åbner op for muligheden igen.
- Det er en fantastisk begivenhed for Korsør og det frivillige foreningsliv, og derfor er det vigtigt, vi får det tilbage igen. Jeg er glad for, at statsministeren har valgt at lytte til, at Broløbet skal åbne igen, siger han.
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) besluttede i 2017 at lukke ned for løbet over Storebæltsbroen.
Men hans afløser, transportminister Benny Engelbrecht (S), varslede i juli, at han ville tillade motionsløbet over broen.
Nu er der givet tilladelse til løbet næste sommer, hvor op til 9.000 løbere kan få lov at krydse broen. Tidligere har der været over 12.000 løbere.
- Vi endte på 9.000, fordi vi gerne vil lave en god kvalitet og oplevelse for løberne.
- Samtidig er der en stor opgave i at få logistikken til at spille, fordi vi skal have alle fra Fyn frem og tilbage i busser, siger Per Hansen.
Det vil være muligt at køre over broen under løbet, men det vil kun være i et spor og en lavere hastighed end normalt.
Ruten kommer denne gang rundt på en sløjfe i Knudshoved. Det betyder, at løberne skal løbe rundt omkring landfæstet med udsigt til Vestbroens fundament. Løberne får dermed mulighed for at opleve Vestbroen fra en helt anden vinkel end normalt.
LA-minister lukkede løbet
Ole Birk Olesen lukkede ned for motionsløbet på Storebæltsbroen efter et stort trafikkaos i forbindelse med et halvmaraton over Den Ny Lillebæltsbro.
Per Hansen fortæller, at lørdagen inden sommerferien er valgt, fordi der ventes at være relativt få bilister på broen den dag.
- Man har lagt løbet på en dag, hvor trafikken burde være til, at der også kan være løb.
- Vi løber på et tidspunkt i løbet af eftermiddagen, hvor der er mindre trafikintensitet. Samtidig er det, inden skolernes sommerferie er gået i gang, hvor der ellers kunne være meget ferietrafik, siger Per Hansen.
Det vil være ottende gang, at der er løb over Storebæltsbroen. Det første løb var i 1997 - året inden at broen blev åbnet for biler.
Tilmeldingen til Broløbet Storebælt 2020 starter den 11. november og vil foregå via løbets hjemmeside.