Odense Letbane og det spanske firma Comsa, der bygger letbanen, har på skift givet hinanden skylden for forsinkelserne af testkørslerne.
Men - en del af ansvaret ligger hos Odense Letbane selv.
Det fremgår af en redegørelse, som transportminister Benny Engelbrecht (S) har sendt til Folketingets Trafikudvalg.
I det udvalg sidder Venstres transportordfører Kristian Pihl Lorentzen, og han er mildest talt rystet over forsinkelserne i Odense.
- Nu forventer jeg, at transportministeren træder i karakter, sætter sig for bordenden og hurtigst muligt finder nogle tekniske og sikre løsninger på det her. Det er helt uhørt, at vi står i den her situation, siger han.
Advaret af Banedanmark
Ifølge redegørelsen fra ministeren var Odense Letbane nemlig på forhånd advaret om, at Banedanmark ikke kunne garantere for et nyt system, som letbanen havde valgt.
- Man skal ikke ud i sådan nogle eksperimenter. Når man bygger jernbane til rigtig mange penge, skal man sikre sig, at systemerne fungerer, og det er koordineret, lyder det fra Kristian Pihl Lorentzen.
Odense Letbane har ikke ønsket at kommentere kritikken fra Kristian Pihl Lorentzen.
Letbanen skulle oprindeligt have kørt odenseanere tværs gennem byen fra slutningen af 2020. Det er efterfølgende blevet udskudt flere gange, og nu forventes det, at letbanen kører i løbet af foråret eller sommeren 2022.