Fynsk borgmester vil have gamle dieselbiler ud af centrum
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Alle landets kommuner skal have mulighed for at indføre miljøzoner, mener borgmestre fra de største byer - heriblandt Peter Rahbæk Juel (S)
Der skal gøres mere for at få en renere luft i de største byer herhjemme.
Derfor foreslår borgmestrene fra landets fire største byer, at regeringen blandt andet gør det muligt at udelukke de ældste dieselpersonbiler fra miljøzonerne, der løber rundt om byerne.
- Det her er ikke en krig mod biler, men en krig mod sundhedsskadelig udstødning fra dieselbiler.
- Derfor er vi nødt til at begynde også at stille miljøkrav til de personbiler, der skal køre i vores byer - i første omgang til de mest forurenende dieselbiler, siger Københavns overborgmester, Frank Jensen (S), i en pressemeddelelse.
Borgmestrene, der ud over København kommer fra Aarhus, Odense og Aalborg, foreslår også, at alle landets kommuner skal have lov til at indføre miljøzoner, hvis der lokalt er problemer med luftforurening.
Herhjemme dør omkring 4000 danskere for tidligt hvert eneste år på grund af luftforurening. Derudover medfører forureningen en række følgesygdomme og sundhedsmæssige konsekvenser.
Notat: Regeringen vil i klimaudspil skanne nummerplader
Regeringen lægger op til at skanne nummerplader på køretøjer, der kører ind i miljøzoner i de fire største byer - København, Aarhus, Odense og Aalborg.
Regeringen lægger op til at skanne nummerplader på køretøjer, der kører ind i miljøzoner i de fire største byer - København, Aarhus, Odense og Aalborg.
Det viser et internt notat fra regeringens magtfulde koordinationsudvalg ifølge Berlingske.
I regeringens klimaudspil, der blev præsenteret tidligere i oktober, står der, at regeringen vil stramme håndhævelsen af miljøzonereglerne "gennem en digitalisering af ordningen".
Ifølge Berlingske viser det interne notat, at regeringen vil opsætte kameraer i København, Frederiksberg Aarhus, Odense og Aalborg, som skal skanne nummerplader på køretøjer, der kører ind i byerne.
Vil opsætte 15 skannere
I alt lægges der ifølge notatet op til at opsætte 15 stationære nummerpladeskannere og fem mobile kameraer på eksempelvis taxier, politibiler eller kommunale køretøjer.
Dermed vil køretøjer, som ikke lever op til kravene i miljøzonerne, kunne opdages ved den automatiske skanning, lyder det i notatet ifølge Berlingske.
Miljøzonerne stiller særlige krav til et lavt partikeludslip.
Ifølge notatet og et svar fra Miljø- og Fødevareministeriet til avisen fremgår det, at de nærmere detaljer om skanningen endnu ikke er fastlagt.
Nummerpladeskanning får dog kritik af flere it-eksperter, der frygter øget overvågning.
Både formanden IT-Politisk Forening, Jesper Lund, og Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed, peger på, at værktøjet kan åbne for en række problematikker.
- Problemet er, at man opbygger en infrastruktur for at kontrollere miljøzonerne, som basalt set er designet til masseovervågning, da man skanner alle biler, som kører ind i miljøzonen, siger Jesper Lund til Ritzau.
Politiet har opsat skannere
Der er allerede nummerpladeskannere flere steder i Danmark, og flere politibiler har skannere, efter at politiet i 2016 fik lov til at lave automatisk nummerpladeskanning.
Skanningen skal afsløre, om en bil eksempelvis er stjålet eller efterlyst, men den har også fået kritik for at føre til øget overvågning.
Miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) vil ikke kommentere over for Berlingske, fordi den endelige model ikke er fastlagt, og han afventer den politiske proces.
Skanningen forventes ifølge notatet i drift i 2020.
Der er mange kilder til forureningen, men i de trafikerede gader i de store byer er forurening fra transportsektoren dominerende - særligt i myldretiden.
- Vi ved, at flere hundrede danskere dør af forurening fra vores veje. Samtidig fører partikelforureningen til tusindvis af sygetimer.
- Derfor skal luften i de store byer, hvor folk er mest udsat, være meget renere. Jo hurtigere vi kommer i gang, desto større vil effekten være, siger Odenses borgmester, Peter Rahbæk Juel (S).
Borgmestrene sætter deres lid til, at den nye socialdemokratiske regering vil lytte til forslaget og være med til at stille større miljømæssige krav.
Hos Frank Jensen bliver der peget på, at regeringen sammen med sine støttepartier har lavet et forståelsespapir med ambitioner om at få Danmark til at blive et grønnere og renere land.
- Derfor vil vi rigtig gerne i dialog med Mette Frederiksens regering, siger Københavns overborgmester.
Som det er i dag, så stiller miljøzonerne kun krav til meget gamle lastbiler og busser.
Der er i forvejen nye krav på vej til lastbiler, busser og varebiler. Men de fire borgmestre ønsker altså at inkludere gamle dieselbiler i de nye krav.