Marianne får p-bøder på jobbet:
- Min førsteprioritet er borgeren
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
For mange af hjemmeplejerne i Odense Kommune er det ikke altid gratis at gå på arbejde. De risikerer nemlig at få parkeringsbøder, når de skal passe deres arbejde.
Hjemmeplejerne er ofte nødsaget til at parkere ulovligt, hvis de skal nå rundt til de mange ældre, der er i deres vagtplan i løbet af en vagt. Hvis ikke de parkerer ulovligt, går det ud den tid, der er sat af til den ældre, for så skal hjemmeplejerne parkere langt fra borgeren og bruge tid på at gå.
Alene i år har hjemmeplejer Marianne Hansen allerede fået tre parkeringsbøder.
- Det er et stort pres at have hængende hele tiden. Hvor kan jeg holde nu, når fru Jensen ringer til mig, og jeg ved, at hr. Hansen kommer med et nødkald, siger Marianne Hansen.
Hun forsøger altid at parkere lovligt, men det kan betyde lange gåture til borgeren.
- Jeg går faktisk næsten ti kilometer om dagen, siger Marianne Hansen, og det giver mindre tid til borgeren.
- Det gør ondt i mig, at der ikke er mere medfølelse, længere oppe i systemet, for vores borgere, siger Marianne Hansen.
Parkerer ulovligt
For at undgå lange gåture til og fra borgerne er det ofte nødvendigt for hjemmeplejerne at parkere ulovligt, for på den måde at bruge tiden hos den ældre.
- Selvfølgelig holder vi jo ikke bevidst ulovligt. Det er der jo ingen, der gør. Men i vores job er der mange af mine kollegaer, inklusiv mig selv, der er nødt til at holde ulovligt, siger Marianne Hansen.
Det udløser parkeringsbøder, som medarbejderne selv skal betale.
P-kaos ved OUH: iPad kunne spare os for bøvl
Nyt OUH-projekt skal hjælpe ældre med at komme i kontakt med lægen via tablet eller pc.
Ægteparret Flemming og Helen Larsen bruger hver gang i nærheden af tre kvartér, når de skal møde op på OUH.
Det er manden Flemming, der er syg. Han har bl.a. fået en ny pacemaker.
- Det er meget besværligt hver gang, selv om vi kun bor 10 minutter fra sygehuset, og nogen gange må jeg blive sat af, mens min hustru leder videre. Hun kommer så løbende senere, når hun har fundet en p-plads, fortæller Flemming Larsen.
Det kunne være meget lettere, hvis de kunne blive hjemme og i god ro og mag kunne tale med en læge via ipad'en, og den mulighed får de måske i fremtiden.
Et nyt projekt, der deltager i konkurrencen Et sundere Fyn, vil være med til at hjælpe fremtidens ældre patienter.
Det skal ske ved, at lægen taler med patienterne tilknyttet geriatrisk afdeling og ambulatorium via en tablet - såkaldt telemedicin.
De kommende år vil antallet af over 80-årige stige med 100 procent.
Det betyder, at langt flere patienter får besvær med at transportere sig fra bopælen ind på sygehuset, fordi de er dårligt gående, eller fordi det simpelthen er svært at finde en parkeringsplads.
Og her kan telemedicin altså være et alternativ.
- Det koster mig en arbejdsdag at betale en bøde, fordi de er så høje. Det er da urimeligt.
Borgeren kommer i første række
Hvis Marianne Hansen får et nødkald, er det borgeren, der kommer i første række. Ikke parkeringsbøden.
- Min førsteprioritet er hele tiden borgeren. Når jeg begynder at køre hen til borgeren, laver jeg hurtigt en plan i mit hoved, og nogle gange er jeg nødt til at holde halvt lovligt, halvt ulovligt, siger Marianne Hansen.
Kommer ofte hjem med parkeringsbøder
Tillidsmanden for hjemmesygeplejerskerne i Odense Kommune, Ove Gross Pedersen, fortæller, at de 5-6 medarbejderne, der kører i centrum, modtager omkring tre-fire bøder om måneden. Bøder, de selv skal betale.
- Vi støder på det dagligt, hvor vi har problemer med parkering. Det betyder, at vi får parkeringsbøder, fordi vi skal udføre vores arbejde. Vores arbejde er jo en kerneopgave i det danske samfund, hvor vi tager os af de svageste og de syge borgere og de ældre, siger Ove Gross Pedersen, der er tillidsmand for aftensygeplejerskerne i Odense Kommune.
Hos Ældresagen i Odense genkender man problemet.
- Det er jo et generelt problem for hele Odense Kommune i øjeblikket, og det er noget, vores medlemmer snakker meget om, fortæller Ældresagens formand i Odense, Ole Gerhard Jørgensen.
Vil have ændret reglerne
Lige nu tillader færdselsloven ikke, at der tages ekstra hensyn til hjemmeplejerne, men det vil Ove Gross Pedersen og Marianne Hansen gerne have lavet om på.
- Jeg kunne godt tænke mig, at man fra øversete myndigheds side, for eksempel rådmanden, gik ind i sagen og tog en dialog med de forskellige parkeringsselskaber, for at fortælle, at vores biler, der holder lige derovre på den anden side af gaden, de er fredede, siger Ove Gross Pedersen.
45 bøder om dagen: Så meget tjener din kommune på parkering
Fire fynske kommuner har i 2017 tjent mere end 24 millioner kroner på parkering.
Hver dag finder 45 fynboer i snit en gul parkeringsafgift i forruden af bilen udstukket af en parkeringsvagt ansat i en fynsk kommune.
Fire ud af ti fynske kommuner - Middelfart, Nordfyn, Odense og Svendborg - har kommunal parkeringskontrol. Odense og Svendborg har derudover også kommunal betalingsparkering, og samlet set har de fire kommuner i 2017 tjent 24.328.477 kroner på parkerede biler.
Det viser tal, interesseorganisationen FDM har trukket fra alle landets kommuner.
De øvrige kommuner på Fyn samt Langeland og Ærø har ikke kommunal parkeringskontrol i form af blåklædte vagter, der med blok og papir holder øje med, om bilister har betalt for deres parkering eller holder lovligt parkeret.
Det betyder dog ikke, at du uden fare for en gul lap i forruden kan smide bilen hvor som helst. Der kan nemlig være privat betalingsparkering, ligesom politiet kan udstede bøder for ulovlig parkering.
Det tjener kommunerne
FDM's undersøgelse afslører, at stigningen i kommunernes parkeringsindtægter er markant større fra 2016 til 2017, end den plejer at være.
Kommune | Antal afgifter | Bruttoindtægter parkeringskontrol | Bruttoindtægter betalingsparkering | Samlet indtægt |
---|---|---|---|---|
Middelfart Kommune | 1450 | 740.150 | 0 | 740.150 |
Nordfyns Kommune | 51 | 27.540 | 0 | 27.540 |
Odense Kommune | 12145 | 4.766.772 | 12.546.793 | 17.313.565 |
Svendborg Kommune | 2888 | 1.547.808 | 4.699.413 | 6.247.221 |
Det kan der være to årsager til, mener juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange. Én af årsagerne skal findes langt fra Fyn.
- Det kan både skyldes, at vi har fået flere biler, og at priserne kan være sat op flere steder. Men den overvejende årsag er formentligt, at Københavns Kommune i marts sidste år udvidede zonen med betalingsparkering til også at omfatte Ydre Nørrebro, Ydre Østerbro og Valby, siger Dennis Lange i en pressemeddelelse.
Vil have priserne sænket
I alt har landets 73 kommuner med enten betalingsparkering og/eller parkeringskontrol skrabet 925 millioner kroner ind sidste år.
Det får FDM til at appellere til kommunerne om at sænke priserne.
- Med de store stigninger i indtægterne, kan kommunerne jo spørge sig selv, om det ikke er tid til at se på priserne og eventuelt sætte taksterne ned, fordi det er for dyrt, siger Dennis Lange.
Med sine 12.145 afgifter er Odense den femte mest flittige kommune med bødeblokken.
- Jeg ville ønske, at vi bare kunne få lov til at parkere. Også de steder, hvor vi er nødt til at holde ulovligt, for de ved jo, at vi er væk igen efter højest ti minutter, siger Marianne Hansen.
Vil se på problemet
Christel Gall (DF), der sidder i Ældre- og Handicapudvalget i Odense Kommune, vil gerne se på hjemmeplejernes parkeringsproblemer.
- Jeg mener som udgangspunkt, at vi allesammen skal overholde de regler, der er for parkering, men det her er noget, vi har drøftet i udvalget, siger hun og fortsætter:
- Vi må i gang med at undersøge, om vi kan købe et antal parkeringspladser i midtbyen, der er forbeholdt Odense Kommune i dagtimerne, så vi kan friholde hjemmeplejen. Om det er to, tre eller ti pladser ved jeg ikke, for jeg kender ikke problemets omfang, men det må vi undersøge, siger hun.