Rita Jensen fra Odense er en af de danskere, der har fået et tilbud om et tredje stik med coronavaccinen.
Men da den 83-årige odenseaner er undtaget digital post og ikke har en computer, har hun ikke kunnet booke en tid på vacciner.dk som så mange andre.
I stedet har hun fået brev om at ringe op til Region Syddanmarks corona-callcenter, som blandt andet hjælper med at booke tider til folk, der er undtaget digital post.
Men det skulle vise sig at være lettere sagt en gjort.
- Jeg sad en time torsdag formiddag og ventede uden held. Det gjorde jeg også fredag formiddag, og så prøvede jeg igen mandag, hvor jeg heller ikke kom igennem, siger hun.
- Jeg er ikke et pc-menneske. Jeg mistede min mand efter 56 år, og det var ham, der havde styr på al den slags.
- Jeg synes ikke, at det kan være rigtigt, at man ikke kan komme igennem. Jeg kan godt forstå, hvis folk ikke bliver vaccineret, hvis det er på den måde. Jeg føler, at vi gamle bliver hægtet af. De venner, jeg har, de er også gamle, så det er ikke, fordi de kan hjælpe, og mine børn og børnebørn bor på Sjælland, og så er det svært, siger Rita Jensen.
30 minutters ventetid
Region Syddanmarks corona-callcenter håndteres af AMK Vagtcentralen. Her er vagtcentralchefen godt klar over problematikken med ventetider.
Tallene fra sidste uge viser, at man i snit ventede 30 minutter
Han forklarer, at det primært skyldes en større stigning i antallet af opkald i de seneste uger.
- Vi prøver at få flere folk ansat til opgaven, og ligesom på teststederne er vi ved at mande op igen, så vi kan betjene borgerne.
- Tallene fra sidste uge viser, at man i snit ventede 30 minutter. Men vi er der, og man skal nok komme igennem. Det tager tid, men med tålmodighed skal man nok komme igennem, forklarer vagtcentralchef Kim Ahlers.
Han fortæller, at en stor del af ventetiden skyldes de borgere, som ringer ind med henvendelser eller spørgsmål, som corona-callcenteret alligevel ikke kan hjælpe dem med.
Ifølge vagtcentralchefen er mere end halvdelen af alle opkald fra borgere, som har misforstået sammenhængen og for eksempel ringer for at få en hurtigere testtid, end den de kan finde på coronaprover.dk - eller det samme med tiderne til vaccine.
- Vi har adgang til de samme tider, så man kan ikke komme hurtigere igennem ved at ringe til os. Men de opkald optager linjerne, og så må borgere med relevante kald vente, da de alle ryger ind i samme kø, forklarer Kim Ahlers.
Undersøg inden man ringer op
- Vi gør alt for at mindske ventetiden, men som borger er man nødt til at ringe op og vente. Vi holder øje med køen og gør vores bedste. Men lægger man på, ryger man bag i køen, siger Kim Ahlers.
Han håber i løbet af de kommende uger at få ventetiden ned på et par minutter, hvor den ifølge ham lå for få uger siden.
- Acceptabel ventetid er ”så kort som mulig”, og for få uger siden var den få minutter. Vi håber hurtigst muligt at være der igen, men vi skal have folk ind, som kan hjælpe os med at løse opgaven, siger vagtcentralchefen.
Hans bedste råd er at vente til lidt op ad dagen, og så ellers væbne sig med tålmodighed i telefonen. Og så undersøge tingene, inden man ringer op.
- Man skal for eksempel vente på en invitation til det tredje stik, der kan vi ikke gøre noget. men vi er her, og vi skal nok hjælpe dig, når du kommer igennem, siger Kim Ahlers.
Til trods for problemerne med lige præcis det har Rita Jensen udsigt til at kunne få vaccinen, efter hun fik assistance fra en hjælpsom bibliotekar.
- Jeg ringede til Vollsmose Bibliotek og der var heldigvis en, jeg kendte, fordi jeg har brugt biblioteket meget. Hun hjalp mig til at finde ud af, at man kan blive vaccineret uden tidsbestilling i Vollsmose, så der skal jeg ud torsdag, siger Rita Jensen.