Letbanen fylder: Cykelsti må lade livet
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Der skal være plads til letbanen på Nyborgvej, men så er der ikke længere plads til cykelsti. Biler, busser og cyklister skal i øvrigt forvente længere rejsetid i byen, når de skal holde for rødt for letbanen.
Når Odense Letbane som forventet står klar i slutningen af 2020, vil der være ændret en del på veje, cykelstier og fortove langs strækningen gennem Odense.
Det oplyser By- og Kulturforvaltningen i Odense Kommune.
Hver sjette bilist kommer hurtigere frem på motorvejen
Bilister på motorveje er blevet bedre til holde til højre og lade andre komme frem, vurderer Vejdirektoratet.
Hver sjette bilist kommer hurtigere frem på motorvejene, når medtrafikanter holder til højre og skaber plads. Det konkluderer Vejdirektoratet, der gennem tre uger i efteråret har kørt en kampagne for at få bilister til at holde til højre.
- De fleste trafikanter ved godt, at de kunne være bedre til at vise hensyn i trafikken ved blandt andet at trække ind i højre bane, når der er plads til det.
- Vores skilte og magneter minder dem om, at trafikken glider bedre, når vi viser hensyn, og så kommer vi alle hurtigere frem, siger Marianne Foldberg Steffensen, leder af Vejdirektoratets trafiksikkerhedsafdeling, i en pressemeddelelse.
Vejdirektoratet opsatte skilte ved fem motorvejsstrækninger i Østjylland, Nordjylland, på Fyn og Sjælland.
I gennemsnit er cirka 15 procent - svarende til hver sjette bilist - kommet hurtigere frem i trafikken.
På den østjyske motorvej har bilisterne tilsyneladende været ekstra disciplinerede. Her er 23 procent kommet hurtigere frem.
Der er også et enkelt sted - Vestmotorvejen - hvor man ikke har kunnet måle en forbedring.
Det er ikke sidste gang, at kampagnen med skilte som "Hold til højre" og "Det er det modsatte af venstre" kører.
- Vi skal blive ved med at minde trafikanterne om, at trafikkulturen er noget, vi er fælles om.
- De fleste bilister siger til os, at de selv er gode til at holde til højre, og at det er alle de andre, der er dårlige til det.
- Så vi er nødt til at få bilisterne til at rette blikket mere kritisk mod sig selv, og det er dét, vi prøver at gøre med hold til højre-kampagnen, siger Marianne Foldberg Steffensen.
Vejdirektoratet offentliggjorde i sidste uge nye tal, der viser en fortsat stigende trafik på landets motorveje. Trafikken på landets motorveje er samlet set steget 3,1 procent i årets første otte måneder.
På fire af de største indfaldsveje til København er vækstraten mellem 3,8 og 4,7 procent.
- Enkelte steder, eksempelvis det inderste af Nyborgvej, har det været nødvendigt at fjerne cykelstien helt på grund af pladsmangel, oplyser forvaltningen i en status på Odenses fremtidige trafikforhold i forbindelse med letbanen.
Otte meter bredt bånd
Årsagen er, at der skal være plads til et otte meter bredt bånd til letbanens spor.
Det betyder, at der flere steder i byen bliver reduceret bredde på kørebaner, cykelstier og fortove.
På disse strækninger vil bilernes hastighed blive tvunget ned ved hjælp af bump.
Fynboer flove over letbanenavn: - Det er simpelthen til grin
Navnet “Brunneren” er forfærdeligt, latterligt, plat, grimt og til grin for Odense, mener flere facebookbrugere.
“Brunneren” bliver navnet på ét af de i alt 16 letbanetog, der skal køre i Odense, når letbanen står klar i slutningen af 2020.
Navnet, der er inspireret af den fynske egnsret brunsvigeren, blev den klare vinder af en afstemning blandt tusindvis af fynboer.
På de sociale medier møder det folkevalgte letbanenavn heftig kritik og bliver kaldt for “forfærdeligt”, “latterligt”, “plat”, “megagrimt” og “rent til grin”.
- Det er simpelthen til grin, konstaterer Bettina Braunstein Jensen.
- Det er nok det dummeste, jeg har hørt længe, tilføjer Kenneth Hanson fra Svendborg.
Til grin i hele landet
Det kan skade fynboernes omdømme i resten af landet, mener flere facebookbrugere.
- De griner ad fynboerne nu andre steder i landet. Kunne den ikke have heddet “Rygeosten”, hvis det skal være en fynsk specialitet, spørger Christina Ingemann Vester fra Kerteminde.
- Det er sgu det mest latterlige, jeg længe har hørt. Odense er H.C. Andersens by. Så hvorfor ikke kalde den et navn fra et eventyr. Jeg synes ikke engang, navnet er sjovt, lyder det fra Rasmus Rex.
Misforstår betydning af "Brunneren"
Meget af kritikken går på, at navnet “Brunneren” uhensigtsmæssigt leder opmærksomheden hen på andet end den fynske kage, hvis man ikke lige forstår hentydningen.
- Det lyder som en kæmpe lort, der skal tøffe rundt i Odense, skriver Brian Holst Moltzen.
- Det er jo nærmest som at gøre grin med det, skriver Jonas Forsingdal fra Svendborg.
- Latterligt navn. Det er sgu da til grin. Jøsses, konstaterer Lars Nygaard.
Undrer sig uden for Fyn
Historien om letbanenavnet “Brunneren” er også nået uden for Fyns grænser.
- Hvorfor er I så platte i Odense, spørger Søren Petersen, der bor på Sjælland.
Navne til letbanetog i Odense
1. BRUNNEREN
2. EVENTYRET
3. FRIHEDEN
4. KOMPASSET
5. HORISONTEN
6. DRØMMEN
7. SYMFONIEN
8. PUSTERUMMET
9. LYKKEN
10. FORBINDELSEN
11. OPDAGELSEN
12. GLÆDEN
13. KÆRLIGHEDEN
14. ØJEBLIKKET
15. HJEMKOMSTEN
16. STRØMMEN
I alt 1.898 stemte på “Brunneren” i afstemningen, hvor det også var muligt at stemme på 36 andre navne til letbanetog.
“Brunneren” fik overvældende støtte og modtog 54,7 procent af stemmerne.
Glæde: Fedt, fynsk navn
Der er også flere facebookbrugere, der glæder sig over, at odenseanerne om nogle år kan køre med “Brunneren” til skole eller arbejde.
- Det er et fedt navn, skriver Gitte Sørensen.
- Det er så fynsk og så godt det her, skriver Amanda Brunholt.
Andenpladsen i afstemningen gik til “Eventyret”, der fik 28,6 procent af stemmerne, mens “Friheden” fik 25,6 procent og dermed tredjepladsen. Navnene er valgt af en dommerkomité nedsat af Odense Letbane.
By- og kulturrådmand Jane Jegind (V) var med til at udvælge de 37 navne, som fynboerne kunne stemme på. Hun glæder sig ligeledes over navnet "Brunneren".
- Jeg synes, at forslaget var en sjov og anderledes tilgang til hele navngivningen af letbanetogene. Det siger noget om os som fynboer, og det var da også derfor, vi tog det med i puljen. "Brunneren" har i høj grad også været et samtaleemne i forbindelse med afstemningen, så det har da vækket noget i folk – hvad enten man så synes, at det er et sjovt og godt tognavn, eller om man synes, det stikker ud i forhold til de andre forslag på stemmesedlen, siger Jane Jegind.
- Nu ligger det i hvert fald fast, at vi får et letbanetog med navnet "Brunneren", og det er jeg personligt glad for. Det var én af mine egne favoritter – og brunsvigeren falder tydeligvis også i mange andres smag.
"Brunneren" og de 15 andre letbanetog kører efter planen første tur i slutningen af 2020.
Grønt for letbane - rødt for alle andre
Når letbanetogene skal køre gennem Odenses gader, vil den som udgangspunkt køre for grønt lys hele tiden, hvis den skal nå fra start til slut på 42 minutter.
På sin rute kører den gennem 56 signalanlæg, og når letbanen har grønt lys, får alle andre trafikanter rødt lys og skal holde tilbage.
Det giver længere rejsetid til biler, busser, cyklister og fodgængere i Odense.
- Når letbanen ankommer til krydset, skal de øvrige trafikanter holdes tilbage, så ingen trafikanter krydser letbanesporet. Letbanen er således et nyt element i trafikken, der kan føre til øget ventetid for de øvrige trafikanter, lyder det fra forvaltningen.
- Det vil være uundgåeligt, at de øvrige trafikanter vil opleve en langsommere afvikling af trafikken, når der passerer et letbanetog gennem krydsene hvert syv et halvt minut i hver retning.
Fokus på disse kryds
Både Odense Kommune og Fyns Politi har godkendt hele strækningen. Politiet hæfter sig dog ved flere strækninger, hvor der bør være særligt fokus på at afvikle trafikken.
Det gælder blandt andet omkring Odense Banegård Center, krydset ved Middelfartvej og Grønløkkevej og krydset ved Vesterbro og Vestre Stationsvej.
Odense Letbane regner med at testkøre de første letbanetog i foråret 2020.
Ove vil begraves med sin kone og søn på skrotplads
kopieret!
Ove Jensen svinger stålhammeren ned mod den gamle motor. Et stykke af et kraftigt tandhjul flyver af og trimler hen ad jorden, da hammerens bulede hoved med en "tchsjung" smadrer ind i metallet.
- Ah...
Ove Jensen retter sig op og trækker vejret dybt. Med den venstre håndryg tørrer han en tåre bort fra sin næsetip.
Det er efterår og kun få grader varmt, så den 88-årige produkthandler, der er indehaver af firmaet Måre Produkthandel, er klædt i flere lag arbejdstøj. Bukser, sweatre og jakke har tjent ham længe og bærer præg af daglig kontakt med diverse smøreolier fra de maskiner, han stykke for stykke får delt i metaller, han siden kan sælge.
- Jeg er jo ikke 25 år længere. Jeg er 88. Jo, jo - der er er stykke op til 100 endnu, gnægger han og sætter sig på sin trehjulede elscooter.
Køretøjet sikrer, at han kan bevæge sig rundt overalt på det 11.000 kvadratmeter store område. Benene er ikke, hvad de var for blot få år siden. Alligevel er han lige netop på benene hele tiden.
- Jeg arbejder tre timer om formiddagen og tre timer om eftermiddagen. Så laver jeg selv min aftensmad, og det tager to-tre timer, og så er dagen jo næsten gået. Om aftenen sætter jeg mig nogle gange og spiller på min harmonika, Så har det været en god dag, slår Ove Jensen fast.
Skal begraves ved kone og søn
Han bor alene i et lille hus der ligger i den ene ende af skrotpladsen. Sådan har det været i et par år, siden hustruen Bodil gik bort. Hun er dog ikke langt borte, for i den anden ende af pladsen, i et hjørne hvor Ove også har en lille hytte og en grillplads, er hustruens urne sat ned. Det samme er en urne med sønnen Jens-Ove.
- Når jeg dør, skal jeg også ned ved hende. Så er det op til børnene at passe stedet. Det går jeg da ud fra, at de gør. Det kan være de bruger det til sommerhus eller noget, smiler Ove Jensen uden dog at antyde at han er hverken mæt af dage eller træt af sit fysisk hårde arbejde.
- Jeg begyndte vel at arbejde, da jeg var omkring seks år gammel. Det var med at samle kartofler ved Borris, hvor jeg kommer fra. Det gælder om at holde sig i gang. Ja, ja, jeg kan da godt blive så skidt en gang, at jeg må flytte herfra, men det håber jeg ikke. Jeg vil blive boende på landet, slår han fast.
Ove Jensen træder efter en kort pause ned fra sin elscooter og griber metalhammerens lange skaft. Med et kraftigt sving rammer han tandhjulet fra før og et nyt stykke brækker af. Stump for stump nærmer han sig en lille stak, han senere kan sælge. Sådan som han har gjort det lige siden han i 1969 åbnede sin produkthandel.
Chris kæmper mod p-selskab efter afgift på egen p-plads: - Hvor er den sunde fornuft?
kopieret!
Det kan ske for selv den bedste.
Betaling af p-billetten smutter, og i forruden sidder den gule lap med en p-afgift, når du vender tilbage til bilen. Øv.
Men Chris Jensen fra Odense fik forleden en p-afgift for at holde på sin egen p-plads.
Han betaler hver måned for sin egen p-plads, men pludselig sad der en afgift i forruden. Nu kan han ikke få den annulleret, og det frustrerer ham.
Chris Jensens problem er dog, at afgiften sådan set er god nok. Han skal nemlig have et parkeringskort liggende synligt i forruden, når hans bil står på den p-plads, han betaler for. Det har han også til daglig, men denne dag var den gledet ud til siden og altså ikke synligt. Det kostede en afgift på 875 kroner.
- Det er jo som sådan helt i orden. Men jeg skriver så til dem, at jeg har betalt, og jeg har tilladelsen – men det er de ligeglade med, siger Chris Jensen. Han hver måned betaler 450 kroner for sin parkeringsplads.
På Apcoas hjemmeside fremgår det tydeligt, at er ens licens ikke synlig ved kontrol, så koster det en afgift.
Den del medgiver Chris Jensen - han erkender den fejl. Alligevel henvender han sig til Europark, som er ejet af Apcoa, for at få afgiften annulleret.
- Jeg henvender mig til dem og siger noget må være gået galt. Det er min bil, min plads, jeg har kortet, og jeg har betalt for det. Jeg forstår ikke, at der ikke er nogen sund fornuft, der siger: det kan vi godt se, siger Chris Jensen.
Han mener, at det er alt for rigidt et system, når man ikke kan få rettet noget som her, hvor der tydeligt er tale om en fejl, og at der ikke bliver kigget på, at han hver måned betaler for en p-plads, og at afgiften er udstedt til ham, der betaler for pladsen.
- Når de svarer en tilbage er det helt umenneskeligt og ren jura. Jeg gør en indsigelse, fordi jeg er uenig. Der får jeg så bare et brev tilbage, hvor der står, at hvis ikke jeg betaler, må sagen tages videre.
Kan du ikke bare betale afgiften?
- Jo det kunne jeg nemt. Men på et tidspunkt må man også lige stille sig op og sige, hvornår er nok, nok. Det har jeg så valgt at gøre nu, siger Chris Jensen.
TV 2 Fyn har rakt ud til parkeringsselskabet Apcoa, som administrerer den parkeringsplads Chris Jensen betaler for hver måned.
Apcoa har ikke ønsket at stille op til interview. Apcoa er heller ikke vendt tilbage med svar på TV 2 Fyns spørgsmål, som er sendt via e-mail.
Tre juledage overstået - flere havde indbrud end sidste år
kopieret!
Julen er ovre og de fleste er vendt hjem til egen bolig igen. Det betyder også, at flere har opdaget, at der har været ubudne gæster i hjemmet, mens de har været væk. Ifølge Fyns Politi er der anmeldt lige under 50 indbrud på Fyn fra den 23. december til og med den 26. Det fortælle vagtchef Kenneth Taanquist.
Sidste år var tallet sidst i 20’erne, lyder det.
Alligevel understreger han, at det på trods af en stigning fra sidste år lader til at være godt naboskab og lys i hjemmet, der holder tyvene ude.
- Det er vores indtryk at folk har været gode til at hjælpe hinanden, huske at lade lidt lys være tændt. Og det hjælper altså på det, siger Kenneth Taanquist.
Kan du forudse, hvad der sker i 2025? Tip en 13'er og vind kæmpe gavekurv
kopieret!
Vinder Viktor Axelsen Denmark Open, bliver det nye supersygehus udskudt endnu en gang, og vender forsiden tilbage på tv2fyn.dk?
Hvis du kan spå om året 2025, kan du vinde en gavekurv til en værdi af 500 kroner.
Du skal have kigget i spåkuglen og indtastet dine svar, inden kongens første nytårstale begynder den 31. december.
Vinderen findes, når året 2025 går på hæld.
Regler og betingelser:
Husk at udfyld både mail og telefonnummer, så vi kan komme i kontakt med vinderen. Ved deltagelse accepterer du samtidig, at vi må kontakte dig. Vinderen vil blive kontaktet direkte og skal være indstillet på, at præmieoverrækkelsen filmes til web og tv. Flest korrekte svar vinder. Er der lige mange korrekte svar, findes vinderen ved lodtrækning. Seneste besvarelse gælder.
Ville anmelde overfald - endte selv med sigtelse og bortvisning
kopieret!
Det gik ikke helt som ventet, da en ung mand ville anmelde et overfald, han mente var begået på beværtningen Butchers i Odense.
Hos Fyns Politi fik man nemlig indhentet overvågningsmaterialet fra stedet for at gennemgå dette, men det faldt ikke ud til anmelders fordel.
Overvågningsbillederne viste nemlig at den unge mand selv begyndte at indlede sig i slagsmål, idet han med knyttet hånd slog en gæst med en knytnæve i hovedet.
Det førte til, at den 22-årige selv blev sigtet for overtrædelse af Restaurationsloven og fik forbud mod at komme som gæst på Butchers. Det skriver Fyns Politi i døgnrapporten.
Brobizz advarer om svindel-mails
kopieret!
Selskabet Brobizz advarer lige nu sine kunder om falske e-mails og sms’er, hvor der er såkaldt phishing i omløb. Det skriver selskabet på sin hjemmeside.
Når hackere forsøger at lokke fortrolige oplysninger ud af dig, kaldes det for phishing. Hackerne vil foregive at være en virksomhed eller lignende, som du er fortrolig ved, og derigennem forsøge at få dig til at give dem fortrolige oplysninger – som de derefter kan misbruge.
Derfor anbefaler Brobizz at man grundigt kontrollerer, hvem der er afsender.
På hjemmeside skriver selskabet, at de udelukkende sender SMS’er til kunder, der har været i kontakt med deres kundeservice. Derudover bruger de kun følgende mailadresser:
noreply@brobizz.com
noreply@info.brobizz.com
postmaster@brobizz.com
kundeservice@brobizz.com
Nu bliver bybusser i Nyborg gratis for særlig aldersgruppe
kopieret!
Kan gratis busdrift få de unge til at køre med? Det vil tiden vise i Nyborg Kommune, hvor unge under 16 år snart kan køre gratis med bussen i Nyborg – og det har de unge selv ønsket og være med til at bestemme. Sådan lyder det i opslag på kommunens Facebook-side.
De gratis bybusser er vedtaget af byrådet som en del af budgetaftalen for 2025. Det er lokalruterne 680, 681, 682, 709, 711, 712, 713, 714, 715 og bybus 1 og 2 der fra 1. januar gøres gratis for børn og unge under 16 år.
De regionale ruter (rute 161-162, 195, 800A, 900A, 920-921) og uddannelsesruterne (809, 819, 830, 831, 833, 865) er ikke omfattet af tilbuddet.
Danskere ventes at bytte gaver for over halv milliard
kopieret!
Butikkerne skal regne med, at danskerne kommer til at flokkes dertil for at bytte julegaver, de ikke er helt tilfredse med. I hvert fald hvis man skal tro en prognose fra Dansk Erhverv, der spår, at julegaver for 600 millioner kroner byttes oven på julen i år.
- Vi forventer, at hver fjerde dansker skal ud og bytte i hvert fald en gave, siger Bo Dalsgaard, der er fagchef for forbrugeraftaler og forbrugerklagesystemer hos Dansk Erhverv.
Prognosen baserer sig på to befolkningsundersøgelser, som analyseinstituttet Norstat har lavet for organisationen.
Sidste år endte det med at være omkring 25 procent af danskerne, som fik julegaver, der byttede mindst en af dem.
Fredagsvejret bliver stille, gråt og mildt
kopieret!
Det bliver en skyet, diset og stedvist tåget dag, hvor der i perioder vil falde lidt regn eller finregn hist og her.
Temperaturen vil befinde sig et sted mellem seks og otte grader, og det vil føles lige så mildt, som det ser ud, at bevæge sig udenfor. Vind vil der nemlig ikke være meget af.
Og det bliver generelt gråt, stille og mildt vejr de kommende dage, indtil vi når søndag. Her forventes en koldfront med regn at bevæge sig ned over landet nordfra.
Er din hund klar til nytår? Få tjeklisten her
kopieret!
Er man en af de hundeejere, hvis firbenede ven reagerer kraftigt på fyrværkeri, så er Dansk Kennel Klub klar med en tjekliste, der kan hjælpe ens hund gennem nytårsdagene.
I et opslag på Facebook opfordrer de til, at man har planlagt, hvor ens hund er nytårsaften, hvis man ikke er hjemme. Kan man ikke tage den med sig, skal man overveje, om den skal passes.
Derudover skal man skynde sig, hvis hunden skal have angstdæmpende medicin, og i tilfælde af at ens hund kan finde på at løbe væk, er det en god idé at sikre sig, at der er et lovpligtigt hundetegn i hundens halsbånd.
Sidst men ikke mindst kan man venligt huske folk på den nye lovgivning, hvis de affyrer fyrværkeri før 31. december.
Ventetiden i Familieretshuset stiger - fynsk politiker vil undgå "tåbeligt dobbeltarbejde"
kopieret!
Foreningen af Faste Værger i Danmark foreslår, at det fremover skal være kommunerne, som skal oprette værgemål for demente og senhjerneskadede borgere.
Blandt andet for at mindske ventetiden og undgå dobbeltadministration ved, at der ikke er to myndigheder, som skal sagsbehandle de samme sager, lyder argumentet. Det skriver DR.
KL er ikke videre begejstret for forslaget, men flere ordførere på Christiansborg synes, at forslaget er spændende, og de er parate til at kigge på, om kommunerne skal overtage opgaver fra Familieretshuset. Blandt andet fynskvalgte Katrine Daugaard, der er socialordfører for Liberal Alliance.
- Hvis der er dobbeltarbejde, er det jo tåbeligt, siger hun.
Vej kortvarigt spærret på grund af politiarbejde
kopieret!
Torsdag eftermiddag var det ikke muligt at passere Lillebæltsbroen.
Af Vejdirektoratets trafikinfo fremgik det, at broen var spærret i begge retninger på grund af politiarbejde.
TV 2 Fyn har været i kontakt med Fyns Politi, der oplyser, at Sydøstjyllands Politi kortvarigt var til stede på broen, men derudover ikke har yderligere at tilføje.
Krudtsælgere frygter kunder kvæler nytårsaften: - Synd for de små
kopieret!
I år er nye regler for fyrværkeri trådt i kraft, som betyder, at det nu kun er lovligt at fyre af i to dage - fra den 31. december til 1. januar.
Men den nye lovgivning får flere fynske fyrværkerisælgere til at se på fremtiden med bekymring. To fyrværkeriforhandlere, som TV 2 Fyn har talt med, tvivler nemlig på, at alle kan overholde reglerne.
Og hvis ikke folk kan holde i raketterne i ro, så frygter forhandlerne, at det kan føre til yderligere stramninger, som i sidste ende vil betyde, at man ikke må sælge eller købe nytårsfyrværkeri.
- Så siger politikerne, at nu er der ikke noget, der hedder nytårskrudt, og det vil være synd for de små, siger Claus Oldenbjerg, der driver Krudttossen.
Selv Christian Eriksen har deltaget - Traditionsrigt fodboldstævne sparket i gang
kopieret!
2. juledag blev et af Danmarks største indefodboldstævner sparket i gang i Odense idrætshal.
Stævnet, Fyens Stiftstidendes indefodboldstævne, er en tilbagevendende tradition og har været afholdt næsten hvert år siden 1961.
Over fem dage spilles mere end 1.000 kampe.
Gennem årene har fodboldtalenter som Christian Eriksen og Rasmus Falk slået deres folder til stævnet.
Og hos både stævneleder og forældre glæder man sig til at bruge de kommende dage rundt om det brune trægulv.