Mere letbane på vej til Odense - her er ruten og prisen
Artiklen er mere end 30 dage gammel
kopieret!
Forligspartierne er enige om at etablere letbanens etape 2. Her kan du se ruten og hvad det egentlig koster at udvide.
Pengene er fundet og det samme er viljen til en etape mere af Odense Letbane. Torsdag aften blev politikerne i Odense Kommune enige om, at udviklingen i Odense skal understøttes af mere letbane.
Det skal øge tilgængeligheden og sikre investeringer i flere dele af byen, lyder det.
Etape 2 bliver 9,2 kilometer lang og går fra Seden i Nord til Sukkerkogeriet i Odense C.
Der er dog kun tale om 4,9 kilometer nye skinner, idet etape to på næsten halvdelen af strækningen kommer til at dele spor med etape 1. Der kommer 10 nye stationer og otte nye letbanetog.
Det nuværende budget til letbanens etape 2 hæves med fem mio. kr. i 2026 og 2027 og 15 mio. kr. årligt fra 2028 og frem. Forligspartierne vil nu række ud til regeringen for at undersøge, om statens bidrag til letbanens etape 2 kan øges.
En bekostelig affære
De seneste beregninger fra 2024 viser, at anlægget af Odense Letbane bliver 292 millioner kroner dyrere, end man forventede ved beregningen i 2021. I alt kommer letbanens etape to nu til at koste 1,7 milliarder kroner at bygge.
Derudover stiger driftsudgiften, når først etape to kører, med syv millioner kroner. I første beregning forventede man den udgift til at være én million kroner. Den er nu justeret til otte millioner om året. Det skyldes blandt andet færre passagerer end først forventet.
Samlet set bliver den årlige ekstraudgift til letbanens etape to 15 millioner kroner dyrere end forventet. Penge som netop er fundet i budgetforliget.
Fra 2036, når letbanens etape to er fuldt indfaset kommer den til at koste skatteborgerne i Odense Kommune en fast udgift på 53 millioner kroner om året i drift og til renter- og afdrag på anlægsudgiften.